Författare Ämne: Effekt vid minusgrader  (läst 32158 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Synpunkter

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 128
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
Effekt vid minusgrader
« skrivet: 19 januari 2006, 11:26:37 »
Många marknadsför sina pumpar med att de går till - 15, -18, - 20 osv. Det är kanske bra att de går på låga temperaturer, men det som ofta inte framgår, så väl/tydligt, är vad pumparna egentligen ger vid dessa låga temperaturer. Eftersom det i södra och mellersta Sverige är ganska få dagar med kallare än - 10 grader så borde det väl vara mer relevant vad pumpen ger vid "lagom kalla temperaturer". Det är ju i det intervallet som de flesta dagarna ligger under den kalla årstiden. Utslaget på ett år skulle det vara bästa med en pump som har bra COP mellan 0 gr och -10 gr, vad som händer vid lägre temp spelar ingen större roll eftersom det är så få dagar. Jag har scannat runt lite har funnit följande fakta (bland de modeller som jag ev. skulle kunna tänka mig).

1. CTC EcoAir 109 (framledningstemp 50 gr)
+ 8 gr COP 2,9
0 gr COP 2,7
-10 gr COP 2,2
 
2. Nibe 2010-8 (framledningstemp 50 gr)
+ 7 COP 3,1
+2 COP 2,8
-7 COP 2,1

3. Thermia Atria 8 (framledningstemp 50 gr)
+ 7 gr COP 2,7
-20 gr COP 1,6

4. Euronom ExoAir 10,5 (framledningstemp 50 gr)
+ 10 gr COP 3
0 gr COP 2,6
-10 gr COP 2,1

Det känns m a o nästan som det kvittar, avseende COP i alla fall. Det enda som jag noterat är att Atria inte övertygar mer avseende COP - jag undrar dessutom fortfarande vad den ger vid intervallet 0 gr till - 10 gr, eftersom det är det mest intressanta. Så vid valet handlar det väl om pris, installatör och kvalitet. EcoAir 109 + EcoEl leder just nu, för min del - OK pris, finns bra installatörer och bra kvalitet. Atria 8 kostar mig 25.000 kr mer än EcoAir 109, enligt offerter. Den prisskillnaden är inte motiverad utifrån de fakta jag har, som lekman. Som tvåa ligger just nu ExoAir från Euronom, men jag ska vänta och se vad nya ExoAir Polaris innebär, i effekt (deras COPvid - 25 grader kanske är 1,2?) och pris. Deras actank med möjlighet att docka andra värmekällor lockar mig nämligen lite.
 

Utloggad bgn

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 337
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Effekt vid minusgrader
« Svar #1 skrivet: 19 januari 2006, 12:02:47 »
Absolut intressant, men glöm inte bort hur uteffekten varierar med sjunkande utetemperatur. Jag menar, det är ju den absoluta "gratiseffekten" som är intressant vid dessa temperaturer. (COP är givetvis viktigast så länge VPn klarar av att själv värma huset, men den gränsen är ju olika för olika hus.)

Atria 8 ger 4kW vid -20 grader (atria 10 ger 5kW) vid -20 och framledning 50 grader
Euronom Exoair 10,5 ger 6,7kW vid -10 grader och framledning 50 grader (ger 4,8kW vid -20 grader)
CTC 109 ger 5,7kW vid -10 grader och framledning 50 grader
NIBE 2010-8 ger 4,4kW vid -7 grader och framledning 50 grader

Utloggad Synpunkter

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 128
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Effekt vid minusgrader
« Svar #2 skrivet: 19 januari 2006, 13:05:06 »
Visst är det absolut så bgn, och bland annat därför går Nibe 2010 fetbort för mig, och det borde den rimligen göra för många andra också. Detta är en sak som talar mycket för ExoAir. Den ger ju som sagt 6,7 vid - 10 (jämför med Nibes som ger 4,4 vid - 7). Vid -10 behöver jag i o f mer än 6,7 också tror jag men elspetsen reduceras. Jag tror jag ska försöka pruta lite på ExoAir när det blir skarpt läge. Intressant är att jag diskuterade frågan med Euronom på en mässa och där angav representanten att man ska titta på två saker när man jämför olika märken av L/V, nämligen COP och vad den ger i uteffekt när det är rimligt kallt. Det är mycket intressanta diskussioner här på forumet om ditten och datten men jag har faktiskt inte fattat ännu varför ingen diskuterar i dessa termer. Detta är ju den klart viktigaste frågan. En känga kan man också passa på att ge till många tillverkare och installatörer som inte lyfter upp denna fråga mer. varför har tex Thermia ingen mer vettig info om effekt och COP vid olika temperaturer (man anger endast vid + 7 och - 20)? Jag tycker det är extremt oseriöst att tjata om att en pump går även på mycket låga utetemp men man anger inget om vad den ger vid de intressanta tempereturerna. Tydligen köper många konsumenter denna skitmarknadsföring. Tråkigt.

Utloggad larryd

  • Har litet erfarenheter men ingen riktig
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2718
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Effekt vid minusgrader
« Svar #3 skrivet: 19 januari 2006, 13:17:33 »
Det är väl precis det som marknadsförarna vill att vi skall springa på.....

Några tiondelar på COP, några graders temperaturskillnad för att få några tiondels kW mer eller mindre,!!

När det abolut viktigaste jämförelsen är priset - priset - priset. Med den prissättning en del tillverkare kör med, är det tveksamt om man någonsin får tillbaka investerade pengar.
180m2 i två plan. Dessutom 110m2 källare och garage/souterräng. B.å 1928. Stockholm.
 L/V CTC Ecoair105, dockad mot Pulsonex panna. 2rörs radiatorsystem. VV (efter)beredare 50l. 2st Panasonic E9DKE, varav en i källaren/garage/souterräng.

Utloggad H Nilsson

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Tullinge
  • Antal inlägg: 18
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Effekt vid minusgrader
« Svar #4 skrivet: 19 januari 2006, 15:21:01 »
Hej!

FYI finns det ett diagram för COP på Atria vid "alla" temeperaturer i diagramform på länken:http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?action=dlattach;topic=4465.0;id=1059

mvh
/HÃ¥kan
Thermia Atria 10, uppvärmd yta 135m2 + 65m2 källare. Pumpen startad 2005-12-07.

Utloggad Synpunkter

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 128
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Effekt vid minusgrader
« Svar #5 skrivet: 19 januari 2006, 15:52:00 »
Tack Håkan! Då talar ännu mindre för Atrian för min del. Dyrare, sämre COP och lägre uteffekt än ExoAir och EcoAir vid de intressanta temperaturerna.

Utloggad FredrikO

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 293
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Effekt vid minusgrader
« Svar #6 skrivet: 19 januari 2006, 16:28:05 »
Nu är jag i och för sig supernöjd med min CTC Ecoair och brukar rekommendera den till kollegor och vänner.

Men observera att Atrian räknar med fläkt och pumpar i sin COP. Det är jag inte säker på att CTC, Nibe och Euronom räknar med. Jag tror inte det eftersom det inte står någonstans.

Vad som gäller för avfrostning på de olika modellerna är också osäkert. Nibe säger att det drar ner COP ytterligare 10%. Vad gäller för Euronom, Thermia, CTC ????
CTC EcoAir 5,9 + EcoEl. Ilto FTX. Hus på 180 m2 i Blekinge.

Utloggad Synpunkter

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 128
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Effekt vid minusgrader
« Svar #7 skrivet: 19 januari 2006, 16:37:49 »
Jo jag vet att fläkt, pump och avfrostning kan kosta lite och att det inte gÃ¥r att jämföra pÃ¥ decimalen rakt av. Men fÃ¥r ha vissa marginaler men det handlar väl om 10 % hit eller dit. 

Utloggad Adam

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 123
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
    • SoletAer
SV: Effekt vid minusgrader
« Svar #8 skrivet: 19 januari 2006, 17:16:36 »
Jo jag vet att fläkt, pump och avfrostning kan kosta lite och att det inte går att jämföra på decimalen rakt av. Men får ha vissa marginaler men det handlar väl om 10 % hit eller dit.

Hej

Det kan bli lite rundgång i argumentationen. Jag citerar mig själv i en anna tråd:
Citera
Citera
Har följt forat dåligt en tid, vidare vet jag ej helt vilka värden vi lagt ut på vår hemsida. COP 2.0 vid -20 är ett värde jag minns så här på rak arm.

R404 klent..... que?

Flåt, det var jag som var dåligt påläst, man kan ju inte veta allt  :-[
Inget problem, olika köldmedium har olika för och nackdelar. R404 är framtaget för att klara kalla applikationer. Det finns diagram med tillåtna kombinationer av evaporering (x-axel) och kondensering (y-axeln) för olika köldmedium. Dessa diagram brukar kallas envelope. Det som begränsar hur långt man kan gå ner i evaporeringtemperatur är köldmediumets förmåga att behålla ett övertryck. Om man inte har ett övertryck riskerar man att suga in luft och därmed fukt vid tex service vilket inte är bra. Gränsen nedåt för R404 tror jag ligger på -46.. Så det är inte klent ur den aspekten. Det finns en del tillverkare som har valt andra köldmedier och samtidigt tillåter temp/tryck under gränsen för vad köldmediet klarar av.
För övrigt skulle jag vilja påstå att det finns väldigt dåligt med oberoende tester eller tester alls, där luft/vattenvärmepumpar jämförs.
Jag vet inte, men jag misstänker att vissa av de andra tillverkarnas luft/vatten-värmepumpar kan vara betydligt sämre än Atrian.
Ja så är det, vi har testat våra största konkurrenter och de flesta går under COP 1 innan de når den gräns de tillåter. Dvs även om konkurrenten tillåter körning till -10 hade varit bättre för kunden om han slog över till direktverkande el vid -7. Vi har låtit oberoende accrediterade testinstitut testa Thermia Atria där alla temperaturer flöden och luftfuktighet följt standard där de kommit fram till ett COP vid -20 på 2.0 där cirkpump,  fläkt och avfrostningar är inkluderade.
Ex.
Vid vilken luftfuktighet avläser man COP/uteffekt och driveffekt.
Är avfrostningarna inräknade i de COP som anges.
Den utetemp som värmepumparna klarar innan de helt stannar anges olika i olika trycksaker och av olika försäljare

Vad man kan lära sig utifrån denna typ av diskussion (Atrias m.fl. inlägg) är hur Atrian fungerar i den miljö som denna test är gjord, resultatet i kiruna eller skåne skulle skilja sig betydligt. kanske ännu mer för Nibe/IVT/CTC, men ändå.
Den nu gällande standarden EN14511 beskriver gränser för alla de parametrar du nämner, även om även denna standard som alla andra har en del områden som kunde varit bättre, tex hur avfrosntningen tas med. Thermia Atria har ju en behovsstyrd avfrostning och staffas i standarden jämfört med de andra tillverkarnas tidstyrda avfrostning.

Vi har testanläggningar från Kiruna i norr till Skåne i söder och givetvis får dessa olika besparing om utetemperaturen är olika. Det viktiga är ju att kallibrera vårt beräkningsprogram så vi kan ge bästa tänkbara råd i fråga om storlek och besparing men framförallt att säkerställa funktionen.
Det enda som jag anser talar till Atrians nackdel är det faktum att man måste växla värmen 2 gånger på kalla sidan. Först luft till vatten i utedelen, sedan vatten till köldmedium i värmepumpens värmeväxlare. Övriga tillverkare klarar sig med en värmeväxling på kalla sidan, det borde vara effektivare i teorin i alla fall.
Håller med dig om detta. I teorin borde det vara så. Blev dock väldigt förvånad när vi analyserade våra konkurrenter. Deras evaporeringstemperatur ligger väldigt långt ifrån utetemperaturen. Det kan möjligen bero på svårigheten att få en jämn förångning i ett flänsbatteri med många rör i många dimensioner.
Jobbade 8 år på Electrolux innan jag började på Thermia. Vi jobbade väldigt mycket med just detta att fördela köldmediet så bra som möjligt i flänsbatterier och det är en svår konst.
Även om vi tar det i två steg och i teorin borde förlora några grader vinner vi tillbaka dessa i plattvärmeväxlaren. Sen bestraffas ju våra kokurrenter med onödigt många avfrostningar om de går på tid vare sig det behövs eller ej.
En inte försummbar förlust hos de tillverkare som har kompressor och varma växlare utomhus är ju rena värmeförluster. Vi har mätt dessa till ca 0,5 Kw.
Oavsett om kompressorn går eller ej pumpas ju varmt radiatorvatten omkring utomhus. Många har även elvärmare på kompressorn.

mvh
Adam
Adam Fjæstad
VD
SoletAer AB

Utloggad Synpunkter

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 128
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Effekt vid minusgrader
« Svar #9 skrivet: 19 januari 2006, 18:16:13 »
Hej Adam och tack för svar! Kanon att nån från tillverkarsidan är med på forumet. Det känns seriöst.

Jag undrar dock vad menar att detta betyder avseende mitt resonemang om COP och uteffekt vid "måttliga minusgrader". Det där om att pumpen i o f går ned till -20 grader är helt ointressant för mig och många andra som funderar på luft/vatten. Det resonemanget kan Thermia och alla andra tillverkare försöka sälja till nån annan. De få timmar det är - 20 grader kan jag sätta mig i bastun och vänta på blidväder istället för att köra tokköra pumpen med kass effekt.

Vad jag med säkerhet vet, efter en rejäl offertrunda, är att Atrian är en hel del dyrare än mina alternativ. 

LÃ¥t oss se nu. Vid framledningstemp 50 grader ger CTC:s EcoAir 109 COP 2,2 och uteffekt 5,7, och Euronoms ExoAir 10,5 ger COP 2,1 och uteffekt 6,7 vid - 10 grader.

Enligt diagrammet för Atria sÃ¥ ser det, sÃ¥vitt man kan utläsa, ut som Atria 8 vid framledningstemp 50 grader COP ca. 1,8 typ och uteffekt ca 5,3 (motsvarande siffor för Atria 10 är ca. 1,8 och 6,5) vid - 10 grader.   

Detta innebär otvetydigt en viss skillnad till Atrians nackdel. Nu förstår jag dig på så sätt att du menar att jämförelsen inte är korrekt. Det kan jag hålla med om. Frågan är i hur stor grad. COP-skillnaden vid framledningstemp 50 och - 10 grader utetemp är i min jämförelse är ca 17-20 % till Atrians nackdel. Uteffektskillnaden i min jämförelse är ca 3-26 % till Atrians nackdel. Vad menar du att förhållandet rätteligen är om man gör en "korrekt jämförelse"? Är Atrian bara lite sämre, eller lika bra eller lite bättre, eller mycket bättre? Så funderar jag, och när jag fattat det så ska jag dessutom övertygas om varför jag ska betala ganska mycket mer för en Atria än alternativen. Försök!

p.s. De tvÃ¥ ThermiaÃ¥terförsäljare jag fÃ¥tt offerter av pÃ¥ Atria har misslyckats. De har helt enkelt hÃ¥llt med om att priset är "väl högt" om man jämför med mina andra offerter. d.s   

 

 

Utloggad Adam

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 123
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
    • SoletAer
SV: Effekt vid minusgrader
« Svar #10 skrivet: 19 januari 2006, 19:07:43 »
Hej
Som jag sa tidigare anger många (alla andra?) tillverkare COP utan avfrostning av det enkla skälet att deras COP skulle bli så väldigt dåligt då. Vill helst undvika nämna vilka men, många går under COP 1 redan innan -10. Det beror främst på att de avfrostar på tid vare sig det behövs eller ej. Om man avfrostar tex varje timme när det är -10 ute och den absoluta fuktmängen är på gränsen till obefintlig jämfört med tex +2 som i bästa fall är det som bestämmer tidsintervallet, inser man den extra förlust detta innebär är betydlig. Vidare har de flesta kompressorn och kondensorn ute samt cirkulerar i ditt exempel 50 gradigt vatten ute. Vare sig kompressorn går eller ej! Effektförlusterna bara från denna "feature" ligger runt 500 W enl våra och andras mätningar.

Med andra ord ber jag dig undersöka hur avfrostningsalgoritmen ser ut för de pumpar du jämför Thermia Atria med.
Ett annat sätt är att använda detta forum, för det finns mängder av vittnen, som har pump av typ xx och loggar den totala COPn: "jag brukar slå över till el vid -7 för det ger varken mer eller mindre".

Det som äv viktigt för dig som kund är ju den verkliga årsverkningsgraden i just ditt fall inte vilken COP en tillverkare uppger som inte tar med de värmeförluster jag nämnde eller avfrostningsvärmet.

Thermia Atria är P märkt av SP som enl. alla konstens regler mätt upp vår pump.

Fråga de som offererar andra märken hur de tagit hänsyn till avfrostningen i sina COP tal.

mvh
Adam
« Senast ändrad: 19 januari 2006, 19:14:02 av Adam »
Adam Fjæstad
VD
SoletAer AB

Utloggad FredrikO

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 293
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Effekt vid minusgrader
« Svar #11 skrivet: 19 januari 2006, 20:11:12 »
Det där med att andra tillverkare har sämre COP än 1 vid -10 har jag svårt att förstå. (Nu vet jag ju inte om EcoAir var en av pumparna du menade borde stängas av vid -7.)

Jag har gjort en räkneövning med min EcoAir 5,9 vid -10 grader och utgått från att inget av fläkt & pumpar är med i CTC:s COP siffror idag.

Avgiven effekt vid -10: 4,2 kW
Tillförd effekt vid -10: 1,7 kW + Fläkt 120W + VBPump 45W + KBPump: 67W = 1,932kW
COP: 2,17

Drar jag sedan av 10% för avfrostningar 6 min varje timme. (Gissning) skulle ge en COP vid -10 på strax under 2.

Inte kan jag tänka mig att värmeförlusterna på mina isolerade rör utomhus på 1 meter skulle göra att COP går ner mot 1,0.

Vad som talar mot det också är att elen för värme/vv sjönk från 20000 KWH till 7000 KWH förra året (nu kanske inte fjolåret var det kallaste i mannaminne, men ändå.)

CTC EcoAir 5,9 + EcoEl. Ilto FTX. Hus på 180 m2 i Blekinge.

Utloggad Synpunkter

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 128
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Effekt vid minusgrader
« Svar #12 skrivet: 19 januari 2006, 22:21:22 »
OK, jag tjatar vidare lite...

Jag vet inte om jag blev nåt klokare, men jag är ju amatör. Kan knappt stava till algoritm. Eftersom jag är amatör och inte har helt obegränsat med stålars så tvingas man ju göra nån form av undersökning av alternativen vid ett inköp. Eftersom till och med jag förstår att man inte kan jämföra äpplen och päron så undrade jag tidigare hur de siffror som jag fick fram, som är till Atrias nackdel, skulle se ut om man som Adam riktigt säger tar hänsyn till avfrostning, värmeförluster osv, vilket man givetvis ska göra i någon omfattning. Jag vet inte om jag fick nåt direkt svar på det. Jag förstår att man inte kan ge ett svar på decimalen men nån rimlig höftning kanske?

Värmeförlust på 500 W - skulle den vara konstant dygnet runt och året runt?

Efter alla tester som Thermia har gjort kanske man skulle kunna knyssta nÃ¥got om vilken energi och effektbesparing Atrians avfrostningsteknik ger jämfört med de övriga konkurrenterna? 

Jag menar dessutom att det kan vara fullt ok att en pump slÃ¥r av (eller att det inte är värt att köra den) vid  tex - 10, eftersom det är fÃ¥ dagar under den kalla Ã¥rstiden här i sthlm dÃ¥ vi har kallare än - 10. Kan det vara sÃ¥ att 95 % av Ã¥rets dagar sÃ¥ är det varmare än - 10 grader.

Jag står fast med en dåres envishet att det för mig är viktigast vad en pump ger i intervallet 0 till - 10 grader, eller kanske till och med i intervallet + 5 till - 10 grader. Jag ser ingen logik alls i att köpa en extra dyr pump som går att köra till - 20 men då endast ger max 1,6 i COP och har en uteffekt på max 4 kw, bara för att kunna använda denna funktion två veckor om året.

Varför anger inte Thermia i sina broschyrer och säljmaterial annat än vad COP och uteffekt är vid + 7 och - 20?   

Sen noterar jag att Adam väljer att nämna att COP enligt tester är 2 vid - 20. Detta gäller framledningstemp emellertid 35 graders framledningstemp. Om man inte har ett nytt välisolerat hus med vattenburen golvvärme så torde det vara få hus på vår planet som endast kräver en framledning på 35 grader när der är - 20 ute. Av broshyren på Atrian framgår att COP vid framledning 50 grader och utetemp - 20 är 1,6. Att ange COP vid - 20 med en framledningstemp på 35 är direkt oseriöst, i vart fall om man inte anger COP vid någon annan temp än + 7. Sån marknadsföring skapar bara förakt och är direkt respektlös mot folk med ett uns av sunt förnyft (i o f sägs det ibland inom företagsekonomin att även en idiot är en bra kund så det är säkert smart marknadsföring).
   
Dessutom kan man notera att Thermia inte har korrekturläst sin broschyr, det stÃ¥r pÃ¥ ett ställe att det är inklusive cirk pump och fläkt men i fotnoten stÃ¥r det att det är exklusive cirkpump och fläkt. Eller är det jag som inte kan läsa trots 6 Ã¥r pÃ¥ universitet? 

Adam menar att Thermia är de enda som anger korrekt COP och uteffekt. SÃ¥ är det säkert. Fundering: Skulle man inte i broschyrer ocksÃ¥ kunna ange detta? Och möjligen göra olika tabeller som gör Atrian jämförbar med andra alternativ (självklart skulle man ocksÃ¥ ange COP och uteffekt vid andra temp än + 7 och - 20). Om Atria är den bästa pumpen, vilket jag inte är helt övertygad om ännu, sÃ¥ skulle man vinna mycket pÃ¥ detta. Atrias siffror skulle ju bli bättre pÃ¥ detta vid (eller omvänt - konkurrenternas siffror skulle bli sämre). 

Tack för ordet och god natt.

Utloggad Adam

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 123
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
    • SoletAer
SV: Effekt vid minusgrader
« Svar #13 skrivet: 19 januari 2006, 22:41:16 »
Jag har gjort en räkneövning med min EcoAir 5,9 vid -10 grader och utgått från att inget av fläkt & pumpar är med i CTC:s COP siffror idag.

Avgiven effekt vid -10: 4,2 kW
Tillförd effekt vid -10: 1,7 kW + Fläkt 120W + VBPump 45W + KBPump: 67W = 1,932kW
COP: 2,17

Drar jag sedan av 10% för avfrostningar 6 min varje timme. (Gissning) skulle ge en COP vid -10 på strax under 2.

Inte kan jag tänka mig att värmeförlusterna på mina isolerade rör utomhus på 1 meter skulle göra att COP går ner mot 1,0.

Fredrik

Utan att granska ingångsvärderna kan man uppenbarligen räkna på olika sätt. Om man drar avrundningar till sin spets; 4,16 i stället för 4,2 samt 1,74 i stället för 1,7 och inte glömmer bort att det i det i dina antagande under 6 minuter tas värme från huset för att avfrosta och att den effekten antas vara ca 2ggr större samt accepterar att det faktiskt läcker 0,5 kW får jag på täljaren:

4,16*0,9-2*4,16*0,1-0,5=2,41

och i nämnare:

(1,932+0,4)*0,9+2(1,932+0,4)*0,1=2,56

vilket ger ett COP på 0,94

mvh
Adam

Ps antog med andra ord samma COP under avfrostningen Ds

Adam Fjæstad
VD
SoletAer AB

Utloggad Janne El-Energi

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: SkÃ¥ne
  • Antal inlägg: 2173
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • sxa
SV: Effekt vid minusgrader
« Svar #14 skrivet: 19 januari 2006, 22:45:37 »

Redigerat det var för bra (felavläsning) :-\

Sedan 3 timmar läste jag av VP så nu har den gett mig 12kWh värme.


Under den tiden har den tagit 5,9kWh. Detta ger mig COP 2,0 nu vid minus 4,2 ute. Kontinuerlig drift med av frostn 2 ggr under denna tid. Sc:,h


Ursäkta avläsnings fel, jag själv tyckte det var för bra.... Sc:,h
« Senast ändrad: 19 januari 2006, 22:56:31 av Janne El-Energi »
Luft-Vatten VP  i SkÃ¥ne NIBE 2010-6 med SMO10 VXV och Ack  tank för VV förvärmning BORÖ TI500L/B15L/BF15L/K12x28 och sep 100l El-ber.
Bostad 1,5 plan 175 m2 boyta . Vattenburen värme ---(konverterad frÃ¥n dirktv. EL)fläktkonvektor+ radiator system+Golvvärme --(VinterträdgÃ¥rd  med  pool ).

"Behovs anpassad körning".  Ej Standard lösning enl NIBE.  VP i sep byggnad med kulvert till bostaden.

El -förbr  tidigare 39000. Förbr 2005 28000 kwh "  ca 11000 kWh besparing" HH el ca 12000kWh. 2006 förbr sjönk till 24500kWh. Sparade dÃ¥ 15000kWh Nu konv. värmesystemet. Nya mÃ¥l förbr skall sjunka ytterligare till 20000kWh. VA minskade frÃ¥n 380-200m3    4 Ã…RS drift den 13/10-07 GÃ¥ngtid 3700/13900h med start 3500/9700 ggr steg A/B

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser