Författare Ämne: Är det normalt att en värmepump (Mitsubishi SHW112 Zubadan) går såhär?  (läst 2968 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad rich710

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 6
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Min nyinstallerade (maj) Mitsubishi förbrukar el som kurvan visar, en 7-8 starter per dygn då den går upp på typ 2300W en kort stund och då är den förinstallerade rumstemperaturen uppnådd. Borde den inte försöka styra lite mer jämnt? eller skall det vara såhär? Har ju iofs inte varit överdrivet kallt än.



Inloggad Josth

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 9521
  • Karma +3/-2
  • Kön: Man
Eftersom det nu är relativt milt väder så ligger förmodligen värmebehovet i huset under värmepumpens minsta uteffekt. Då kommer den att gå on/off istället för kontinuerligt på ett lågt varvtal. Jämför när det blivit kallare ute.
1½-planshus byggt i slutet av 90-talet. 169 kvm + fristående garage 35 kvm. Kryp-/balkgrund numera tätad och avfuktare DS15 inkopplad. Vattenburet ettrörssystem med radiatorer i fyra slingor. Nibe 310P tillverkad 1997. Service: Kompressorbyte 3 ggr samt byte förångare, expansionsventil, torkmedel, pressostat, elkondensatorer, cirkulationspump, säkerhetsventil och ny kraftigare fläkt.

Utloggad rich710

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 6
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Nu har det varit kallt senaste dygnet och då går den oftare/längre.. men ändå av/på reglering känns det som...
Men antar att det kanske inte är bättre.

Utloggad Lawrenz

  • Expert på värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 429
  • Karma +0/-0
Blev lite nyfiken på hur får du fram dessa fina grafer?
160 m2 Atemp, 1½-plan, byggt 1972, köpt sommaren 2017, Skåne
Nedanstående förbrukningar avser enbart värme och varmvatten:

1972-1992: Okänd förbrukning (gemensamt oljeuppvärmt närvärmenät)
1992-2012: ~28000 kWh/år (naturgaspanna)
2012-2018: ~22000 kWh/år (naturgaspanna, Viessman Vitodens 222-F, årsmodell 2012)
Augusti 2018: Nytt radiatorsystem tillsammans med ny luft/vatten-värmepump (Mitsubishi Ecodan).
2019: 3865 kWh tillförd el till värmepump (graddagskorrigerat: 4426 kWh)
2020: 3936 kWh tillförd el till värmepump (graddagskorrigerat: 4634 kWh)
2021: 4677 kWh tillförd el till värmepump (graddagskorrigerat: xxxx kWh) - inte graddagskorrigerat än.
2022: 4046 kWh tillförd el till värmepump (graddagskorrigerat: xxxx kWh) - inte graddagskorrigerat än.
2023: 4110 kWh tillförd el till värmepump (graddagskorrigerat: xxxx kWh) - inte graddagskorrigerat än.

Blev även av med den fasta gasnätsavgiften ca (2700 kr/år).

Utloggad TS Comfort AB

  • I branschen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Nykvarn
  • Antal inlägg: 8421
  • Karma +10/-2
  • Kön: Man
  • Säljer och installerar värmepumpar
    • www.tsfs.se
Nu är jag dåligt påläst om din modell men det är väl egentligen en ”Norrlands” maskin som är bra vid höga framledningstemperaturer under kalla förhållanden eller fastigheter med hög tappvarmvattenförbrukning ???
Tillhör du den kategorin ?
Företaget har bytt bolagsform 20070101 från tidigare TS Fastighetservice till nuvarande TS Comfort AB
Se www.tsfs.se eller www.comfortab.se för aktuellt utbud av luftvärmepumpar och Poolvärmepumpar.
Våra luftvärmepumpar kommer från dom Svenska Generalagenterna och har därmed 5 års totalgaranti. Vi säljer enbart luft/luft värmepumpar inkl installation och då inom vårat installationsområde Södra Stockholm/Södermanland med lite omnejd.
Kontakta oss för kostnadsfritt hembesök för förslag på märke och modell som är lämplig för just eran fastighet.

Utloggad rich710

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 6
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Jag har en Aeotec Home Energy Meter kopplad på inkommande faser. Denna är i sin tur ansluten till mitt "Hemautomatiseringssystem" (homeassistant) som samlar in värdena och skickar till en databas (influxdb) där sedan programmet Grafana hämtar värdena och presenterar i graferna.

Blev lite nyfiken på hur får du fram dessa fina grafer?

Utloggad rich710

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 6
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Nja, bor i Skåne ;) Men jag har ett ganska stort hus, med en stor oisolerad källare som behöver uppvärmning, så velade mellan en mindre modell och denna.
Installatören sa att jag "nog" klarade mig på den mindre, men kändes som jag ville ha marginal.


Nu är jag dåligt påläst om din modell men det är väl egentligen en ”Norrlands” maskin som är bra vid höga framledningstemperaturer under kalla förhållanden eller fastigheter med hög tappvarmvattenförbrukning ???
Tillhör du den kategorin ?

Utloggad Lawrenz

  • Expert på värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 429
  • Karma +0/-0
Jag har en Aeotec Home Energy Meter kopplad på inkommande faser. Denna är i sin tur ansluten till mitt "Hemautomatiseringssystem" (homeassistant) som samlar in värdena och skickar till en databas (influxdb) där sedan programmet Grafana hämtar värdena och presenterar i graferna.

Intressant  :)

Lite off topic: Jag har en elmätare på värmepumpen som också läses av med IKEA Sparsnäs och skapar lite grafer etc (inget som är uppkopplat). Jag har också en 3-fasmätare (Efergy e2) inkopplad på värmepumpen (lite onödigt men för skoj skull), undra om denna hade gått att få in i min telldus på något sätt  Sc:,h

https://www.clasohlson.com/se/Tr%C3%A5dl%C3%B6s-elenergim%C3%A4tare-Efergy-e2/36-4500
160 m2 Atemp, 1½-plan, byggt 1972, köpt sommaren 2017, Skåne
Nedanstående förbrukningar avser enbart värme och varmvatten:

1972-1992: Okänd förbrukning (gemensamt oljeuppvärmt närvärmenät)
1992-2012: ~28000 kWh/år (naturgaspanna)
2012-2018: ~22000 kWh/år (naturgaspanna, Viessman Vitodens 222-F, årsmodell 2012)
Augusti 2018: Nytt radiatorsystem tillsammans med ny luft/vatten-värmepump (Mitsubishi Ecodan).
2019: 3865 kWh tillförd el till värmepump (graddagskorrigerat: 4426 kWh)
2020: 3936 kWh tillförd el till värmepump (graddagskorrigerat: 4634 kWh)
2021: 4677 kWh tillförd el till värmepump (graddagskorrigerat: xxxx kWh) - inte graddagskorrigerat än.
2022: 4046 kWh tillförd el till värmepump (graddagskorrigerat: xxxx kWh) - inte graddagskorrigerat än.
2023: 4110 kWh tillförd el till värmepump (graddagskorrigerat: xxxx kWh) - inte graddagskorrigerat än.

Blev även av med den fasta gasnätsavgiften ca (2700 kr/år).

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer n 20 rs erfarenhet av vrmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser