Författare Ämne: CTR 300TT elförbrukning  (läst 60278 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad svmh906

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 626
  • Karma +0/-0
CTR 300TT elförbrukning
« skrivet: 07 maj 2011, 02:06:49 »
Har en FLVP, LLVP (sedan dec 2010) och en CTR300TT. Jag kan konstatera att CTR300TT måste gå väldigt ofta bara genom att jämföra jun-aug elförbrukningen med vänner som inte har krypgrund. Vi har byggplast i krypgrunden. Ventilationshålen t krypgrunden är igentäppta. Undrar vad man bör göra. Luckan till krypgrunden är inte tätad på nåt sätt, man kanske borde göra nåt åt det? Har läst om HygroPro och krypgrundsisolering lite. Är det värt att investera i nåt av de eller kanske både och? Vad kan man få för besparing?

Inloggad Josth

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 9520
  • Karma +3/-2
  • Kön: Man
SV: CTR 300TT elförbrukning
« Svar #1 skrivet: 10 maj 2011, 10:44:26 »
Vilken är nuvarande energiförbrukning för CTR? God tätning och även krypgrundsisolering om det passar är bra. Åtminstone på sommarhalvåret är en bra kondensavfuktare med avlopp i eller ut från krypgrunden att föredra energimässigt. Drar ca 20-30% jämfört med en CTR när den arbetar men klarar lägst +5C. Om man har mycket markfukt på vintern kan det bli otillräckligt med en kondensavfuktare och (en riktig) sorbtionsavfuktare är då nödvändig. Föreslår anskaffning av en kompletterande kondensavfuktare av lämplig modell (ex.vis DS-15) som ställs på RF 60% med temperaturvakt på +5C samt att CTR'en ställs på ca RF 70% och är backup samt tar hand om den kallaste perioden under året.
« Senast ändrad: 10 maj 2011, 10:48:05 av Josth »
1½-planshus byggt i slutet av 90-talet. 169 kvm + fristående garage 35 kvm. Kryp-/balkgrund numera tätad och avfuktare DS15 inkopplad. Vattenburet ettrörssystem med radiatorer i fyra slingor. Nibe 310P tillverkad 1997. Service: Kompressorbyte 3 ggr samt byte förångare, expansionsventil, torkmedel, pressostat, elkondensatorer, cirkulationspump, säkerhetsventil och ny kraftigare fläkt.

Utloggad svmh906

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 626
  • Karma +0/-0
SV: CTR 300TT elförbrukning
« Svar #2 skrivet: 12 maj 2011, 12:43:42 »
Vilken är nuvarande energiförbrukning för CTR?
=> Har inga exakta siffror, men husets totala förbrukning ligger i snitt på ca 1160kWh/mån under maj-sept. Det tycker jag är för mycket, vi är 2 vuxna och en liten tjej på ca 8 mån. Huset är på 120kvm. Största elboven måste vara avfuktaren.

God tätning och även krypgrundsisolering om det passar är bra.
=> Var ner o kollade igår och det finns 2 ställen som är öppna (ena grundmuren vid marknivå 20x20cm, andra svårt att komma åt att se men dagsljus kom in nånstans), jag antar att de 2 hålen bör täppas igen när det nu finns en avfuktare där? Skumt att det inte är gjort för länge sedan eller kan det finnas nån anledning att de är kvar? Anticiemex som besiktigat och täppt igen hålen och besiktigat årligen, våran besiktningsman från OBM-gruppen (när vi tog över huset) nämnde inget om just det heller, helskumt...

Åtminstone på sommarhalvåret är en bra kondensavfuktare med avlopp i eller ut från krypgrunden att föredra energimässigt. Drar ca 20-30% jämfört med en CTR när den arbetar men klarar lägst +5C.
=> Det här är mycket intressant. Men hur fÃ¥r man till avloppet ut frÃ¥n krypgrunden?  Tänkte pÃ¥ lutningen. Brukar det finnas avlopp i krypgrunder?

Om man har mycket markfukt på vintern kan det bli otillräckligt med en kondensavfuktare och (en riktig) sorbtionsavfuktare är då nödvändig. Föreslår anskaffning av en kompletterande kondensavfuktare av lämplig modell (ex.vis DS-15) som ställs på RF 60% med temperaturvakt på +5C samt att CTR'en ställs på ca RF 70% och är backup samt tar hand om den kallaste perioden under året.
=> LÃ¥ter bra och vettigt.

Tack för svaret!

Inloggad Josth

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 9520
  • Karma +3/-2
  • Kön: Man
SV: CTR 300TT elförbrukning
« Svar #3 skrivet: 12 maj 2011, 14:21:42 »
Krypgrunden ska vara minst ljustät när man kör avfuktningsaggregat, annars får den gå mycket i onödan. Kryp ner en solig sommardag och titta var det strilar in ljus och täta där. Om det finns problem med lukt eller markradon i huset behövs även undertrycksventilation av krypgrunden.

Monterade själv en VoltCraft Energycount 3000 med fjärravläsning pÃ¥ stickproppen till avfuktaren (DS15). Sedan mitten av oktober har den dragit i snitt 1,03 kWh/dygn. Har väldränerad mark under krypgrunden och som kallast var det nere i 4-5 plusgrader i vintras. Räknar med lite högre förbrukning under sommaren dÃ¥ luften innehÃ¥ller mer fukt men tror det stannar pÃ¥ 600-700 kWh/Ã¥r.  "Avloppet" fixade jag genom att gräva en djup grop under plasten och göra en liten stenkista dit jag drog slangen frÃ¥n avfuktaren, lade markduk samt fyllde igen. Med annan mark kanske anslutning till husets avlopp i grunden alt dräneringen är möjlig eller att lÃ¥ta vattnet pumpas ut frÃ¥n grunden via slang med balja, länspump och timer om det aldrig blir frysgrader där inne.
1½-planshus byggt i slutet av 90-talet. 169 kvm + fristående garage 35 kvm. Kryp-/balkgrund numera tätad och avfuktare DS15 inkopplad. Vattenburet ettrörssystem med radiatorer i fyra slingor. Nibe 310P tillverkad 1997. Service: Kompressorbyte 3 ggr samt byte förångare, expansionsventil, torkmedel, pressostat, elkondensatorer, cirkulationspump, säkerhetsventil och ny kraftigare fläkt.

Utloggad Rozeman

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Ludvika
  • Antal inlägg: 81
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: CTR 300TT elförbrukning
« Svar #4 skrivet: 20 maj 2011, 12:41:50 »
Sitter i ganska precis samma sits som dig svmh906; villa på 136m² med krypgrund som avfuktas av en Corroventa CTR300TT. Två vuxna samt två barn på 7 och 1 år. I vårt fall har vi HÖG markfukt, avfuktaren jobbar i snitt 6 tim/dygn(!). Och den drar en hel del ström vill jag lova! Vi har byggplast på golvet i grunden, grunden är ordentligt tätad samt en HygroPro för att "optimera" driften. Nu till sommaren ska jag fixa en dränering för att (förhoppningsvis) hindra vatten från omgivningen att rinna in under huset.
Hus: Enplans trähus med krypgrund, Sävsjöhus, byggt 1989. Uppvärmd yta 137m² + garage 37m².
Ort: Ludvika, södra Dalarna.
Familj: 2 vuxna och 2 barn.
Ventilation: FTX Bacho Minimaster ACJ/ACF som endast används för just ventilation.
Uppvärming: Mitsubishi Electric FH35VEHZ Q-Heat 665 och garaget med gamla hederliga elradiatorer.
Krypgrundsavfuktare: Corroventa CTR 300TT
Elförbrukning: 2014, enl. huvudmätare: 15837 kWh där krypgrundsavfukaren stod för 3040 kWh.
(2013: 15174 kWh / 2904 kWh.)
(2012: 14762 kWh / 2751 kWh)

Inloggad Josth

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 9520
  • Karma +3/-2
  • Kön: Man
SV: CTR 300TT elförbrukning
« Svar #5 skrivet: 22 maj 2011, 12:07:18 »
Att avfuktaren jobbar ca 6 tim/dygn i snitt tycker jag låter ganska normalt, särskilt med hög markfukt. Sorbtionsavfuktning drar dock betydligt mer energi under vår/sommar/höst. Bra att se över dräneringen runt huset. Kan vara mer sankt än många tror, vet kommuner som fått dränera hela kvarter efter att folk börjat gräva och undersöka marken kring sina hus.

HygroPro smart styrning men det finns en aspekt som kan vara värt att kontrollera, korrosion/rost. Finns det problem med detta i krypgrunden är det säkrast att hålla sig neråt RF60%. I mitt fall sitter den tunna boarden i blindbotten uppspikad med lövtunn trådspik som hade blivit ordentligt rostig efter drygt 10 år innan jag installerade avfuktare. Även enstaka halvt islagna varmgalvade 4-tums spik hade gravrost. På lång sikt, decennier, ser jag en risk med att trådspiken rostar av och blindbottenskivorna med golvisoleringen åtminstone delvis skulle kunna släppa och ramla ner på marken i krypgrunden.
« Senast ändrad: 14 juni 2011, 22:47:17 av Josth »
1½-planshus byggt i slutet av 90-talet. 169 kvm + fristående garage 35 kvm. Kryp-/balkgrund numera tätad och avfuktare DS15 inkopplad. Vattenburet ettrörssystem med radiatorer i fyra slingor. Nibe 310P tillverkad 1997. Service: Kompressorbyte 3 ggr samt byte förångare, expansionsventil, torkmedel, pressostat, elkondensatorer, cirkulationspump, säkerhetsventil och ny kraftigare fläkt.

Utloggad svmh906

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 626
  • Karma +0/-0
SV: CTR 300TT elförbrukning
« Svar #6 skrivet: 01 juni 2011, 14:57:13 »
Krypgrunden ska vara minst ljustät när man kör avfuktningsaggregat, annars får den gå mycket i onödan.
=> Ska fixa till det, vad ska man täta med? Nån typ av skum?

Om det finns problem med lukt eller markradon i huset behövs även undertrycksventilation av krypgrunden.
=> Jag tänkte att CTR:en kan sköta det, i manualen står det att undertrycksventilationen ska vara igång hela tiden men tycker inte det stämmer, ibland stängs den av. Den tycker väl att RF är okej och slutar med ventilationen, eller är det något fel med CTR:en?

Monterade själv en VoltCraft Energycount 3000...
=> Funderar på att köpa en sådan också, 400 kr kostar de visst.

 "Avloppet" fixade jag genom att gräva en djup grop under plasten och göra en liten stenkista dit jag drog slangen frÃ¥n avfuktaren, lade markduk samt fyllde igen. Med annan mark kanske anslutning till husets avlopp i grunden alt dräneringen är möjlig eller att lÃ¥ta vattnet pumpas ut frÃ¥n grunden via slang med balja, länspump och timer om det aldrig blir frysgrader där inne.
=> Misstänker att vi har berg under krypgrunden, blir kanske att gå på "pump" lösningen...

Utloggad svmh906

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 626
  • Karma +0/-0
SV: CTR 300TT elförbrukning
« Svar #7 skrivet: 01 juni 2011, 15:24:19 »
Föreslår anskaffning av en kompletterande kondensavfuktare av lämplig modell (ex.vis DS-15) som ställs på RF 60% med temperaturvakt på +5C samt att CTR'en ställs på ca RF 70% och är backup samt tar hand om den kallaste perioden under året.
=> DS15 funkar genom att den kyler ner luften och CTR snarare värmer upp luften (om jag fattat rätt), hur funkar de 2 tillsammans? Kan det inte tänkas bli konstiga effekter? Tänkte att kall luft + varm luft ger ännu mera fukt... Sen undrar jag också hur bra DS15 kan tänkas funka i vår krypgrund. Huset är på 120kvm (enplan), DS15 specen säger att den klarar max 100kvm, samtidigt som jag sett att "kraftigare" woods inte omsätter lika mycket luft som DS15, så då kanske DS15 klarar att avfukta våra 120kvm ändå?

Inloggad Josth

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 9520
  • Karma +3/-2
  • Kön: Man
SV: CTR 300TT elförbrukning
« Svar #8 skrivet: 03 juni 2011, 12:02:43 »
Var mycket generös med fogskum. Det går åt många fler flaskor än man oftast tror.

Om RF är under t.ex. 70% kommer ju inte CTR'n att vara på utan enbart DS15 arbeta tills dess hygrostat slår ifrån vid t.ex. 60%. Om krypgrunden är stor brukar det gå att sätta ett par små byggfläktar på var sin liten trädgårdsbetongplatta i öppningar i hjärtmuren eller liknande. Dessa kan då blåsa åt andra håll än DS15 så hela krypgrunden får luftcirkluation. Välj byggfläktar där det går att köra enbart fläkten utan någon värmeslinga (t.ex. Biltemas). Kan kopplas via ett master-slave grenuttag så byggfläktarna bara går då DS15 går (=drar ström i m-s styrande grenuttag).

Kan inte CTR i detalj men det brukar gå att ställa liknande aggregat på permanent fläkt utan att avfuktningen alltid går. Men mät först upp radonhalten tycker jag. Med konstant undertrycksventilation kommer avfuktningen att behöva jobba mer. DS15 kyler först ner luften för att fukten ska kondensera till vatten och sedan värmer den direkt upp luften igen innan fläkten skickar ut den. Varje liter vatten som bildas från fukten ger dessutom ca 0,7 kWh värme så den värmer en del i krypgrunden. Avloppet måste dock lösas på något sätt. Sorbtionsfuktaren skickar ut varm väldigt fuktig luft ut från krypgrunden genom utloppet samtidigt som annan uteluft sugs in för att ersätta denna. Mest optimalt på vinterhalvåret då uteluften är kall och inte kan bära så många gram vatten per kubikmeter (låg absolut fukt).
1½-planshus byggt i slutet av 90-talet. 169 kvm + fristående garage 35 kvm. Kryp-/balkgrund numera tätad och avfuktare DS15 inkopplad. Vattenburet ettrörssystem med radiatorer i fyra slingor. Nibe 310P tillverkad 1997. Service: Kompressorbyte 3 ggr samt byte förångare, expansionsventil, torkmedel, pressostat, elkondensatorer, cirkulationspump, säkerhetsventil och ny kraftigare fläkt.

Utloggad svmh906

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 626
  • Karma +0/-0
SV: CTR 300TT elförbrukning
« Svar #9 skrivet: 04 juli 2011, 13:39:15 »
Pluggat igen hålen för ett tag sen nu. Köpte en sån där Voltcraft pryl också. Bytte filter på CTR:en och kopplade in Voltcraft sändaren samtidigt (2011-07-01). CTR:en verkar inte ha nån strömbrytare vad jag kunde se i varje fall, så drog ut kabeln bara och monterade dit sändaren och kopplade in kabeln igen. Innan operationen klagade CTR:ens display att det var för fuktigt (så avfuktningen lär ha kört), samma sak efter min lilla operation, men sedan 2/7 så indikerar CTR displayen att fuktigheten var okej därnere. Enligt Voltcraft:en har CTR:en jobbat för fullt sedan jag kopplat in sändaren, alltså fast CTR displayen nu indikerar på okej luftfuktighet. Inga roliga siffror att se, drygt 1,1 kW drar CTR:en hela tiden. Kollade runt när jag var nere, kunde inte se fukt någonstans, kollade mest på grundmuren. CTR:en ska enligt förra ägaren skapa undertryck hela tiden. Men drar CTR:ens "undertrycksfläkt" verkligen 1,1 kW, verkar ju helt vansinnigt? Alltså, skräpet jobbar för fullt dygnet runt som det är nu. Var det fel av mig att rycka ut kabeln bara? Eller det kanske är normalt att avfuktaren jobbar dygnet runt sådär...? Någon som har ideer? Bor i Västerås. Kanske inte är tillräckligt tätt överallt, fast det ser ju tätt ut. Dags att inhandla en hygrometer också kanske.

Utloggad Apan

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 4193
  • Karma +0/-2
SV: CTR 300TT elförbrukning
« Svar #10 skrivet: 04 juli 2011, 14:10:51 »
Varför duger ej ventilation i grunden..? Låter vansinnigt att förbruka 24-25kw/dygn även sommartid..! Gör ju 9100kwh/år..! Vi var nära att köpa en nyproducerad villa med denna typ av grund, men här Umeå hade de stora problem med att husen satt sig, men vi har bra mark där, men tycker att denna typ av grund tillhör sommarstugor eller alt till altanen..

Platta på mark skall det vara, och isolergrunden vart dyrare än platta med golvvärme..!

Det är väl ej alla tillverkare som kör med avfuktare i grunden..?

Går det ej att leda avloppet ned till stupröret? Borra hål och sticka ned slangen?
« Senast ändrad: 04 juli 2011, 14:15:33 av Apan »
Nyproducerat hus med brytet sadeltak, 148kvm, golvvärme med rad på övre plan, välisolerat med 400mm i plattan och 600mm i tak, Nibe 750 Frånluftvärmepump.
----------------------------------------------------------------------------------
Förbrukning i vårt gamla hus från -71 på 141 kvm med luftvärmepump..
Totalförb 2010: 20kwh/dygn, 52kw/kvm. 65kbm H2O.
Totalförb 2011: 23kwh/dygn, 61kw/kvm. 51kbm H2O.

Utloggad svmh906

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 626
  • Karma +0/-0
SV: CTR 300TT elförbrukning
« Svar #11 skrivet: 05 juli 2011, 00:31:27 »
Varför duger ej ventilation i grunden..? Låter vansinnigt att förbruka 24-25kw/dygn även sommartid..! Gör ju 9100kwh/år..! Vi var nära att köpa en nyproducerad villa med denna typ av grund, men här Umeå hade de stora problem med att husen satt sig, men vi har bra mark där, men tycker att denna typ av grund tillhör sommarstugor eller alt till altanen..

Platta på mark skall det vara, och isolergrunden vart dyrare än platta med golvvärme..!

Det är väl ej alla tillverkare som kör med avfuktare i grunden..?

Går det ej att leda avloppet ned till stupröret? Borra hål och sticka ned slangen?

Skulle tro att det finns anledningar till att man pluggar igen ventilationen och sätter dit en avfuktare. Dina kommentarer hjälper inte mig så mycket men avloppet kanske man kan fixa som du säger, teoretiskt i varje fall.

Utloggad Apan

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 4193
  • Karma +0/-2
SV: CTR 300TT elförbrukning
« Svar #12 skrivet: 05 juli 2011, 12:35:58 »
Måste vara jättemycket fukt, tycker det borde räcka att ventilera friskt genom grunden, så har väl man byggt hus i 1000år..och nån form av form av fuktstyrning som stänger av fläkten vid regn, låter galet att förbruka mer energi på utanför huset än i huset..!
Nyproducerat hus med brytet sadeltak, 148kvm, golvvärme med rad på övre plan, välisolerat med 400mm i plattan och 600mm i tak, Nibe 750 Frånluftvärmepump.
----------------------------------------------------------------------------------
Förbrukning i vårt gamla hus från -71 på 141 kvm med luftvärmepump..
Totalförb 2010: 20kwh/dygn, 52kw/kvm. 65kbm H2O.
Totalförb 2011: 23kwh/dygn, 61kw/kvm. 51kbm H2O.

Utloggad rocas

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Örebro
  • Antal inlägg: 3880
  • Karma +3/-2
  • Kön: Man
SV: CTR 300TT elförbrukning
« Svar #13 skrivet: 05 juli 2011, 12:50:03 »
Jag har nyligen talat med hussäljare för Älvsbyhus och Smålandsvillan:

Älvsbyhus har slutat med avfuktare och kör med öppna ventiler året runt. Värmeslinga i grunden kopplas in vid behov....

SmÃ¥landsvillan har tät, varm grund med utsugsfläkt.  Inomhusluften sugs tydligen ned igenom golvbjälklaget.....
Bor i Örebro/Närke.
Nibe 2025-6, dockad direkt på returen till en kökspanna, ej tank, styrd via rumstermostat. Nyinstallerad (jan-09). KVT 11 monterad 2011 efter sönderfrusen förångare. Åretrunthus byggt 1907, men tillbyggt/renoverat under de 40 år jag har ägt det.
Flera olika luft/luft pumpar, som används som ac sommartid eller värmetillskott vid minusgrader.
Ved-kökspanna.
Rullande årsförbrukning/köpt el: 10000 kwh
39 st  solpaneler monterade hösten 2022.

Utloggad Apan

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 4193
  • Karma +0/-2
SV: CTR 300TT elförbrukning
« Svar #14 skrivet: 05 juli 2011, 17:57:51 »
Ja just så var med SMV, men kändes ändå som varm fuktig luft sugs ned under grunden, men klart finns energibehov kommer fukten kondensera i värmepumpen, men svårt och klara BBR kraven med att ha luftavfuktare i grunden med denna förbrukning, och kanske till mycket liten nytta..
Nyproducerat hus med brytet sadeltak, 148kvm, golvvärme med rad på övre plan, välisolerat med 400mm i plattan och 600mm i tak, Nibe 750 Frånluftvärmepump.
----------------------------------------------------------------------------------
Förbrukning i vårt gamla hus från -71 på 141 kvm med luftvärmepump..
Totalförb 2010: 20kwh/dygn, 52kw/kvm. 65kbm H2O.
Totalförb 2011: 23kwh/dygn, 61kw/kvm. 51kbm H2O.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser