Författare Ämne: solfÃ¥ngare lesol drivpaket ingen cirkulation  (läst 12196 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad rocholas

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 34
  • Karma +0/-0
solfångare lesol drivpaket ingen cirkulation
« skrivet: 30 mars 2020, 14:15:21 »
Hej,

Försöker få igång solfångaren. Hela anläggningen står på "marknivå" dvs inga fångare på taket.

Har fyllt systemet med en borrmaskinspump. Tittar man i flödesröret så går detta i taket och inga luftbubblar syns. Kör en stund, stänger utloppsventilen och fyller upp till 2 bar.

Har haft pumpen borta och sett att den snurrar/fungerar.

Precis när man startar anläggningen hoppar flödesmätaren till för att sen lägga sig på noll i flöde

Har öppnat avluftningsskruven på pumpen och då kommer det vätska

Öppnar jag tömningsventilen så blir det fullt flöde enligt mätare och trycket sänks successivt ..

Har luftat "överallt" men kan för mitt liv inte få någon cirkulation. Så vad f*n är problemet?
« Senast ändrad: 30 mars 2020, 14:40:52 av rocholas »

Utloggad 25fOCUS

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 4653
  • Karma +1/-1
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: solfångare lesol drivpaket ingen cirkulation
« Svar #1 skrivet: 30 mars 2020, 14:41:53 »
Troligtvis luft, du fÃ¥r köra med din borrmaskin mot en hink med vätska i ,  bÃ¥de sug och trycksida slangar ska vara under ytan, det kan ta ett par timmar innan all luft är borta, smala rör i fÃ¥ngarna och sen beror det pÃ¥  om slingorna är i serie eller med anläggning mot samlingsröret.
Det med att det rycker till på trycket är för i början så har pumpen vätska och sen biir det stopp när den inte får tag i vätskan ordentligt.

Utloggad rocholas

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 34
  • Karma +0/-0
SV: solfångare lesol drivpaket ingen cirkulation
« Svar #2 skrivet: 30 mars 2020, 15:38:25 »
Var nere en vända igen. Verkar nu som att det inte blir något flöde ens med borrmaskinspumpen, funderar på om det är stopp i systemet någonstans?
Får känslan av att vätskan nu tar sig genom cirkpumpen för att sen gå ner i spannen igen...

Troligtvis luft, du fÃ¥r köra med din borrmaskin mot en hink med vätska i ,  bÃ¥de sug och trycksida slangar ska vara under ytan, det kan ta ett par timmar innan all luft är borta, smala rör i fÃ¥ngarna och sen beror det pÃ¥  om slingorna är i serie eller med anläggning mot samlingsröret.
Det med att det rycker till på trycket är för i början så har pumpen vätska och sen biir det stopp när den inte får tag i vätskan ordentligt.
Båda slangarna är i botten på spannen
totalt 6 paneler 3+3 i serie.

Utloggad HBerggren

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Västra Götaland
  • Antal inlägg: 3508
  • Karma +2/-0
SV: solfångare lesol drivpaket ingen cirkulation
« Svar #3 skrivet: 30 mars 2020, 15:46:53 »
Gör en liten koll med tryckluft så det inte är något djur som gjort stopp i fångaren.

Kör du utan PWM-kabeln till pumpen?

Kan det vara en fördel att i ditt fall på marken vända på pumpen för att luften ska dra sig åt mer lämpligt ställe?
185 m2 med krypgrund. 32 m2 garage. Radiatorer, golvvärme. Väntar på 410P -01 ska avlida. Dockad med F2025-10 via ERS-56 300. Värmebaronen K2 6 m2 solfångare. Kulvert till garage. 3x shuntgrupper och värmekurvor. Egen styrning.

Utloggad 25fOCUS

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 4653
  • Karma +1/-1
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: solfångare lesol drivpaket ingen cirkulation
« Svar #4 skrivet: 30 mars 2020, 16:14:31 »
Var nere en vända igen. Verkar nu som att det inte blir något flöde ens med borrmaskinspumpen, funderar på om det är stopp i systemet någonstans?
Får känslan av att vätskan nu tar sig genom cirkpumpen för att sen gå ner i spannen igen...
Båda slangarna är i botten på spannen
totalt 6 paneler 3+3 i serie.
3+3 i serie betyder det att du har 6 paneler i serie då eller 3 st serie +3 st serie och parallelt i övrigt, går pumpen på max och klarar att trycka genom allt, som HBergren säger prova att vända pumpen, den ska normalt trycka ut mot fångarna, vilken typ av fångare har du

Utloggad rocholas

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 34
  • Karma +0/-0
SV: solfångare lesol drivpaket ingen cirkulation
« Svar #5 skrivet: 30 mars 2020, 17:24:47 »
3+3 i serie betyder det att du har 6 paneler i serie då eller 3 st serie +3 st serie och parallelt i övrigt, går pumpen på max och klarar att trycka genom allt, som HBergren säger prova att vända pumpen, den ska normalt trycka ut mot fångarna, vilken typ av fångare har du
Det betyder att solfångarna är parallellkopplade och att det är 3st i varje serie

Utloggad 25fOCUS

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 4653
  • Karma +1/-1
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: solfångare lesol drivpaket ingen cirkulation
« Svar #6 skrivet: 30 mars 2020, 17:54:07 »
OK eftersom dom är paralella sÃ¥ kommer du inte att fÃ¥ ut all luft ur dom. pumpen är för klen för att snurra i väg vätskan i alla pÃ¥ en gÃ¥ng, enda möjligheten är att försöka fÃ¥ snurr i en fÃ¥ngare/paket  i taget med nÃ¥gon kraftigare pump av nÃ¥got slag. Vad har du för pump till borrmaskinen och vilken pump är orginal  Typ/modell

Utloggad Hastings

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 577
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar sol värme Ã¥ värmepumpar!
SV: solfångare lesol drivpaket ingen cirkulation
« Svar #7 skrivet: 30 mars 2020, 18:38:51 »
Vad jag minns  sÃ¥ har Lesol harpkonfiguration och är därmed svÃ¥ra att avlufta. jag byggde tvÃ¥ stora avluftare  med inlopp i övre tredjedelen och utlopp i botten . Fick hÃ¥lla pÃ¥ rätt länge ....

Ps hoppas du har  skydd för kokning "Partiell förÃ¥ngning"  annars fÃ¥r du problem varje gÃ¥ng det inträffar
  http://du.diva-portal.org/smash/get/diva2:522695/FULLTEXT01.pdf
180 m2 + 108 m2 källare 
IVT PremiumLine EQ e 13 med 190 m borrhål 181 aktivt
 2x12 M2 plattsolfÃ¥ngare, 750 l Acktank, 300 l varmvattenberedare, bÃ¥da med solslingor.
 Värmeväxlare för förvärmning av varmvatten ifrÃ¥n  största acktank.  Uppvärmning 10 000 kwh /Ã¥r.
Frico Sl 1000 för frikyla.fler fancoils på väg

Tänkta projekt: Mekanisk frånluft med återvinning till Vp och hål.

Utloggad rocholas

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 34
  • Karma +0/-0
SV: solfångare lesol drivpaket ingen cirkulation
« Svar #8 skrivet: 30 mars 2020, 20:16:19 »
Desto mer jag funderar på det desto mer förvånad blir jag. Om vätskan väljer enklaste vägen och det är genom pumpen. Hur ska man då kunna cirkulera runt vätskan? Borde väl sitta en ventil så att man endast kan få vätskan genom panelerna?

Man kanske ska ha en ventil till varje "serie" för att tvinga vätskan genom hälften av panelerna åt gången. vilken typ av ventil isåfall?

Pump till borrmaskin är från Swedol.

Cirkpump
Oventrop st25/6-3 p

Ska cirkpump vara påslagen när man fyller systemet?
« Senast ändrad: 30 mars 2020, 23:06:22 av rocholas »

Utloggad 25fOCUS

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 4653
  • Karma +1/-1
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: solfångare lesol drivpaket ingen cirkulation
« Svar #9 skrivet: 30 mars 2020, 23:34:32 »
Har kollat lite pÃ¥ det du gav oss. Sitter det en flödesmätare pÃ¥ paketet och vad visar den , om den är lika som till golvvärme sÃ¥ kan man vrida pÃ¥ den nedre ringen för att ändra flödet   Edit kanske du inte har ett helt drivpaket. foto och lägg vad du har utan isolering först innaan du gör nÃ¥got

Utloggad rocholas

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 34
  • Karma +0/-0
SV: solfångare lesol drivpaket ingen cirkulation
« Svar #10 skrivet: 31 mars 2020, 09:43:08 »
Bild på drivpaket.

Någon som kan dela instruktioner för hur man fyller på rätt sätt?

Utloggad 25fOCUS

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 4653
  • Karma +1/-1
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: solfångare lesol drivpaket ingen cirkulation
« Svar #11 skrivet: 31 mars 2020, 11:15:43 »
Sax ovanför flödesindikeringen sitter en ventil som justerar flödet, kolla om den är öppen max, flödet ska indikerar med att en vit liten grej visar sig i glaset

Utloggad HBerggren

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Västra Götaland
  • Antal inlägg: 3508
  • Karma +2/-0
SV: solfångare lesol drivpaket ingen cirkulation
« Svar #12 skrivet: 31 mars 2020, 11:18:41 »
Finns det inte två uttag under flödesmätaren?
Verkade svårt att hitta rätt manual pga konkurs om jag förstod det rätt.

https://www.nn-energy.se/doc/S2_Solar30.pdf
Denna var väldigt lik i alla fall. Där sitter det två uttag, men det lite tajt ut att det skulle vara så på din.
Bra att veta vad det är för möjligheter så rätt arbetsinstruktion kan delas.


Om det inte finns fler anslutningar hade jag spontant stängt kranen mellan gul/gul anslutning och pump. Sedan tryckt med inkommande flöde frÃ¥n hink i grön/gul anslutning Troligen fÃ¥r man hÃ¥lla säkerhetsventilen öppen manuellt. Tömt ut frÃ¥n där gul/gul slang sitter.  När du stÃ¥tt och spolat bort all luft i en kvart eller vad som känns vettigt och stängt in 2-3 bar, om det finns en kran över returmätaren sÃ¥ stäng den. Öppna kranen under pumpen sÃ¥ vätska kan tränga upp eventuell luft samtidigt som du smÃ¥blöder med säkerhetsventilen utan att tappa nämnvärt tryck. Sedan öppna sista kranen och provkör.
Om du har luftare på taket när det är installerat är det bättre du struntar i sista steget och luftar där uppe.
« Senast ändrad: 31 mars 2020, 11:20:57 av HBerggren »
185 m2 med krypgrund. 32 m2 garage. Radiatorer, golvvärme. Väntar på 410P -01 ska avlida. Dockad med F2025-10 via ERS-56 300. Värmebaronen K2 6 m2 solfångare. Kulvert till garage. 3x shuntgrupper och värmekurvor. Egen styrning.

Utloggad 25fOCUS

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 4653
  • Karma +1/-1
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: solfångare lesol drivpaket ingen cirkulation
« Svar #13 skrivet: 31 mars 2020, 12:01:07 »
Ta ett foto lite längre ifrån. Som du har kopplat med slangarna nu så ser det ut som att det bara går runt från den nedre slangen genom pumpen och ut i den andra vid säk och manometer. Det gäller att få vätskan att gå runt , in på undersida pump trycka upp i fångarna komma tillbaka och gå ut före pumpen sugsida.

Utloggad Hastings

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 577
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar sol värme Ã¥ värmepumpar!
SV: solfångare lesol drivpaket ingen cirkulation
« Svar #14 skrivet: 31 mars 2020, 12:40:21 »
mellan pump och Indikator-röret pÃ¥ TACOsettern  (flödesmätaren är även en ställbar begränsing...) sÃ¥ finns det  som 25 focus pÃ¥pekat en ställskruv den ser inte ut att var fullt öppen  vilket i sig bromsar flödet
180 m2 + 108 m2 källare 
IVT PremiumLine EQ e 13 med 190 m borrhål 181 aktivt
 2x12 M2 plattsolfÃ¥ngare, 750 l Acktank, 300 l varmvattenberedare, bÃ¥da med solslingor.
 Värmeväxlare för förvärmning av varmvatten ifrÃ¥n  största acktank.  Uppvärmning 10 000 kwh /Ã¥r.
Frico Sl 1000 för frikyla.fler fancoils på väg

Tänkta projekt: Mekanisk frånluft med återvinning till Vp och hål.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser