Författare Ämne: Shuntgrupp för golvvärme - läckande shunt?  (läst 5447 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad erimos

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 73
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Shuntgrupp för golvvärme - läckande shunt?
« skrivet: 13 november 2020, 08:14:32 »
Hej, efter ha lagt ner mycket möda på min CTC ecoheat 408 hittade jag till slut det stora felet - dåligt monterade framledningsgivare.

Under mina temperaturmätningar hittade jag också ett annat fenomen som jag skulle vilja göra era resonemang kring.

Vid hög framledning på primärkretsen shuntas bara lite vatten in i golvvärmekretsen, dvs shunten står på ca 20% öppen. Mäter jag (eller känner med handen) uppstår ganska snabbt en temperaturskillnad vid påsticksröret där golvvärmekretsen är ansluten till primärkretsen. Se bifogad bild. Utanför. Bilden finns en shunt för golvärmekretsen som ska blanda golvvärmens retur med vatten från primärkretsen.

Stänger jag shunten helt försvinner skillnaden i temperatur, samma sak sak den är helt eller nästan helt öppen.

Min enda förklaring är att shunten inte kan stå emot trycket i den gemensamma returen och därför läcker retur in i primärkretsen. Är det en rimlig förklaring?


Inloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34787
  • Karma +54/-41
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Shuntgrupp för golvvärme - läckande shunt?
« Svar #1 skrivet: 13 november 2020, 08:23:01 »
Antingen är jag dåligt påläst eller så är det en dålig bild, kan du inte försöka precisera mer vad som är shunten, t.ex. rita i bilden?
OM du bara har golvvärme i huset så tycker jag inte att du skall ha någon shunt alls, det räcker normalt med det överhettningsskydd som finns som begränsar inflödet av vatten i fördelaren om det blir för varmt.
Men i din bild ser jag ingen shunt som jag känner igen i alla fall, är det nåt hembygge?

HAr du både radiatorer och golvvärme så skall du på shunten justera in hur mycket retur som skall gå tillbaks till golvvärmen för att du skall få en relativt sett lagom temp ut i golvvärmen eftersom radiatorerna som regler kräver högre framledning.
Kör du ut onödigt hög temp i golvvärmen så måste termostaterna stänga och du får ojämnt varma golv.
Idealet är att kunna justera in systemet så du kan köra med alla termostater helt öppna och få lagom temp i huset, en rumsgivare styr sedan värmepumpens reglering så att den reagerar om det blir varmare eller kallare än önskat inne.
« Senast ändrad: 13 november 2020, 08:25:55 av Rickard »
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad erimos

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 73
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Shuntgrupp för golvvärme - läckande shunt?
« Svar #2 skrivet: 13 november 2020, 10:29:55 »
Tack för svar. gör ett nytt försök :-)

Bifogar en förenklad ritning, jag tror inte jag kan ta tillräckligt bra bilder då installationen är lite utsprid och i flera dimensioner.



Jag har två kretsar, en radiatorkrets på övervåningen och en golvvärmekrets på bottenvåningen. Vid mild väderlek är framledningsbehovet i dessa kretsar nästan samma men ju kallare ute desto högre temperatur behöver radiatorerna. kör på kurva 50 vilket verkar vara hyfsat rätt.

Det beskrivna fenomenet uppstår vid hög framledning till radiatorerna då golvvärmeshunten blandar in mycket retur men inte är helt stängd. På bilden är framledningen till radiatorerna 40 grader och till golvvärmen 28. (jag har riggat detta behov för bilden genom att tillfälligt höja begärd framledning)

Det anliggningstermometrarna visar är att temperaturen efter bara någon minut i detta driftsfall skiljer sig ganska mycket åt på de olika grenarna av T-röret och min teori är att detta bara borde uppstå om flödet går åt fel håll, dvs retur från golvvärmeshunten läcker tillbaka till primär framledning.

Anliggningstermometrarna har inte tillräcklig precision för att jag ska kunna fastställa nån skillnad mellan tempsensor 1 och anliggningstermometern på stigaren. Kanske om jag testar med ännu högre framledning.


Edit: Golvvärmen är bara ett fördelarrör efter CP. inget temperaturskydd och inga termostater.
« Senast ändrad: 13 november 2020, 10:32:35 av erimos »

Inloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34787
  • Karma +54/-41
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Shuntgrupp för golvvärme - läckande shunt?
« Svar #3 skrivet: 13 november 2020, 10:40:46 »
Visst finns en inbyggd CP i värmepumpen?
I så fall anser jag att externa cirkpumpen till radiatorerna är onödig och det är den som ställer till det för dig.
Prova stänga av den, och öka eventuellt på den interna cirkpumpen om du får problem med för låga flöden/för hög deltaT över själva värmepumpen.
Går det ställa den inbyggda cirkpumpen på tryckstyrt läge skulle jag göra det, då kompenserar den för varierande flödesbehov.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad erimos

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 73
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Shuntgrupp för golvvärme - läckande shunt?
« Svar #4 skrivet: 13 november 2020, 10:46:18 »
Ska undersöka det, jag är osäker på om har tillgång till menyerna där interna cirkulationspumpen styrs. Finns det några andra begrepp för den?


Tänker du att det är ett problem med tryckskillnaden över golvvärmeshunten?

Inloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34787
  • Karma +54/-41
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Shuntgrupp för golvvärme - läckande shunt?
« Svar #5 skrivet: 13 november 2020, 10:47:57 »
Jag är för dålig på shuntar för att kunna uttala mig, men jag är ännu mer allergisk mot onödiga cirkpumpar.
Om inte cirkpumpen till radiatorkretsen kan "ta" mer vatten än vad den interna ger så kan det ju aldrig bli ett backflöde i ledningen till golvvärmen?

Om jag tolkar dig rätt så tror du väl att du får ett backflöde i framledningen som går till höger mot golvvärmen, eller?
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad erimos

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 73
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Shuntgrupp för golvvärme - läckande shunt?
« Svar #6 skrivet: 13 november 2020, 11:04:37 »
Ja, du tolkar mig rätt.

Jag tittar på en skiss i manualen över ecoheat 400 och det finns en intern cirkulationspump som benämns varvtalsstyrd värmebärarpump. Den verkar ge flödet över kondensorn iaf. Är det den man syftar på om man säger att den har en intern cirkulationspump?

Ecoheat 400 är ju inte som andra värmepumpar utan har en intern arbetstank.

Den externa cirkulationspumpen kan jag inte heller stänga av, men jag har iaf ställt den i läge noll nu.

Inloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34787
  • Karma +54/-41
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Shuntgrupp för golvvärme - läckande shunt?
« Svar #7 skrivet: 13 november 2020, 11:21:22 »
Mmm, kanske är det alltid extern pump på de där, jag är för dåligt påläst och har inte tid att läsa på just nu.
Sorry.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad erimos

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 73
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Shuntgrupp för golvvärme - läckande shunt?
« Svar #8 skrivet: 13 november 2020, 11:33:55 »
Ingen fara. Läser i manualen och det står inget om drift utan extern CP. Men det kanske det inte brukar göra heller.

Utloggad HBerggren

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Västra Götaland
  • Antal inlägg: 3507
  • Karma +2/-0
SV: Shuntgrupp för golvvärme - läckande shunt?
« Svar #9 skrivet: 13 november 2020, 12:15:55 »
Det går att sätta ihop shuntarna fel. Dvs sätta axeln på olika sätt och sedan smälla på ställdonet. Det känns som den leder nerifrån och skickar åt vänster (periodvis i alla fall) om termometrarna inte är felaktiga.

