Författare Ämne: Märkligt fel !! Markvibrator  (läst 3399 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Inloggad tyke

  • tyke
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1142
  • Karma +1/-0
  • Kön: Man
Märkligt fel !! Markvibrator
« skrivet: 21 augusti 2011, 18:42:22 »
Hej  *vinkar*
Lånade i helgen ut en padda "markvibrator" 170 kg till en kompis.
Ett märkligt fel uppstod. Avgaserna pressades ut genom luftfiltret  Sc:,h

Jag är lika teknisk vad det gäller motorer som internet/data dvs  :D

Det är en dieselmotor encylindrig med snörstart.
Magnus som kompisen heter ringde mig idag å påstod att det kom vit rök ur luftfiltret. Jag for dit pga att jag behöver maskinen i ett par dar framåt på jobb  fiR:
Drar igång maskinen... Ingen rök går som en klocka. Vi stänger av rycker igen maskinen börjar ryka precis som Magnus sagt. Vi stänger av igen. Gör ett nytt försök. Går som den skall igen dvs klanderfritt.
Nu till idiotfrågan... :D Innan maskinen började bete sig så här p*ckat så hade dragsnöret gått av. Magnus bytte inte dragsnöre utan den vart liksom 30 cm kortare kan det påverka ventiler/insug på ngt vis ?????

Mvh tyke  :D
Hälsingegård 330 meter över havet. Byggår mitten slutet av 1800 talet. Gården består förutom av många byggnader i varierande skick allt ifrån fallfärdigt till helt ok av 2 boningshus varav den ena är en gammal byskola på 140 kvm. Den andra byggnaden är den jag o sambon bor i på heltid sedan juli i år 290 kvm totalt. Byggnaden består av 2 våningsplan men IOM sambon ville bo i ett enplanshus så satte jag in en ytterdörr till övervåningen… 2 st Mitsubishi Sumo 35 plus en Wamsler köksspis står för uppvärmningen. Det finns även ett 10 tal gamla elradiatorer som dock inte används… Vvb på 290 liter årsmodell sent 70 tal.

2 glasfönster o dragigt lite varstans. Timmerväggar men tilläggsisolerat på 80 talet med 50 mm gullfiber o panel. Vinden består av ett tjockt lager med kutterspån.

Elförbrukning okänd än så länge IOM ”nytt” boende men troligtvis kan det skapa en hjärnblödning framöver Har precis skaffat Tibber o försöker allteftersom laga läckorna…

Utloggad tipo874

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Uppsala
  • Antal inlägg: 4354
  • Karma +5/-0
  • Kön: Man
SV: Märkligt fel !! Markvibrator
« Svar #1 skrivet: 21 augusti 2011, 18:54:49 »
Nu vet jag inte hur små dieslar funkar, men den kanske startar åt fel håll?

Eftersom det ju inte finns någon förgasare så spelar det ju ingen roll om luften kommer vi insuget eller avgasröret. Insprutningspumpen kanske har liknande timing både framåt och bakåt?  Sc:,h

Med det kortare snöret blir det kanske inte tillräckigt med snurr på motorn utan den slår bakåt och startar så?

Jag vet ju att en del gamla tändkulemotorer brukade trampas bakåt tills den stannade av kompressionen och sedan vände och startade korrekt.

Jag antar det går att se hur den snurrar någonstans.
Villa utan källare i Uppsala, 175m², 2-våningsdel byggd 1928, 1-plansdel byggd 1978, 75m² garage/förråd.
Stiebel-Eltron WPF-10, 200l arbetstank, 290l vvb, 200m bergkollektor, konverterat från direktel 2004, 14 radiatorer + handdukstork, golvvärme i garage/förråd.
38x2m2 solpaneler, 15,6kW, installerat 2020.

https://spiff.hax.se/log.html

Gammal timrad dalagård, två våningar plus källare (3x42m²), 20 radiatorer. Timrad gäststuga, två våningar (2x35m²) via kulvert, 10 radiatorer.
Nibe F1245-12, 2x350m jordkollektor, 300l arbetstank. Konverterat från direktel 2010. Förbrukning 2010: 40553 kWh, 2011: 10723, rullande år: 8760 kWh.

Inloggad tyke

  • tyke
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1142
  • Karma +1/-0
  • Kön: Man
SV: Märkligt fel !! Markvibrator
« Svar #2 skrivet: 21 augusti 2011, 19:09:39 »
Tack tipo var inne på ngt liknande får väl kolla om avgasröret suger luft istället för att skicka ut avgaser...
Som sagt helt rudis på detta. Tänkte först imorse att Magnus råkat spilla diesel på ljuddämparen typ som stridsvagnar gör för att skapa rök omkring sig.

Mvh tyke  :D
Hälsingegård 330 meter över havet. Byggår mitten slutet av 1800 talet. Gården består förutom av många byggnader i varierande skick allt ifrån fallfärdigt till helt ok av 2 boningshus varav den ena är en gammal byskola på 140 kvm. Den andra byggnaden är den jag o sambon bor i på heltid sedan juli i år 290 kvm totalt. Byggnaden består av 2 våningsplan men IOM sambon ville bo i ett enplanshus så satte jag in en ytterdörr till övervåningen… 2 st Mitsubishi Sumo 35 plus en Wamsler köksspis står för uppvärmningen. Det finns även ett 10 tal gamla elradiatorer som dock inte används… Vvb på 290 liter årsmodell sent 70 tal.

2 glasfönster o dragigt lite varstans. Timmerväggar men tilläggsisolerat på 80 talet med 50 mm gullfiber o panel. Vinden består av ett tjockt lager med kutterspån.

Elförbrukning okänd än så länge IOM ”nytt” boende men troligtvis kan det skapa en hjärnblödning framöver Har precis skaffat Tibber o försöker allteftersom laga läckorna…

Utloggad torbjorn_forsman

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Sundsvall
  • Antal inlägg: 2419
  • Karma +5/-0
SV: Märkligt fel !! Markvibrator
« Svar #3 skrivet: 22 augusti 2011, 11:39:19 »
En farlig sak med att låta en dieselmotor gå baklänges är att smörjningen oftast inte fungerar. Smörjoljepumpen brukar ju vara en kugghjulspump eller liknande, som är beroende av rätt rotationsriktning.
Har vårdnad om:
Argo AW22AHL (2 st)
CTC EcoAir 105v3 + EcoEl styrsystem påhängt på gammal Exonom-panna
Foma AW6200
Foma 5600
Thermia Diplomat D6

Utloggad tipo874

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Uppsala
  • Antal inlägg: 4354
  • Karma +5/-0
  • Kön: Man
SV: Märkligt fel !! Markvibrator
« Svar #4 skrivet: 22 augusti 2011, 12:03:35 »
En farlig sak med att låta en dieselmotor gå baklänges är att smörjningen oftast inte fungerar. Smörjoljepumpen brukar ju vara en kugghjulspump eller liknande, som är beroende av rätt rotationsriktning.

Jo, och ventilerna är ju också olika på insug resp avgas.
Villa utan källare i Uppsala, 175m², 2-våningsdel byggd 1928, 1-plansdel byggd 1978, 75m² garage/förråd.
Stiebel-Eltron WPF-10, 200l arbetstank, 290l vvb, 200m bergkollektor, konverterat från direktel 2004, 14 radiatorer + handdukstork, golvvärme i garage/förråd.
38x2m2 solpaneler, 15,6kW, installerat 2020.

https://spiff.hax.se/log.html

Gammal timrad dalagård, två våningar plus källare (3x42m²), 20 radiatorer. Timrad gäststuga, två våningar (2x35m²) via kulvert, 10 radiatorer.
Nibe F1245-12, 2x350m jordkollektor, 300l arbetstank. Konverterat från direktel 2010. Förbrukning 2010: 40553 kWh, 2011: 10723, rullande år: 8760 kWh.

Inloggad tyke

  • tyke
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1142
  • Karma +1/-0
  • Kön: Man
SV: Märkligt fel !! Markvibrator
« Svar #5 skrivet: 22 augusti 2011, 17:40:48 »
Hej igen  *vinkar*
Fick liknande svar idag av en kollega ang smörjning/problem !
Idag har den gått som ett kinesiskt armbandsur dvs skapligt. Behöver antagligen lite översyn snart  a:gl

Man lär sig nåt nytt nästan varje dag  ;) Tack för hjälpen. Tror att polaren är lite svagare än mig så han inte fick till rätta knycket . Får nog döpa om honom till Melker  :)

Mvh tyke  :D
Hälsingegård 330 meter över havet. Byggår mitten slutet av 1800 talet. Gården består förutom av många byggnader i varierande skick allt ifrån fallfärdigt till helt ok av 2 boningshus varav den ena är en gammal byskola på 140 kvm. Den andra byggnaden är den jag o sambon bor i på heltid sedan juli i år 290 kvm totalt. Byggnaden består av 2 våningsplan men IOM sambon ville bo i ett enplanshus så satte jag in en ytterdörr till övervåningen… 2 st Mitsubishi Sumo 35 plus en Wamsler köksspis står för uppvärmningen. Det finns även ett 10 tal gamla elradiatorer som dock inte används… Vvb på 290 liter årsmodell sent 70 tal.

2 glasfönster o dragigt lite varstans. Timmerväggar men tilläggsisolerat på 80 talet med 50 mm gullfiber o panel. Vinden består av ett tjockt lager med kutterspån.

Elförbrukning okänd än så länge IOM ”nytt” boende men troligtvis kan det skapa en hjärnblödning framöver Har precis skaffat Tibber o försöker allteftersom laga läckorna…

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer n 20 rs erfarenhet av vrmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser