Författare Ämne: Fel pÃ¥ Stiebel Eltron WPL 10 - Varning för oseriösa reparatörer och hjälp!  (läst 262458 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

jjonte

  • Gäst
Efter 7 år fick vi fel på vår värmepump, en Stiebel Eltron WPL 10 från 2005 med gasol. Den gav ingen effekt och orkade inte värma upp systemet över 34 grader. Jag gick in på xxxxxx´s hemsida som ansvarar för servicen när Stiebel lämnade Sverige. Jag hittade några installatörer/reparatörer som jag skulle ta kontakt med, sagt och gjort, den första hörde inte av sig trots att jag lämnade meddelande på telefonsvararen flera gånger. Då byte jag firma och de kunde komma redan samma dag.
Det kom en kille som knappt hade med sig verktyg och berättade att han hittat en del som var trasig och som han skulle beställa och återkomma inom en vecka.
Efter två veckor ringde jag och undrade vad som hände eftersom jag inget hört. Då dök dom upp ett par dagar senare. Denna gång med instrument och verktyg för att testa värmepumpen (dock ingen reservdel).
Efter lite meck kunde han konstatera att mjukstartsrelät samt kompressorn var trasiga. Mjukstartsrelät var onödigt och behövdes inte enligt reparatören vilket han klippte bort.
Jag skulle få en offert som jag skulle skicka till F-bolaget eftersom jag hade en 10-årig försäkring. Offerten kom och försäkringsbolaget sa att det fanns ingen chans att de godtog det pris som firman ville ha. Enligt offerten ville de ha ca 33.000kr för att byta en kompressor, enligt bolaget var 20.000kr en mer rimlig summa +- några tusen.

Jag försökte medla men de vägrade sänka offerten och försäkringsbolaget vägrade att betala 33.000kr.
Jag fick själv försöka hitta ett annat bolag som kunde tänka sig att byta kompressorn eftersom F-bolaget inte lyckades hitta någon.
Efter mycket om om men lyckades jag hitta ett namn som jag bad F-bolaget att kontakta för att få en bra offert direkt. Offerten hamnade på ca 20.000kr ex moms vilket bolaget tyckte var okej.

Dock visade det sig att firman som räknade från början inte bytte kompressorn själva utan tog in samma kille som lämnat en billigare offert, när det kom fram blev han lite rädd och berättade att han tjänat ansenliga pengar av det andra bolaget och ville berätta allt för dem.

NÃ¥gra dagar senare bytte han kompressorn (en fredag), han kom vid kl 10.30 och var klar runt kl 14.00.
Jag var bortrest och kom hem natten mellan lör-sön och då var värmen i systemet ca 33 grader, värmepumpen lät lite skumt så jag stängde ner den och kopplade på elpatronen istället. Jag skickade ett sms till reparatören som var i närheten i ett akutärende på ICA och kom senare förbi. Då visade det sig att mediet var alldeles för lågt och han fick fylla på mer köldmedium i systemet.

Redan samma dag stannade pumpen hela tiden och varnade för fel. När jag tog kontakt med reparatören kom han själv på att han missat att han bytt från gasol till 407 men tryckt i medel i systemet för gasol vilket höll alldeles för högt tryck. Han bad mig tömma systemet genom att under ca 10 sekunder trycka in nippeln för påfyllningen och testa tills systemet inte stannade. Enligt honom helt ofarligt för värmepumpen. Efter många mindre tömningar gick värmepumpen utan att stanna.

Jag tyckte att värmepumpen fungerade "ok" i början men redan efter ett par månader blev det sämre kapacitet, värmepumpen fick svårt att hålla värmen över 40 grader. När det sedan blev under 10 grader nattetid insåg vi att värmepumpen hade exakt samma fel/problem som innan de bytte kompressorn.

När jag nu gick ner och kollade visade det sig att de brutit bort alla elkapslingar till strömkablar. De har kopplat in 400 volt i nya kompressorn utan kapsling till elkabeln och andra kablar som går in i plåtskåpet med styrningen. Kompressorn sitter endast med två skruvar och den tredje är borta.
Orginalskruvar (plåtskruvar)är borttappade och de har istället skruvat dit vanliga montageskruvar med stora skallar som gör att styrskåpet inte går att vinkla ut med gångjärnen (skruv tar emot).

Jag glömde att berätta att den första firman blev skitsura för att de inte fick komma och reparera värmepumpen, då skickade de en faktura med timmar som de inte varit här, mil som de inte åkt och med delar som de inte bytt.

Det har dessutom hänt flera konstiga saker med dessa företag men jag inser att inlägget blir alldeles för lÃ¥ngt om jag ska berätta allt... 

Finns det någon vänlig person som kan rekommendera ett bra företag runt Borås, Göteborg som kan reparera en Stiebel Eltron seriöst och som kan sin sak?

Är det någon som dessutom kan komma med förslag eller idéer vad som kan vara fel?

Jag tror inte att kompressorn varit trasig utan misstänker att elektroniken, ex. givare eller liknande är kaputt eftersom exakt samma fel är kvar trots byte av kompressor.
« Senast ändrad: 26 oktober 2012, 17:51:16 av Rickard »

Inloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34787
  • Karma +54/-41
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
Vi brukar oftast inte rekommendera enskilda företag i detta forum, det tenderar att locka till sig företagare/anställda/nästående som rekommenderar sina egna företag.
Om du hade registrerat dig så kanske du hade kunnat få rekommendationer via PM eller e-post.

Att företag tar betalt för kompressorbyte när felet är något annat är nog tyvärr inte ovanligt.

Det låter som en enda röra, och du behöver självklart hjälp av någon som är allmänt kompetent, kanske skulle du vända dig till SVEP, de borde veta vilka som är seriösa i ditt område.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad rgx107

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 215
  • Karma +0/-0
Redan samma dag stannade pumpen hela tiden och varnade för fel. När jag tog kontakt med reparatören kom han själv på att han missat att han bytt från gasol till 407 men tryckt i medel i systemet för gasol vilket höll alldeles för högt tryck. Han bad mig tömma systemet genom att under ca 10 sekunder trycka in nippeln för påfyllningen och testa tills systemet inte stannade. Enligt honom helt ofarligt för värmepumpen. Efter många mindre tömningar gick värmepumpen utan att stanna.
Läser man rätt att han tyckte att du skulle släppa ut R407c rätt ut?
Enplanshus i Göteborg, 130 m2 boyta + 20 m2 biyta, golvvärme i betongplatta, 2xSirius S2/5, 200 m borrhål, 500 l ackumulatortank.

jjonte

  • Gäst
Läser man rätt att han tyckte att du skulle släppa ut R407c rätt ut?

Det stämmer, vilket jag även gjorde efter reparatörens råd och han garanterande att det inte var några problem. Han hade en bit att åka därav ville han att jag skulle göra på detta sättet. För en lekman får du gärna förklara lite mer gällande R407c och rätt ut i luften.

jjonte

  • Gäst
Vi brukar oftast inte rekommendera enskilda företag i detta forum, det tenderar att locka till sig företagare/anställda/nästående som rekommenderar sina egna företag.
Om du hade registrerat dig så kanske du hade kunnat få rekommendationer via PM eller e-post.

Att företag tar betalt för kompressorbyte när felet är något annat är nog tyvärr inte ovanligt.

Det låter som en enda röra, och du behöver självklart hjälp av någon som är allmänt kompetent, kanske skulle du vända dig till SVEP, de borde veta vilka som är seriösa i ditt område.

Tack för rådet!
Jag har fortfarande kvar den gamla kompressorn, hur svårt är det att testa hurvida den är trasig eller ej?
Det handlar ju ändå om 33.000kr som de tagit betalt för att utföra ett ev. onödigt kompressorbyte.

Utloggad cocacola

  • Rörmockare
  • VVS-Tekniker
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 3349
  • Karma +8/-3
  • Kön: Man
  • VVS Kunskap är yrkeserfarenhet .
1 . Man får inte släppa köldmedel ut i luften
     Det han ber dig göra fÃ¥r mig att undra om han verkligen
     Ã„r certifierad kyltekniker. Är han det borde hans och företagets cert dras
     In!!!!!!!
2.  407 är en blandsoppa . I och med att du släppt soppa är det fel blandning , dom kokar vid olika temperaturer sÃ¥ den som kokar lättast försvinner först , det ändrar karaktären pÃ¥ köldmedlet,

Du mÃ¥ste byta soppan ,  det är bara att ta fram skrot flaskan , evakuera allt i din värme pump och väga in ny!  Om han fyllt den stum vet han inte vad han hÃ¥ller pÃ¥ med!!
Cocacola
Den positiva tänkaren ser det osynliga, känner det ogripbara och uppnår det omöjliga.

Den enda källan till kunskap är erfarenhet.

Lyssna pÃ¥ kunskap  och inte pÃ¥ tyckande Nyanser !

Utloggad cocacola

  • Rörmockare
  • VVS-Tekniker
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 3349
  • Karma +8/-3
  • Kön: Man
  • VVS Kunskap är yrkeserfarenhet .
Varför böt han från propan till 407?
Cocacola
Den positiva tänkaren ser det osynliga, känner det ogripbara och uppnår det omöjliga.

Den enda källan till kunskap är erfarenhet.

Lyssna pÃ¥ kunskap  och inte pÃ¥ tyckande Nyanser !

jjonte

  • Gäst
När jag öppnade plåtluckan till värmepumpen såg jag direkt en jordkabel som satt löst på kompressorn, det var vid en dosa där tre faser går in i kompressorn.
Får personer utan behörighet koppla in elen vid kompressorbyte?
De har ju onekligen gjort något över sitt kunnande och ansvar eftersom jordkabeln var loss samt att kapslingen till kabelgenomföringen är bortbruten i två delar för elkabeln. Dosan med kablarna är helt öppen nu med 400 volt i närheten av vatten.

Jag tror det var 5 kabelkapslingar i plåtskåpet med elektronik de brutit sönder.

Jag gissar att de brutit sönder dessa eftersom de dels saknade rätt verktyg samt satt lite trångt till.
 

jjonte

  • Gäst
Varför böt han från propan till 407?
Cocacola

De sa att gasol inte förekom längre därav konverteringen och att jag inte hade något val.
Skillnaden var 10% i sämre verkningsgrad men annars lika bra.

Enligt honom var det bara bra att systemet höll så högt tryck som möjligt, därav var det helt okej att släppa ut lite i taget av mediet till värmepumpen inte stannade.

Det var tydligen väldigt viktigt att gasolen tömdes dagen innan de gjorde kompressorbytet.
När de kom hit visade det sig att reparatör nr 1 gjort något så systemet var redan tömt på gasol.

Dessa två företag har ett nära samarbete, när företag två byte kompressor var sonen till företag ett med och hjälpte till. Och det var sonen som var stenhård och vägrade gå ner i pris.
Känns lite olustig efteråt att han var med, speciellt med tanke på att de var sura eftersom de inte fick arbetet.

jjonte

  • Gäst
De sa att gasol inte förekom längre därav konverteringen och att jag inte hade något val.
Skillnaden var 10% i sämre verkningsgrad men annars lika bra.

Enligt honom var det bara bra att systemet höll så högt tryck som möjligt, därav var det helt okej att släppa ut lite i taget av mediet till värmepumpen inte stannade.

Det var tydligen väldigt viktigt att gasolen tömdes dagen innan de gjorde kompressorbytet.
När de kom hit visade det sig att reparatör nr 1 gjort något så systemet var redan tömt på gasol.

Dessa två företag har ett nära samarbete, när företag två byte kompressor var sonen till företag ett med och hjälpte till. Och det var sonen som var stenhård och vägrade gå ner i pris.
Känns lite olustig efteråt att han var med, speciellt med tanke på att de var sura eftersom de inte fick arbetet.

Gasolen hade alltså läckt ut efter att reparatör nr 1 var här och kollade trycket.
Värmepumpen står inomhus i vårt förråd/garage med 400mm luftrör genom väggarna, ett i varje hörn/olika håll.

Utloggad cocacola

  • Rörmockare
  • VVS-Tekniker
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 3349
  • Karma +8/-3
  • Kön: Man
  • VVS Kunskap är yrkeserfarenhet .
Åååååh
Propan har inte utgått , det är ett bra köldmedel
Propan är även ett miljövänligt köldmedel .
Det förekommer tex i terrawatts VP
Har du kollat om dom är certifierade?
Cocacola
Den positiva tänkaren ser det osynliga, känner det ogripbara och uppnår det omöjliga.

Den enda källan till kunskap är erfarenhet.

Lyssna pÃ¥ kunskap  och inte pÃ¥ tyckande Nyanser !

Utloggad hplp

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Lund
  • Antal inlägg: 3075
  • Karma +4/-3
  • Kön: Man
  • Jag älskar värme, men inte för mycket.
Tack för rådet!
Jag har fortfarande kvar den gamla kompressorn, hur svårt är det att testa hurvida den är trasig eller ej?
Det handlar ju ändå om 33.000kr som de tagit betalt för att utföra ett ev. onödigt kompressorbyte.
Klart det går att prova kompressorn. Det handlar således inte om el-fel, så lindningarna behöver du inte testa, inte heller megga den. Vad som påstås är att ventilerna inte håller tätt eller att den inte har kompression. Man kopplar helt enkelt in kompressorn mot ett manometerställ, slår till någon sekund och avläser trycket. Finns det någon kylteknisk yrkesutbildning i närheten föreslår jag att du frågar dem, kan vara ett bra alster att öva på.
Kan det vara så att du fick 407 p.g av att kylfirman inte hade en kompressor med mineralolja, vilket jag tror behövs till propan.
Jag tycker synd om dig, kan inte försäkringsbolaget hjälpa dig? Det handlar ju om att sanera marknaden från de som obefogat, för egen vinning, håller skadestatistiken uppe.
126kvm 1plan IVT490 Skåne. 2 vuxna 22grader i huset. Beräknad tot årsförbrukning el 12500kWh. Inkl. ytterbelysning som drar ca 150kWh. IVT 490 förväntas dra ca 5800kWh av det totala. Men som vanligt så spricker det förmodligen. Det gjorde det inte,5400 blev det, tack du globala värmare, 400 spänn att rumla för.

jjonte

  • Gäst
Klart det går att prova kompressorn. Det handlar således inte om el-fel, så lindningarna behöver du inte testa, inte heller megga den. Vad som påstås är att ventilerna inte håller tätt eller att den inte har kompression. Man kopplar helt enkelt in kompressorn mot ett manometerställ, slår till någon sekund och avläser trycket. Finns det någon kylteknisk yrkesutbildning i närheten föreslår jag att du frågar dem, kan vara ett bra alster att öva på.
Kan det vara så att du fick 407 p.g av att kylfirman inte hade en kompressor med mineralolja, vilket jag tror behövs till propan.
Jag tycker synd om dig, kan inte försäkringsbolaget hjälpa dig? Det handlar ju om att sanera marknaden från de som obefogat, för egen vinning, håller skadestatistiken uppe.

Företag nr 2 som bytte kompressorn skulle först installera en fransk kompressor som var mycket bättre än den från Heatech enligt dem själva. Jag tror den hade de egenskaperna med minerlaoljan som du nämner.
Men eftersom företag nr 1 redan beställt en kompressor så fick killen kalla fötter och kände sig tvungen att installera den trots att den var mycket dyrare. När jag sedan frågade varför en sämre kompressor installerades fick jag inget svar annat än att företag nr 1 var en viktig kund till företag nr 2 och han vågade inte ta sin egen kompressor.

Utloggad gossen

  • Har ingen aning, gissar bara.Jag har lärt mig en del av dom som är
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1054
  • Karma +0/-0
Nu får vi ju bara en sida av detta men det känns ju verkligen inte seriöst ifall det stämmer.

Jag förstår dock inte varför hplp anser att det är onödigt att megga den gamla bara för att det går (eller missar jag något?), att megga den måste väl vara det första steget och sedan mäta trycket ifall lindningarna visar sig hela.

EDIT: Läste lite till och får ändra mig lite, hplp menar förmodligen att iom att pumpen gick men inte gav vad den skulle så kan man konstatera att kompressorns lindningar är OK.
« Senast ändrad: 25 oktober 2012, 21:32:49 av gossen »
1.5 Plans villa med källare mitt i Skåne. 21-22*C 120kvm, 18*C i källare 70kvm

Sfinx VP10 som körs med flytande kondensering mot kombipanna samt en Contura 556

Enligt förra ägarna och energideklaratinen 3kbm olja/år.
2011: 1,5kbm olja + 12000KWh (elpatron) (Isolering av vinden i Juni)
2012: 14650kwh Två vintermånader med elpatronsdrift sedan vp11
2013:Mål <12000 Mer optimistiskt mål är <10000, men det nås nog inte 2013.. Blev 11533kwh
2014:MÃ¥l 11000. Blev 11284kwh

jjonte

  • Gäst
Jag har idag pratat med följande:

Företaget som bytte kompressorn känner inget ansvar. Han tror att det är ett styrfel och ej på den nya kompressorn. Han kan komma hit och titta men kommer att debitera mig för mil, reseersättning och arbetstimmar om det visar sig att något annat än kompressorn är trasig. Sen han bytte kompressor har han åkt innan systemet kommit upp i arbetstemp, han har således inte sett om allt fungerar. När jag nämnde detta till honom så menar han att allt är uppmätt och ska fundera, därav inget fel på kompressorn.
Jag är lite skeptisk till att det skulle gå att mäta fram att allt fungerar. Eftersom han fått göra ett återbesök när kompressorn inte fungerade strax efter bytet så borde inte mätmetoderna vara så tillförlitliga?!
Att släppa ut R407 rätt ut i luften var kanske inte så bra sa han men det spelade absolut ingen roll för värmepumpen eftersom det bara var bra att trycket var så högt som möjligt.
Gällande de kapslade kabelgenomföringarna till styrskåpet och kompressorn (bl.a. 400 volt) var det absolut ingen fara det, det fanns ingen chans att någon skulle pilla där därför behövdes inte dessa. De gjorde alltid på detta sätt och bytte aldrig trasiga kabelgenomföringar.
Gällande jordkabeln som inte var åtdragen i kompressorn var det inte bra men det var absolut ingen fara.
Han vill att jag ska titta om det finns köldmedie i systemet samt starta värmepumpen och ställa den på högsta effekt för varmvatten för att se om den löser ut. Gör den det kan han ev. tänka sig att komma och titta om det är fel på kompressorn.
Hurvida den gamla kompressorn var trasig eller ej tar han inget ansvar för eftersom han blivit ombed av försäkringsbolaget att byta den gamla kompressorn mot en ny.
Tydligen kan ev. en magnetventil vara trasig och gjort så att den gamla kompressorn gått sönder, den kan även ha gjort att den nya kompressorn håller på att gå sönder enligt honom. Dock ligger det inte i hans ansvar att kolla värmepumpen när han bytte kompressor.

Mitt försäkringsbolag som betalat nästan hälften av summan (Arctic den andra) tycker att båda företagen agerat helt felaktigt och inga av dem kommer att få göra några försäkringsärenden i framtiden. Jag ska se vad de kan göra imorgon för att hjälpa mig.

Swedac bad mig ringa till Incert och prata med dem.

Incert berättade att det var synnerligen allvarligt att han bett mig släppa ut R407 rätt ut i luften. Det är ett lagbrott som kostar 10.000kr för företag per utsläppstillfälle och 3.000kr per tillfälle för privatpersoner. Jag vågar inte säga hur många tillfällen det blev...
Reparatören har ett personligt certifikat som kan dras in om utsläppet anmäls om jag förstod saken rätt.
Är detta lagbrott vanligt bland kyltekniker?
Jag fick lite grön sörja på handen och killen på Incert blev inte glad över detta och jämförde det med att sticka in handen i en eld...typ lika dumt!

Heatech som ansvarar för service och reservdelar till Stiebel Eltron i Sverige är jättetrevlig och hjälpsam och säger till mig att jag har rätt och reparatören fel och han tyckte att reparatören omedelbart skulle komma hem till mig och fixa värmepumpen.
Dock ringde reparatören till mig och berättade att han också pratat med Heatech och att han (Heatech) egentligen bara ville slippa att bli inblandad mer. Enligt samtalet med Heatech skulle det heller inte vara någon fara för värmepumpen att trycka ut R407 tills värmepumpen inte stannade för övertrycket. Dock säger andra tvärt om, att det kan vara skadligt för värmepumpen. Är det farligt/skadligt för värmepumpen och varför ändrar Heatech sig beroende på vem han pratar med? Eller är det reparatören som missförstått Heatech?

Imorgon ska jag jaga konsumentombudsmannen i kommunen och ringa till Arctic som stod för den 10 åriga trygghetsgarantin.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!