Författare Ämne: 4000kr för fylla och driftsätta?  (läst 6639 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad putte82

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Ã…re
  • Antal inlägg: 807
  • Karma +0/-0
4000kr för fylla och driftsätta?
« skrivet: 10 oktober 2016, 10:59:45 »
Firman ville ha 4000kr för att fylla och driftsätta en luftvärmepump som var monterad och kopplad. Dom har 5 min restid. Vettigt pris? Har för mig att jag betalade liknande för komplett installation inkl 5 mil körning.

Stämmer kanske som en bekant sa som monterade luftvärmepumpar att det var bra betalt, trots att han är väldigt lat :)
Nibe f1230-6 med kb tank, central frikyla, FTX via solfångare, ALM(avluftkylning) värmer kb tank. Värmer egenbyggt i lösvirke med 30-36cm isolering överallt, 200m2 i sutteräng. Gjuten golvvärme båda plan, samt 48m3 pool.

Nibe F1245-6 med FLM värmer 130m2 med golvvärme i båda plan.

Utloggad MaxPowerS

  • Master of självförsörjning
  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Sweden, västernorrland
  • Antal inlägg: 58
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: 4000kr för fylla och driftsätta?
« Svar #1 skrivet: 10 oktober 2016, 12:02:38 »
Kostar att ligga på topp!

Det är ju dyrt men så ser det ut. Har jobbat som tekniker i vent/fastighet och där saltas det hejvilt. Ett jobb som tog en timme debiteras med 3tim+restid osså lite moms och material på det
100kvm 1929 byggår(+30kvm 2013) norrland, 45cm vägg timrat+tilläggsiso, elit superenergifönster, dåligt isolerat tak,ingdn golvvärme,contura 556 braskamin/murstock m termoseffekt, urkopplad direkt el, vattenkraftverk 24v,Mitsubishi fh35, solvärme/el på g, nytt tak på g, låg elförbruk på ca 10300/år men hoppas sänka till 7blankt m lv ved o bättre vattenuppvärm, egen skog o mat, 2vuxna 2barn, många ledlamp, Konsumera så lite som möjligt är det nya svarta!
Vid eldning så minskar dygnsbehovet av el med 30-50%. 10300kwh baserat på noll eldning

Utloggad Josth

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 9520
  • Karma +3/-2
  • Kön: Man
SV: 4000kr för fylla och driftsätta?
« Svar #2 skrivet: 10 oktober 2016, 12:18:56 »
Jag betalade kring 2800 kr för ungefär motsvarande jobb för ett par år sedan. Frågade runt på flera olika ställen tills jag hittade en som brukade jobba med luftluftvärmepumpar och hade tid. Stora kylservicefirmor har säkert större pålägg och de tycker nog att vanliga llvp hemma hos folk inte riktigt är ett jobb för dem...
1½-planshus byggt i slutet av 90-talet. 169 kvm + fristående garage 35 kvm. Kryp-/balkgrund numera tätad och avfuktare DS15 inkopplad. Vattenburet ettrörssystem med radiatorer i fyra slingor. Nibe 310P tillverkad 1997. Service: Kompressorbyte 3 ggr samt byte förångare, expansionsventil, torkmedel, pressostat, elkondensatorer, cirkulationspump, säkerhetsventil och ny kraftigare fläkt.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34787
  • Karma +54/-41
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: 4000kr för fylla och driftsätta?
« Svar #3 skrivet: 10 oktober 2016, 13:25:29 »
En komplett installation kostar väl i runda slängar 7000 kr idag, och då tar det kanske 2-3 timmar att montera själva maskinen, så 4000 kr för att göra det som det finns lagkrav på är väl egentligen ett okey pris, även om det naturligtvis ger en hög timlön.
Inte värre än när man besiktigar bilen för 445 kr på 7 minuter dock.
Det jobbet kan dessutom göras av vem som helst som kan stiga upp på morgon.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad putte82

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Ã…re
  • Antal inlägg: 807
  • Karma +0/-0
SV: 4000kr för fylla och driftsätta?
« Svar #4 skrivet: 10 oktober 2016, 21:22:00 »
Man skulle blivit kyltekniker istället. Gör ju lätt 3 pumpar om dagen om inte restiden är för lång.

Är det inte lite märkligt att det är sånna ockerpriser? Har det med att antalet kyltekniker inte ökat i samma takt som antalet värmepumpar? En bekant till mina föräldrar gick en ganska kort utbildning för att börja montera luftluft har jag för mig.

Var för övrigt ett lustigt samtal. Han tyckte inte jag skulle köpa en begagnad(frågade inte ens ålder) pump då det var stor risk stt något behövde bytas och det skulle bli väldigt dyrt. Utan han rekommenderade att köpa en ny, som sällan är några problem med under hels dess livstid. Lite motsägelsefullt kan jag tycka.

Sedan poenterade han att en begagnad pump måste demonteras av kyltektiker då jag sa att det finns en del beg som fortfarande är i drift vid försäljningen, vilket i sig är korrekt. Detta var dock inte en kostnad han tog med när han presenterade hur många ggr en ny pump skulle betala sig under sin livstid. Det tog 2 år eller vad han sa(dålig mottagning och jag brydde mig inte fråga) för mig att spara in pumpens kostnad. Detta utan att fråga vad nuvarande värmesystem.

Trodde inte det skulle kosta så mycket. Förstår nu varför begagnade luftluft är så billiga. Hade tänkt köpa en för att prova en variant till konvertering till luft/vatten men med det priset är jag tveksam.

Nibe f1230-6 med kb tank, central frikyla, FTX via solfångare, ALM(avluftkylning) värmer kb tank. Värmer egenbyggt i lösvirke med 30-36cm isolering överallt, 200m2 i sutteräng. Gjuten golvvärme båda plan, samt 48m3 pool.

Nibe F1245-6 med FLM värmer 130m2 med golvvärme i båda plan.

Utloggad TS Comfort AB

  • I branschen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Nykvarn
  • Antal inlägg: 8421
  • Karma +10/-2
  • Kön: Man
  • Säljer och installerar värmepumpar
    • www.tsfs.se
SV: 4000kr för fylla och driftsätta?
« Svar #5 skrivet: 10 oktober 2016, 21:36:48 »
Nu vet jag inte alla förutsättningar gällande din driftsättning och den du frågade men gissar lite på att dom har "för mycket" att göra och tar i lite extra på priset, dom har egentligen inte tid men för tillräckligt bra betalt så är det värt det ändå om någon gör lite övertidsjobb.
Hör denna variant ofta bland olika hantverkare, tror inte det är någon vidare bra variant för risken är större att den kunden aldrig ringer igen och talar om för vänner och bekanta hur jäkla dyr den och den firman är så anlita inte dom.

Vet som sagt inte om det stämmer i ditt fall, installatören kanske såg mer jobb framför sig än vad som beskrivs.

Kolla runt lite till i din närhet om det finns andra alternativ eller prova någon offerttjänst som brukar vara gratis för privatpersoner.
Företaget har bytt bolagsform 20070101 från tidigare TS Fastighetservice till nuvarande TS Comfort AB
Se www.tsfs.se eller www.comfortab.se för aktuellt utbud av luftvärmepumpar och Poolvärmepumpar.
Våra luftvärmepumpar kommer från dom Svenska Generalagenterna och har därmed 5 års totalgaranti. Vi säljer enbart luft/luft värmepumpar inkl installation och då inom vårat installationsområde Södra Stockholm/Södermanland med lite omnejd.
Kontakta oss för kostnadsfritt hembesök för förslag på märke och modell som är lämplig för just eran fastighet.

Utloggad Gäst 999

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2345
  • Karma +12/-7
SV: 4000kr för fylla och driftsätta?
« Svar #6 skrivet: 10 oktober 2016, 21:39:46 »
vart i landet håller du till Putte?

Utloggad putte82

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Ã…re
  • Antal inlägg: 807
  • Karma +0/-0
SV: 4000kr för fylla och driftsätta?
« Svar #7 skrivet: 11 oktober 2016, 00:28:16 »
Så var det kanske. Han sa att det kommer ta tid innan jobbet kan göras.

Installationen skulle ske i Härnösand.
Nibe f1230-6 med kb tank, central frikyla, FTX via solfångare, ALM(avluftkylning) värmer kb tank. Värmer egenbyggt i lösvirke med 30-36cm isolering överallt, 200m2 i sutteräng. Gjuten golvvärme båda plan, samt 48m3 pool.

Nibe F1245-6 med FLM värmer 130m2 med golvvärme i båda plan.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34787
  • Karma +54/-41
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: 4000kr för fylla och driftsätta?
« Svar #8 skrivet: 11 oktober 2016, 06:42:17 »
OM man gör ett seriöst jobb så hinner man inte mer än två maskiner på en arbetsdag.
Som regel har monteringen föregåtts av ett hembesök, skapande av offert, beställning av maskinen, inplanering av tid i samråd med villaägaren, resa till montageplatsen, monteringen, resa tillbaks från montageplatsen.
Dessutom ingår ju i en standardinstallation, utöver värmepumpen - inbakat i priset för montering - som regel väggkonsoller, rör, rördelar, plastkanaler, vägg-genomföring och olika typer av isoleringsmateriel för kanske totalt 1500-2000 kr.
Intäkterna skall betala för företagets lokaler, el, vatten, avlopp, bredband, fordon, telefon, administrativ personal, bokföring, revision, löner till de som monterar, skatter, arbetsgivaravgifter mm, mm.

Lägg till detta att man vart 5:e år måste omcertifiera all personal, man måste ha av myndigheterna godkända vågar, mätinstrument, maskiner och material för att få utföra jobbet så blir det en hel del kostnader.

Alla företag kan nog dessutom inte räkna med att sälja så bra att de kan montera två pumpar/dag, eller att de inte hinner, du vet - när man sålt 500 värmepumpar de senaste åren så lär telefonen ringa för reklamations och garantijhobb (gratisjobb) rätt ofta.

OM vi leker med tanken att en montör gör en värmepump/arbetsdag så blir det i runda slängar 215 stycken med några dagar avräknat för storhelger, semester och sjukdom.
215 X 5000 kr ger 1075000 kr i intäkter.
Dessa pengar skall betala allt ovan, samt förhoppningsvis ge ett överskott som gör det värt det att jobba häcken av sig, och ständigt vara nedringd av gamla och nya kunder som gör att du sällan kan arbeta riktigt effektivt.

Det finns ett skäl att priserna ligger där de ligger, och för företag som är lite större och har stora fasta overheadkostnader så är det helt enkelt för dåligt betalt för att det skall vara lönsamt.
Just därför är det mest enmans eller fåmansföretag som håller på med detta, som har låga kostnader för lokaler, bilar och övrig personal.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad svenske kocken

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Utanför ÖSTERSUND
  • Antal inlägg: 7637
  • Karma +12/-7
  • Kön: Man
  • Jag älskar värme!
SV: 4000kr för fylla och driftsätta?
« Svar #9 skrivet: 11 oktober 2016, 06:54:53 »
Och det är knappast troligt att man kan fylla alla dagar med arbete med den typ av jobb utan måste ta "höjd" så att man har en inkomst som täcker 40 timmar i veckan alla veckor. för alla vill ha lön för 8 timmar per dag oavsett om dom sitter på lådan eller arbetar.
Thermia TWS 6 148 m aktivt och boende i villa 1-plan med källare 122m²/plan Ca:220m² uppvärmt till 21° och ettrörssystem i 4 slingor med 4 radiatorer på varje slinga, mekanisk vent med vvx bygd 1980 mitt i Jämtland, vp inkopplad juli -05, separat mätare på värme och varmvatten.

Utloggad putte82

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Ã…re
  • Antal inlägg: 807
  • Karma +0/-0
SV: 4000kr för fylla och driftsätta?
« Svar #10 skrivet: 11 oktober 2016, 07:29:11 »
Alla vill inte jobba 8 timmar om dagen. Jag har fått bråka för att få jobba mindre som anställd så jag hade vart skitnöjd :) Även om man gör en pump om dagen så är det ju fortfarande bra betalt!
Nibe f1230-6 med kb tank, central frikyla, FTX via solfångare, ALM(avluftkylning) värmer kb tank. Värmer egenbyggt i lösvirke med 30-36cm isolering överallt, 200m2 i sutteräng. Gjuten golvvärme båda plan, samt 48m3 pool.

Nibe F1245-6 med FLM värmer 130m2 med golvvärme i båda plan.

Utloggad rocas

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Örebro
  • Antal inlägg: 3880
  • Karma +3/-2
  • Kön: Man
SV: 4000kr för fylla och driftsätta?
« Svar #11 skrivet: 11 oktober 2016, 07:41:21 »
Firman ville ha 4000kr för att fylla och driftsätta en luftvärmepump som var monterad och kopplad. Dom har 5 min restid. Vettigt pris? Har för mig att jag betalade liknande för komplett installation inkl 5 mil körning.

Stämmer kanske som en bekant sa som monterade luftvärmepumpar att det var bra betalt, trots att han är väldigt lat :)

Om det är en ny vp, så behövs ingen fyllning, däremot vakuumsugning.
Har husägaren kopplat ihop inne/utedelarna?

Husägaren borde vara glad att ett proffs vill ta vid, där ngn annan tydligen har avbrutit sitt jobb.
Bor i Örebro/Närke.
Nibe 2025-6, dockad direkt på returen till en kökspanna, ej tank, styrd via rumstermostat. Nyinstallerad (jan-09). KVT 11 monterad 2011 efter sönderfrusen förångare. Åretrunthus byggt 1907, men tillbyggt/renoverat under de 40 år jag har ägt det.
Flera olika luft/luft pumpar, som används som ac sommartid eller värmetillskott vid minusgrader.
Ved-kökspanna.
Rullande årsförbrukning/köpt el: 10000 kwh
39 st  solpaneler monterade hösten 2022.

Utloggad TS Comfort AB

  • I branschen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Nykvarn
  • Antal inlägg: 8421
  • Karma +10/-2
  • Kön: Man
  • Säljer och installerar värmepumpar
    • www.tsfs.se
SV: 4000kr för fylla och driftsätta?
« Svar #12 skrivet: 11 oktober 2016, 09:22:49 »
OM man gör ett seriöst jobb så hinner man inte mer än två maskiner på en arbetsdag.
Som regel har monteringen föregåtts av ett hembesök, skapande av offert, beställning av maskinen, inplanering av tid i samråd med villaägaren, resa till montageplatsen, monteringen, resa tillbaks från montageplatsen.
Dessutom ingår ju i en standardinstallation, utöver värmepumpen - inbakat i priset för montering - som regel väggkonsoller, rör, rördelar, plastkanaler, vägg-genomföring och olika typer av isoleringsmateriel för kanske totalt 1500-2000 kr.
Intäkterna skall betala för företagets lokaler, el, vatten, avlopp, bredband, fordon, telefon, administrativ personal, bokföring, revision, löner till de som monterar, skatter, arbetsgivaravgifter mm, mm.

Lägg till detta att man vart 5:e år måste omcertifiera all personal, man måste ha av myndigheterna godkända vågar, mätinstrument, maskiner och material för att få utföra jobbet så blir det en hel del kostnader.

Alla företag kan nog dessutom inte räkna med att sälja så bra att de kan montera två pumpar/dag, eller att de inte hinner, du vet - när man sålt 500 värmepumpar de senaste åren så lär telefonen ringa för reklamations och garantijhobb (gratisjobb) rätt ofta.

OM vi leker med tanken att en montör gör en värmepump/arbetsdag så blir det i runda slängar 215 stycken med några dagar avräknat för storhelger, semester och sjukdom.
215 X 5000 kr ger 1075000 kr i intäkter.
Dessa pengar skall betala allt ovan, samt förhoppningsvis ge ett överskott som gör det värt det att jobba häcken av sig, och ständigt vara nedringd av gamla och nya kunder som gör att du sällan kan arbeta riktigt effektivt.

Det finns ett skäl att priserna ligger där de ligger, och för företag som är lite större och har stora fasta overheadkostnader så är det helt enkelt för dåligt betalt för att det skall vara lönsamt.
Just därför är det mest enmans eller fåmansföretag som håller på med detta, som har låga kostnader för lokaler, bilar och övrig personal.

I det här fallet så var det "bara" driftsättning med att kona befintliga rör och vacumsuga med en väldigt kort resväg om jag förstod det hela rätt så då är det inte några materialkostnader och det är någon timmes jobb.

Men om det är så i verkligheten vet jag inte.
Företaget har bytt bolagsform 20070101 från tidigare TS Fastighetservice till nuvarande TS Comfort AB
Se www.tsfs.se eller www.comfortab.se för aktuellt utbud av luftvärmepumpar och Poolvärmepumpar.
Våra luftvärmepumpar kommer från dom Svenska Generalagenterna och har därmed 5 års totalgaranti. Vi säljer enbart luft/luft värmepumpar inkl installation och då inom vårat installationsområde Södra Stockholm/Södermanland med lite omnejd.
Kontakta oss för kostnadsfritt hembesök för förslag på märke och modell som är lämplig för just eran fastighet.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34787
  • Karma +54/-41
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: 4000kr för fylla och driftsätta?
« Svar #13 skrivet: 11 oktober 2016, 09:46:29 »
Ja, men priset han fått var ju inte fullt pris heller, det var ju typ 3000 kr rabatt.
Och om det var med kvitto så borde han kunna göra ROT-avdrag.
Var det 4000 kr svart så var det ocker, då borde 2000 kr räcka.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat pÃ¥ Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +20/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
SV: 4000kr för fylla och driftsätta?
« Svar #14 skrivet: 11 oktober 2016, 10:05:07 »
Bara vakuumsugningen tar väl nån timme nu när det är ganska kallt ute, så nog får han räkna med att det går åt två timmar arbetstid. Men, det är ju ändå ganska mycket pengar...
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!