Författare Ämne: Hjälp att räkna ut hur stor Nibe pump jag behöver?  (läst 38312 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad suhagg

  • Expert på värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 281
  • Karma +0/-0
Hjälp att räkna ut hur stor Nibe pump jag behöver?
« skrivet: 08 oktober 2012, 07:53:47 »
Får genom en kompis firma köpa en ny Nibe till bra pris.
Dock behöver jag hjälp att dimensionera den rätt.

Finns det någon hos Nibe man kan vända sig för denna hjälp då jag inte kan gå via min
rörmokare då han blir nog lite sur på att räkna fram men inte få sälja pumpen.



Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 34787
  • Karma +54/-41
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Hjälp att räkna ut hur stor Nibe pump jag behöver?
« Svar #1 skrivet: 08 oktober 2012, 08:04:53 »
Jag har deras program, men vi behöver ju få veta vad du har för nuvarande förbrukning för värme och varmvatten, var huset är placerat, sjövärme, grundvattenvärme, markvärme eller bergvärme?
Ja, allt som är relevant för dina behov.
Vad har du för typ av radiatorer?
Vet du hur varmt vatten du behöver mata ut på radiatorerna när det är som kallast ute?
Vet du vilken maxeffekt som behövs för att hålla huset varmt när det är som kallast ute?
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad suhagg

  • Expert på värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 281
  • Karma +0/-0
SV: Hjälp att räkna ut hur stor Nibe pump jag behöver?
« Svar #2 skrivet: 08 oktober 2012, 19:28:29 »
Jag har deras program, men vi behöver ju få veta vad du har för nuvarande förbrukning för värme och varmvatten, var huset är placerat, sjövärme, grundvattenvärme, markvärme eller bergvärme?
Ja, allt som är relevant för dina behov.
Vad har du för typ av radiatorer?
Vet du hur varmt vatten du behöver mata ut på radiatorerna när det är som kallast ute?
Vet du vilken maxeffekt som behövs för att hålla huset varmt när det är som kallast ute?

Tack. Du har PM

Utloggad Smurfen.

  • Har på nått sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19103
  • Karma +15/-13
SV: Hjälp att räkna ut hur stor Nibe pump jag behöver?
« Svar #3 skrivet: 08 oktober 2012, 20:06:30 »
Du kan även kontakta Nibe via mail så räknar dom också.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 34787
  • Karma +54/-41
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Hjälp att räkna ut hur stor Nibe pump jag behöver?
« Svar #4 skrivet: 08 oktober 2012, 20:13:43 »
Ja, det kanske är bättre med tanke på det komplexa upplägget.
I vart fall kan jag/vi ha nytta av den energibeeräkning som de kan göra utifrån dina u-värden.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad suhagg

  • Expert på värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 281
  • Karma +0/-0
SV: Hjälp att räkna ut hur stor Nibe pump jag behöver?
« Svar #5 skrivet: 09 oktober 2012, 10:54:24 »
Du kan även kontakta Nibe via mail så räknar dom också.

Du råkar inte veta vilken adress jag använder mig av?
Vill inte hamna i höger privatperson som ska slussas vidare till en lokal återförsäljare.


Utloggad suhagg

  • Expert på värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 281
  • Karma +0/-0
SV: Hjälp att räkna ut hur stor Nibe pump jag behöver?
« Svar #6 skrivet: 09 oktober 2012, 12:00:14 »
Här är förutsättningarna

Citera
Nybyggt hus i Stockholmsområdet. Skog runt i kring sol, soligt och öppet.
166kvm 1-plans hus 3.3m i takhöjd. 70+195+45mm isolering vägg, 600mm tak, 1.3U-värde fönster, 300mm cellplast under platta på mark med golvvärme. FTX-vent.
12kW vattenmantlad kamin för myseldning några gånger i veckan. Kommer hålla behaglig temp med värmepumpen så jag ej ”måste” elda.
250l badkar.

Garage
Här kommer värmepump och 500-700l acktank stå. 25m kulvert in till huset. Jordvärmeslang i leråker. 2x400m.
88kvm 1-plan 4m i takhöjd. 170+45mm isolering vägg, 500mm tak, 1.5U-värde fönster, 300mm cellplast under platta på mark med golvärme.
13kW fläktkonvektor som extra stöd om jag vill blåsa på extra värme några timmar. Tanken är att ha ca 10 grader i garaget vintertid med golvvärme och sedan någon gång i veckan när jag är i garaget blåsa på med fläktkonvektorn för att höja tillfälligt.

Kondenseringstyp?
Nibe 1245?


Utloggad Smurfen.

  • Har på nått sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19103
  • Karma +15/-13
SV: Hjälp att räkna ut hur stor Nibe pump jag behöver?
« Svar #7 skrivet: 09 oktober 2012, 17:27:53 »
Du råkar inte veta vilken adress jag använder mig av?
Vill inte hamna i höger privatperson som ska slussas vidare till en lokal återförsäljare.

Du har pm.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad Smurfen.

  • Har på nått sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19103
  • Karma +15/-13
SV: Hjälp att räkna ut hur stor Nibe pump jag behöver?
« Svar #8 skrivet: 09 oktober 2012, 17:29:28 »
Har ingen koll på vilken storlek på vp du ska ha men flytande kondensering tummenupp
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 34787
  • Karma +54/-41
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Hjälp att räkna ut hur stor Nibe pump jag behöver?
« Svar #9 skrivet: 09 oktober 2012, 17:58:46 »
Om man räknar med max 45 W/m2 golvyta så blir det 7.5 kW i bostadshuset och 4 kW i garaget.
Mer än så brukar man inte rekommendera som tillförd effekt till golvvärmen, det riskerar att förstöra golvbeläggningarna.

Så det huset klarar av att hantera är alltså ca 11.5 kW om du har 20 grader varmt inne.
Då du dels skall ha kallare än så i garaget, och dels troligen inte behöver så mycket effekt så bör du välja en mindre värmepump.

"Acktanken" bör vara kopplad som en arbetstank, och med tanke på ditt badkar är det gränsfall om du behöver en separat vvb, eller om du klarar dig med en beredare som är inbyggd i värmepumpen, de brukar ge ca 240 liter 40°C vatten.

Räknar man på ett normalt effektbehov i en nybyggd villa så brukar det ligga på ca 30 W/m2, och då skulle husets effektbehov vara ca 5 kW, och garagets ca 3,5 kW.
I garaget har jag räknat med 40W/m2 p.g.a. den sämre isoleringen, portarna, och mitt antagande att du inte har FTX (värmeåtervinning) där.

En värmepump på i runda slängar 8-10 kW alltså.
Och kopplad enligt nedan.
Förslag:
Nibe 1145 8 till 10 kW (kanske 10 kW med tanke på takhöjden)
Nibe VPA 200/70
Nibe UKV 500

Du torde även behöva ha vvc för att slippa vänta till dödagar på tappvarmvattnet.
Och arbetstanken gör att du behöver ha en extra cirkpump för att driva flödet i golvvärmen och fläktkonvektorn.
Köp en snål cirkpump, typ Danfoss Alpha 2 eller liknande.

De förslag jag gett om Nibe-prylar kan du ersätta med likvärdiga från annan tillverkare, de flesta större tillverkarna har pris och kvalitetsmässigt jämförbara prylar.
« Senast ändrad: 09 oktober 2012, 18:02:00 av Rickard »
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Smurfen.

  • Har på nått sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19103
  • Karma +15/-13
SV: Hjälp att räkna ut hur stor Nibe pump jag behöver?
« Svar #10 skrivet: 09 oktober 2012, 18:14:07 »
Jag skulle välja en Vpb300 om vv behovet är stort men annars så tror jag det funkar med den inbyggda i en 1245a som rymmer 180 liter framförallt om du väljer att köpa en acktank med slingor i som förvärmer vv till 20-30 grader innan det går in i beredaren och när du eldar får du massor med vv tummenupp
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 34787
  • Karma +54/-41
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Hjälp att räkna ut hur stor Nibe pump jag behöver?
« Svar #11 skrivet: 09 oktober 2012, 18:18:25 »
Jag tror också att 1245 klarar tappvarmvattnet, och speciellt om du sätter in en slinga i arbetstanken.
Tänk dock på att arbetstanken kommer att vara kall hela sommarn, så du kan inte räkna med såå mycket tappvarmvatten under sommarhalvåret, om du inte eldar.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Smurfen.

  • Har på nått sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19103
  • Karma +15/-13
SV: Hjälp att räkna ut hur stor Nibe pump jag behöver?
« Svar #12 skrivet: 09 oktober 2012, 19:08:52 »
Den bör värma vattnet till ca 20 grader vilket alltid är något :)
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad David Rinnan

  • Svart bälte i frågor...
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm, Tyresö
  • Antal inlägg: 6954
  • Karma +61/-60
  • Kön: Man
  • Teknikintresserad
SV: Hjälp att räkna ut hur stor Nibe pump jag behöver?
« Svar #13 skrivet: 09 oktober 2012, 22:54:38 »
Jag tycker du ska ha en DUO maskin. Alltså en separat VV del på typ 300l. speciellt i kombination med VVC, vilket du så klart bör ha! :)

Om det blir platsbrist med 3 burkar så har viessmann enhetsaggregat med 200liter och vad jag kunnat läsa mig till en väldigt fin VV beredning. Det borde vara max du kan få ut, utan att ha separat VV burk.

Monovalent markvärme Thermia Diplomat 16kw med 300l UVL-tank. 247m aktivt borrdjup i Stockholm. Villa delvis 1.5 plan om totalt 249m2, ca 165m2 i ett plan, med 12kw effektbehov från 1976. Konverterat från direktel till vattenburet med radiatorer. Thermia Link, Thermiq, Kantherm FTX och ventilerat Nivellgolv i entreplan.

Utloggad suhagg

  • Expert på värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 281
  • Karma +0/-0
SV: Hjälp att räkna ut hur stor Nibe pump jag behöver?
« Svar #14 skrivet: 10 oktober 2012, 06:48:44 »
Stort tack alla, vilken kunskap! Imponerande.
Jag tror på att om möjligt hålla ett system så enkelt som möjligt.
Det som krånglar till det är att jag i huset inte vill ha någon acktank eller liknande utan bara ha inkommande kulvert och kaminen. Resten i garaget.

1145an har väl ingen inbyggd varmvattenberedare om jag förstått det rätt.
Är det inte 1245 jag ska titta på? (såg att det var kampanj och bra priser på 1145an nu ifs)
Korkad fråga igen men det är väl inte tänkt att jag ska värma tappvarmvatten i en el-varmvattenberedare? Känns oekonomiskt när man har värmepump.
Antagandet om ingen FTX i garaget stämmer, samt att det är stora portar.


Så om jag begränsar ner mig lite i alternativen vad hamnar jag på?
En 1245a 8 eller 10kW, med Nibe VPA 200/70 samt Nibe UKV 500.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer n 20 rs erfarenhet av vrmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!