Författare Ämne: Trasig växelventil/ställdon?  (läst 18447 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

CirkusSandberg

  • Gäst
CirkusSandberg
Trasig växelventil/ställdon?
« skrivet: 07 september 2014, 20:47:04 »
Igår morse upptäckte jag att det "knakade" växelventilen/ställdonet på min Thermia Villa Classic (jordvärmepump). Efter ett tag märkte jag även att systemet brassade ut varmvatten till radiatorerna trots att det var en varm höstdag (runt 23 grader utomhus). Är helt novis på värmepumpar, men har läst en del på det här forumet. Eftersom det kommer ett ohälsosamt knakande från det som i manualen omnämns som växelventil ligger ju felet där någonstans, men när jag monterade bort själva plasthöljet över växelventilen (ställdonet?) och tryckte ner ventilen fjädrar den tillbaka fint. När jag monterade tillbaka ställdonet (jag kallar det så tillsvidare) trycktes den lilla spaken upp och jag trodde att problemet var löst, att den bara hakat upp sig, men imorse var missljudet tillbaka. Nu kör jag VP på bara varmvatten och då funkar den fint utan missljud.

Kan någon bekräfta/dementera mina misstankar om trasigt ställdon (och om det är så det heter)? Kan jag fixa det själv eller är det bättre att köpa ett nytt? Var får jag tag i det (har letat på nätet men hittar inget bra ställe)? Behöver växelventilen också bytas samtidigt?

CirkusSandberg

  • Gäst
CirkusSandberg
SV: Trasig växelventil/ställdon?
« Svar #1 skrivet: 07 september 2014, 20:50:47 »
Har för övrigt luskat ut att jag har en Honeywell VC4013...

Utloggad måle10

  • vvs-gubbe
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1159
  • Karma +0/-0
  • MÃ¥nga blir det
SV: Trasig växelventil/ställdon?
« Svar #2 skrivet: 08 september 2014, 05:26:58 »
Har för övrigt luskat ut att jag har en Honeywell VC4013...
Hej! Ta bort ställdonet igen och ta lite olja på pinnen och tryck mera på insatsventilen för den verkar kärva fast igen och är ganska vanligt.Det bästa är att byta insatsventilen eller ta bort den eller lägga på mera fett så den inte fastnar i botten igen.Om inte maskinen är allt för gammal kan du gå in i manuell test och köra växelventilen upp/ner därifrån för att se om ställdonet är trasigt men jag tror mer på att det är ventilen som kärvar fast så du måste trycka ner ventilen i botten hårt.
Thermia tws diplomat 8kw start 2005.Furbrukning/år för varmvatten och värme/snitt:6400kw/år.Tidigare förbrukning/år:21000kw/år.Gammalt hus med dålig isolering.Ingen tank eller innegivare.Klarar ner mot -20 utan el-patron och borrat 150m och kb-in +2 och har 1grads diff/dygn.

CirkusSandberg

  • Gäst
CirkusSandberg
SV: Trasig växelventil/ställdon?
« Svar #3 skrivet: 08 september 2014, 08:47:39 »
Hej! Ta bort ställdonet igen och ta lite olja på pinnen och tryck mera på insatsventilen för den verkar kärva fast igen och är ganska vanligt.Det bästa är att byta insatsventilen eller ta bort den eller lägga på mera fett så den inte fastnar i botten igen.Om inte maskinen är allt för gammal kan du gå in i manuell test och köra växelventilen upp/ner därifrån för att se om ställdonet är trasigt men jag tror mer på att det är ventilen som kärvar fast så du måste trycka ner ventilen i botten hårt.

Pannan är från 2002. Kan man köra manuellt test då?

Utloggad måle10

  • vvs-gubbe
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1159
  • Karma +0/-0
  • MÃ¥nga blir det
SV: Trasig växelventil/ställdon?
« Svar #4 skrivet: 08 september 2014, 20:03:39 »
Pannan är från 2002. Kan man köra manuellt test då?
Okej men luktar det inte bränt om ställdonet så kan du ju testa ta lite olja på "pinnen" för det är i botten dom fastnar och verkar det fungera så är det nog inte ställdonet trasigt.
Thermia tws diplomat 8kw start 2005.Furbrukning/år för varmvatten och värme/snitt:6400kw/år.Tidigare förbrukning/år:21000kw/år.Gammalt hus med dålig isolering.Ingen tank eller innegivare.Klarar ner mot -20 utan el-patron och borrat 150m och kb-in +2 och har 1grads diff/dygn.

Utloggad CirkusSandberg

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 2
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Trasig växelventil/ställdon?
« Svar #5 skrivet: 11 september 2014, 11:02:12 »
Okej men luktar det inte bränt om ställdonet så kan du ju testa ta lite olja på "pinnen" för det är i botten dom fastnar och verkar det fungera så är det nog inte ställdonet trasigt.

Efter att ha kört det manuella testet märkte jag att när man slår på "VV" går "spaken" på ställdonet ner, men innan det når bottenläget ställer den sig och "hackar". Om man trycker till lite på "spaken" går den i bottenläget och VV-produktionen startar. Efter att ha varit i kontakt med firman som servat pumpen fick jag reda på att den servades i december 2013 (alltså för mindre än ett år sedan) och då byttes även insatsventilen! Köpte nytt ställdon av dem men de tyckte absolut att jag skulle byta även insatsventilen. Finns det någon särskild anledning till det (jag glömde fråga varför det var nödvändigt)?

Utloggad måle10

  • vvs-gubbe
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1159
  • Karma +0/-0
  • MÃ¥nga blir det
SV: Trasig växelventil/ställdon?
« Svar #6 skrivet: 11 september 2014, 14:46:35 »
Efter att ha kört det manuella testet märkte jag att när man slår på "VV" går "spaken" på ställdonet ner, men innan det når bottenläget ställer den sig och "hackar". Om man trycker till lite på "spaken" går den i bottenläget och VV-produktionen startar. Efter att ha varit i kontakt med firman som servat pumpen fick jag reda på att den servades i december 2013 (alltså för mindre än ett år sedan) och då byttes även insatsventilen! Köpte nytt ställdon av dem men de tyckte absolut att jag skulle byta även insatsventilen. Finns det någon särskild anledning till det (jag glömde fråga varför det var nödvändigt)?

Det var inte länge den höll i så fall?Gjorde dom/du rent o-ringspåret?Annars tycker jag du kan byta insatsen och sedan kollar du smutsfiltret är okej för det kan handla om att du har mycket skit i systemet och det är därför den börjar kärva.Om du vill kan du satsa på en LK-525 istället för Honeywell som passar på din värmepump och den är vridande istället för Honeywells tryckande och är bättre.Den kostar ca 1200inkl.moms för ställdon och ventilhus.

Om du inte vet hur man byter insatsen(som är ganska lätt att byta) jag skriva hur det går till.
Thermia tws diplomat 8kw start 2005.Furbrukning/år för varmvatten och värme/snitt:6400kw/år.Tidigare förbrukning/år:21000kw/år.Gammalt hus med dålig isolering.Ingen tank eller innegivare.Klarar ner mot -20 utan el-patron och borrat 150m och kb-in +2 och har 1grads diff/dygn.

Utloggad CirkusSandberg

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 2
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Trasig växelventil/ställdon?
« Svar #7 skrivet: 11 september 2014, 16:07:18 »
Det var inte länge den höll i så fall?Gjorde dom/du rent o-ringspåret?Annars tycker jag du kan byta insatsen och sedan kollar du smutsfiltret är okej för det kan handla om att du har mycket skit i systemet och det är därför den börjar kärva.Om du vill kan du satsa på en LK-525 istället för Honeywell som passar på din värmepump och den är vridande istället för Honeywells tryckande och är bättre.Den kostar ca 1200inkl.moms för ställdon och ventilhus.

Om du inte vet hur man byter insatsen(som är ganska lätt att byta) jag skriva hur det går till.
Nej, visst låter det som lite kort livslängd. Jag har inte gjort rent något än. Får väl byta insatsen och kolla hur den gamla ser ut å se om den går att fixa till och ha som reserv. Tyvärr har jag redan köpt ställdon+insats, men om det börjar kärva igen kanske det är bättre att skaffa en vridande ventil.
Jag har hittat en beskrivning av växelventilsbyte du redan skrivit i en annan tråd, så det går nog bra. Tack för info!

Utloggad måle10

  • vvs-gubbe
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1159
  • Karma +0/-0
  • MÃ¥nga blir det
SV: Trasig växelventil/ställdon?
« Svar #8 skrivet: 11 september 2014, 16:15:53 »
Nej, visst låter det som lite kort livslängd. Jag har inte gjort rent något än. Får väl byta insatsen och kolla hur den gamla ser ut å se om den går att fixa till och ha som reserv. Tyvärr har jag redan köpt ställdon+insats, men om det börjar kärva igen kanske det är bättre att skaffa en vridande ventil.
Jag har hittat en beskrivning av växelventilsbyte du redan skrivit i en annan tråd, så det går nog bra. Tack för info!
Kan ju hända att det inte blev helt rengjort i botten på ventilen för jag brukar torka rent i botten på ventilen och så brukar jag vara noga med o-ringspåren så det kan hända att du har mycket skit i botten på ventilen.

Lycka till och får du strul igen så byt till Lk-525.
Thermia tws diplomat 8kw start 2005.Furbrukning/år för varmvatten och värme/snitt:6400kw/år.Tidigare förbrukning/år:21000kw/år.Gammalt hus med dålig isolering.Ingen tank eller innegivare.Klarar ner mot -20 utan el-patron och borrat 150m och kb-in +2 och har 1grads diff/dygn.

Utloggad p-s

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 116
  • Karma +0/-0
SV: Trasig växelventil/ställdon?
« Svar #9 skrivet: 23 september 2014, 15:12:03 »
Hej!

Jag har samma problem. 
Sitter ett esbe ställdon och en vridventil. Den har strulat vid varje sommar/vinter då
ventilen stått still. Ventilen är hur trög som helst å då får man ta bort ställdonet
och vrida ventilen med skiftnyckeln så den slutar kärva. SKRÄP vill ja påstå.
Min pump är från 2009. Och strulat sen dess. Installtören påstår att det är
nÃ¥t fel pÃ¥ vattnet?  jeyright... :) jag vill pÃ¥stÃ¥ fel produkt.  8)

min knakar den med, är väl den modellen...

Varför kör inte pumpen motion så slipper man detta strul varje år??? eller en bättre ventil

Utloggad måle10

  • vvs-gubbe
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1159
  • Karma +0/-0
  • MÃ¥nga blir det
SV: Trasig växelventil/ställdon?
« Svar #10 skrivet: 23 september 2014, 20:18:56 »
Hej!

Jag har samma problem. 
Sitter ett esbe ställdon och en vridventil. Den har strulat vid varje sommar/vinter då
ventilen stått still. Ventilen är hur trög som helst å då får man ta bort ställdonet
och vrida ventilen med skiftnyckeln så den slutar kärva. SKRÄP vill ja påstå.
Min pump är från 2009. Och strulat sen dess. Installtören påstår att det är
nÃ¥t fel pÃ¥ vattnet?  jeyright... :) jag vill pÃ¥stÃ¥ fel produkt.  8)

min knakar den med, är väl den modellen...

Varför kör inte pumpen motion så slipper man detta strul varje år??? eller en bättre ventil
Hej! Visst är ju själva konstruktionen feltänkt från början med dom tryckande ventilerna.Står växelventilen öppen mot varmvattensberedaren i stort sett hela sommaren så brukar insatsventilen om inte kärva fast så följer den inte med upp hela vägen och det brukar bli följden av att den småläcker och det är där som själva problemet är att det är inget som DRAR upp insatsventilen utan den ska följa med tillbaka med den fjäder ska trycka tillbaka insatsventilen.Det finns vridande ventiler Esbe med om man vill byta.
Thermia tws diplomat 8kw start 2005.Furbrukning/år för varmvatten och värme/snitt:6400kw/år.Tidigare förbrukning/år:21000kw/år.Gammalt hus med dålig isolering.Ingen tank eller innegivare.Klarar ner mot -20 utan el-patron och borrat 150m och kb-in +2 och har 1grads diff/dygn.

Utloggad p-s

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 116
  • Karma +0/-0
SV: Trasig växelventil/ställdon?
« Svar #11 skrivet: 24 september 2014, 10:58:44 »
Hej! Visst är ju själva konstruktionen feltänkt från början med dom tryckande ventilerna.Står växelventilen öppen mot varmvattensberedaren i stort sett hela sommaren så brukar insatsventilen om inte kärva fast så följer den inte med upp hela vägen och det brukar bli följden av att den småläcker och det är där som själva problemet är att det är inget som DRAR upp insatsventilen utan den ska följa med tillbaka med den fjäder ska trycka tillbaka insatsventilen.Det finns vridande ventiler Esbe med om man vill byta.

ja men det är ju en vridande ventil med esbemotor som sitter på min pump, den fungerar inte heller som den ska.
pumpen är förövrigt från 2011 3 år och strulat hela tiden.

vet du vad det är för ventil?

Utloggad måle10

  • vvs-gubbe
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1159
  • Karma +0/-0
  • MÃ¥nga blir det
SV: Trasig växelventil/ställdon?
« Svar #12 skrivet: 24 september 2014, 14:42:36 »
ja men det är ju en vridande ventil med esbemotor som sitter på min pump, den fungerar inte heller som den ska.
pumpen är förövrigt från 2011 3 år och strulat hela tiden.

vet du vad det är för ventil?

Hej Vad är det för märke på värmepumpen du har?VRG230 har jag för den heter.Kan ju hända att en LK 525 passar på din och vi har inte haft något strul med dom vad jag vet..
Thermia tws diplomat 8kw start 2005.Furbrukning/år för varmvatten och värme/snitt:6400kw/år.Tidigare förbrukning/år:21000kw/år.Gammalt hus med dålig isolering.Ingen tank eller innegivare.Klarar ner mot -20 utan el-patron och borrat 150m och kb-in +2 och har 1grads diff/dygn.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!