Författare Ämne: Solvärme, teorifrÃ¥ga.  (läst 7835 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Fattiglapp

  • Felaktigt utnämnd till
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1657
  • Karma +19/-13
  • Kön: Man
  • Go ahead punk.... make my day.
Solvärme, teorifråga.
« skrivet: 30 mars 2011, 19:13:23 »
Om jag har två identiska isolerade lådor med glasruta som lock vända mot solen, kommer då temperaturen bli lika i de båda om den ena har en svartmålat kopparplåt i botten och den andra en lika svart frigolitbit med samma yta?

Jag tror ju det, men vet inte ::)

Utloggad bopakoster

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: 58 53N 11 02E
  • Antal inlägg: 4995
  • Karma +3/-0
SV: Solvärme, teorifråga.
« Svar #1 skrivet: 30 mars 2011, 20:02:57 »
Om jag har två identiska isolerade lådor med glasruta som lock vända mot solen, kommer då temperaturen bli lika i de båda om den ena har en svartmålat kopparplåt i botten och den andra en lika svart frigolitbit med samma yta?

Jag tror ju det, men vet inte ::)
Är plåten lika tjock som frigoliten?
2 vuxna i 150m2 enplansvilla (profilbilden) med inredd vindsvÃ¥ning + 80m2 källare byggd 1937 pÃ¥ västkusten.  Inflyttat 2007. Installerat bergvärmepump Nibe 1225-8 i dec 2008. Borra 140m. Tilläggsisolerat 95mm invändigt väggar 400mm pÃ¥ vinden. Energiglas som tredje ruta i alla fönster. Tillbyggnad 30m2 med krypgrund 2015. Golvvärme i badrum och tillbyggnad övriga rum radiatorer. Sänkt elenergiÃ¥tgÃ¥ngen frÃ¥n 45 till 9MWh/Ã¥r, efter uppvärmning av gÃ¥rdshus till 11MWh/Ã¥r
Installerat LL-pump i renoverat gårdshus på 40m2, Misubishi MSZ dec2021.
Timpris debitering Tibber från nov 2020, Ngenic Tune styrning av bostadshuset mot bl.a. lågpristider sedan feb 2023

Utloggad Fattiglapp

  • Felaktigt utnämnd till
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1657
  • Karma +19/-13
  • Kön: Man
  • Go ahead punk.... make my day.
SV: Solvärme, teorifråga.
« Svar #2 skrivet: 30 mars 2011, 20:07:32 »
Är det av betydelse? den högre densiteten plåten har skulle ju göra att det tar längre tid att värma den totala vikten i lådan. Säg att botten i de båda lådorna har en kopparplåt på 2mm respektive en frigolitskiva på 50mm.

Utloggad bopakoster

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: 58 53N 11 02E
  • Antal inlägg: 4995
  • Karma +3/-0
SV: Solvärme, teorifråga.
« Svar #3 skrivet: 30 mars 2011, 20:11:06 »
Tänkte såhär: Värmekapaciteten i koppar är orehört mycket högre än i frigolit. Med samma tjocklek så försvinner värmen in i plåten medan frigoliten förblir sval inuti. Ytan på frigoliten borde då var varmare än plåten. En tid i alla fall.....?
2 vuxna i 150m2 enplansvilla (profilbilden) med inredd vindsvÃ¥ning + 80m2 källare byggd 1937 pÃ¥ västkusten.  Inflyttat 2007. Installerat bergvärmepump Nibe 1225-8 i dec 2008. Borra 140m. Tilläggsisolerat 95mm invändigt väggar 400mm pÃ¥ vinden. Energiglas som tredje ruta i alla fönster. Tillbyggnad 30m2 med krypgrund 2015. Golvvärme i badrum och tillbyggnad övriga rum radiatorer. Sänkt elenergiÃ¥tgÃ¥ngen frÃ¥n 45 till 9MWh/Ã¥r, efter uppvärmning av gÃ¥rdshus till 11MWh/Ã¥r
Installerat LL-pump i renoverat gårdshus på 40m2, Misubishi MSZ dec2021.
Timpris debitering Tibber från nov 2020, Ngenic Tune styrning av bostadshuset mot bl.a. lågpristider sedan feb 2023

Utloggad Fattiglapp

  • Felaktigt utnämnd till
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1657
  • Karma +19/-13
  • Kön: Man
  • Go ahead punk.... make my day.
SV: Solvärme, teorifråga.
« Svar #4 skrivet: 30 mars 2011, 20:20:05 »
Bra tankar, säg så här då för att förtydliga min fråga:

Lådorna är exakt 1x1 meter till ytan och 10cm höga med 5cm frigolit i både botten och på sidorna, uppepå det här ligger en glasruta.

Den ena lådan är sprayad mattsvart direkt på frigoliten medan den andra har säg en 0,5mm tjock svartmålad kopparplåt limmad mot frigoliten.

Jag placerar båda lådorna likadant mot solen och läser av de inbyggda termometrarna efter 30 sekunder, efter 10 minuter och efter 2 timmar. Kommer temperaturen vara densamma i båda lådorna vid var avläsning?

Inga moln på himlen, utan jämn och fin solinstrålning.


Edit: Tempgivaren är placerad i luftutrymmet mellan botten och ruta.
« Senast ändrad: 30 mars 2011, 20:23:50 av Fattiglapp »

Utloggad bopakoster

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: 58 53N 11 02E
  • Antal inlägg: 4995
  • Karma +3/-0
SV: Solvärme, teorifråga.
« Svar #5 skrivet: 30 mars 2011, 20:34:35 »
Alright, jag är inte expert, men låt säga att plåtens tjocklek görs försumbar.. då är det enbart fråga om vilken yta som har bäst förutsättningar,dels att ta emot strålning (emissionstal) och dels värmövergångstal (att avge värme från yta till luft i lådan) Jag sätter en tunna skit på att plåten, vinner nej förresten, jag nöjer mig med att gissa så. ^-^
2 vuxna i 150m2 enplansvilla (profilbilden) med inredd vindsvÃ¥ning + 80m2 källare byggd 1937 pÃ¥ västkusten.  Inflyttat 2007. Installerat bergvärmepump Nibe 1225-8 i dec 2008. Borra 140m. Tilläggsisolerat 95mm invändigt väggar 400mm pÃ¥ vinden. Energiglas som tredje ruta i alla fönster. Tillbyggnad 30m2 med krypgrund 2015. Golvvärme i badrum och tillbyggnad övriga rum radiatorer. Sänkt elenergiÃ¥tgÃ¥ngen frÃ¥n 45 till 9MWh/Ã¥r, efter uppvärmning av gÃ¥rdshus till 11MWh/Ã¥r
Installerat LL-pump i renoverat gårdshus på 40m2, Misubishi MSZ dec2021.
Timpris debitering Tibber från nov 2020, Ngenic Tune styrning av bostadshuset mot bl.a. lågpristider sedan feb 2023

Utloggad Fattiglapp

  • Felaktigt utnämnd till
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1657
  • Karma +19/-13
  • Kön: Man
  • Go ahead punk.... make my day.
SV: Solvärme, teorifråga.
« Svar #6 skrivet: 30 mars 2011, 20:56:44 »
Jag ser vad du skriver och det ser rimligt ut, men: Den storlek av solinstrålning som sker i de båda lådorna måste väl vara identisk, ytan solen träffar är identisk och färgen identisk. skulle då den låda som saknar plåtskoning släppa ut sin instrålade energi igen?

Utloggad bopakoster

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: 58 53N 11 02E
  • Antal inlägg: 4995
  • Karma +3/-0
SV: Solvärme, teorifråga.
« Svar #7 skrivet: 30 mars 2011, 21:21:29 »
Jag ser vad du skriver och det ser rimligt ut, men: Den storlek av solinstrålning som sker i de båda lådorna måste väl vara identisk, ytan solen träffar är identisk och färgen identisk. skulle då den låda som saknar plåtskoning släppa ut sin instrålade energi igen?
Återigen, inte expert så det är mina egna funderingar, rätt eller fel...., men vill minnas att jag läst nån gång att ytans topografi och materialets inre struktur har betydelse för en kropps emissivitet (förmåga att ta emot resp sända ut strålning i förhållande till en svart kropp* Det är alltså inte bara färgen(kulören) som betyder nåt.
SolstrÃ¥lningen in är lika som du säger men metall resp frigolit funkar olika, dels när det gäller att ta emot solstrÃ¥lning  och omvandla den till värme och dels att sända ut strÃ¥lning (pÃ¥  annan vÃ¥glängd än solstrÃ¥lning) till luften i lÃ¥dan.
*)ungefär: Svart kropp tar emot strålning men ger ingenting tillbaka.
Har hört att solvärmares effektivitet är starkt beroende av vilket material man väljer. I ditt fall vill du värma luften med återstrålning från mottagarrytan, det kan i andra fall gälla att värma upp materialet och överföra värmen med ledning till ett annat medium (vätska eller gas)
Efter detta svammel så är det på tiden att nån expert säger hur det är. Annars får du väl göra ett experiment själv, det brukar oftast ge bästa svaret!
2 vuxna i 150m2 enplansvilla (profilbilden) med inredd vindsvÃ¥ning + 80m2 källare byggd 1937 pÃ¥ västkusten.  Inflyttat 2007. Installerat bergvärmepump Nibe 1225-8 i dec 2008. Borra 140m. Tilläggsisolerat 95mm invändigt väggar 400mm pÃ¥ vinden. Energiglas som tredje ruta i alla fönster. Tillbyggnad 30m2 med krypgrund 2015. Golvvärme i badrum och tillbyggnad övriga rum radiatorer. Sänkt elenergiÃ¥tgÃ¥ngen frÃ¥n 45 till 9MWh/Ã¥r, efter uppvärmning av gÃ¥rdshus till 11MWh/Ã¥r
Installerat LL-pump i renoverat gårdshus på 40m2, Misubishi MSZ dec2021.
Timpris debitering Tibber från nov 2020, Ngenic Tune styrning av bostadshuset mot bl.a. lågpristider sedan feb 2023

Utloggad Fattiglapp

  • Felaktigt utnämnd till
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1657
  • Karma +19/-13
  • Kön: Man
  • Go ahead punk.... make my day.
SV: Solvärme, teorifråga.
« Svar #8 skrivet: 30 mars 2011, 21:29:24 »
Jag tycker dina tankar verkar mer än kvalificerade Thumbsup

Anledningen till denna fråga är att jag tittat på många luftsolfångarkonstruktioner, och även experimenterat lite med en aluminiumburksfångare med gott resultat. Sedan så läste jag om Tokjans luftförvärmning genom en luftsolfångare tillverkad av markväv, och har sedan dess funderat till och från om detta verkligen kan vara en effektiv lösning. Enligt Tokjan i tråden så är den det.

Jag har bara förenklat frågeställningen för min egen skull genom att ha stängda lådor utan luftgenomströmning.

Men det är som du skriver, kanske något att testa. Jag är road av sådant :)

Utloggad bopakoster

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: 58 53N 11 02E
  • Antal inlägg: 4995
  • Karma +3/-0
SV: Solvärme, teorifråga.
« Svar #9 skrivet: 30 mars 2011, 21:44:19 »
Jag tycker dina tankar verkar mer än kvalificerade Thumbsup

Anledningen till denna fråga är att jag tittat på många luftsolfångarkonstruktioner, och även experimenterat lite med en aluminiumburksfångare med gott resultat. Sedan så läste jag om Tokjans luftförvärmning genom en luftsolfångare tillverkad av markväv, och har sedan dess funderat till och från om detta verkligen kan vara en effektiv lösning. Enligt Tokjan i tråden så är den det.

Jag har bara förenklat frågeställningen för min egen skull genom att ha stängda lådor utan luftgenomströmning.

Men det är som du skriver, kanske något att testa. Jag är road av sådant :)
Kul. Jag är ocksÃ¥ road av praktik även om utläggningarna ovan inte visar det! Har sett hans trÃ¥d förut. Berätta hur det gÃ¥r. Men för att bedöma Tokjans konstruktion visavi nÃ¥n annan sÃ¥ räcker väl inte ditt lÃ¥dexperiment?  Det är jämförande försök som ger svaret..och dÃ¥ mÃ¥ste du ha strömmande luft med (dvs det blir inte bara strÃ¥lning utan konvektion oxÃ¥ som för över värmen, normalt förbättrar det värmeöverföringen, jfr med fläktkonvektorn)
2 vuxna i 150m2 enplansvilla (profilbilden) med inredd vindsvÃ¥ning + 80m2 källare byggd 1937 pÃ¥ västkusten.  Inflyttat 2007. Installerat bergvärmepump Nibe 1225-8 i dec 2008. Borra 140m. Tilläggsisolerat 95mm invändigt väggar 400mm pÃ¥ vinden. Energiglas som tredje ruta i alla fönster. Tillbyggnad 30m2 med krypgrund 2015. Golvvärme i badrum och tillbyggnad övriga rum radiatorer. Sänkt elenergiÃ¥tgÃ¥ngen frÃ¥n 45 till 9MWh/Ã¥r, efter uppvärmning av gÃ¥rdshus till 11MWh/Ã¥r
Installerat LL-pump i renoverat gårdshus på 40m2, Misubishi MSZ dec2021.
Timpris debitering Tibber från nov 2020, Ngenic Tune styrning av bostadshuset mot bl.a. lågpristider sedan feb 2023

Utloggad Fattiglapp

  • Felaktigt utnämnd till
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1657
  • Karma +19/-13
  • Kön: Man
  • Go ahead punk.... make my day.
SV: Solvärme, teorifråga.
« Svar #10 skrivet: 30 mars 2011, 22:00:52 »
Ok, då får min fråga bli två från och med nu, dels den ursprungliga och dels även samma konstruktion men med en luftgenomströmning på säg 100l/min och tempmätning i utloppsdelen.


Vad tror du om Tokjans intressanta experiment dÃ¥, skulle hans fÃ¥ngare vara mer effektiv om den istället hade perforerad aluplÃ¥t  motsvarande markdukens yta i stället? (Tänker dÃ¥ pÃ¥ det du skrev om emissivitet.)

Utloggad bopakoster

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: 58 53N 11 02E
  • Antal inlägg: 4995
  • Karma +3/-0
SV: Solvärme, teorifråga.
« Svar #11 skrivet: 30 mars 2011, 22:17:48 »
Fortsätter att svara utan att veta.. den plåten borde ha en massa små hål liksom duken och om man tänker sig att det vore möjligt så återstår frågan om Al har bättre egenskaper rel plasten(?) i markduken. Jag tror det är bättre med metallyta men vet inte vilken metall..Var det en nonwoven typ vlieselin eller en vävd av plastremsor? Inte för att jag vet egenskapsskillnaden, men Vlieselin har nog störst effektiv yta, men den brukar vara vit...

Bygg dom där lådorna och mät. Då vet du mer och jag med om du berättar.

Tankarna flög i flera banor. Startade en annan solenergi-tråd nyss, kanske en sån yta (bilkylare) vore bra? inget större luftmotstånd, stor värmeupptagande yta/m2................. kan antingen fyllas med värmeupptagande vätska (luft-vätskeväxlare) eller köras som luft-luftvärmeväxlare
2 vuxna i 150m2 enplansvilla (profilbilden) med inredd vindsvÃ¥ning + 80m2 källare byggd 1937 pÃ¥ västkusten.  Inflyttat 2007. Installerat bergvärmepump Nibe 1225-8 i dec 2008. Borra 140m. Tilläggsisolerat 95mm invändigt väggar 400mm pÃ¥ vinden. Energiglas som tredje ruta i alla fönster. Tillbyggnad 30m2 med krypgrund 2015. Golvvärme i badrum och tillbyggnad övriga rum radiatorer. Sänkt elenergiÃ¥tgÃ¥ngen frÃ¥n 45 till 9MWh/Ã¥r, efter uppvärmning av gÃ¥rdshus till 11MWh/Ã¥r
Installerat LL-pump i renoverat gårdshus på 40m2, Misubishi MSZ dec2021.
Timpris debitering Tibber från nov 2020, Ngenic Tune styrning av bostadshuset mot bl.a. lågpristider sedan feb 2023

Utloggad Fattiglapp

  • Felaktigt utnämnd till
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1657
  • Karma +19/-13
  • Kön: Man
  • Go ahead punk.... make my day.
SV: Solvärme, teorifråga.
« Svar #12 skrivet: 30 mars 2011, 22:29:13 »
Ja, jag skall banne mig göra två små lådor. Jag har både överbliven cellplast och fönsterrutor liggandes. Med silvertejp får man ihop två lådor fortare än kvickt. Jag behöver bara två termometrar, och tror att jag skall skaffa två sådana här:

http://www.clasohlson.se/Product/Product.aspx?id=161192665

Utloggad bopakoster

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: 58 53N 11 02E
  • Antal inlägg: 4995
  • Karma +3/-0
SV: Solvärme, teorifråga.
« Svar #13 skrivet: 30 mars 2011, 22:34:19 »
Utmärkt termometer, jag snodde frugans sist när jag kollade ingående vattentempen. (För att se om det fanns nån överskottsvärme till förvärmning av brinen. Det fanns det inte.)
2 vuxna i 150m2 enplansvilla (profilbilden) med inredd vindsvÃ¥ning + 80m2 källare byggd 1937 pÃ¥ västkusten.  Inflyttat 2007. Installerat bergvärmepump Nibe 1225-8 i dec 2008. Borra 140m. Tilläggsisolerat 95mm invändigt väggar 400mm pÃ¥ vinden. Energiglas som tredje ruta i alla fönster. Tillbyggnad 30m2 med krypgrund 2015. Golvvärme i badrum och tillbyggnad övriga rum radiatorer. Sänkt elenergiÃ¥tgÃ¥ngen frÃ¥n 45 till 9MWh/Ã¥r, efter uppvärmning av gÃ¥rdshus till 11MWh/Ã¥r
Installerat LL-pump i renoverat gårdshus på 40m2, Misubishi MSZ dec2021.
Timpris debitering Tibber från nov 2020, Ngenic Tune styrning av bostadshuset mot bl.a. lågpristider sedan feb 2023

Utloggad Fattiglapp

  • Felaktigt utnämnd till
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1657
  • Karma +19/-13
  • Kön: Man
  • Go ahead punk.... make my day.
SV: Solvärme, teorifråga.
« Svar #14 skrivet: 31 mars 2011, 17:55:23 »
Jag har skaffat två identiska stektermometrar idag, de har fått åka med i bilen, med mätspetsarna ömsom hängandes i kalllluft, ömsom intryckta i defrostermunstycket. Jag kom hem och placerade dem i frysen, sedan i kokande vatten.

De visar samma med en otäck precision, dock så kan det bli viss eftersläpning/olikvisning vid hastiga kraftiga tempförändringar, men vid stabilisering så visar de återigen samma.

Jag är nöjd. :)

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser