Författare Ämne: Ev. bilköp...ny eller beg...frÃ¥gor  (läst 26389 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad nic2

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1564
  • Karma +1/-1
  • Jag saknar min kamin...ibland
Ev. bilköp...ny eller beg...frågor
« skrivet: 23 november 2011, 19:05:28 »
Jaha.
GÃ¥r i bilbytartankar. (igen, kommer typ aldrig till skott)
Vad skulle ni köpa för beg bil för max 100000kr?

Krav:
* Automatlåda
* Dragkrok
* Ej mindre än golfklassen
* Ej äldre än 5år
* Ej gått längre än 7000 mil
* Driftsäker


Eller ska man köpa en ny som man kan räkna på att ha i 8-10 år innan man behöver byta?
Kan med rabatten genom Toyota köpa en Verso automat för 200000:-, vi har provkört en sån, och den var riktigt göddig.
1,5 plans villa (-82)140m2 i Östergötland.
Bergvärme, Nibe 1230-6, 150m energibrunn, installerat 2007

Förbr. 2012: Totalt 12000kWh, varav 4800kWh till VP för värme & varmvatten.

Utloggad ace

  • frostaknöl med 3.2-cert i kombination med livets hÃ¥rda skola,samt en omättlig nyfikenhet pÃ¥ teknik. trÃ¥d-reträtt pga utmattning förekommer.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 2703
  • Karma +2/-1
  • ju fler strängar pÃ¥ lyran, ju bättre lÃ¥ter det !
SV: Ev. bilköp...ny eller beg...frågor
« Svar #1 skrivet: 23 november 2011, 19:54:51 »
Själv är jag svag för BMW...allra helst en snÃ¥ldiesel  :D
Och är för snÃ¥l för att ta pÃ¥ mig att betala värdeminskningen första Ã¥ret pÃ¥ en ny bil privat  :P
drygt 800 kvm yta uppvärmd till skiftande temperaturer
husqvarna tekniktank, några solfångarsystem och en Daikin bergvärmepump med 280m borrhål.
Diverse l/l pumpar samt en modifierad nibe 1215 med 140m borra till bostadshuset.

Utloggad Trubbnos

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 328
  • Karma +1/-2
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Ev. bilköp...ny eller beg...frågor
« Svar #2 skrivet: 23 november 2011, 20:24:29 »
Dont like BMW :P Volvos 80- tals drivning kvar, och överbetalda,är BMW så snåla? Tycker många säger som man hört att ej dessa skrytsiffor ej stämmer.

Röstar för Japan..diesel och Automat är kanon! Gillar även Mondeo, nyare karossen, med Peggans fina diesel, och bra kvalitet och prisvärd.
« Senast ändrad: 23 november 2011, 20:27:12 av Trubbnos »

Utloggad torbjorn_forsman

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Sundsvall
  • Antal inlägg: 2419
  • Karma +5/-0
SV: Ev. bilköp...ny eller beg...frågor
« Svar #3 skrivet: 23 november 2011, 20:30:56 »
Man bör nog tänka sig för en gång extra om hur bilen ska användas innan man bestämmer sig för att köpa en diesel. Snålheten kommer framför allt till sin rätt vid långa landsvägskörningar, men i stadstrafik drar förbrukningen iväg och kan vara betydligt högre än vad bränsledeklarationen säger (EU:s mätmetod lär vara anpassad för att ge bra siffror på dieslar). Detta i all synnerhet i samband med kallstarter, då extra bränsle går åt till dieselvärmaren för att få upp motor- och kupétemperatur inom dräglig tid. Värmarens förbrukning brukar dessutom inte synas på färddatorn.
Rent generellt kan man säga att det nog är svårt att räkna hem en diesel som privatbil om man har kortare väg än 3-4 mil till jobbet.
Om man bryr sig om miljön så bör man tänka på att som avgasbestämmelserna är utformade idag får en diesel ha många gånger större utsläpp av kväveoxider (NOx) än en motsvarande bensin- , etanol- eller biogasbil i samma miljöklass. Partikelutsläppen är också ett problem som inte bör försummas, moderna dieslar med partikelfilter släpper visserligen inte ut något grovkornigt synligt sot men de mikroskopiska partiklar som verkligen är hälsofarliga finns kvar.
Har vårdnad om:
Argo AW22AHL (2 st)
CTC EcoAir 105v3 + EcoEl styrsystem påhängt på gammal Exonom-panna
Foma AW6200
Foma 5600
Thermia Diplomat D6

Utloggad Ewald

  • Civilingenjörsexamen i väg och vattenbyggnad
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Västmanland
  • Antal inlägg: 4395
  • Karma +2/-3
  • Kön: Man
  • Hej
SV: Ev. bilköp...ny eller beg...frågor
« Svar #4 skrivet: 23 november 2011, 20:41:57 »
Själv har jag ju köpt en ny bil för ca. 92 000 SEK (10 000 EUR)  Thumbsup

Den är ganska välutrustad, men saknar dragkrok .... och automatiklåda .... men har det mesta man behöver ...

Vad tycks om Mitsubishi Lancer eller Mazda 3 ? Nissan kanske ?

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19103
  • Karma +15/-13
SV: Ev. bilköp...ny eller beg...frågor
« Svar #5 skrivet: 23 november 2011, 21:43:54 »
Vilken modell ? i vilket land ?
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad dennisson

  • Sir
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Östergötland
  • Antal inlägg: 346
  • Karma +11/-7
  • Kön: Man
SV: Ev. bilköp...ny eller beg...frågor
« Svar #6 skrivet: 23 november 2011, 22:37:20 »
Tycker du ska kika på en sån här..-> http://www.blocket.se/stockholm/Ford_Focus_Trend_1_6_Diesel_BILLIG_ATT_AGA_37059459.htm?ca=14&w=3

Har haft ALLA generationer av focus och jag har varit väldigt nöjd.. mycket bil för pengarna, driftsäkra.

Har en ny Focus kombi 115hk diesel (11-) sedan i sommras. Riktigt fin bil för pengarna.. Innan den hade jag en 06:a kombi flexifuel, bra bil det också men tyvärr är flexins låda lågt växlad och motorn varvar och bullrar endel tyvärr.. efter faceliften som kom -08 är de tystare, men med dieseln är de högre växlade och riktigt tysta faktiskt (i jämförelse med liknande bilar)

Annars är en V50 helt ok också.. samma bil som focus fast med högre prislapp och lite mer isolering och elektronik, på bekostnad av utrymme..
190m2 1,5plan. Konverterat från direktel med Daikin ftxl20g till vattenburet 2012. Bergvärme, Nibe 1226-8, 150m aktiv borra.
2x4kw fläktkonv frikyla på övre plan.
Handöl braskamin
Acetec pd-250 + Hygropro i krypgrund.

Utloggad sad

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Södermanland\Trosa
  • Antal inlägg: 153
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Ev. bilköp...ny eller beg...frågor
« Svar #7 skrivet: 24 november 2011, 09:10:00 »
Man bör nog tänka sig för en gång extra om hur bilen ska användas innan man bestämmer sig för att köpa en diesel. Snålheten kommer framför allt till sin rätt vid långa landsvägskörningar, men i stadstrafik drar förbrukningen iväg och kan vara betydligt högre än vad bränsledeklarationen säger (EU:s mätmetod lär vara anpassad för att ge bra siffror på dieslar). Detta i all synnerhet i samband med kallstarter, då extra bränsle går åt till dieselvärmaren för att få upp motor- och kupétemperatur inom dräglig tid. Värmarens förbrukning brukar dessutom inte synas på färddatorn.
Rent generellt kan man säga att det nog är svårt att räkna hem en diesel som privatbil om man har kortare väg än 3-4 mil till jobbet.
Om man bryr sig om miljön så bör man tänka på att som avgasbestämmelserna är utformade idag får en diesel ha många gånger större utsläpp av kväveoxider (NOx) än en motsvarande bensin- , etanol- eller biogasbil i samma miljöklass. Partikelutsläppen är också ett problem som inte bör försummas, moderna dieslar med partikelfilter släpper visserligen inte ut något grovkornigt synligt sot men de mikroskopiska partiklar som verkligen är hälsofarliga finns kvar.

Nu vet jag inte riktigt vart du fått allt ifrån, men min erfarenhet är precis tvärt om... Min dieselbil drar t.ex. ca 0.6-0.7l/h på tomgång... Dieselbilar är riktigt snåla, punkt. Möjligen att de kan vara lite törstiga precis när turbon börjar jobba på lite vid högre fart på motorvägen, i alla fall min bil. En Skoda Superb Combi, den drar ca 0.6 vid pendling (uppmätt vid tankning) 120km/h motorväg 45min, 45min stadskörning. Det lustiga är att när man åker från landet in mot stockholm så sjunker förbrukningen när man kommer in i stan och farten sänks (köer). På samma sätt ökar förbrukningen när man kommer ur stockholmsköerna... Snålast går det i runt 75-80 då kan man komma ner under 0.4 med ägg under gasfoten. Med en snitthastighet på 180km/h låg förbrukningen enligt färddatorn på 1 liter milen(!)
IVT EQ C10 (10kw) med 189 m aktivt hål i Trosa
Lättbetonghus i sutteräng på 96+96 kvm, tilläggsisolerad vind.
VP installerad Oktober 2011.

Utloggad Hansson

  • Värmer med ved ej
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Dalarna
  • Antal inlägg: 1723
  • Karma +2/-1
  • Kön: Man
    • Min logger
SV: Ev. bilköp...ny eller beg...frågor
« Svar #8 skrivet: 24 november 2011, 09:19:51 »
Går i samma köpar funderingar och det blir nog en V50 diesel för mig.
Baxi solo innova 30kw 2000L ackumulatortank
Jøtul I 520 FL.MITSUBISHI FH35 VEHZ.
http://www.e-logger.se/pub?hansson&p=1

Utloggad torbjorn_forsman

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Sundsvall
  • Antal inlägg: 2419
  • Karma +5/-0
SV: Ev. bilköp...ny eller beg...frågor
« Svar #9 skrivet: 24 november 2011, 13:04:35 »
Tycker du ska kika på en sån här..-> http://www.blocket.se/stockholm/Ford_Focus_Trend_1_6_Diesel_BILLIG_ATT_AGA_37059459.htm?ca=14&w=3

Har haft ALLA generationer av focus och jag har varit väldigt nöjd.. mycket bil för pengarna, driftsäkra.

Har en ny Focus kombi 115hk diesel (11-) sedan i sommras. Riktigt fin bil för pengarna.. Innan den hade jag en 06:a kombi flexifuel, bra bil det också men tyvärr är flexins låda lågt växlad och motorn varvar och bullrar endel tyvärr.. efter faceliften som kom -08 är de tystare, men med dieseln är de högre växlade och riktigt tysta faktiskt (i jämförelse med liknande bilar)

Annars är en V50 helt ok också.. samma bil som focus fast med högre prislapp och lite mer isolering och elektronik, på bekostnad av utrymme..

Jag tänkte också propagera för Ford Focus men var lite för finkänslig för att uttryckligen propagera för ett visst bestämt märke. Jag har nu kört en sådan '04 i fyra år, den har precis som alla Focus av första generationen fått dörrfalsarna åtgärdade på rostskyddsgarantin (viktigt att kolla att det är gjort om man ska köpa en sådan bil) men i övrigt har det inte varit något oväntat krångel. Förra sommaren var det en del problem med igensatta spridare och krånglande tankmätare i och med den där skandalen när Statoil sålde felblandad E85, men det kan man ju inte skylla på bilen. Jag iddes inte bråka med Statoil om någon kompensation men igensättningarna löste sig efter en tid med blandtankning. Vid 12000 mil när jag bytte bromsbelägg fram så visade det sig att skivornas tjocklek var nere på förslitningsgräns, så jag bytte dem också.

För någon månad sedan provkörde jag en ny Focus med dieselmotor, det var en trevlig uppenbarelse men det tog hemskt lång tid innan den blev varm om man inte körde dieselvärmaren. Jag gillar inte instrumenteringen med djupa "strutar" med kromad kant runt hastighetsmätare och varvräknare, ögonen har svårt att bestämma sig om de ska fokusera på instrumentet eller på den där kromade kanten. Det ser lite väl mycket ut som en häftig design gjord av en 18-åring som har spelat för mycket datorspel men inte har någon erfarenhet av synergonomi i praktiken. Jag tycker nog också att det är lite snålt att inte skicka med reservhjul utan bara punkteringsspray, vete 17 om det ens följer med domkraft och hjulmutternyckel. Bilen har i alla fall en rejäl reservhjulsbalja.
Har vårdnad om:
Argo AW22AHL (2 st)
CTC EcoAir 105v3 + EcoEl styrsystem påhängt på gammal Exonom-panna
Foma AW6200
Foma 5600
Thermia Diplomat D6

Utloggad Trubbnos

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 328
  • Karma +1/-2
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Ev. bilköp...ny eller beg...frågor
« Svar #10 skrivet: 24 november 2011, 16:57:29 »
Säger samma sak, diesel gäller oavsett körsträcka, starka snÃ¥la och skönt vridmoment, inga trötta bensinbilar, var mÃ¥nga Ã¥r sedan! Vi har haft Focus dieselar 2006 och frammÃ¥t, 1.6liters motorn är snÃ¥l och räcker ganska lÃ¥ngt, men vi köpte en 2.0 diesel, jäklar vilket vridmoment den har! Och 6 växlad lÃ¥da med superhög 6'e växel, 1800varv i 110kmh,  men smÃ¥bilar, typ Aygo, som förbrukar strax över 0.4liter/mil bensin samt Ã¥rsskatt pÃ¥ 350kr, är svÃ¥rt att ro hem med diesel.

Välj högre utrustningspaket än Trend på Ford, betydligt roligare och mer ljudisolering, Ghia eller Titanium.

Utloggad ace

  • frostaknöl med 3.2-cert i kombination med livets hÃ¥rda skola,samt en omättlig nyfikenhet pÃ¥ teknik. trÃ¥d-reträtt pga utmattning förekommer.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 2703
  • Karma +2/-1
  • ju fler strängar pÃ¥ lyran, ju bättre lÃ¥ter det !
SV: Ev. bilköp...ny eller beg...frågor
« Svar #11 skrivet: 24 november 2011, 18:00:49 »
Kör alltid lite för fort....men oftast med lÃ¥ng framförhÃ¥llning (anser att bÃ¥de bromsning och start ifrÃ¥n stopp är slöseri med energi jag fÃ¥tt betala dyrt för )   ;)
Jag har ingen aning om min färddator visar helt korrekt, men den är inte nollställd sen i sommras och visar pÃ¥ 0,51.....helt tokigt är det nog inte eftersom jag snittar ca 100 mil mellan tankningarna   :)
Jag anser detta helt OK med 160 dieselkusar under bmw-huven.
drygt 800 kvm yta uppvärmd till skiftande temperaturer
husqvarna tekniktank, några solfångarsystem och en Daikin bergvärmepump med 280m borrhål.
Diverse l/l pumpar samt en modifierad nibe 1215 med 140m borra till bostadshuset.

Utloggad dennisson

  • Sir
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Östergötland
  • Antal inlägg: 346
  • Karma +11/-7
  • Kön: Man
SV: Ev. bilköp...ny eller beg...frågor
« Svar #12 skrivet: 24 november 2011, 20:30:05 »

För någon månad sedan provkörde jag en ny Focus med dieselmotor, det var en trevlig uppenbarelse men det tog hemskt lång tid innan den blev varm om man inte körde dieselvärmaren. Jag gillar inte instrumenteringen med djupa "strutar" med kromad kant runt hastighetsmätare och varvräknare, ögonen har svårt att bestämma sig om de ska fokusera på instrumentet eller på den där kromade kanten. Det ser lite väl mycket ut som en häftig design gjord av en 18-åring som har spelat för mycket datorspel men inte har någon erfarenhet av synergonomi i praktiken.

Tur att smaken är som baken ;) Jag och sambon har inga problem att kolla mätarna, de flesta nya bilar har ganska "djärv" design på inredning idag ::)

Beträffande värme.. Jag har ingen dieselvärmare i min (tyvärr) ??? Det satt ingen på den lagerbil som vi fastnade för och då fick det vara.. Min blir varm snabbt endå, det många missar är att tempmätaren BÖRJAR på 60°c. Vidare sitter det el-element (PTC) i klimatenheten så värmen kommer efter ett par minuter :)

Något som Ford har, som konstigt nog inte fler märken?? har är eluppvärmd vindruta.. detta är helt suveränt, både mot is och imma. Vi valde en titanium med ljuspaket, vinge och stora sony stereon.

Håller med om att det är snålt att inte ens ett nödhjul medföljer som reserv :( Vidare är det snålt att inte dieselvärmare är standard, men det är ju inte Ford ensamma om tyvärr. ( t.ex Renault mfl )

Prisvärd ny bil under 100000 så kanske en Dacia kan vara av intresse? Gammal "beprövad" Renå-teknik under skalet :D
190m2 1,5plan. Konverterat från direktel med Daikin ftxl20g till vattenburet 2012. Bergvärme, Nibe 1226-8, 150m aktiv borra.
2x4kw fläktkonv frikyla på övre plan.
Handöl braskamin
Acetec pd-250 + Hygropro i krypgrund.

Utloggad nic2

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1564
  • Karma +1/-1
  • Jag saknar min kamin...ibland
SV: Ev. bilköp...ny eller beg...frågor
« Svar #13 skrivet: 24 november 2011, 21:38:50 »
Ja, Volvo blir det inte.
Samåker med 3st som har volvo, (2st V70 2005 & 2006 samt 1 V50 2006)
V50 som är diesel försöker han göra sig av med, mycket strul, bla dieselvärmaren.
Båda V70 har stått på verkstad några ggr, olika fel.

Focus är intressant, finns dock väldigt få beg med automatlåda.
Hur är automaten i forden?

Avensis 2006 går att köpa för ca 100000:-, också intressant.

Lutar nog åt japanskt.
1,5 plans villa (-82)140m2 i Östergötland.
Bergvärme, Nibe 1230-6, 150m energibrunn, installerat 2007

Förbr. 2012: Totalt 12000kWh, varav 4800kWh till VP för värme & varmvatten.

Utloggad Trubbnos

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 328
  • Karma +1/-2
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Ev. bilköp...ny eller beg...frågor
« Svar #14 skrivet: 24 november 2011, 21:59:37 »
Många som saknar Dieselvärmare som standard, Peugeot, Kia, Hyundai, Toyota mfl, har en 2010 Toyota Landcruiser på jobbet, med eftermonterad Dieselvärmare, kopplad att den måste slås på själv, annars kommer aldrig motortempen upp, trots låg kupefläkt, vid -15 eller kallare, och värmaren slås på, går även att koppla så den startas ommdet är kallare än +5, men onödigt att den skall starta då.

Vi har haft Peugeot 307sw och 407sw, dessa bra värme och får snabbt upp motortempen trots avsaknad av eftervärmare, samt lättstartad trots -33gr utan motorvärmare, Kia Ceeeden var död och kom ej igång vid -22, trots bra batteri.

Har kollega som har V50 diesel, som du säger, mycket rappel, ett kul fel, glapp i kabelstammen mellan förardörren och bilen, och bilen yttertemp sitter i vänster backspegel, på sommaren visade yttertempen -15gr, den vägrade igång med Ac'n, och körde Dieselvärmaren trots 25gr ute, samt massa andra fel.

Volvos Hollands bilar har aldrig varit bra! En evig kompromiss mellan flera bilmärken, V40 är Renault och Mitsu, och V50 är Mazda 3 samt Focus, då Focusen är prisvärdast och bredast modellprogram, gillar Peugeots Dieselar, snåla och starka, och Kia Ceeeden var den bil som vi ägt kortast tid, bullrig och dålig komfort, och dålig dieselmotor, men går mycket snyggt på tomgång, men måste varvas, rycker och självsäker på lågs varv.

Avensis är ett bra val, lite tråkiga dock, men bra kvalitet, men ganska dyra.
« Senast ändrad: 24 november 2011, 22:10:02 av Trubbnos »

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!