Författare Ämne: Cirkulationspump alltid igÃ¥ng?  (läst 2245 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Stefan85

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 145
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Cirkulationspump alltid igång?
« skrivet: 24 december 2019, 20:35:44 »
Hej!

Jag har en EHST20C-YM9CR2 innedel (Mitsubishi Ecodan SW100).
Jag vill att cirkulationspumpen alltid ska gå, förslagsvis på lägsta nivån när värmen inte går.
T.ex. när det är sommar eller när pumpen går lite då och då på höst/vårkanten.

Jag har skummat genom manualen, men inte riktigt hittat det jag söker efter.
Någon här som kan hjälpa mig med det?

MVH.

Utloggad HBerggren

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Västra Götaland
  • Antal inlägg: 3507
  • Karma +2/-0
SV: Cirkulationspump alltid igång?
« Svar #1 skrivet: 24 december 2019, 22:51:04 »
Troligen har pumpen automatik för pumpen. Är det minusgrader borde den gå i perioder eller låg hastighet via PWM om den är utrustad med det.
Varför den inte ska gå i onödan är för att det stör skiktningen i tanken, och pumpen drar ström dessutom. När pumpen körs avges lite onödig värme från ledningarna dessutom, även om de är isolerade.

Jag gjorde det så som jag ville ha det med min egna styrning. Luftvattenpumpen har shunt på varma sidan. Ingen backventil. Den är alltid stängd över 2 grader utomhustemperatur med standby på cirkulationspumpen. Under två grader går pumpen löjligt långsamt. Den shuntar själv från stängt läge för att lägga sig mellan 15-20 grader när det är kallare när pumpen inte går. Blir det för kallt blir det kondens runt ledningarna till pumpen. Det låga och dessutom shuntblandade flödet ger mycket fin skiktning fram till nästa start. Start sker med fullöppen shunt och standby på pumpen tills kompressorns feedback kommer. Sen körs pumphastigheten via PWM efter börkurva på deltaT som är utomhustemperaturbestämd.

Vad jag vill säga är att det kan vara värt att låta ha pumpens drift konstruerad så som fabrikanten gjort, med tanke jag har krånglat så himla mycket finns en anledning att pumpen inte alltid går hos dig.
185 m2 med krypgrund. 32 m2 garage. Radiatorer, golvvärme. Väntar på 410P -01 ska avlida. Dockad med F2025-10 via ERS-56 300. Värmebaronen K2 6 m2 solfångare. Kulvert till garage. 3x shuntgrupper och värmekurvor. Egen styrning.

Utloggad Camillalif

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 7
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Cirkulationspump alltid igång?
« Svar #2 skrivet: 29 december 2019, 10:26:37 »
Hej!

Jag har en EHST20C-YM9CR2 innedel (Mitsubishi Ecodan SW100).
Jag vill att cirkulationspumpen alltid ska gå, förslagsvis på lägsta nivån när värmen inte går.
T.ex. när det är sommar eller när pumpen går lite då och då på höst/vårkanten.

MVH.

Hej, med cirkulationspump menar du dÃ¥ utedelen dontknow?  Kan nÃ¥gon förklara för en nybörjare när utedelen ska snurra och vid vilka tillfällen den inte ska snurra? Har det med utomhustemperaturen att göra? Sc:,h
NÄr luftvattenvärmepumpen går på "gas" enbart, då är det som lägst driftskostnad vad jag kan förstå. Och det avgörs av utomhustemperaturen. När den går på gas enbart, hur vet jag det? Att utedelen snurrar har det med saken att göra?

Utloggad HBerggren

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Västra Götaland
  • Antal inlägg: 3507
  • Karma +2/-0
SV: Cirkulationspump alltid igång?
« Svar #3 skrivet: 29 december 2019, 11:14:49 »
Hej, med cirkulationspump menar du dÃ¥ utedelen dontknow?  Kan nÃ¥gon förklara för en nybörjare när utedelen ska snurra och vid vilka tillfällen den inte ska snurra? Har det med utomhustemperaturen att göra? Sc:,h
NÄr luftvattenvärmepumpen går på "gas" enbart, då är det som lägst driftskostnad vad jag kan förstå. Och det avgörs av utomhustemperaturen. När den går på gas enbart, hur vet jag det? Att utedelen snurrar har det med saken att göra?
Cirkulationspumpen som menas här bör vara laddpumpen. Om man har en vattenburen utedel så flyttas värmen med hjälp av vatten. En "luft/vatten" värmepump blir det då. En luft/vatten (L/V) har gas i sig, men gassystemet går bara till en värmeväxlare i pumpen. Värmeväxlaren gör att du flyttar värmen från gassystemet till vattensystemet och i sin tur pumpar in värmen i huset med denna tidigare nämnda laddpump. Sedan finns det de varianter som har värmeväxlaren i huset istället. Då går det gasledningar som är mycket tunnare mellan innedel och utedel. Eftersom man slipper vatten på utsidan behöver man inte hålla koll på frysrisk av stillastående vatten. Så här behöver pumpen snurra även om värmeproduktionen inte är igång och värmebehov inte råder. Blir det fel på systemet behöver vattnet cirkulera för att inte frosten ska spränga rören och värmeväxlaren.

När värmeproduktion är igång så ska vattnet cirkulera så utgående vatten är 7 grader varmare än inkommande vatten. Ett lagom flöde är det rätta. Optimalt flöde varierar dock mellan värmepumpsmodeller och utomhustemperatur.

Det här med "går på gas" är nog ett litet hastigt missförstånd. Tänk mer när husets värmesystem och varmvatten hålls varmt med bara värmepumpen så är det ekonomiskt. När det är fel i systemet eller för kallt så kan det behövas stöd av direktverkade el, via elpatronen.
En elpatron är lika effektiv i ruggiga minusgrader som under sommaren. Därför är den bra som stöd på vintern. En elpatron ger samma värme som man tillför. En värmepump ger mer värme i huset än man tillför och då blir det billigare att köra så mycket som möjligt på värmepumpen. Desto kallare ute desto sämre blir denna "effekthävarm" och uteffekt. Desto kallare det är ute desto mer energi kräver husets uppvärmning. Så man når en brytpunkt till slut där man behöver elpatron.

Jag såg din tråd, du behöver anlita en installatör, eller kontakta tillverkaren så du får en kompetent installatör/kyltekniker som får igång ditt besparande.
« Senast ändrad: 29 december 2019, 11:18:22 av HBerggren »
185 m2 med krypgrund. 32 m2 garage. Radiatorer, golvvärme. Väntar på 410P -01 ska avlida. Dockad med F2025-10 via ERS-56 300. Värmebaronen K2 6 m2 solfångare. Kulvert till garage. 3x shuntgrupper och värmekurvor. Egen styrning.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!