Författare Ämne: Daikin, Mitsubishi, Toshiba...?  (läst 41015 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Subtilis

  • Fil. Dr.
  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 173
  • Karma +1/-0
  • Kön: Man
Daikin, Mitsubishi, Toshiba...?
« skrivet: 16 mars 2012, 20:25:47 »
Mitt senaste bryderi handlar om "japaner, överallt japaner"! Toshiba, Mitsubishi, Daikin... Dessa förefaller likvärdiga, i stort sett. Finns det någon proffstyckare eller åsiktsmaskin som skulle vilja rangordna dem + ange argument?

Deras likvärdighet: de är inverterstyrda split-maskiner. Jag tycker att det verkar vara en rätt vettig teknisk lösning.

Hur är det möjligt att bestämma sig för en viss LVVP?
Mina parametrar:
1. Att den ger maximal valuta för pengarna.
2. Att det blir minimalt med tekniskt krångel.
3. Att den inte är uråldrig om 5 år.

On-off-styrd kompressor oct elementvattnet ut i kylan tycker jag verkar daterat vid det här laget.
« Senast ändrad: 18 mars 2012, 17:26:43 av Subtilis »
Hus byggt 1967 i isolerade betongelement ("sandwichkonstruktion"), ca. 160 kvm (planerad expansion på vind till ca. 190 kvm).
Värmekälla: Mitsubishi RP 100 YKA, 4,5-14 kW.

Utloggad Subtilis

  • Fil. Dr.
  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 173
  • Karma +1/-0
  • Kön: Man
SV: Daikin, Mitsubishi, Toshiba...?
« Svar #1 skrivet: 18 mars 2012, 16:53:03 »
Ingen som kommenterat ännu... Beror det på en beröringsskräck inför japanska apparater, månne? När jag skrev om ispinnen så haglade kommentarer vad det än skrevs om. Hur ska jag tolka detta?

Fördel Japan torde vara att deras kompressorer är inverterstyrda. Ingen stenålders-on-off här, inte. Dessutom: inget vatten ut i utedelen. Noll frysrisk.

Plockade en broschyr från Mecaterm idag, och kände på prylarna. Tjusig apparat i rostfritt, men en väldigt stor utedel. Och naturligtvis on-off och elementvattnet ut i den arktiska kylan, som sig bör i stenålderssverige.

Mecaterm gjorde dock bra ifrån sig vid Energimyndighetens test förra året, men det var med sin minsta pump (7,5 kWh) och då i basmodellen.
« Senast ändrad: 18 mars 2012, 17:03:23 av Subtilis »
Hus byggt 1967 i isolerade betongelement ("sandwichkonstruktion"), ca. 160 kvm (planerad expansion på vind till ca. 190 kvm).
Värmekälla: Mitsubishi RP 100 YKA, 4,5-14 kW.

Utloggad Subtilis

  • Fil. Dr.
  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 173
  • Karma +1/-0
  • Kön: Man
SV: Daikin, Mitsubishi, Toshiba...?
« Svar #2 skrivet: 18 mars 2012, 17:30:37 »
Beror avsaknaden av kommentarer på att det inte finns någon som astroturfar åt japanerna?
Hus byggt 1967 i isolerade betongelement ("sandwichkonstruktion"), ca. 160 kvm (planerad expansion på vind till ca. 190 kvm).
Värmekälla: Mitsubishi RP 100 YKA, 4,5-14 kW.

Utloggad BigGitt

  • Jag kan nästan inget om värmepumpar. Kolla alla mina tips!
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Sjöbo 27500
  • Antal inlägg: 1817
  • Karma +17/-26
  • Kön: Man
  • SkÃ¥ne, Sjöbo
SV: Daikin, Mitsubishi, Toshiba...?
« Svar #3 skrivet: 18 mars 2012, 17:35:40 »
Det är nog inte mycket att skriva om. Tänk Toyota, Subaru...
Inget att klaga över. För att dessa bara går och går och går...

Utan att gå sönder!

Där TROR jag saken ligger i!

Du ser själv.

http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=45916.msg0;topicseen#new
« Senast ändrad: 18 mars 2012, 17:37:11 av BigGitt »
Jag är värdelös på att köra bil!

Glöm inte att jag är amatör.

Utloggad lunk Umeå

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: UmeÃ¥, Västerbotten
  • Antal inlägg: 2503
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Lär mig vartefter...
SV: Daikin, Mitsubishi, Toshiba...?
« Svar #4 skrivet: 18 mars 2012, 18:52:23 »
Jag skulle lägga till en till punkt till din lista. Pålitlig installatör och snabb backup om nånting händer.
Japanerna har en bra återförsäljarkedja när det gäller bilar, men kanske inte när det gäller VP?
EcoEl 1550 + EcoTank (i pannrum 3 m2 nästan mitt i huset) + EcoAir PolarEdition 107 + Parca 318 kökspanna (vedeldning)
Västerbottensgård (2 plan, timmerstomme) från 1860-talet, 5 mil norr om Umeå, boyta 220 m2, totalrenoverad och tilläggsisolerad 1989
Medel besparing för värme och VV under 5 år: 53%

Utloggad Subtilis

  • Fil. Dr.
  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 173
  • Karma +1/-0
  • Kön: Man
SV: Daikin, Mitsubishi, Toshiba...?
« Svar #5 skrivet: 18 mars 2012, 18:57:18 »
Det är nog inte mycket att skriva om. Tänk Toyota, Subaru...
Inget att klaga över. För att dessa bara går och går och går...

Utan att gå sönder!

Där TROR jag saken ligger i!

Du ser själv.

http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=45916.msg0;topicseen#new

Så avsaknaden av kommentarer beror på att det inte finns något att gnälla över, eller inga som gnäller...? (Antingen för få köpare eller hög kvalitet på produkterna...?) Men det finns väl lite gnäll om Daikin och Mitsubishi?
Hus byggt 1967 i isolerade betongelement ("sandwichkonstruktion"), ca. 160 kvm (planerad expansion på vind till ca. 190 kvm).
Värmekälla: Mitsubishi RP 100 YKA, 4,5-14 kW.

Utloggad Subtilis

  • Fil. Dr.
  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 173
  • Karma +1/-0
  • Kön: Man
SV: Daikin, Mitsubishi, Toshiba...?
« Svar #6 skrivet: 18 mars 2012, 18:58:59 »
Jag skulle lägga till en till punkt till din lista. Pålitlig installatör och snabb backup om nånting händer.
Japanerna har en bra återförsäljarkedja när det gäller bilar, men kanske inte när det gäller VP?

Det ligger i punkt 2: minimalt med tekniskt krångel!
Hus byggt 1967 i isolerade betongelement ("sandwichkonstruktion"), ca. 160 kvm (planerad expansion på vind till ca. 190 kvm).
Värmekälla: Mitsubishi RP 100 YKA, 4,5-14 kW.

Utloggad Subtilis

  • Fil. Dr.
  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 173
  • Karma +1/-0
  • Kön: Man
SV: Daikin, Mitsubishi, Toshiba...?
« Svar #7 skrivet: 18 mars 2012, 19:07:00 »
Ett annat plus med dessa japaner är att utdelarna är relativt små och framför allt smala (ca. 35 cm).
Hus byggt 1967 i isolerade betongelement ("sandwichkonstruktion"), ca. 160 kvm (planerad expansion på vind till ca. 190 kvm).
Värmekälla: Mitsubishi RP 100 YKA, 4,5-14 kW.

Utloggad BigGitt

  • Jag kan nästan inget om värmepumpar. Kolla alla mina tips!
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Sjöbo 27500
  • Antal inlägg: 1817
  • Karma +17/-26
  • Kön: Man
  • SkÃ¥ne, Sjöbo
SV: Daikin, Mitsubishi, Toshiba...?
« Svar #8 skrivet: 18 mars 2012, 19:29:49 »
Dock finns det ett undantag. Panasonic. Om den är en Japan, är det då en Japan med kroniskt svininfluensa. Iaf min gamla pump. Viserligen har den aldrigt gått sönder, men mycket CPO ger den inte!
Jag är värdelös på att köra bil!

Glöm inte att jag är amatör.

Utloggad Subtilis

  • Fil. Dr.
  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 173
  • Karma +1/-0
  • Kön: Man
SV: Daikin, Mitsubishi, Toshiba...?
« Svar #9 skrivet: 18 mars 2012, 19:47:42 »
Dock finns det ett undantag. Panasonic. Om den är en Japan, är det då en Japan med kroniskt svininfluensa. Iaf min gamla pump. Viserligen har den aldrigt gått sönder, men mycket CPO ger den inte!

En luft-luft VP?
Själv har jag noll erfarenhet av VP - sitter med en Nibe elpanna i dagsläget. Och historisk kunskap om oljepanna, från min barndomstid.
Hus byggt 1967 i isolerade betongelement ("sandwichkonstruktion"), ca. 160 kvm (planerad expansion på vind till ca. 190 kvm).
Värmekälla: Mitsubishi RP 100 YKA, 4,5-14 kW.

Utloggad lunk Umeå

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: UmeÃ¥, Västerbotten
  • Antal inlägg: 2503
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Lär mig vartefter...
SV: Daikin, Mitsubishi, Toshiba...?
« Svar #10 skrivet: 18 mars 2012, 20:29:22 »
Ett annat plus med dessa japaner är att utdelarna är relativt små och framför allt smala (ca. 35 cm).

Min CTC är 40 cm... tror inte det skulle gjort nån skillnad utseendemässigt om den varit 5 cm smalare, eftersom det ändå ska stå en bit från vägen.
EcoEl 1550 + EcoTank (i pannrum 3 m2 nästan mitt i huset) + EcoAir PolarEdition 107 + Parca 318 kökspanna (vedeldning)
Västerbottensgård (2 plan, timmerstomme) från 1860-talet, 5 mil norr om Umeå, boyta 220 m2, totalrenoverad och tilläggsisolerad 1989
Medel besparing för värme och VV under 5 år: 53%

Utloggad BigGitt

  • Jag kan nästan inget om värmepumpar. Kolla alla mina tips!
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Sjöbo 27500
  • Antal inlägg: 1817
  • Karma +17/-26
  • Kön: Man
  • SkÃ¥ne, Sjöbo
SV: Daikin, Mitsubishi, Toshiba...?
« Svar #11 skrivet: 18 mars 2012, 20:31:13 »
En luft-luft VP?
Själv har jag noll erfarenhet av VP - sitter med en Nibe elpanna i dagsläget. Och historisk kunskap om oljepanna, från min barndomstid.

Ja.
Jag är värdelös på att köra bil!

Glöm inte att jag är amatör.

Utloggad Lmf

  • Moderator
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2865
  • Karma +5/-2
SV: Daikin, Mitsubishi, Toshiba...?
« Svar #12 skrivet: 18 mars 2012, 21:03:32 »
Fördel Japan torde vara att deras kompressorer är inverterstyrda. Ingen stenålders-on-off här, inte. Dessutom: inget vatten ut i utedelen. Noll frysrisk.
....
Mecaterm gjorde dock bra ifrån sig vid Energimyndighetens test förra året, men det var med sin minsta pump (7,5 kWh) och då i basmodellen.

Du har ju varit inne och läst Energimyndighetens test så då kan du fundera på varför de gammla on/off stenålderspumparna IVT Premiumline A & Thermia ATEC har lika bra och till och med bättre års värmefaktor än den häftiga inverterpumpen från Daikin?
Som jag skirivit i en annan tråd så tror jag man går miste om en hel del av de goda inverteregenskaperna man kan se på Luft/Luft pumpar när man skall värma flera hundra liter vatten som har en viss värmetröghet.
Bosch EHP 8 AW (Luft/Vatten, 8kW)
2 x 500L Acktank med varmvatten och solslinga
88+88m² byggt 1962 med orginal 2-glasfönster och eftermonterad FTX.
Tilläggsisolerad vind 60cm Cellelousa isolering
Tidigare Förbrukning ca 25500kWh el per år
Årsförbrukning 2010 på 19038kWh (Isolering av vind samt 3kW Zibro LLVP i Garaget i källaren)
Årsförbrukning 2011 på 11744kWh (Monterat 8kW LVVP Bosch (demont LLVP) samt bytt VVB
Årsförbrukning 2012 på 12018kWh (Optimerat VP drift,bytt ca 30% av radiatorerna till lågtemp,bytt radiator CP till lågenergi)
Årsförbrukning 2013 på 10382kWh (Bytt samtliga vitvaror samt att ca 80% av radiatorerna är bytta,nästan all belysning numera lågenergilampor)
Årsförbrukning 2014 på 10670kWh (Endast tätat fönster och dörrar)
Årsförbrukning 2015 på 9988kWh (Tätat ventiler och eftersom huset har FTX så behövs dess inte)

Västkusten.

"Dare Calor"

Utloggad Kloge

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: SkÃ¥ne
  • Antal inlägg: 399
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Värmepump Ja tack
SV: Daikin, Mitsubishi, Toshiba...?
« Svar #13 skrivet: 18 mars 2012, 21:38:31 »
Men Daikin maskinen ger klart högst effekt vid -15 vid Energimyndighetens test.
Jag har själv fått en offert på en Nibe Split och väntar på en från Mitsubishi.

Inverter is the shit ;)
Hus på 120 m2 i 1,5 plan med källare byggt 1937. Sedan vintern 2014 även uppvärmning av uterum ca 25m2 med både vattenburet och elelement
Handöl 33T täljstenskamin
Mitsubishi Ecodan 14 kw
Innedel EHST 20C-YM9A.UK
Utedel  PUHZ RP100 YKA.
Installerad 29/5-2012
---------------------------------------------------------
2023 Vp 7794 kwh
2022 Vp 7816 kwh
2021 Vp 9610 kwh
2020 Vp 8400 kwh
2019 Vp 8532 kwh
2018 Vp 8868 kwh
2017 Vp 9171 kwh
2016 Vp 9225 kwh
2015 Vp 7929 kwh 
2014 Vp 7142 kwh 
2013 Vp 8241 kwh 
2012 Vp 3458 kwh  (7 mÃ¥n)

Utloggad Subtilis

  • Fil. Dr.
  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 173
  • Karma +1/-0
  • Kön: Man
SV: Daikin, Mitsubishi, Toshiba...?
« Svar #14 skrivet: 18 mars 2012, 22:24:03 »
Du har ju varit inne och läst Energimyndighetens test så då kan du fundera på varför de gammla on/off stenålderspumparna IVT Premiumline A & Thermia ATEC har lika bra och till och med bättre års värmefaktor än den häftiga inverterpumpen från Daikin?
Som jag skirivit i en annan tråd så tror jag man går miste om en hel del av de goda inverteregenskaperna man kan se på Luft/Luft pumpar när man skall värma flera hundra liter vatten som har en viss värmetröghet.

Energimyndigheten har inte testat 11 kWh Toshiba Estia, som har en mycket bra bra COP (teoretiskt sett), och inte heller Mitsubishi Ecodan eller Zubadan-modellen. Kanske skulle det ha gett en annan bild.

Mecaterms plattvärmeväxlare verkar dock intressant, i stenåldersgänget. Kanske är det gedigna apparater också. Men på denna sida, http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=44326.0, så klagas det på reläljud från dessa. Fast det är kanske inget att bry sig om?

Jag är mest brydd över att behöva transportera ut elementvattnet i kylan till stenåldersapparaterna. Hur smart är det? Vad händer vid ev. elavbrott?

Fungerar inte inverterstyrning ihop med tappvarmvatten?
« Senast ändrad: 18 mars 2012, 22:31:58 av Subtilis »
Hus byggt 1967 i isolerade betongelement ("sandwichkonstruktion"), ca. 160 kvm (planerad expansion på vind till ca. 190 kvm).
Värmekälla: Mitsubishi RP 100 YKA, 4,5-14 kW.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser