Författare Ämne: BorrhÃ¥l djupare än 200m  (läst 7189 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad folkeorg

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 109
  • Karma +0/-0
Borrhål djupare än 200m
« skrivet: 08 februari 2014, 16:38:27 »
Vi ska installera en VP i en BRF. Enligt beräkningen så ska det bli totalt 12 hål á ca 200m.

Finns det någon mening eller är det ens försvarbart att borra färre hål men djupare? Dvs ner mot 500m eller kanske 1000m? Det blir ju varmare längre ner men VP kanske inte har ngn nytta av varmare köldmedium?

Utloggad svenske kocken

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Utanför ÖSTERSUND
  • Antal inlägg: 7637
  • Karma +12/-7
  • Kön: Man
  • Jag älskar värme!
SV: Borrhål djupare än 200m
« Svar #1 skrivet: 08 februari 2014, 17:06:02 »
Ska du borra djupare än 200-220 meter så brukar "vanliga" borrigar få problem och måste man använda specelal riggar skulle jag tro att kostnaderna skenar iväg. Det finns några anläggningar med riktigt djupa hål men det har blivit rätt tyst om dom, om jag inte mins fel så var det både i Malmö och Stockholm och några år sedan. Troligen blir kostnaden för hög eftersom det blev tyst.
Thermia TWS 6 148 m aktivt och boende i villa 1-plan med källare 122m²/plan Ca:220m² uppvärmt till 21° och ettrörssystem i 4 slingor med 4 radiatorer på varje slinga, mekanisk vent med vvx bygd 1980 mitt i Jämtland, vp inkopplad juli -05, separat mätare på värme och varmvatten.

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19103
  • Karma +15/-13
SV: Borrhål djupare än 200m
« Svar #2 skrivet: 08 februari 2014, 17:10:04 »
Men borrhåll runt 250 meter är väl inte ovanligt i dag. Har för mig att jag läste om nån som borrade 350 meter men då ska det naturligtvis vara flera borrhål.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad David Rinnan

  • Svart bälte i frÃ¥gor...
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm, Tyresö
  • Antal inlägg: 6954
  • Karma +61/-60
  • Kön: Man
  • Teknikintresserad
SV: Borrhål djupare än 200m
« Svar #3 skrivet: 10 februari 2014, 00:22:25 »
300m brukar inte vara problem för moderna men ändå hyfsat normala riggar.

Men det kan finnas många olika anledningar. Frågan ställs nog bäst till den som offererar.
Monovalent markvärme Thermia Diplomat 16kw med 300l UVL-tank. 247m aktivt borrdjup i Stockholm. Villa delvis 1.5 plan om totalt 249m2, ca 165m2 i ett plan, med 12kw effektbehov från 1976. Konverterat från direktel till vattenburet med radiatorer. Thermia Link, Thermiq, Kantherm FTX och ventilerat Nivellgolv i entreplan.

Utloggad Flinta

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 628
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Borrhål djupare än 200m
« Svar #4 skrivet: 10 mars 2014, 23:37:11 »
Av min borrare fick jag till svar att ner till 300m var inga problem, och samma har jag hört av andra borrare också. Så jag gissar att vid 300m går gränsen för dagens vanliga moderna borriggar.

Borra man djupt nog kan man ju värma huset med varm och go lava istället, så slipper man kostnaden för VP också ;) ..."frivärme" skulle det ju kunna kallas.... eller kanske snarare "frihetta".

Utloggad folkeorg

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 109
  • Karma +0/-0
SV: Borrhål djupare än 200m
« Svar #5 skrivet: 11 mars 2014, 00:45:02 »
Om det nu ökar med 1-2C/100m så borde man ju kunna borra ner till 4km å få upp +80C vatten direkt dvs inte behöva ngn VP alls. Ungefär som de gör på Island.

Fast 8km slang väger nog en del åxå..

Utloggad TureT

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 5
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Borrhål djupare än 200m
« Svar #6 skrivet: 17 mars 2014, 22:41:21 »
Finns det några nackdelar med djupare borrhål förutom ev borrtekniska? Större krav på bergvärmepumpen? Cirkulationspump som drar energi etc?

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19103
  • Karma +15/-13
SV: Borrhål djupare än 200m
« Svar #7 skrivet: 18 mars 2014, 19:59:34 »
Vid enkel borra blir flödesmotståndet för högt vid ca 200 meter naturligtvis beroende på storlek på vp men om man parallel kopplar borrorna kan man ha riktigt djupa hål utan att flödesmotståndet ska bli nått problem.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad Panaz

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 181
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Borrhål djupare än 200m
« Svar #8 skrivet: 11 januari 2015, 21:22:23 »
Borra djupare än 200m är inget problem för borriggen det är kompressorn som är begränsningen, oftast klarar kompressorn  300m.

Utloggad Mr Energi

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 359
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Borrhål djupare än 200m
« Svar #9 skrivet: 01 mars 2015, 23:00:44 »
Vid hål neråt 300m används ofta 50mm slang istället för den vanliga 40mm, helst ska man även gå upp en storlek i borrhålsstorlek, detta gör att tryckfallet inte blir större fast det är djupare hål.
Däremot är det dyrare att borra djupare då det går saktare ju djupare du kommer vilket kräver mer tid och mer diesel för borraren.
Alternativet är att köra med 40mm slang och ha en extra cirkulationspump, den pumpen drar såklart lite extra energi men investeringen blir mindre.
Å andra sidan sparar installatören pengar på färre borrhål/kax kontainer/foderör/grävning så merkostnaden är inte så stor.
Jag borrar normalt hellre djupa och färre, det blir faktiskt lite varmare temperatur på inkommande köldbärare även om skillnaden inte är så stor.
« Senast ändrad: 01 mars 2015, 23:04:52 av Mr Energi »
Villa i Sthlm. Införskaffad 2014, 172m2, delvis eluppvärmt bottenplan.
NIBE 1245 6KW, 130m borrhål -2010
FTX ventilation -2015
Jacuzzi med inkoppling till BVP -2015
Tilläggsisolerat Vind 2015
Uterum med golvvärme inkoppling till BVP -2015
Vattenradiator på toalett och pannrum (tidigare elgolv) -2015
Borrat ett hål till a 130m -2016

Nu börjar min värmepump bli alldeles för liten....

Utloggad folkeorg

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 109
  • Karma +0/-0
SV: Borrhål djupare än 200m
« Svar #10 skrivet: 27 maj 2015, 22:40:22 »
Men om nu slangarna ligger parallellt i röret, kommer inte returen dvs det kalla från VP att kyla ner vätskan som är på väg upp ur hålet? Dvs att brinen borde vara som varmast när den är längst ner i hålet å vänder? Eller strömmar det varmt grundvatten upp från botten av hålet?

Utloggad Flinta

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 628
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Borrhål djupare än 200m
« Svar #11 skrivet: 31 maj 2015, 16:49:54 »
Men om nu slangarna ligger parallellt i röret, kommer inte returen dvs det kalla från VP att kyla ner vätskan som är på väg upp ur hålet? Dvs att brinen borde vara som varmast när den är längst ner i hålet å vänder? Eller strömmar det varmt grundvatten upp från botten av hålet?

Naturligtvis påverkar returen framledningen, men berget tillför ju så mycket mer värme än vad returen kan kyla (det är ju berget som värmer returen så den hinner värmas upp innan den lämnar borrhålet), så resultatet blir ju ändå att man får ut varmare vätska än den kalla man skickar ner.
Visst hade det varit mer optimalt att ha ett par meters mellanrum mellan framledning och retur, men att lösa det praktiskt är inte så enkelt :) ...ekonomiskt skall vi inte ens tala om.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser