Författare Ämne: Bergvärme med kolvkompressor, var  (läst 14579 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Freddan#1

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 29
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Bergvärme med kolvkompressor, var
« skrivet: 17 mars 2015, 19:23:24 »
Hej, ny här.
Har en Thermia 8 från 1985 med kolvkompressor som fungerar perfekt. På 30 år är en liten cirkulationspump och klockan för dygnsregleringen bytt. Inget annat. Kostnad cirka 1500 kr och jag bytte det själv. Har väntat i många år på att den skall gå sönder så vi äntligen kan renovera källaren. Nu har det blivit akut och vi måste göra det till sommaren. I samband måste pumpen ut och ersättas av en ny.
När jag läser på forumet om alla problem med scrollkompressorer vill jag inte ha en sådan, speciellt ingen med varvtalsreglering. Vi förbrukar 14000 kWh per år inkl hushållsel. Äldre hus 200 kvm + källare och nybyggd övervåning. Brunnen är 100 m djup. Tror inte att man kan spara något vidare ändå på modernare och mer komplicerade grejor.
Frågan: var köper man en värmepump med kolvkompressor?
Tacksam för svar.

Utloggad svenske kocken

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Utanför ÖSTERSUND
  • Antal inlägg: 7637
  • Karma +12/-7
  • Kön: Man
  • Jag älskar värme!
SV: Bergvärme med kolvkompressor, var
« Svar #1 skrivet: 17 mars 2015, 21:11:35 »
Vad är det för "stora" problem med scrollkompressorer som du läst om? Jag tycker mig häcka här rät mycket och har inte alls fÃ¥tt samma uppfattning  Sc:,h
Thermia TWS 6 148 m aktivt och boende i villa 1-plan med källare 122m²/plan Ca:220m² uppvärmt till 21° och ettrörssystem i 4 slingor med 4 radiatorer på varje slinga, mekanisk vent med vvx bygd 1980 mitt i Jämtland, vp inkopplad juli -05, separat mätare på värme och varmvatten.

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19103
  • Karma +15/-13
SV: Bergvärme med kolvkompressor, var
« Svar #2 skrivet: 17 mars 2015, 21:14:10 »
Om du köper en Nibe 1245 upp till 10 kw har den kolvkompressor gissar att även de klenare modellerna av 1226 har kolv kompressor men om dom hÃ¥ller bättre eller sämre  Sc:,h
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Inloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29313
  • Karma +18/-7
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Bergvärme med kolvkompressor, var
« Svar #3 skrivet: 17 mars 2015, 22:15:45 »
Det var nog i början (för många år sen) som scrollkompressorerna hade barnsjukdomar.
Idag har dessa samma livslängd som kolvkompressorerna.
De flesta fel som uppstår på värmepumpar har inte med kompressorn att göra, utan det är andra komponenter som går sönder.

Själv är jag nöjd med min värmepump, det enda som är bytt är mjukstarten som gav upp för nått år sen, men det finns säkert fler märken som är lika driftsäkra.
Jag vågar nog påstå att om man trimmar in grejerna rätt och sköter om sin värmepump så funkar den i de allra flesta fall bra många år.

Det som jag skulle rekommendera är att utöka kollektorn om du skaffar en 8 kW värmepump, kanske med en jordvärmeslinga?
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad Freddan#1

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 29
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Bergvärme med kolvkompressor, var
« Svar #4 skrivet: 17 mars 2015, 22:22:48 »
Vad är det för "stora" problem med scrollkompressorer som du läst om? Jag tycker mig häcka här rät mycket och har inte alls fÃ¥tt samma uppfattning  Sc:,h
Många här har fått byta ut dem. Min kolvkompressor har hållit i 30 år och fungerar fortfarande felfritt.

Utloggad Freddan#1

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 29
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Bergvärme med kolvkompressor, var
« Svar #5 skrivet: 17 mars 2015, 22:24:35 »
Det var nog i början (för många år sen) som scrollkompressorerna hade barnsjukdomar.
Idag har dessa samma livslängd som kolvkompressorerna.
De flesta fel som uppstår på värmepumpar har inte med kompressorn att göra, utan det är andra komponenter som går sönder.

Själv är jag nöjd med min värmepump, det enda som är bytt är mjukstarten som gav upp för nått år sen, men det finns säkert fler märken som är lika driftsäkra.
Jag vågar nog påstå att om man trimmar in grejerna rätt och sköter om sin värmepump så funkar den i de allra flesta fall bra många år.

Det som jag skulle rekommendera är att utöka kollektorn om du skaffar en 8 kW värmepump, kanske med en jordvärmeslinga?
Har en gammal brunn för vatten som ör 50 m djup. Kanske genom dem ockdå?

Utloggad Freddan#1

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 29
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Bergvärme med kolvkompressor, var
« Svar #6 skrivet: 17 mars 2015, 22:25:14 »
Om du köper en Nibe 1245 upp till 10 kw har den kolvkompressor gissar att även de klenare modellerna av 1226 har kolv kompressor men om dom hÃ¥ller bättre eller sämre  Sc:,h
Bra, skall ta in prise från dem.

Utloggad Freddan#1

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 29
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Bergvärme med kolvkompressor, var
« Svar #7 skrivet: 18 mars 2015, 06:15:19 »
Om du köper en Nibe 1245 upp till 10 kw har den kolvkompressor gissar att även de klenare modellerna av 1226 har kolv kompressor men om dom hÃ¥ller bättre eller sämre  Sc:,h
När man jämför priser verkar Nibe ligga högt i pris. De har å andra sidan högsta betyg i många tester. Är det kanske så som det brukar vara, att man får det som man betalar för?

Utloggad lob

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Nälden
  • Antal inlägg: 134
  • Karma +0/-0
SV: Bergvärme med kolvkompressor, var
« Svar #8 skrivet: 18 mars 2015, 06:30:39 »
Hej
Detta med priser är ju rätt svårt att jämföra. Dels är det sättet du tänker köpa pump på. Tänker du köpa den av en installatör eller "beställa själv" på nätet? Om du beställer själv faller en del märken bort och du blir hänvisad till deras systermärke(IVT blir Bosch, thermia blir danfoss t.ex). Det går inte heller att titta på t.ex Nibes hemsida för deras ca-priser ligger långt över de faktiska(kolla tex rorprodukter). Sen är det nog så att många också fått byta sin kolv tidigare än förväntat. /LOB
Nibe 1255. 175+150 m borra.  270 kvm Siporexhus. Startförbrukning 48 000 kWh-20000 kwh(med IVT E11)
 Nälden-Jämtland

Utloggad Freddan#1

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 29
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Bergvärme med kolvkompressor, var
« Svar #9 skrivet: 18 mars 2015, 06:33:27 »
En frÃ¥ga till. Har nu läst igenom mycket pÃ¥ detta forum. Det är otroligt mycket information.  Men FÃ¥r inte riktigt rätsida pÃ¥ en sak. Är det ett bara en kul hobby att mÃ¥nga ägnar här sÃ¥ mycket tid pÃ¥ att spara nÃ¥gon 1000- lapp per Ã¥r pÃ¥ alla möjliga tekniker och inställningar osv... Eller är det helt pÃ¥ allvar? (Ursäkta men absolut inte meningen att vara tyken pÃ¥ nÃ¥got sätt, jag begriper bara inte).
Är det inte bara bättre att bara köpa bra grejer som håller och skippa allt evigt pilljobb för att spara sista korvöret? Lägger man istället den tiden på ett arbete eller börsen så borde det generera bra mycket met pengar.

Utloggad Freddan#1

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 29
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Bergvärme med kolvkompressor, var
« Svar #10 skrivet: 18 mars 2015, 06:39:50 »
Hej
Detta med priser är ju rätt svårt att jämföra. Dels är det sättet du tänker köpa pump på. Tänker du köpa den av en installatör eller "beställa själv" på nätet? Om du beställer själv faller en del märken bort och du blir hänvisad till deras systermärke(IVT blir Bosch, thermia blir danfoss t.ex). Det går inte heller att titta på t.ex Nibes hemsida för deras ca-priser ligger långt över de faktiska(kolla tex rorprodukter). Sen är det nog så att många också fått byta sin kolv tidigare än förväntat. /LOB
Ok, superbra information. Jag är faktiskt tekniker och skulle kunna installera allt själv. Men jag kommer att anlita en firma istället eftersom de gör jobbet mycket fortare. Om jag istället jobbar den extratid som det det skulle ta blir det mer pengar över. För garantier och även hemförsäkringsbolaget är det absolut nödvändigt att någon firna gör allt. Tex vattenskada eller brand eller annat, kommer försäkringsbolaget vilja ha underlag, då är det mindre vettigt att ha gjort allt själv.

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9732
  • Karma +19/-4
SV: Bergvärme med kolvkompressor, var
« Svar #11 skrivet: 18 mars 2015, 07:30:58 »
PÃ¥ 80-talet dimensionerades värmepumpar snÃ¥lt. Ofta var effekttäckningen inte mer än 50 %, idag är det vettigt att gÃ¥ upp mot 75 %. Pumpen är troligen för liten för huset med dagens mÃ¥tt mätt. BorrhÃ¥len dimensionerades ocksÃ¥ snÃ¥lt, man räknade ofta med en ingÃ¥ende köldbärartemperatur pÃ¥ -2 grader.  100 meter är för lite till en pump pÃ¥ 8 kW. Skulle det vara vettigt med en större pump blir det ännu mer för lite borrhÃ¥l. Anledningen till detta var att elen var billig i förhÃ¥llande till pump och borrhÃ¥l. Idag är relationen en annan. Elpriserna har nästan fördubblats. Kostnaden för värmepump och borrhÃ¥l har ökat betydligt mindre.

Fundera över dimensioneringen. Typen av kompressor verkar mindre viktigt.
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

Utloggad karlmb

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: HindÃ¥s
  • Antal inlägg: 3361
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Riktiga motorer är multiplar av 3
    • etanol.nu
SV: Bergvärme med kolvkompressor, var
« Svar #12 skrivet: 18 mars 2015, 07:47:24 »
En frÃ¥ga till. Har nu läst igenom mycket pÃ¥ detta forum. Det är otroligt mycket information.  Men FÃ¥r inte riktigt rätsida pÃ¥ en sak. Är det ett bara en kul hobby att mÃ¥nga ägnar här sÃ¥ mycket tid pÃ¥ att spara nÃ¥gon 1000- lapp per Ã¥r pÃ¥ alla möjliga tekniker och inställningar osv... Eller är det helt pÃ¥ allvar? (Ursäkta men absolut inte meningen att vara tyken pÃ¥ nÃ¥got sätt, jag begriper bara inte).
Är det inte bara bättre att bara köpa bra grejer som håller och skippa allt evigt pilljobb för att spara sista korvöret? Lägger man istället den tiden på ett arbete eller börsen så borde det generera bra mycket met pengar.
Tja, som du ocksÃ¥ sett sÃ¥ räcker det inte alltid att plocka fram plÃ¥nboken. .. Folk fryser eller saknar tillräckligt med varmvatten.  Om jag jämför med andra hobbies sÃ¥ är denna den enda som kan spara 1000-10000 skattefritt Ã¥rligen och samtidigt ge ökad komfort.
Sjövärmepump modell 1981..:
http://e-logger.se/pub?CTH1&p=4
Installerad i hyffsat tilläggsisolerad trävilla byggd 1939, öster om Göteborg, ca 150 m2 + tillbyggd 2a vån, ännu ej uppvärmd (Totalt ca 240 m2 när allt är klart).
Genomgående golvvärme på träbjälklag i bv, kommer att bli huvudsakligen radiatorer på övervåningen. 3-glas i nästan hela huset.

Inloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34787
  • Karma +54/-41
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Bergvärme med kolvkompressor, var
« Svar #13 skrivet: 18 mars 2015, 07:51:20 »
Ja, känns som att ni borde behöva minst 8 kW värmepump och 150-200 meter borrhål för att få en anläggning som är up-to-date.
När det gäller kompressorernas livslängd tror jag det är mer driftsförutsättningarna som avgör, din lilla värmepump har troligen fått gå med långa gångtider och relativt låg framledningstemperatur med tanke på att den är rätt klent dimensionerad.
Sånt ger bra driftsförutsättningar och kan som resultat ge en livslängd på kompressorn som är 30 år, trots många driftstimmar/år.

Att trimma och pilla på inställningarna kan öka besparingen med upp till 30% i många fall, det finns otaliga exempel på det i detta forum.

Att vara aktivt i detta forum ökar hjärnans förmåga till analytiskt tänkande, planering, och att ta välgrundade beslut baserade på logiska resonemang.
Det i sin tur gör att man med bättre grund kan avgöra om lönearbete är alena saliggörande eller om det finns andra kvaliteter i livet.
Man kan dessutom troligen fatta mer välgrundande beslut om man är aktiv på börsen.
T.ex är det nu hög tid att sälja aktier och fonder inom bygg, fastighet och biomedicin och istället vikta om mot järn/stål, gruv, elproduktion och olja som fått mycket stryk på börsen på senare tid.
Här finns uppgångar på 500-1000% att hämta hem bland de företag som överlever krisen.
Att sprida riskerna på flera liknande aktier är nog viktigt.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Olle61

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1481
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Bergvärme med kolvkompressor, var
« Svar #14 skrivet: 18 mars 2015, 08:33:21 »
Ja, känns som att ni borde behöva minst 8 kW värmepump och 150-200 meter borrhål för att få en anläggning som är up-to-date.
När det gäller kompressorernas livslängd tror jag det är mer driftsförutsättningarna som avgör, din lilla värmepump har troligen fått gå med långa gångtider och relativt låg framledningstemperatur med tanke på att den är rätt klent dimensionerad.
Är det inte fast kondensering och shunt på en värmepump från -85?

Har en gammal brunn för vatten som ör 50 m djup. Kanske genom dem ockdå?
Jag skulle absolut försöka använda den. Är den långt från bergvärmeborran? Det är ju bra om de ligger en bit ifrån varandra, men det kanske blir en bit att gräva?

Värmepumpar från 80-talet verkar hålla väldigt länge. Förmodligen var de enklare uppbyggda och med rejäla komponenter. Det mesta idag har ju kortare livslängd...


Köpte hus 2005. Huset är från 1979 och det fick bergvärme 1997, IVT Greenline Compact 8.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser