Författare Ämne: Helve.. MÃ¥ste fÃ¥ hjälp ....  (läst 9910 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad 2Hektar

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 7
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
Helve.. Måste få hjälp ....
« skrivet: 29 maj 2006, 23:37:57 »
Huvudkranen i källaren stänger inte av vattnet helt. En röd ratt man skall skruva in går i botten utan att vattnet helt stänger av sig .....Herrejä.... vad skall jag göra.Vill gärna installera den nya diskmaskinen innan semestern.Helst i morgon.

                                                                                                                        Janne
P.S.Har ingen ballofix .......skulle just klämma dit en men .....
135m2+35m2.Självdrag,självtryck.2Ha skog(taxerar skogsbruk) Alpha Keram Combi+750l Acc Laddomat21.
Kallt som f-n i vintras-skall täta med ullist i höst

Utloggad xshadow

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 143
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Allt kan göras bättre....och billigare.
SV: Helve.. Måste få hjälp ....
« Svar #1 skrivet: 30 maj 2006, 07:02:05 »
Är du kopplad till det kommunala vattennätet så borde du ha en avstängningsventil nånstans ute på gården. Ring vattenverket och be dem komma och stänga ventilen(kan kosta litet) eller fråga snällt om du får låna en nyckel att göra det själv(borde även gå). Är flera lägenheter kopplad till samma nät kan det vara lite värre, eftersom flera kan vara ihopkopplade till samma ventil.. Sc:,h

/Mosse
Nibe Fighter 1210-7 med 2 borrhål 117+54m värmer 165m2 (600m3). Andra årets elförbrukning = 10800kWh(5300kWh HH-el & 5500kWh VP-el). Isolering golv: 370mm, väggar: 250mm, tak: 400mm

Utloggad R.C

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 435
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Helve.. Måste få hjälp ....
« Svar #2 skrivet: 30 maj 2006, 07:45:20 »
Har samma problem.

Som tur är sÃ¥ gÃ¥r det att stänga min kran helt om jag juckar lite fram o tilbaka pÃ¥ kranen,  jag kan känna att den rör sig det där lilla extra som behövs.
Wiessmann Vicotal300/8, Borra 180m
ca170m2 putsat stenhus med ENGLASFÖNSTER:)

Utloggad Rdx

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 3396
  • Karma +4/-7
SV: Helve.. Måste få hjälp ....
« Svar #3 skrivet: 30 maj 2006, 08:10:00 »
Huvudkranen i källaren stänger inte av vattnet helt. En röd ratt man skall skruva in går i botten utan att vattnet helt stänger av sig .....Herrejä.... vad skall jag göra.Vill gärna installera den nya diskmaskinen innan semestern.Helst i morgon.
Du är säker pÃ¥ att den inte stänger ordentligt?  Om du har mer än ett vÃ¥ningsplan, sÃ¥ är det normalt att det kommer lite vatten ett tag efter att du stängt av (frÃ¥n ledningarna uppÃ¥t).

Om den trots allt inte stänger ordentligt, sÃ¥ kan den väl inte släppa igenom nÃ¥gra större mängder?  Kan du inte ladda med nÃ¥gra handdukar/skurtrasor under röret, kapa det och skruva pÃ¥ en (öppen) ballofix med klämringskoppling pÃ¥ det läckande röret?  Det bör ju inte ta mer än ett par minuter totalt att kapa ett rör och skruva Ã¥t en klämring.  När det väl är gjort, sÃ¥ är det ju bara att stänga ballofixen och fortsätta i lugnt tempo med resten.
« Senast ändrad: 30 maj 2006, 08:13:26 av Ridax »
Nibe 1210-7 (installerad 2007), 78+98m aktiva hÃ¥l, 210 l VV-beredare som volymtank, ASW5000 takkassett för frikyla och värme via platt-vvx.  Södra Bohuslän.

Utloggad 2Hektar

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 7
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Helve.. Måste få hjälp ....
« Svar #4 skrivet: 30 maj 2006, 08:37:09 »
Har egen källa med självtryck (lågt) så visst....visst skulle det gå att snabba sig med ballofixen men jag vill att vattnet skall kunna stängas av i alla fall.Jag tänker på nödlägen som kan uppstå framöver.Finns det inget sätt att få avstängningsventilen att vakna har dragit den så mycket jag vågar och det rinner alldeles för länge för att det skall vara återrinning från övervåningen.
                     Janne
135m2+35m2.Självdrag,självtryck.2Ha skog(taxerar skogsbruk) Alpha Keram Combi+750l Acc Laddomat21.
Kallt som f-n i vintras-skall täta med ullist i höst

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29313
  • Karma +18/-7
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Helve.. Måste få hjälp ....
« Svar #5 skrivet: 30 maj 2006, 09:20:31 »
Har egen källa med självtryck (lågt) så visst....visst skulle det gå att snabba sig med ballofixen men jag vill att vattnet skall kunna stängas av i alla fall.Jag tänker på nödlägen som kan uppstå framöver.Finns det inget sätt att få avstängningsventilen att vakna har dragit den så mycket jag vågar och det rinner alldeles för länge för att det skall vara återrinning från övervåningen.
                     Janne

Är det artristiskt vatten eller ligger bara brunnen högre än huset, i det senare fallet kan du helt enkelt lyfta upp slangen ur brunnen så kommer inget vatten till huset.

Annars kan du offra en CO2 släckare, frysa inkommande vatten på lämpligt ställe och byta ut huvudavstängningskranen. Jag hoppas du har plastslangar från brunnen in till huset, jag är tveksam om järnrör håller för sådan behandling.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad 2Hektar

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 7
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Helve.. Måste få hjälp ....
« Svar #6 skrivet: 30 maj 2006, 09:26:13 »
Ja det är så att brunnen ligger högre än huset så det får bli så att jag lyfter upp slangen över ytan - tömmer systemet-byter huvudkran-stänger av den-och kopplar på anslutningarna till diskmaskinen.Så får det bli.

                                                                                                                       Janne

                       
135m2+35m2.Självdrag,självtryck.2Ha skog(taxerar skogsbruk) Alpha Keram Combi+750l Acc Laddomat21.
Kallt som f-n i vintras-skall täta med ullist i höst

maha6305

  • Gäst
maha6305
SV: Helve.. Måste få hjälp ....
« Svar #7 skrivet: 30 maj 2006, 10:06:53 »
Önna en kran på nedersta plan och en på översta och låt det rinna lite medans du jobbar.
Löser problemet med vattenpelare i husets system OCH läckande huvudkran.


Utloggad 2Hektar

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 7
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Helve.. Måste få hjälp ....
« Svar #8 skrivet: 30 maj 2006, 11:04:25 »
Låta det rinna lite ...menar du när jag byter huvudkran eller när jag installerar diskmaskinen.
Och jag hade nog tänkt att lyfta brunnslangen helt över ytan så det inte rinner alls.Vad har jag missuppfattat?

                                                                                                                                       Janne
« Senast ändrad: 30 maj 2006, 11:11:50 av 2Hektar »
135m2+35m2.Självdrag,självtryck.2Ha skog(taxerar skogsbruk) Alpha Keram Combi+750l Acc Laddomat21.
Kallt som f-n i vintras-skall täta med ullist i höst

Utloggad tipo874

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Uppsala
  • Antal inlägg: 4354
  • Karma +5/-0
  • Kön: Man
SV: Helve.. Måste få hjälp ....
« Svar #9 skrivet: 30 maj 2006, 17:15:52 »
Testa att skruva ut ventilen lite från bottenläget.

Jag hade samma problem med de två ventilerna jag har på vardera sidan om mätaren, och om man skuvar ut den ena ett halvt varv ungefär rinner det betydligt mindre, även om det inte slutar helt.

Vid VP konverteringen satte installatören in en ballofix efter den andra ventilen, han sÃ¥gade som en dÃ¥re med en hink under  ;D
Villa utan källare i Uppsala, 175m², 2-våningsdel byggd 1928, 1-plansdel byggd 1978, 75m² garage/förråd.
Stiebel-Eltron WPF-10, 200l arbetstank, 290l vvb, 200m bergkollektor, konverterat från direktel 2004, 14 radiatorer + handdukstork, golvvärme i garage/förråd.
38x2m2 solpaneler, 15,6kW, installerat 2020.

https://spiff.hax.se/log.html

Gammal timrad dalagård, två våningar plus källare (3x42m²), 20 radiatorer. Timrad gäststuga, två våningar (2x35m²) via kulvert, 10 radiatorer.
Nibe F1245-12, 2x350m jordkollektor, 300l arbetstank. Konverterat från direktel 2010. Förbrukning 2010: 40553 kWh, 2011: 10723, rullande år: 8760 kWh.

Utloggad hplp

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Lund
  • Antal inlägg: 3075
  • Karma +4/-3
  • Kön: Man
  • Jag älskar värme, men inte för mycket.
SV: Helve.. Måste få hjälp ....
« Svar #10 skrivet: 30 maj 2006, 17:47:11 »
Låta det rinna lite ...menar du när jag byter huvudkran eller när jag installerar diskmaskinen.
Och jag hade nog tänkt att lyfta brunnslangen helt över ytan så det inte rinner alls.Vad har jag missuppfattat?

                                                                                                                                       Janne
Nej, gör som du tänkt, det är det rätta, nästa gång kan du behöva stänga vid akutläge. Thumbsup
126kvm 1plan IVT490 Skåne. 2 vuxna 22grader i huset. Beräknad tot årsförbrukning el 12500kWh. Inkl. ytterbelysning som drar ca 150kWh. IVT 490 förväntas dra ca 5800kWh av det totala. Men som vanligt så spricker det förmodligen. Det gjorde det inte,5400 blev det, tack du globala värmare, 400 spänn att rumla för.

Utloggad CarMan

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Katrineholm
  • Antal inlägg: 2545
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
    • My boat and My life
SV: Helve.. Måste få hjälp ....
« Svar #11 skrivet: 30 maj 2006, 21:43:29 »
Det är sällan gammla kranar av den typen är halt täta.
du får öppna en eller flera andra kranar så vattnet rinner ut där. sen kan du skynnda dig att byta diskmaskinen undertiden.
Nibe 1215-8,5 170m aktivt borrdjup värmer ett hus på ca 230m2 i katrineholm (Sörmland)
klarar mig utan Tillskottsel  ner till Ã¥tminstÃ¥nde -25grader

årsmedeltemp i katrineholm är +5,8
årsmedel MIN temp för februari är -7,4
den 9 februari 1966 var det -34,2 så om det händer igen så kan jag ta att elpatronen gån nån timme på natten.

Utloggad Heiho

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 181
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Är man dryg räcker man längre!
SV: Helve.. Måste få hjälp ....
« Svar #12 skrivet: 01 juni 2006, 22:21:59 »
Generellt när det gäller ventiler och deras funktion är att dom mår bäst av att motioneras 2 gånger om året. Gäller ALLA ventiler i hela huset utom säkerhetsventiler, låt dessa vara.

Utloggad rör-kungen

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 5
  • Karma +0/-0
SV: Helve.. Måste få hjälp ....
« Svar #13 skrivet: 15 augusti 2006, 20:04:45 »
säkerhetsventilerna ska motioneras om något! bättre att ha en smyg droppande än en som är lika stel som en 90åring, skulle termostaten i tex beredaren få för sig att gå sönder och säkerhetsventilen inte är redo så kan det var livsfarligt. Hörde om en beredare som hade detta fel. hela kåken lyfte sig och skuttade en dm åt sidan på grunden, var bara tur att ingen skadade sig

det är mer säkerhet i en säkerhetsventil än många tror.

rasta dom en gång per år, rubbar man dom inte med hande så byt ut den, skicka den till någon du inte tycker om.

Utloggad CarMan

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Katrineholm
  • Antal inlägg: 2545
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
    • My boat and My life
SV: Helve.. Måste få hjälp ....
« Svar #14 skrivet: 15 augusti 2006, 21:51:41 »
säkerhetsventilerna ska motioneras om något! bättre att ha en smyg droppande än en som är lika stel som en 90åring, skulle termostaten i tex beredaren få för sig att gå sönder och säkerhetsventilen inte är redo så kan det var livsfarligt. Hörde om en beredare som hade detta fel. hela kåken lyfte sig och skuttade en dm åt sidan på grunden, var bara tur att ingen skadade sig

det är mer säkerhet i en säkerhetsventil än många tror.

rasta dom en gång per år, rubbar man dom inte med hande så byt ut den, skicka den till någon du inte tycker om.

nu ska vi ju inte tumma på säkerheten, men att tro att ett hus kan lyfta & flyttasig, det tror jag inte. Möjligen att huset rivs sönder regält.
Nibe 1215-8,5 170m aktivt borrdjup värmer ett hus på ca 230m2 i katrineholm (Sörmland)
klarar mig utan Tillskottsel  ner till Ã¥tminstÃ¥nde -25grader

årsmedeltemp i katrineholm är +5,8
årsmedel MIN temp för februari är -7,4
den 9 februari 1966 var det -34,2 så om det händer igen så kan jag ta att elpatronen gån nån timme på natten.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!