Ta av ställdonet och se om du kan identifiera axelposition. Antingen på plasten eller själva axeln. De äldre är tydliga på själva axeln. De nyare minns jag inte även om jag äger två. Men jag skulle kunna tolka positionen om det inte framgår i manualen.

En annan fundering är om båda pumparna är monterade åt tänkt håll. Om du tittar på gjutgodsets undersida, där kan man se vilken av kanalerna som leder in till pumpens mitt. Den kanalen är sugsidan av pumpen.
185 m2 med krypgrund. 32 m2 garage. Radiatorer, golvvärme. Väntar på 410P -01 ska avlida. Dockad med F2025-10 via ERS-56 300. Värmebaronen K2 6 m2 solfångare. Kulvert till garage. 3x shuntgrupper och värmekurvor. Egen styrning.

Utloggad erimos

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 73
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Shuntgrupp för golvvärme - läckande shunt?
« Svar #10 skrivet: 13 november 2020, 13:37:02 »
Termometrarna är inte superexakta men de visar samma temp när shunten är helt öppen.

Ska studera shunten närmare ikväll när barnen sover. Ännu en fredag i tvättstugan....  tummenupp


Jag har nog utvecklat en släng av värmepumpshypokondri. Misstänker hela tiden att det är något fel.

Utloggad japp

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Pite
  • Antal inlägg: 97
  • Karma +0/-0
SV: Shuntgrupp för golvvärme - läckande shunt?
« Svar #11 skrivet: 13 november 2020, 14:38:23 »
Ingen fara. Läser i manualen och det står inget om drift utan extern CP. Men det kanske det inte brukar göra heller.
Du måste ha den CP'n för att få en fungerande cirkulation på elementen. Sen om jag minns instruktionsboken rätt så bör du ha en extra shunt för att skicka ut rätt temp till golvvärmen.
Edit: Du borde ha två system att välja på i vpstyrningen, radiatorsystem 1 eller 2 där 2 borde vara golvvärmen. (Åtminstone enligt min gamla instruktionsbok) :)
« Senast ändrad: 13 november 2020, 14:50:57 av japp »
CTC EcoHeat 406 med 180 meters borrhål, Installerad hösten 2015, Värmer 130+40m3.
Värme och varmvatten 2016 - 2023 <4000kWh/år.

Utloggad 25fOCUS

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 4653
  • Karma +1/-1
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Shuntgrupp för golvvärme - läckande shunt?
« Svar #12 skrivet: 13 november 2020, 16:20:36 »
Som dom säger för att kolla om shunten blir i fel läge, lyft av motorn , vilket fabrikat på ventilen, det går att vrida den för hand och känna på rören, kanta ett tag innan dom blir kalla. är dom kalla så ska motorn vara i minusläge. Vänster höger är beroende på montaget.

Utloggad erimos

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 73
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Shuntgrupp för golvvärme - läckande shunt?
« Svar #13 skrivet: 13 november 2020, 23:17:30 »
Har monterar ner shuntmotorn, Esbe 671. Svårt att se något på ventilen för den sitter nära väggen. Rent visuellt ser det ut att vara vrg130 men ser det inte skrivet nånstans. Baserar det på beskrivningen för esbe ara671.

I stängt läge var ventilen inte helt diagonal, ska den vara det? Har lite svårt att förstå mig på logiken i beskrivningen, tycker den verkar sitta 180 grader fel.

Utloggad erimos

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 73
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Shuntgrupp för golvvärme - läckande shunt?
« Svar #14 skrivet: 13 november 2020, 23:30:34 »
https://www.rskdatabasen.se/infoDocs/MONT/mont_218_5396176_gruppfil.pdf

Bifogar bild på ventilen också, ursprunglig inställning. Stängd.

Justerade den lite för lägena verkar vara vid 45/135/225/315 graders vinkel. Monterade tillbaka.

Svårt att se på den där vits plastdelen hur den egentligen är vriden. Finns ju två lägen som motsvarar det manualen visar.


nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser