Författare Ämne: Amatörer med bergvärmeproblem  (läst 32827 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad s0laris

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Huddinge
  • Antal inlägg: 31
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Jag älskar värmepumpar!
Amatörer med bergvärmeproblem
« skrivet: 26 februari 2006, 11:37:39 »
Vi fick våran Thermia Villa 75 installerad för 3 dagar sedan.

Sedan dess har tillskottet gått c:a 14h per dygn och det måste väl vara tokigt!? :-\

Vi har en 1 1/2 plans trävilla på 125+40kvm. Mestadels gamla radiatorer. Vi har luftat alla radiatorer och
nu fungerar inte den sista i slingan (den fungerade innan). Är det cirkulationen som inte är tillräcklig?

Våra värden är:

Kurva: 40°C
Kurva min: 22°C
Kurva max: 56°C
Kurva 5: 1°C
Kurva 0: 4°C
Kurva-5: 1°C
Värmestopp: OFF
Sänkning: 2


Ute -2°C
Integral -334
Framledning 48(50)°C
Returledning 41(48)°C
Varmvatten 46°C
Brine ut 0°C
Brine in 2°C

Drifttiderna efter:

1 dygn
24h Värmepump 16h tillskott (3kW) 1h tillskott 2 (6kW) 3h Varmvatten
2 dygn
48h Värmepump 31h tillskott (3kW) 1h tillskott 2 (6kW) 5h Varmvatten
3 dygn
72h Värmepump 46h tillskott (3kW) 1h tillskott 2 (6kW) 7h Varmvatten


Är det någon som har nån ide vad som kan vara fel?
Vi vore väldigt tacksamma om någon kan hjälpa oss.!!!

(Vi vet hur man tar sig in i servicemenyn om det är något som behöver kollas där)



Utloggad HerrBrun

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Vallentuna
  • Antal inlägg: 377
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Jag älskar teknik i alla former
SV: Amatörer med bergvärmeproblem
« Svar #1 skrivet: 26 februari 2006, 11:56:22 »
Hur har du konfigurerat tillskottet att gå in? På min primitiva IVT kan man bara justera tiden 10-120 minuter och det gör en avsevärd skillnad om jag använder 60 eller 120 minuter.

Ditt system har antagligen mycket mer avancerade möjligheter att ställa in TS villkoren.

Du har en ganska hög VB retur vid så måttlig utetemp. För små och för få radiatorer kanske?
IVT Greenline Compact 5 installerad -98.
98 meter aktivt hål i berget. Dåligt isolerat hus från -55, med ca 200 kvm uppvärmd boyta. Total elförbrukning 28000 kWh.
VP (inklusive TS): 14000 kWh
HH-El: 14000 kWh

TS: ca 600 h/år <=> 3600 kWh/år <=> 25% av värmeel <=> 10% av Värmeenergi

Utloggad s0laris

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Huddinge
  • Antal inlägg: 31
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Amatörer med bergvärmeproblem
« Svar #2 skrivet: 26 februari 2006, 12:26:00 »
Vilket snabbt svar  :)
Vi vet inget om hur dessa värden (TS) är inställda, om man går in i servicemenyn så står det under Tillsats:

Integral A2 600
Hysteres 15 ºC
Max steg 2
Max ström 20A
Shunttid 60s
Tillsats stopp varmvatten 60 ºC

Detta säger oss ingenting  :-[

Tror att det är tillräckligt med radiatorer och de är rätt stora... VB retur är det samma som Returledning??

Inloggad svenske kocken

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Utanför ÖSTERSUND
  • Antal inlägg: 7637
  • Karma +12/-7
  • Kön: Man
  • Jag älskar värme!
SV: Amatörer med bergvärmeproblem
« Svar #3 skrivet: 26 februari 2006, 12:32:34 »
Eftersom pumpen har gått hela tiden i tre dygn pluss tillskott verkar det som du har en mycket hög förbrukning ( om du inte har olidligt varmt inne). Pumpen orkar inte hålla värmen när det är nån grad kallt och då tycker jag att den är för klen, att brine in efter tre dagar bara är 2 ºC tyder också på att borran är i klenaste laget.

Hur mycket förbrukade du innan, vart bor du i landet, hur gammalt är huset, hur är det med isoleringen?
« Senast ändrad: 26 februari 2006, 12:50:44 av svenske kocken »
Thermia TWS 6 148 m aktivt och boende i villa 1-plan med källare 122m²/plan Ca:220m² uppvärmt till 21° och ettrörssystem i 4 slingor med 4 radiatorer på varje slinga, mekanisk vent med vvx bygd 1980 mitt i Jämtland, vp inkopplad juli -05, separat mätare på värme och varmvatten.

Utloggad s0laris

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Huddinge
  • Antal inlägg: 31
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Amatörer med bergvärmeproblem
« Svar #4 skrivet: 26 februari 2006, 13:11:45 »
Borra är 130m. Berget kommer efter ca 40cm.
Vi bor i Huddinge utanför Stockholm.

Huset är från 1927 och det är självdrag. Mer isolering hade säkert inte skadat.
Vi förbrukade ca 3,5 kubik olja per år.

Menar du att de antagligen gett oss en för klen anläggning?

Utloggad peterw6

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: SmÃ¥land
  • Antal inlägg: 38
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Amatörer med bergvärmeproblem
« Svar #5 skrivet: 26 februari 2006, 13:20:45 »
Jag är dålig på thermias betäckningar hur kw är en thermia villa 75?
Autoterm 307E+Borö vb200/90.185m borra.160m2 hus +75m2 källare

Utloggad GöranM

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Nässjö
  • Antal inlägg: 185
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Jag älskar värmepumpar som fungerar ;)
    • Risabo.se
SV: Amatörer med bergvärmeproblem
« Svar #6 skrivet: 26 februari 2006, 13:31:42 »
Verkar lite skumt ..... hur varmt har ni / vill ni ha inomhus ?
Punpen borde vara lagomstor om man bara tittar på den gamla oljeförbrukningen.
Brinetempen verkar ju lite låg ... vet ni om den var så låg redan från start.
... det ska ju dock funka med plus 2 in så det är inget alarmerande där.
... men nåt galet är det .... såpass galet att ni ska kontakta installatören snarast
Thermia Villa Classic 105 installerad dec 1999 i ett dragigt gammalt hus från 1943 på småländska höglandet.
450 m markslinga, feta radiatorer i ett överfallssystem.

Utloggad s0laris

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Huddinge
  • Antal inlägg: 31
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Amatörer med bergvärmeproblem
« Svar #7 skrivet: 26 februari 2006, 13:34:47 »
Citera
Jag är dålig på thermias betäckningar hur kw är en thermia villa 75?

Jag trodde det stod för 7,5kW men jag är inte säker...

Citera
..... hur varmt har ni / vill ni ha inomhus ?

Vi har ca 20 ºC inomhus... och det är bra tycker vi..
« Senast ändrad: 26 februari 2006, 13:40:11 av s0laris »

Utloggad GöranM

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Nässjö
  • Antal inlägg: 185
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Jag älskar värmepumpar som fungerar ;)
    • Risabo.se
SV: Amatörer med bergvärmeproblem
« Svar #8 skrivet: 26 februari 2006, 13:47:40 »
75:an ska väl ge 6,8-7,1 kw ... i ert fall troligen 6,8 så det är väl bara lite märkningsfusk som vanligt.
Men i ert offertunderlag så finns det väl en kalkyl ... där det finns en rad som anger vid vilken temp det är beräknat att tillskottet ska gå in .
det finnsju många påverkande faktorer men i stort sett så är ju den siffran nåt som leveratören har att leva upp till ... och jag skulle bli förvånad omdet ´står -2 där.
Thermia Villa Classic 105 installerad dec 1999 i ett dragigt gammalt hus från 1943 på småländska höglandet.
450 m markslinga, feta radiatorer i ett överfallssystem.

Inloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29315
  • Karma +18/-7
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Amatörer med bergvärmeproblem
« Svar #9 skrivet: 26 februari 2006, 13:53:20 »
Börvärde 50 grader vid -2 ute verkar väldigt mycket, antagligen har du ett högtempsystem eller så stryps flödena i radiatorerna på nåt sätt.

Är alla termostater fullt öppna?
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad GöranM

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Nässjö
  • Antal inlägg: 185
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Jag älskar värmepumpar som fungerar ;)
    • Risabo.se
SV: Amatörer med bergvärmeproblem
« Svar #10 skrivet: 26 februari 2006, 14:00:49 »
Börvärde 50 grader vid -2 ute verkar väldigt mycket, antagligen har du ett högtempsystem eller så stryps flödena i radiatorerna på nåt sätt.

Är alla termostater fullt öppna?
Klokt tänkt !
Men om systemet är mer eller mindre strypt så borde väl pumpen stänga av sig ... kanske t o m larma HP

Kanske läge att kolla sÃ¥ ingen stulit altandörren  Sc:,h
Thermia Villa Classic 105 installerad dec 1999 i ett dragigt gammalt hus från 1943 på småländska höglandet.
450 m markslinga, feta radiatorer i ett överfallssystem.

Inloggad svenske kocken

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Utanför ÖSTERSUND
  • Antal inlägg: 7637
  • Karma +12/-7
  • Kön: Man
  • Jag älskar värme!
SV: Amatörer med bergvärmeproblem
« Svar #11 skrivet: 26 februari 2006, 14:03:45 »
Jag tycker också att du ska försöka prata med den som har sålt anläggningen, jag tror inte att det är nått fel på själva pumpen,men att den är i minsta laget för ditt hus.
Jag tror också att 20-30 cm isolering på vinden skulle sitta bra, förmodligen har du bara lite sågspån där uppe.
Framleding 50 ºC vid -2 är ganska högt, men diffen mellan fram och retur på 7 ºC är ju helt ok.
Eftersom du mÃ¥ste ha 50 ºC nu sÃ¥ mÃ¥ste värmen försvinna nÃ¥gonstans och dÃ¥ är det upp genom taket i försra hand och sedan genom väggar och fönster. 
Thermia TWS 6 148 m aktivt och boende i villa 1-plan med källare 122m²/plan Ca:220m² uppvärmt till 21° och ettrörssystem i 4 slingor med 4 radiatorer på varje slinga, mekanisk vent med vvx bygd 1980 mitt i Jämtland, vp inkopplad juli -05, separat mätare på värme och varmvatten.

Utloggad s0laris

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Huddinge
  • Antal inlägg: 31
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Amatörer med bergvärmeproblem
« Svar #12 skrivet: 26 februari 2006, 14:30:25 »
Börvärde 50 grader vid -2 ute verkar väldigt mycket, antagligen har du ett högtempsystem eller så stryps flödena i radiatorerna på nåt sätt.

Är alla termostater fullt öppna?

Alla är öppna, men sista (tror jag att det är) radiatorn i slingan blir inte varm längre, vilket den blev innan när vi körde på olja.
Cirkulationen är väl ändå ok, med tanke på att det skiljer ca 7 ºC mellan framledning och retur (eller har jag fel)?

Jag tror också att 20-30 cm isolering på vinden skulle sitta bra, förmodligen har du bara lite sågspån där uppe.
Framleding 50 ºC vid -2 är ganska högt, men diffen mellan fram och retur på 7 ºC är ju helt ok.
Eftersom du måste ha 50 ºC nu så måste värmen försvinna någonstans och då är det upp genom taket i försra hand och sedan genom väggar och fönster.

Vi har ganska bra islolerat på vinden, men väggar och fönster är bristfälliga.. det vet vi.

75:an ska väl ge 6,8-7,1 kw ... i ert fall troligen 6,8 så det är väl bara lite märkningsfusk som vanligt.
Men i ert offertunderlag så finns det väl en kalkyl ... där det finns en rad som anger vid vilken temp det är beräknat att tillskottet ska gå in .
det finnsju många påverkande faktorer men i stort sett så är ju den siffran nåt som leveratören har att leva upp till ... och jag skulle bli förvånad omdet ´står -2 där.


Japp det står från -6.1 ºC innan tillskottet ska gå in.

Tack så väldans mycket för alla svar  *vinkar*
Vi får väl snacka med installatören imorgon.

Utloggad GöranM

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Nässjö
  • Antal inlägg: 185
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Jag älskar värmepumpar som fungerar ;)
    • Risabo.se
SV: Amatörer med bergvärmeproblem
« Svar #13 skrivet: 26 februari 2006, 15:22:11 »
Lycka till!
Svaret om vindens isolering var ju viktigt ... själv har jag bara en gnutta spån ( man borde faktiskt skämmas!)
Min kalkyl från -99 var tillskott från -7, men de flesta räknar nog med högre täckningsgrad idag, men det ärju alltid en prisfråga.
Med hänsyn till isoleringen och det faktum att det inte är lite tillskott det handlar om, så kräv en BRA förklaring ..... inte det vanliga ... jaja du vet att man vet ju aldrig riktigt ... bla bla.
Dina siffror tyder ju pÃ¥ att en tredjedel av värmebehovet saknas redan vid -2 eller i vart fall  en fjärdedel och det tycker jag verkar riktigt lurt ... sÃ¥pass att man kan fundera pÃ¥ om själva pumpen verkligen gör det den borde ... värme alltsÃ¥.
och sist men inte minst ... låt oss nördar härinne få veta hur det går ... för det är ju feedbacken som för forumet framåt !
Thermia Villa Classic 105 installerad dec 1999 i ett dragigt gammalt hus från 1943 på småländska höglandet.
450 m markslinga, feta radiatorer i ett överfallssystem.

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9732
  • Karma +19/-4
SV: Amatörer med bergvärmeproblem
« Svar #14 skrivet: 26 februari 2006, 16:43:07 »
En pump pÃ¥ 7 kW som ersätter 3,5 m3 olja per Ã¥r är en helt rimlig dimensionering. -6 utan tillsats tycker jag verkar rimligt. Pumpen skall inte behöva gÃ¥ dygnet runt med tanke pÃ¥ att det har varit plusgrader en del av dygnet de senaste dagarna. I synnerhet inte när pumpen är nystartad och borrhÃ¥let är varmt. JAg undrar ocksÃ¥ om pumpen verkligen ger den effekt den skall ge. 
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser