Författare Ämne: Spik i halsen  (läst 1048 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Inloggad lars

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 304
  • Karma +0/-0
Spik i halsen
« skrivet: 10 juli 2011, 09:22:25 »
Allt som kunnat gÃ¥ fel  har gÃ¥tt fel i min pÃ¥gÃ¥ende installation av vp.  Först se "Ny borra med klämda slangar" pÃ¥ Energbrunnar. Sedan se"Parallellkopplad volymtank.Fungerar det?" Nu "Spik i halsen" Samt en kommande  "Anmälan till SVEP"
 Jag kom tillbaka till installationen och upptäckte genast att nÃ¥got var fel med min elektriker. Stod framÃ¥tlutad och vit i ansiktet  hade svÃ¥rt prata därtill svÃ¥righeter med svenska sprÃ¥ket. Elolycka  var min första tanke. Han sa "Spik". Trodde det var Polska och undrade vad det betydde pÃ¥ svenska. Sedan tog han spikpaketet.
Var det slut på spik? Då pekade han på halsen en utbuktning strax ovanför nyckelbenet. En spik? Är det bara möjligt? Jo då.
Var är polygripen? Men det var för lÃ¥ngt ner. Mot Vällingby  vÃ¥rdcentral där man remitterade till Karolinska. Vid borttagandet blev det "Spik i magen". Kom och färdigställde dagen efter i väntan pÃ¥ att den kommer naturliga vägen dvs den är rätt vänd, det var en kabelklammerför  kabeln till utegivaren 22mm med plast o stÃ¥lspik. Haft nÃ¥gra i munnen, hostat andats in och sÃ¥.....Jag ringde elektrikerns arbetgivare Och berättade. Han var helt lugn!!!! Han sa " Du förstÃ¥r när man har X i närheten händer det alltid fantastiska saker".Dagen innan när x  skulle till mig hade han  försökt start motorcykeln. Slut i batteriet. Försökte springa igÃ¥ng den. Lyckades. Mcn försökte sticka iväg själv. X klämde till handbromsen. DÃ¥ uppstod en vild duell mellan X och 215 kg mc. Som slutade pÃ¥ Karolinska pÃ¥ röngenavdelningen. Dagen efter var X hos mig glad att han inte skadade sig allvarligare. Eljobbet klart sÃ¥ det känns lugnare nu. Han fick behÃ¥lla klammern som minne.  FrÃ¥gde om han möjligen skulle träna upp sig och övergÃ¥ till Cirkus och bli svärdslukare. Nej  det hade sina risker menade X men han lovade att aldrig använda skomakarmetoden med spik i munnen mera.
Allt som kunnat gåt fel har gjort det. Detta trots trevliga och flitiga installatörer. Men "Spik i halsen" hade jag inte väntat mig.

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29313
  • Karma +18/-7
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Spik i halsen
« Svar #1 skrivet: 10 juli 2011, 13:55:37 »
 *roflmao*

X="Murphy" ???

 *roflmao*
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser