Författare Ämne: Är HGW alltid "pÃ¥"?  (läst 11013 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad corro

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 39
  • Karma +0/-0
Är HGW alltid "på"?
« skrivet: 16 oktober 2013, 17:15:30 »
Hej alla,

håller på att justera och komma underfund med min nya (juli 2013) installation, och har i nuläget (efter vederbörlig ändring av integral och hysteres som rekommenderat på detta forum) ca 20 starter per dygn, 6 in / 2 ut på kb, samt 8c delta på varma sidan.

Så långt allt väl. Det jag undrar över nu är HGW-funktionen. Jag har precis för mig att jag sett en "HGW" ikon på displayen vid något tillfälle när kompressorn gått. Men detta har endast skett någon gång (om jag inte drömde).

Min fråga är om det är så att HGW alltid är aktiverat (alltså ingen ikon, jag drömde), eller bara aktiverat under vissa förhållanden (som jag kanske påverkat genom ändringar av integral och hysteres)?

Souterrängvilla från 1973, 130+130 m2 strax söder om Stockholm. Garage om 25 m2 som värms till +10. Pool ca 30 m3.

Ursprungligen 21 enkelpanelsradiatorer (varav 2 i garage) via flerrörssystem (7 rör sammanlagt, varav 1 till garage, 3 till ÖV + 3 till BV) med riktigt smala stammar. Bytte 2015 radiatorerna på BV till större dubbelpanelare.

Thermia Diplomat Optimum G3 10kw, 220 m borra varav 212 m aktivt. Poolstyrning med Pahlén MF-260 poolväxlare. Installerat i Juli 2013.

Elförbrukning innan installation (ink HH): ca 43000 kWh
Elförbrukning efter installation (ink HH): ca 14500 kWh

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19103
  • Karma +15/-13
SV: Är HGW alltid "på"?
« Svar #1 skrivet: 16 oktober 2013, 17:21:17 »
Vet att man kan ställa en temperatur när Hgw ska sluta användas och anledningen är att Hgw stjäl en del av effekten från vp till vv och är det riktigt kallt kan allt behövas till värme för att undvika ev elspets.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad corro

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 39
  • Karma +0/-0
SV: Är HGW alltid "på"?
« Svar #2 skrivet: 16 oktober 2013, 22:24:33 »
Tack Smurfen, jag ser var man kan stänga av HGW helt, men hittar inte var man kan sätta detta till tempberoende. I vilket fall - jag har inte rört dessa inställningar alls från fabriksdefault.

Jag kollade i installatörsmenyn nu när kompressorn gick igen, och HGW shunt stog på "+0" som enligt manualen ska betyda att shunten inte är öppen. Så - av någon anledning aktiveras den inte...
Souterrängvilla från 1973, 130+130 m2 strax söder om Stockholm. Garage om 25 m2 som värms till +10. Pool ca 30 m3.

Ursprungligen 21 enkelpanelsradiatorer (varav 2 i garage) via flerrörssystem (7 rör sammanlagt, varav 1 till garage, 3 till ÖV + 3 till BV) med riktigt smala stammar. Bytte 2015 radiatorerna på BV till större dubbelpanelare.

Thermia Diplomat Optimum G3 10kw, 220 m borra varav 212 m aktivt. Poolstyrning med Pahlén MF-260 poolväxlare. Installerat i Juli 2013.

Elförbrukning innan installation (ink HH): ca 43000 kWh
Elförbrukning efter installation (ink HH): ca 14500 kWh

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19103
  • Karma +15/-13
SV: Är HGW alltid "på"?
« Svar #3 skrivet: 17 oktober 2013, 06:37:52 »
Kanske vv redan har maxtemp ?
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad corro

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 39
  • Karma +0/-0
SV: Är HGW alltid "på"?
« Svar #4 skrivet: 17 oktober 2013, 13:06:53 »
Citera
Kanske vv redan har maxtemp ?

Nej, vv har varit ca 7c under maxtemp när jag kollat.

Finns det någon som äger en G3 som kan svara på om om displayen visar "HGW" när HGW körs? (Manualen säger inget om detta)
Souterrängvilla från 1973, 130+130 m2 strax söder om Stockholm. Garage om 25 m2 som värms till +10. Pool ca 30 m3.

Ursprungligen 21 enkelpanelsradiatorer (varav 2 i garage) via flerrörssystem (7 rör sammanlagt, varav 1 till garage, 3 till ÖV + 3 till BV) med riktigt smala stammar. Bytte 2015 radiatorerna på BV till större dubbelpanelare.

Thermia Diplomat Optimum G3 10kw, 220 m borra varav 212 m aktivt. Poolstyrning med Pahlén MF-260 poolväxlare. Installerat i Juli 2013.

Elförbrukning innan installation (ink HH): ca 43000 kWh
Elförbrukning efter installation (ink HH): ca 14500 kWh

Inloggad Zyberdude

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Korsnäs / Finland
  • Antal inlägg: 2926
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • 62.77405 21.18189
SV: Är HGW alltid "på"?
« Svar #5 skrivet: 17 oktober 2013, 22:27:46 »
Jag har samma fundering liggandes på forumet men har inte fått nåt svar. Vad jag har kommit fram till med egna experiment och enligt manualen är att hgwtemperaturen i hgw menyn måste upp till ca 56-60 grader för att hgw skall slå igång för mig (20 grader över framledningstemp). Jag har dessutom ställt ned temp diff till 15K pga att jag har golvvärme så jag har inte så hög framledningstemperatur så att den skall starta tidigare. Men om pumpen tidigare har gjort en vv körning så att det är varmare än 45 grader i toppgivaren startar ingen hgw

Det du kan ändra på i installationsmenyn är då temp diffen där du väljer vid vilken differens mellan hgw-givaren och vvb startgivare som den skall starta. 20k är fabriksinställt.

Om det står hgw i rutan så är den på. Integralen borde räkna + eller - om du tittar på den en stund.
Danfoss DHP-H Opti Pro+ (Thermia G3) 8kw med thermIQ-link+Raspberry pi 32gb, 190m borrhål
Roth 20mm golvvärme 480m till 130m2 hus + 299m till 86m2 garage. Inflyttad i hus 1.9.2013 och garaget färdigställt 2014
Technibel cwx-3 frikyla. Enervent pingvin eco ede ventilation.
Platta på mark, 200mm grundisolering, 250mm ekovilla i vägg och 500mm ekovilla blåsull på vind. I garaget 150mm grund, 175mm paroc i vägg och 350mm ekovilla på vind.
Totalelförbrukning ca 7000 kWh årligen, varav ca 30% egen producerad. 13 st JA-solar 340W solceller med SMA 4kW inverter.

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19103
  • Karma +15/-13
SV: Är HGW alltid "på"?
« Svar #6 skrivet: 18 oktober 2013, 16:25:49 »
Har man för låg framledning blir hetgasen lägre än vv tempen och då funkar inte hgw på en G3 bör hgw starta tidigare eftersom den har annat köldmedia med högre tryck och hetare hetgas.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad corro

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 39
  • Karma +0/-0
SV: Är HGW alltid "på"?
« Svar #7 skrivet: 18 oktober 2013, 16:54:06 »
Zyberdude, tackar! Jag ställde ned temp diff till 15K, och bevittnade sedan HGW aktiveras! Nu vet jag i alla fall att det funkar... Vad som är optimala inställningar ur energibesparningssynpunkt är ju såklart en helt annan fråga...

Sedan jag gjorde ändringen (i går kväll) har inga dedikerade vv-körningar gjorts (innan hade jag 2-3 vv-körningar per dygn), och vv temp är också något högre än innan (58-60c).

Souterrängvilla från 1973, 130+130 m2 strax söder om Stockholm. Garage om 25 m2 som värms till +10. Pool ca 30 m3.

Ursprungligen 21 enkelpanelsradiatorer (varav 2 i garage) via flerrörssystem (7 rör sammanlagt, varav 1 till garage, 3 till ÖV + 3 till BV) med riktigt smala stammar. Bytte 2015 radiatorerna på BV till större dubbelpanelare.

Thermia Diplomat Optimum G3 10kw, 220 m borra varav 212 m aktivt. Poolstyrning med Pahlén MF-260 poolväxlare. Installerat i Juli 2013.

Elförbrukning innan installation (ink HH): ca 43000 kWh
Elförbrukning efter installation (ink HH): ca 14500 kWh

Inloggad Zyberdude

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Korsnäs / Finland
  • Antal inlägg: 2926
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • 62.77405 21.18189
SV: Är HGW alltid "på"?
« Svar #8 skrivet: 18 oktober 2013, 17:54:40 »
Vad visar de olika temperaturerna i hgw menyn?

Enligt manualen borde ju hgw aktiveras när hgw temp är i nuvarande fall 15 grader högre än startvärdet pÃ¥ vv. Jag har ställt 37 grader som startvärde pÃ¥ vv sÃ¥ dÃ¥ borde ju den starta hgw vid hgw-temp 37+15 = 52 grader. Och ser jag pÃ¥ senaste natt har den kört med hgw när topptempen i vvb har varit 54-53 grader och den har hÃ¥llit det i 8 timmar...  tummenupp

Nackdel  dontknow är att deltat gÃ¥r ner frÃ¥n 8 till 6 sÃ¥ en körning tar längre, men pumpen har längre gÃ¥ngtid...
Danfoss DHP-H Opti Pro+ (Thermia G3) 8kw med thermIQ-link+Raspberry pi 32gb, 190m borrhål
Roth 20mm golvvärme 480m till 130m2 hus + 299m till 86m2 garage. Inflyttad i hus 1.9.2013 och garaget färdigställt 2014
Technibel cwx-3 frikyla. Enervent pingvin eco ede ventilation.
Platta på mark, 200mm grundisolering, 250mm ekovilla i vägg och 500mm ekovilla blåsull på vind. I garaget 150mm grund, 175mm paroc i vägg och 350mm ekovilla på vind.
Totalelförbrukning ca 7000 kWh årligen, varav ca 30% egen producerad. 13 st JA-solar 340W solceller med SMA 4kW inverter.

Utloggad OlaP

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Örsundsbro
  • Antal inlägg: 18
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Är HGW alltid "på"?
« Svar #9 skrivet: 18 oktober 2013, 18:28:50 »
En kommentar angående stänga av HGW. Det fungerar inte!
Provade det på min G3:a, det blev väldigt konstigt. När den skulle göra en varmvatten körning så "hände inte så mycket". Framledning och retur fortsatte bara på samma temperaturer som när pumpen värmde huset fast den inte räknade ner några gradminuter. På front panelen visades varmvatten symbolen.

Upptäckte efter lite testande att G3:ans HGW shunt tydligen inte är samma sak som en vanlig Diplomats VXV varmvatten.
De är helt enkelt inte kopplade till samma utsignal från styrenheten (PLCn?).
När man stänger av HGW i service menyn sÃ¥ ändras alla menyer till samma som pÃ¥ en Diplomat. Och när den dÃ¥ försöker göra varmvatten sÃ¥ sätts VXV ventilen till 1 men inget händer.   Sc:,h
Provade också att köra den manuellt, händer ingenting shunt motorn får ingen signal. Med HGW på så går det bra att köra HGW shunten manuell.
Kanske funkar att köra en G3:a som en vanlig Diplomat om man flyttar shunt-motorns kablar till "samma" output som en Diplomats VXV-motor utgångar. Eller så är de helt olika vad vet jag..

Nån annan som upptäckt samma sak?
Är det likadant på en G2:a?
« Senast ändrad: 18 oktober 2013, 18:47:42 av OlaP »
Thermia G3 10 kW, 192m aktiv borra, 300L volymtank total vattenvolym ca 500L, 174 m2 + 62 m2 biyta (källare), byggt 1965 tillbyggt 1972.

Utloggad bopakoster

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: 58 53N 11 02E
  • Antal inlägg: 4995
  • Karma +3/-0
SV: Är HGW alltid "på"?
« Svar #10 skrivet: 18 oktober 2013, 19:20:55 »
Varför vill man stänga av HGW?
Vilka fördelar ger det och vilka nackdelar uppträder?
2 vuxna i 150m2 enplansvilla (profilbilden) med inredd vindsvÃ¥ning + 80m2 källare byggd 1937 pÃ¥ västkusten.  Inflyttat 2007. Installerat bergvärmepump Nibe 1225-8 i dec 2008. Borra 140m. Tilläggsisolerat 95mm invändigt väggar 400mm pÃ¥ vinden. Energiglas som tredje ruta i alla fönster. Tillbyggnad 30m2 med krypgrund 2015. Golvvärme i badrum och tillbyggnad övriga rum radiatorer. Sänkt elenergiÃ¥tgÃ¥ngen frÃ¥n 45 till 9MWh/Ã¥r, efter uppvärmning av gÃ¥rdshus till 11MWh/Ã¥r
Installerat LL-pump i renoverat gårdshus på 40m2, Misubishi MSZ dec2021.
Timpris debitering Tibber från nov 2020, Ngenic Tune styrning av bostadshuset mot bl.a. lågpristider sedan feb 2023

Inloggad Zyberdude

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Korsnäs / Finland
  • Antal inlägg: 2926
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • 62.77405 21.18189
SV: Är HGW alltid "på"?
« Svar #11 skrivet: 18 oktober 2013, 19:45:31 »
De är helt enkelt inte kopplade till samma utsignal från styrenheten (PLCn?).
När man stänger av HGW i service menyn sÃ¥ ändras alla menyer till samma som pÃ¥ en Diplomat. Och när den dÃ¥ försöker göra varmvatten sÃ¥ sätts VXV ventilen till 1 men inget händer.   Sc:,h
Provade också att köra den manuellt, händer ingenting shunt motorn får ingen signal. Med HGW på så går det bra att köra HGW shunten manuell.
Kanske funkar att köra en G3:a som en vanlig Diplomat om man flyttar shunt-motorns kablar till "samma" output som en Diplomats VXV-motor utgångar. Eller så är de helt olika vad vet jag..

Nån annan som upptäckt samma sak?
Är det likadant på en G2:a?
På min knäcker det nog till på både vxv och shunt vid manuell test då hgw är av.
Danfoss DHP-H Opti Pro+ (Thermia G3) 8kw med thermIQ-link+Raspberry pi 32gb, 190m borrhål
Roth 20mm golvvärme 480m till 130m2 hus + 299m till 86m2 garage. Inflyttad i hus 1.9.2013 och garaget färdigställt 2014
Technibel cwx-3 frikyla. Enervent pingvin eco ede ventilation.
Platta på mark, 200mm grundisolering, 250mm ekovilla i vägg och 500mm ekovilla blåsull på vind. I garaget 150mm grund, 175mm paroc i vägg och 350mm ekovilla på vind.
Totalelförbrukning ca 7000 kWh årligen, varav ca 30% egen producerad. 13 st JA-solar 340W solceller med SMA 4kW inverter.

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19103
  • Karma +15/-13
SV: Är HGW alltid "på"?
« Svar #12 skrivet: 18 oktober 2013, 20:27:39 »
Vad visar de olika temperaturerna i hgw menyn?

Enligt manualen borde ju hgw aktiveras när hgw temp är i nuvarande fall 15 grader högre än startvärdet pÃ¥ vv. Jag har ställt 37 grader som startvärde pÃ¥ vv sÃ¥ dÃ¥ borde ju den starta hgw vid hgw-temp 37+15 = 52 grader. Och ser jag pÃ¥ senaste natt har den kört med hgw när topptempen i vvb har varit 54-53 grader och den har hÃ¥llit det i 8 timmar...  tummenupp

Nackdel  dontknow är att deltat gÃ¥r ner frÃ¥n 8 till 6 sÃ¥ en körning tar längre, men pumpen har längre gÃ¥ngtid...
Justerar den inte ner hastigheten på cp så deltat ligger lika hela tiden ?
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19103
  • Karma +15/-13
SV: Är HGW alltid "på"?
« Svar #13 skrivet: 18 oktober 2013, 20:29:29 »
En kommentar angående stänga av HGW. Det fungerar inte!
Provade det på min G3:a, det blev väldigt konstigt. När den skulle göra en varmvatten körning så "hände inte så mycket". Framledning och retur fortsatte bara på samma temperaturer som när pumpen värmde huset fast den inte räknade ner några gradminuter. På front panelen visades varmvatten symbolen.

Upptäckte efter lite testande att G3:ans HGW shunt tydligen inte är samma sak som en vanlig Diplomats VXV varmvatten.
De är helt enkelt inte kopplade till samma utsignal från styrenheten (PLCn?).
När man stänger av HGW i service menyn sÃ¥ ändras alla menyer till samma som pÃ¥ en Diplomat. Och när den dÃ¥ försöker göra varmvatten sÃ¥ sätts VXV ventilen till 1 men inget händer.   Sc:,h
Provade också att köra den manuellt, händer ingenting shunt motorn får ingen signal. Med HGW på så går det bra att köra HGW shunten manuell.
Kanske funkar att köra en G3:a som en vanlig Diplomat om man flyttar shunt-motorns kablar till "samma" output som en Diplomats VXV-motor utgångar. Eller så är de helt olika vad vet jag..

Nån annan som upptäckt samma sak?
Är det likadant på en G2:a?
Hänger inte med riktig men menar du att en vanlig vv laddning inte funkar på din vp ?
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Inloggad Zyberdude

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Korsnäs / Finland
  • Antal inlägg: 2926
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • 62.77405 21.18189
SV: Är HGW alltid "på"?
« Svar #14 skrivet: 19 oktober 2013, 07:25:33 »
Justerar den inte ner hastigheten på cp så deltat ligger lika hela tiden ?
Enligt loggen kör den upp hastigheten från ca 58-72 när hgw är igång.

Jag har även ibland sett vid vv körning så "började" pumpen tillverka vv, men då kommer den på bättre tankar och bestämmer sig för att börja en värmekörning istället och lämnade vv åt sitt öde eller helt går i vila?

Kanske den hoppas kunna värma mera vv via hgw när den kör värmekörning?
Skall inte vv ha prioritet?
Har även undrat när kommer elstavarna att starta ifall vv inte blir tillräckligt varmt eller går de endast in på värmesidan, då kompressorn är i auto läge?
Danfoss DHP-H Opti Pro+ (Thermia G3) 8kw med thermIQ-link+Raspberry pi 32gb, 190m borrhål
Roth 20mm golvvärme 480m till 130m2 hus + 299m till 86m2 garage. Inflyttad i hus 1.9.2013 och garaget färdigställt 2014
Technibel cwx-3 frikyla. Enervent pingvin eco ede ventilation.
Platta på mark, 200mm grundisolering, 250mm ekovilla i vägg och 500mm ekovilla blåsull på vind. I garaget 150mm grund, 175mm paroc i vägg och 350mm ekovilla på vind.
Totalelförbrukning ca 7000 kWh årligen, varav ca 30% egen producerad. 13 st JA-solar 340W solceller med SMA 4kW inverter.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!