Författare Ämne: Fel framledningstemperatur - 99 grader  (läst 4174 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad danperfer

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 3
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Fel framledningstemperatur - 99 grader
« skrivet: 14 november 2014, 19:40:34 »
Har en gammal fin Thermia Modul 12 med extern reglerdator RS-1. SÃ¥ länge den funkar fÃ¥r den vara kvar och det brukar vara varmt och gott här.  :)

Tyckte det var kallare än vanligt inne så jag gick ner i källaren för att titta till datorn. Upptäckte att framledningen visar 99 grader och det verkar som om temperaturen inte påverkas trots att jag drar ur framledningsgivaren, någon som har lite koll på vad som kan vara fel?

Ha det gott, trevlig helg alla!
Hälsningar,
Daniel

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19103
  • Karma +15/-13
SV: Fel framledningstemperatur - 99 grader
« Svar #1 skrivet: 14 november 2014, 19:44:57 »
Har egentligen ingen koll men gissar att endera har givaren pajat eller sÃ¥ är det dÃ¥lig kontakt men du kan troligtvis lÃ¥na givaren frÃ¥n returen sÃ¥ länge eller kommer vp larma pÃ¥ hög retur dÃ¥  Sc:,h kanske lÃ¥na givaren och strunta i att ha nÃ¥n pÃ¥ returen är bäst.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29313
  • Karma +18/-7
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Fel framledningstemperatur - 99 grader
« Svar #2 skrivet: 15 november 2014, 01:05:20 »
Eftersom det är en NTC givare så är antingen givaren paj eller har det blivit kortslutning någonstans.
Jag tror det ska funka att lÃ¥na returgivaren, kopplas den ur bör den visa 0 °C.  Sc:,h
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad Hjopek

  • Knappt
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 576
  • Karma +0/-0
SV: Fel framledningstemperatur - 99 grader
« Svar #3 skrivet: 15 november 2014, 17:01:17 »
Hemma brukar VP stanna när värdet på returgivaren har uppnått framledningens börvärde (inom parantes), så det kanske är bättre att ha kvar returgivaren?
Thermia Optimum 12 med 2x300 i åker. Hus från 1880(?) 300 kvm inkl källare. Tilläggsisolerat. Tagit bort vedpanna sep -14. Installerat Thermia Link + termostater september 2011. Bytt ut de flesta panelradiatorerna mot Duplex fr
Lenhovda radiatorfabrik i Småland. Ingen golvvärme utom hösten 2015 kök 32m2.
Tot förbrukning med gamla 2-glas fönster, 2015 apr bytt till energiglas+argon i gamla bågarna u-värde 1,1:
Solceller monterade 18-11-23, 33 st som ger 10,56 kW.

2010-15618  2011-14789  2012-13672  2013-12601 2014-11921 2015-12175 2016-10908 2017-11549

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19103
  • Karma +15/-13
SV: Fel framledningstemperatur - 99 grader
« Svar #4 skrivet: 15 november 2014, 17:45:35 »
Gissar att den därför att framledningen går ett visst antal grader över börvärde och med samma värde på önskat delta som hysteres inställning så kan man tro att det är retur givaren.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad måle10

  • vvs-gubbe
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1159
  • Karma +0/-0
  • MÃ¥nga blir det
SV: Fel framledningstemperatur - 99 grader
« Svar #5 skrivet: 16 november 2014, 04:18:43 »
Har en gammal fin Thermia Modul 12 med extern reglerdator RS-1. SÃ¥ länge den funkar fÃ¥r den vara kvar och det brukar vara varmt och gott här.  :)

Tyckte det var kallare än vanligt inne så jag gick ner i källaren för att titta till datorn. Upptäckte att framledningen visar 99 grader och det verkar som om temperaturen inte påverkas trots att jag drar ur framledningsgivaren, någon som har lite koll på vad som kan vara fel?

Ha det gott, trevlig helg alla!
Hälsningar,
Daniel
Hej! Du kan köpa hos thermia ÅF och kostar 60kr+moms och det är klämringsöra på givaren som du klämmer dit=enkelt ^-^
Thermia tws diplomat 8kw start 2005.Furbrukning/år för varmvatten och värme/snitt:6400kw/år.Tidigare förbrukning/år:21000kw/år.Gammalt hus med dålig isolering.Ingen tank eller innegivare.Klarar ner mot -20 utan el-patron och borrat 150m och kb-in +2 och har 1grads diff/dygn.

Utloggad danperfer

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 3
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Fel framledningstemperatur - 99 grader
« Svar #6 skrivet: 16 november 2014, 08:47:20 »
Tack för alla svar!

Tyvärr kan jag nog utesluta att det är givarfel. Testade att ta givaren från returen utan att tempen på framledningen ändras (fortfarande 99 grader).

Jag får alarm när jag drar ur de andra givarna (ute, retur etc.) men som sagt framledningen är oförändrad vilket innebär att jag inte VP gör värme till huset bara varmvatten.

Bytte nyligen kondingarna på displaykortet, kan det vara så att dessa torkat även på reläkortet?
Är det någon som vet var jag hittar dokumentation typ elschema eller förteckning på givarna till reläkortet?

Lev väl må gott!
Hälsningar,
Daniel

Utloggad torbjorn_forsman

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Sundsvall
  • Antal inlägg: 2419
  • Karma +5/-0
SV: Fel framledningstemperatur - 99 grader
« Svar #7 skrivet: 16 november 2014, 08:53:48 »
Det skadar nog inte att byta kondensatorer även på reläkortet, det sitter ju minst lika varmt till som displaykortet. Å andra sidan så är displaykortet mer känsligt för dåliga elektrolytkondensatorer pga att matningsspänningen till det kortet halvvågslikriktas.

Om du drar ur kabeln till framledningsgivaren, vad får du då för spänning mellan stiften i kontakten på kretskortet? Det borde bli ca 5 V när givaren är bortkopplad.

Vilken av de tvåpoliga kontakterna är för framledningsgivaren?
De flesta givaringångar (alla utom 301/02, 303/04, 305/06 och 323/24) är anslutna via en analogmux, om bara en av dem inte fungerar medan det finns rimliga mätvärden på de övriga så är den högst misstänkt
Analogmuxen är en ytmonterad 4051, finns på t ex Elfa.
« Senast ändrad: 16 november 2014, 09:02:24 av torbjorn_forsman »
Har vårdnad om:
Argo AW22AHL (2 st)
CTC EcoAir 105v3 + EcoEl styrsystem påhängt på gammal Exonom-panna
Foma AW6200
Foma 5600
Thermia Diplomat D6

Utloggad danperfer

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 3
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Fel framledningstemperatur - 99 grader
« Svar #8 skrivet: 16 november 2014, 09:53:07 »
Hej Torbjörn,

När jag mäter över stiften på kortet till framledningsgivaren 301/02 så har jag inte ens 1V där övriga givaringångar har 5V som Du skriver.
Tolkar jag Dig rätt att det inte är Analogmuxen då? Något annat trolig orsak till detta?

Utloggad torbjorn_forsman

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Sundsvall
  • Antal inlägg: 2419
  • Karma +5/-0
SV: Fel framledningstemperatur - 99 grader
« Svar #9 skrivet: 16 november 2014, 13:35:10 »
Jag har ritat upp schema för reläkortet en gång i tiden, skulle kunna scanna och lägga upp det när jag kommer hem ikväll.

301/02 går direkt till en egen ingång på PIC-processorn, dock finns det ett seriemotstånd på 56 kohm eller något sånt, så om något händer med processorns portpinne påverkar det knappast spänningen ute vid kontakten.

Men i alla fall, ena pinnen i givarkontakten är jordad på kretskortet och den andra matas med 5 V via ett motstånd (troligen 10 kohm). Det finns också en avkopplingskondensator (0,1 uF keramisk eller något sånt) mellan ingången och jord. Mest troligt fel är (bortsett från lödfel, skräp som ligger och kortsluter på kretskortet osv) avbrott i motståndet eller kortslutning i kondensatorn.
Har vårdnad om:
Argo AW22AHL (2 st)
CTC EcoAir 105v3 + EcoEl styrsystem påhängt på gammal Exonom-panna
Foma AW6200
Foma 5600
Thermia Diplomat D6

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser