Författare Ämne: Val av VP i Stockholm  (läst 7733 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad ponand

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 7
  • Karma +0/-0
Val av VP i Stockholm
« skrivet: 22 mars 2011, 13:18:11 »
Hej,
försöker att bringa klarhet i VP-djungeln och skulle tacksamt ta emot lite tips och idéer.

Vi (två vuxna och två barn) bor i dagsläget i radhus i Stockholmsområdet (ej gavel). Två plan och källare med ca 50 kvm / plan totalt ca 150 kvm. I dagsläget har vi vattenburen värme med el-panna (15 år gammal). Maximal framledningstemperatur i dag är < 55 grader den kallaste dagen.

Har varit i kontakt med flera olika installatörer som rekommenderat (eftersom det är väldigt små tomter har vi valt att inte satsa på bergvärme utan ett luftvatten-alternativ):
Thermia Atria 8 
CTC EcoAir 105 med eco el 1550

Eftersom vi har ett ganska stort badkar har vi valt att komplettera med en extra varmvattenberedare.

Som vanligt tycker försäljarna att deras pump är solklart bäst och jag har lite svÃ¥rt att fÃ¥ en objektiv bild.  Är det nÃ¥gon som har erfarenhet av dessa bÃ¥da modeller? Är det nÃ¥gon annan modell som jag bör överväga?

Alla tips tages tacksamt emot.





 

Utloggad Lexus

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 4676
  • Karma +7/-5
SV: Val av VP i Stockholm
« Svar #1 skrivet: 22 mars 2011, 15:50:40 »

Hej,
försöker att bringa klarhet i VP-djungeln och skulle tacksamt ta emot lite tips och idéer.

Vi (två vuxna och två barn) bor i dagsläget i radhus i Stockholmsområdet (ej gavel). Två plan och källare med ca 50 kvm / plan totalt ca 150 kvm. I dagsläget har vi vattenburen värme med el-panna (15 år gammal). Maximal framledningstemperatur i dag är < 55 grader den kallaste dagen.

Har varit i kontakt med flera olika installatörer som rekommenderat (eftersom det är väldigt små tomter har vi valt att inte satsa på bergvärme utan ett luftvatten-alternativ):
Thermia Atria 8 
CTC EcoAir 105 med eco el 1550

Eftersom vi har ett ganska stort badkar har vi valt att komplettera med en extra varmvattenberedare.

Som vanligt tycker försäljarna att deras pump är solklart bäst och jag har lite svÃ¥rt att fÃ¥ en objektiv bild.  Är det nÃ¥gon som har erfarenhet av dessa bÃ¥da modeller? Är det nÃ¥gon annan modell som jag bör överväga?

Alla tips tages tacksamt emot.


Med tanke på att du har nära grannar, bör Daikins luft/vatten vara ett alternativ. Den är grymt tyst.

Utloggad Lmf

  • Moderator
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2865
  • Karma +5/-2
SV: Val av VP i Stockholm
« Svar #2 skrivet: 22 mars 2011, 16:41:47 »
Med ett hus på 150m² är mitt råd att inte ta en pump som är mindre än 8kW
Märket spelar inte så stor roll men som Lexus skriver kan det vara bra om den är tyst då du bor i radhus så du inte stör grannfriden

NÃ¥gra data
Thermia Atria 8 (7,96kW) låter som mest 63dBa
Daikin Altherma 8 (8,43kW) låter som mest 61dba
Tystast som jag vet är IVT Premium Line A9 (8,9kW) som låter 58dBa

Finns kanske än tystare pumpar?
Bosch EHP 8 AW (Luft/Vatten, 8kW)
2 x 500L Acktank med varmvatten och solslinga
88+88m² byggt 1962 med orginal 2-glasfönster och eftermonterad FTX.
Tilläggsisolerad vind 60cm Cellelousa isolering
Tidigare Förbrukning ca 25500kWh el per år
Årsförbrukning 2010 på 19038kWh (Isolering av vind samt 3kW Zibro LLVP i Garaget i källaren)
Årsförbrukning 2011 på 11744kWh (Monterat 8kW LVVP Bosch (demont LLVP) samt bytt VVB
Årsförbrukning 2012 på 12018kWh (Optimerat VP drift,bytt ca 30% av radiatorerna till lågtemp,bytt radiator CP till lågenergi)
Årsförbrukning 2013 på 10382kWh (Bytt samtliga vitvaror samt att ca 80% av radiatorerna är bytta,nästan all belysning numera lågenergilampor)
Årsförbrukning 2014 på 10670kWh (Endast tätat fönster och dörrar)
Årsförbrukning 2015 på 9988kWh (Tätat ventiler och eftersom huset har FTX så behövs dess inte)

Västkusten.

"Dare Calor"

Utloggad ponand

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 7
  • Karma +0/-0
SV: Val av VP i Stockholm
« Svar #3 skrivet: 22 mars 2011, 17:41:38 »
Med ett hus på 150m² är mitt råd att inte ta en pump som är mindre än 8kW
Märket spelar inte så stor roll men som Lexus skriver kan det vara bra om den är tyst då du bor i radhus så du inte stör grannfriden

NÃ¥gra data
Thermia Atria 8 (7,96kW) låter som mest 63dBa
Daikin Altherma 8 (8,43kW) låter som mest 61dba
Tystast som jag vet är IVT Premium Line A9 (8,9kW) som låter 58dBa

Finns kanske än tystare pumpar?


Tack för värdefull information!
Ljudet är så klart viktigt, flera grannar kör CTC och den låter som mest 67 dBa...

Jag har för mig att jag tidigare har läst att man inte ska ha en för stor pump för då kommer pumpen att starta och stoppa väldigt mycket och detta sliter på pumpen och sänker livslängden, stämmer inte detta?

De olika modellerna har ju olika minimi-temperaturer, vissa stananr vid -15 medan andra säger sig klara under -20. Hur mycket ska man titta på dessa siffror?

Tack för alla svar!


Utloggad Lmf

  • Moderator
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2865
  • Karma +5/-2
SV: Val av VP i Stockholm
« Svar #4 skrivet: 22 mars 2011, 21:33:02 »
Har själv ett hus som är 172m² i Göteborgstrakten som jag värmer med en 8kW pump
Den klarar sig ner till ca -7°C utan elspets

Du har visserligen två varma väggar som jag inte har men istället har du lite lägre DUT
med en 8kW pump kanske du kan klara dig ner till minus 10-15°C innan elpatronen behöver hjälpa till

De pumpar som jag uppgav ljud data på arbetar ner till -20°C ute temperatur.
Bosch EHP 8 AW (Luft/Vatten, 8kW)
2 x 500L Acktank med varmvatten och solslinga
88+88m² byggt 1962 med orginal 2-glasfönster och eftermonterad FTX.
Tilläggsisolerad vind 60cm Cellelousa isolering
Tidigare Förbrukning ca 25500kWh el per år
Årsförbrukning 2010 på 19038kWh (Isolering av vind samt 3kW Zibro LLVP i Garaget i källaren)
Årsförbrukning 2011 på 11744kWh (Monterat 8kW LVVP Bosch (demont LLVP) samt bytt VVB
Årsförbrukning 2012 på 12018kWh (Optimerat VP drift,bytt ca 30% av radiatorerna till lågtemp,bytt radiator CP till lågenergi)
Årsförbrukning 2013 på 10382kWh (Bytt samtliga vitvaror samt att ca 80% av radiatorerna är bytta,nästan all belysning numera lågenergilampor)
Årsförbrukning 2014 på 10670kWh (Endast tätat fönster och dörrar)
Årsförbrukning 2015 på 9988kWh (Tätat ventiler och eftersom huset har FTX så behövs dess inte)

Västkusten.

"Dare Calor"

Utloggad larryd

  • Har litet erfarenheter men ingen riktig
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2718
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Val av VP i Stockholm
« Svar #5 skrivet: 22 mars 2011, 22:57:15 »
Priset har ju oxå viss betydelse....

en L/V håller tyvärr inte i evighet. Och du måste ju hinna få tillbaka pengarna med god avkastning. Om pannan inte behöver bytas av andra skäl, så kan en budgetvariant vara att docka en L/V mot din nuvarande panna, Pannan kan du alltid byta senare.

Skillnaden i driftsområde mellan -15 ºC till -20 ºC betyder inte så mycket ur ekonomiskt hänseende i Stockholmsområdet. En L/V's effekt minskar rätt rejält under -10 ºC

Har du en mycket överdimensionerad pump av on-off typ så ökar antalet starter. Det kan sätta ner livslängden.
180m2 i två plan. Dessutom 110m2 källare och garage/souterräng. B.å 1928. Stockholm.
 L/V CTC Ecoair105, dockad mot Pulsonex panna. 2rörs radiatorsystem. VV (efter)beredare 50l. 2st Panasonic E9DKE, varav en i källaren/garage/souterräng.

Utloggad ORAKLET

  • VVS-Tekniker
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 5464
  • Karma +28/-13
  • Kön: Man
SV: Val av VP i Stockholm
« Svar #6 skrivet: 22 mars 2011, 23:07:08 »
En ZH21K4E-TFD 524  som är motorn i t,ex en Atria 8 ger vid 35grader i kondensering och 0 i förÃ¥ngning ungefär 9 kw.  Med samma kondensering och -20 i förÃ¥ngning sÃ¥ ger den 4 kw drygt.  Tveksamt om den räcker till -15 grader va.
Problemet med många start och stopp kan man lätt bygga bort. Då kan en LVVP bli en riktigt bra lösning som man inte får några problem med. Om man köper en för liten så kommer man med största sannolikhet att bli besviken.

En Atria ska hålla likalänge som en BV maskin, den står ju inne. Elektoniken sitter inte ute i kylan och vätan och kompressorn ska hålla 70000 timmar om man ger den förutsättningar till en bra drift. *vinkar*

Utloggad ponand

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 7
  • Karma +0/-0
SV: Val av VP i Stockholm
« Svar #7 skrivet: 23 mars 2011, 07:33:55 »
Priset har ju oxå viss betydelse....

en L/V håller tyvärr inte i evighet. Och du måste ju hinna få tillbaka pengarna med god avkastning. Om pannan inte behöver bytas av andra skäl, så kan en budgetvariant vara att docka en L/V mot din nuvarande panna, Pannan kan du alltid byta senare.

Skillnaden i driftsområde mellan -15 ºC till -20 ºC betyder inte så mycket ur ekonomiskt hänseende i Stockholmsområdet. En L/V's effekt minskar rätt rejält under -10 ºC

Har du en mycket överdimensionerad pump av on-off typ så ökar antalet starter. Det kan sätta ner livslängden.

Den panna vi har i dagsläget är 15 år och producerar inte den mängd varmvatten vi önskar, så av komfortskäl vill vi även byta denna!

Utloggad ponand

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 7
  • Karma +0/-0
SV: Val av VP i Stockholm
« Svar #8 skrivet: 23 mars 2011, 07:44:23 »
En ZH21K4E-TFD 524  som är motorn i t,ex en Atria 8 ger vid 35grader i kondensering och 0 i förÃ¥ngning ungefär 9 kw.  Med samma kondensering och -20 i förÃ¥ngning sÃ¥ ger den 4 kw drygt.  Tveksamt om den räcker till -15 grader va.
Problemet med många start och stopp kan man lätt bygga bort. Då kan en LVVP bli en riktigt bra lösning som man inte får några problem med. Om man köper en för liten så kommer man med största sannolikhet att bli besviken.

En Atria ska hålla likalänge som en BV maskin, den står ju inne. Elektoniken sitter inte ute i kylan och vätan och kompressorn ska hålla 70000 timmar om man ger den förutsättningar till en bra drift. *vinkar*

Hur kan man enkelt bygga bort detta problem? Tänker du dig en större akumulatortank? I flera av de offerter jag fått har de offererat CTC 105, vilket om jag förstått det hela rätt är 5 kw dvs en bra bit under 8 som förespråkas här, synpunkter?

Jag har förstått att elektroniken inte sitter ute på samma sätt i Atrian som i exempelvis CTC-modellerna, hur viktigt är detta?

En annan skillnad är väl att Atria arbetar med flytande kondensering och exempelvis CTC med semifast hur viktigt är detta att väga in i beslutet?

Utloggad ORAKLET

  • VVS-Tekniker
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 5464
  • Karma +28/-13
  • Kön: Man
SV: Val av VP i Stockholm
« Svar #9 skrivet: 23 mars 2011, 08:06:56 »
Flytande eller semifast. Lite mindre viktigt. Finns fördelar med båda. Men rent ekonomiskt är det lite bättre med
flytande.

Jag har inga siffror pÃ¥ livslängd pÃ¥ olika maskiner, men det känns sÃ¥klart bättre med att ha allt inne.Och jag har Atrior som har gÃ¥tt i 40000 timmar snart.  Personligen ser jag  nästan bara fördelar med Thermias lösning, och det faktum att det är istort sett samma maskin som deras BV maskiner gör att man KAN hänga pÃ¥ ett hÃ¥l om man nu skulle vilja det av ngn anledning.

Man kan även "dopa" brinet med FL eller om man har en gammal brunn och få lite grundvatten kollektor etc etc.
Nackdelen är att det blir en liten förlust i och med att man har en växlare till gentemot en sådan maskin som CTC eller Thermias variant Atella.

Jag tycker den nackdelen uppvägs av de bra sakerna. Dessutom vet jag att den verkligen fungerar ner till dem -20 som den ska. Har testat det på ett 20 tal maskiner. Verkar tyvärr vara lite si och så på andra varianter.

Att bygga bort start och stopp handlar som du sa, om att koppla in en tank som ger längre drifttider och längre stilleståndstider. Det finns flera lösningar på hur man kopplar en sån och hur den kommer se ut beror på hur mkt plats det finns att tillgå. Finns även andra lösningar på den problematiken men detta är det enklaste och bästa alternativet. *vinkar*
   

Utloggad Lexus

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 4676
  • Karma +7/-5
SV: Val av VP i Stockholm
« Svar #10 skrivet: 23 mars 2011, 08:26:59 »
Flytande eller semifast. Lite mindre viktigt. Finns fördelar med båda. Men rent ekonomiskt är det lite bättre med
flytande.

Jag har inga siffror pÃ¥ livslängd pÃ¥ olika maskiner, men det känns sÃ¥klart bättre med att ha allt inne.Och jag har Atrior som har gÃ¥tt i 40000 timmar snart.  Personligen ser jag  nästan bara fördelar med Thermias lösning, och det faktum att det är istort sett samma maskin som deras BV maskiner gör att man KAN hänga pÃ¥ ett hÃ¥l om man nu skulle vilja det av ngn anledning.

Man kan även "dopa" brinet med FL eller om man har en gammal brunn och få lite grundvatten kollektor etc etc.
Nackdelen är att det blir en liten förlust i och med att man har en växlare till gentemot en sådan maskin som CTC eller Thermias variant Atella.

Jag tycker den nackdelen uppvägs av de bra sakerna. Dessutom vet jag att den verkligen fungerar ner till dem -20 som den ska. Har testat det på ett 20 tal maskiner. Verkar tyvärr vara lite si och så på andra varianter.

Att bygga bort start och stopp handlar som du sa, om att koppla in en tank som ger längre drifttider och längre stilleståndstider. Det finns flera lösningar på hur man kopplar en sån och hur den kommer se ut beror på hur mkt plats det finns att tillgå. Finns även andra lösningar på den problematiken men detta är det enklaste och bästa alternativet. *vinkar*
   


Om maskin står ute eller inne tror jag spelar mindre roll än start/stopp och tryckuppsättning....när det gäller livslängd.

Kanske till och med bättre om den står ute, genom att den kompressorn alltid är varm av vevhusvärmaren.

Jag har läst 30% som ett genomsittlig förtjänst med flytande kondensering i jämförelse med fast.
Men du är väl mest van med maskiner som "tätar ut" och dÃ¥ är väl skillnaden 0%.   ;)




Utloggad ponand

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 7
  • Karma +0/-0
SV: Val av VP i Stockholm
« Svar #11 skrivet: 23 mars 2011, 08:37:08 »
Flytande eller semifast. Lite mindre viktigt. Finns fördelar med båda. Men rent ekonomiskt är det lite bättre med
flytande.

Jag har inga siffror pÃ¥ livslängd pÃ¥ olika maskiner, men det känns sÃ¥klart bättre med att ha allt inne.Och jag har Atrior som har gÃ¥tt i 40000 timmar snart.  Personligen ser jag  nästan bara fördelar med Thermias lösning, och det faktum att det är istort sett samma maskin som deras BV maskiner gör att man KAN hänga pÃ¥ ett hÃ¥l om man nu skulle vilja det av ngn anledning.

Man kan även "dopa" brinet med FL eller om man har en gammal brunn och få lite grundvatten kollektor etc etc.
Nackdelen är att det blir en liten förlust i och med att man har en växlare till gentemot en sådan maskin som CTC eller Thermias variant Atella.

Jag tycker den nackdelen uppvägs av de bra sakerna. Dessutom vet jag att den verkligen fungerar ner till dem -20 som den ska. Har testat det på ett 20 tal maskiner. Verkar tyvärr vara lite si och så på andra varianter.

Att bygga bort start och stopp handlar som du sa, om att koppla in en tank som ger längre drifttider och längre stilleståndstider. Det finns flera lösningar på hur man kopplar en sån och hur den kommer se ut beror på hur mkt plats det finns att tillgå. Finns även andra lösningar på den problematiken men detta är det enklaste och bästa alternativet. *vinkar*
   

Återigen tack för alla svar, det uppskattas!!!

Eftersom vi har ett ganska stort badkar hade vi tänkt att koppla en extra varmvattenberedare till VP, som jag har förstått detta kan man exempelvis koppla VP-ut (drygt 50 grader) till varmvattenberedarens in och på så vis endast få några grader som behöver värmas med el. Är detta en ok lösning? Kan denna lösning användas som ackumulatortank?


Utloggad ORAKLET

  • VVS-Tekniker
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 5464
  • Karma +28/-13
  • Kön: Man
SV: Val av VP i Stockholm
« Svar #12 skrivet: 23 mars 2011, 09:08:03 »
Nu handlade det om SEMI fast kondensering Lexus :)  vilket inebär att man kanske ligger 3 grader över börvärdet. inte att förväxla med fast kondensering som givetvis är en förkastlig form av VP drift för värmedrift *vinkar*

Vart hamnar typiskt en Altherma om vi pratar om en tät process? Tätar den ut? ;)

Nej den kommer inte att fungera som flödesutjämnande tank. Vi vill inte ha en ackumulator tank, även om tanken kan få en sådan funktion i vissa driftfall.

Varför inte ta en DUO med en 300 liters beredare, dÃ¥ slipper du en extra VVB. 

Utloggad ponand

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 7
  • Karma +0/-0
SV: Val av VP i Stockholm
« Svar #13 skrivet: 23 mars 2011, 09:19:25 »
Nu handlade det om SEMI fast kondensering Lexus :)  vilket inebär att man kanske ligger 3 grader över börvärdet. inte att förväxla med fast kondensering som givetvis är en förkastlig form av VP drift för värmedrift *vinkar*

Vart hamnar typiskt en Altherma om vi pratar om en tät process? Tätar den ut? ;)

Nej den kommer inte att fungera som flödesutjämnande tank. Vi vill inte ha en ackumulator tank, även om tanken kan få en sådan funktion i vissa driftfall.

Varför inte ta en DUO med en 300 liters beredare, dÃ¥ slipper du en extra VVB. 

Jag har kollat lite på CTC och de har ingen integrerad version likt DUO. Thermia är dock totalt sett dyrare än CTC-lösningen... Ett annat problem jag hört kan uppstå om man har flytande kondensering är knäppningar i rören, hur vanligt är detta?


Utloggad larryd

  • Har litet erfarenheter men ingen riktig
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2718
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Val av VP i Stockholm
« Svar #14 skrivet: 23 mars 2011, 09:22:11 »

Återigen tack för alla svar, det uppskattas!!!

Eftersom vi har ett ganska stort badkar hade vi tänkt att koppla en extra varmvattenberedare till VP, som jag har förstått detta kan man exempelvis koppla VP-ut (drygt 50 grader) till varmvattenberedarens in och på så vis endast få några grader som behöver värmas med el. Är detta en ok lösning? Kan denna lösning användas som ackumulatortank?


Eftersom...

du tydligen förbrukar mycket VV så blir en Ecoair105 för liten. Du måste gå upp ett eller två steg. Det går utmärkt att komplettera med en separat VVB som eftervärmer VV några grader. Så kör jag.
Men den funkar inte som volymtank för att minska start/stopptider.
Ett sätt att minska dessa är att sätta in en volymtank, går du upp i storlek rejält på LV borde du nog ha en sådan.

En acktank kan man naturligtvis oxå ha, men det innebär oftast att man måste köra fast kondensering och förlora 25-30% i verkningsgrad. Overkill i ett litet radhus.

Knäppningar i rör beror ju rätt mycket på hur rören är anlagda i ditt hus. Dvs hur vägg-genomföringar etc är gjorda. Rent generellt ger ett system som kör shuntat mindre knäppningar.
« Senast ändrad: 23 mars 2011, 09:29:26 av larryd »
180m2 i två plan. Dessutom 110m2 källare och garage/souterräng. B.å 1928. Stockholm.
 L/V CTC Ecoair105, dockad mot Pulsonex panna. 2rörs radiatorsystem. VV (efter)beredare 50l. 2st Panasonic E9DKE, varav en i källaren/garage/souterräng.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser