Författare Ämne: 8 grader i huset, elpatronen används ej  (läst 22978 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Henrik123456

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 38
  • Karma +0/-0
8 grader i huset, elpatronen används ej
« skrivet: 27 februari 2011, 09:34:57 »
Hej!

Jag har en Fighter 2010 och en VVM 240. I veckan löste en jordfelsbrytare ut i huset och det upptäcktes inte på flera dagar, eftersom vi var bortresta. Efter att jordfelsbrytaren återställts, så startade ändå inte värmesystemet. Igår, när vi kommit hem, så fick jag med on/off knapp igång värmesystemet. Efter 24 timmars drift har vi fortfarande bara 8 grader i huset, en grad mer än när vi startade systemet.

Det konstiga är att trots att systemet ligger på konstant 400 gradminuter, så är elpatronen inte inkopplad. Och när den är det, för det händer, så är den bara inkopplad ett fåtal sekunder.

Huset värms upp enbart med effektsteg B. Jag vet sen tidigare att det inte går att värma upp vårt hus med enbart kompressor, om det är kallare än 6 grader ute, så det räcker inte. Det är minus 5 ute just nu (vi bor i Lund).

Kan det ha något med effektvakten att göra (jag förstår inte riktigt vad det är för något men läste om det i manualen)?

Under en halvsekund, och med någon minuts mellanrum, visas på huvudmenyn texten "strömbegränsning".

Jag läste av menyerna för effektvakten 8.3.1 - 8.3.6

8.3.1 Säkringstorlek: 25 A
8.3.2 Max eleffekt: 13.5kW
8.3.3 Ström fas 1: 25,6A
8.3.4 Ström fas 2: 16,9A
8.3.5 Ström fas 3: 4,4A
8.3.6 Omsättning EBV trafo 300

Betyder 8.3.3 att effekten 25,6A * 400V = 10kW tas ut genom fas 1? Eller ska det delas ned med 300, alltså 30W?

Min huvudsakliga fråga är, varför är inte elpatronen inkopplad.

Vänliga hälsningar

Henrik Bengtsson
Har Nibe EVP 510 och Nibe 2300, installerat januari 2012. Bor i Lund. 170 kvm hus plus lika stor källare.

Utloggad Apan

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 4193
  • Karma +0/-2
SV: 8 grader i huset, elpatronen används ej
« Svar #1 skrivet: 27 februari 2011, 09:50:14 »
Säkringarna är för små, därför elbegränsning, men verkar väldigt snett på faserna, vad är det för enfasbelastning som drar så mycket?
Nyproducerat hus med brytet sadeltak, 148kvm, golvvärme med rad på övre plan, välisolerat med 400mm i plattan och 600mm i tak, Nibe 750 Frånluftvärmepump.
----------------------------------------------------------------------------------
Förbrukning i vårt gamla hus från -71 på 141 kvm med luftvärmepump..
Totalförb 2010: 20kwh/dygn, 52kw/kvm. 65kbm H2O.
Totalförb 2011: 23kwh/dygn, 61kw/kvm. 51kbm H2O.

Utloggad Henrik123456

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 38
  • Karma +0/-0
SV: 8 grader i huset, elpatronen används ej
« Svar #2 skrivet: 27 februari 2011, 11:35:59 »
Hej, jag vet inte vad det är för enfasbelastning som drar så mycket. Men det betyder väl inte att effekten är 25,6A * 400 V på den fasen? Det kan väl inte vara möjligt när elpatronen inte är inkopplad?

Vad menar du med att säkringarna är för små. Menar du säkringsinställningar på min NVS? Eller menar du de säkringar som sitter i huset? Om du menar det senare, så borde de (huvudsäkringarna) väl lösa ut? Menar du att inställningar i NVS är fel, så kanske det bara är för mig att ändra dem?

mvh

Henrik
Har Nibe EVP 510 och Nibe 2300, installerat januari 2012. Bor i Lund. 170 kvm hus plus lika stor källare.

Utloggad lödläckan

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 393
  • Karma +1/-0
SV: 8 grader i huset, elpatronen används ej
« Svar #3 skrivet: 27 februari 2011, 12:31:13 »
 Strömövervakningen mäter husets totala förbrukning. AlltsÃ¥ även spis, kupévärmare, elelement och andra inkopplade förbrukare. Stäng av allt utom VVM:en. och läs av strömmen. SlÃ¥ sedan pÃ¥ dina förbrukare och läs av efter varje tillslag. Fördela om till andra uttag sÃ¥ belastningen blir jämn. (jämnare).

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29315
  • Karma +18/-7
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: 8 grader i huset, elpatronen används ej
« Svar #4 skrivet: 27 februari 2011, 13:10:12 »
25A bör ju räcka mer än väl.
Det enda jag kan komma på som kan orsaka sån belastning är typ moter/kupevärmare, tvättmaskin, diskmaskin, torktumlare.

Men om jordfelsbrytaren löst ut så kan det vara fel på någon grej i huset, tyvärr kan dessa gå sönder och inte lösa ut som de ska igen.
Testa jordfelsbrytaren att den verkligen funkar som den ska?
Som sagt måste du hitta vad det är som drar så mycket el.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad rocas

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Örebro
  • Antal inlägg: 3880
  • Karma +3/-2
  • Kön: Man
SV: 8 grader i huset, elpatronen används ej
« Svar #5 skrivet: 27 februari 2011, 14:04:13 »
Enbart 2010 bör ju kunna ge minst 35 grader på radiatorerna, så några 8 plusgrader kan du väl inte ha.....eller?

Om jordfelsbrytaren har löst ut när ni var borta, så är det gissningsvis en maskin som var igång då.

Har du en extern vvb som kan ha ett dåligt värmeelement?

En elektrikerfelsöker nog ditt hus samt mäter upp och kopplar om, så att allt blir korrekt .....på en halv dag...max.
Bor i Örebro/Närke.
Nibe 2025-6, dockad direkt på returen till en kökspanna, ej tank, styrd via rumstermostat. Nyinstallerad (jan-09). KVT 11 monterad 2011 efter sönderfrusen förångare. Åretrunthus byggt 1907, men tillbyggt/renoverat under de 40 år jag har ägt det.
Flera olika luft/luft pumpar, som används som ac sommartid eller värmetillskott vid minusgrader.
Ved-kökspanna.
Rullande årsförbrukning/köpt el: 10000 kwh
39 st  solpaneler monterade hösten 2022.

Utloggad Henrik123456

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 38
  • Karma +0/-0
SV: 8 grader i huset, elpatronen används ej
« Svar #6 skrivet: 27 februari 2011, 20:42:57 »
Hej, jag förstod inte i morse, men efter att ha läst på detta forum, förstår jag att effektvakten (som står på 25A) mäter strömmen som går in i hela huset. Detta visste inte jag.

Tvättmaskinen och torktumlaren har gått konstant idag och igår. Och dessutom hade frys och kyl lagt av och är igång igen, så allt var igång samtidigt. Det kan förstås förklara hög strömförbrukning.

När jag stängde av det ena efter det andra, fick jag igång elpatronerna. Läget just nu är 10 grader i halva huset och 16 grader i resten. Och 8 grader i källaren.

Mitt system har alltid dragit väldigt mycket ström, men så har jag också ett stort hus.

Just nu visar de tre faserna, avläst på min värmepump,

fas1 22A
fas2 23A
fas3 20A

Effektläge II och III är inkopplade, motsvarande 4,5kW respektive 6kW = 10,5kW

Allt annat i huset är avstängt med undantag för kyl / frys, och några fåtal energisparlampor och datorn jag skriver på.

(22 + 23 + 20) * 240 V = 15,6kW

När jag stänger ner värmeväxlaren (går till sommarläge, kompressorn och tillsatsvärme stängde av) så ligger alla faser på Låg. Det ska motsvara mindre än 2A. Alltså i det läget drar mitt hus som mest:

(2 + 2 + 2) * 240 = 1,4 kW

Det kan bara betyda att min VVM / Fighter som drar minst 15,6 - 1,4 kW = 14,2 kW. (eller hur?)

Detta är väl konstigt. Var tar de övriga 3,7kW (14,2 - 10,5) vägen. Hur mycket behövs för att hålla kompressorn igång. Långt mycket mindre än 3,7kW väl? (den är i läge B).

Svar på frågor:
Jag hade 8 grader, men det har blivit varmare
Jag tror att det var utebelysningen (julgran) som orsakade utlös av jordfelsbrytare
Jag har ingen extern VVB, den är integrerade i VVM240
25A bör väl räcka, skriver Carl N. Men hur kan man veta det. I mitt fall verkar det ju inte räcka?
Något drar mycket el, men det verkar ju vara VVM / Fighter själv som drar el.

Henrik
Har Nibe EVP 510 och Nibe 2300, installerat januari 2012. Bor i Lund. 170 kvm hus plus lika stor källare.

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29315
  • Karma +18/-7
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: 8 grader i huset, elpatronen används ej
« Svar #7 skrivet: 27 februari 2011, 22:10:43 »
Problemet är nog att din tvättmaskin och torktumlare går på samma fas, be en elektriker dela upp dem på 2 olika faser så kommer det gå bättre i framtiden. Enligt ditt tidigare inlägg så finns utrymme på fas 3 att placera en storförbrukare.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad jonasb

  • En väldigt glad amatör med teknikintresse. Kan mer om reglersystem än om kompressorcykeln!
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 508
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
    • e-logger
SV: 8 grader i huset, elpatronen används ej
« Svar #8 skrivet: 27 februari 2011, 22:38:56 »
Kompressorn till min Split drar som mest 3,5 KW så det verkar inte orimligt med 3,7 KW med pumpar
och allt.
/Jonas
1790 tals stockhus i Stockholmsområdet, 140 m2 uppvärmd yta, konverterat till vattenburet 2007-2009, golvkomfortvärme + radiatorer, 50 m Aqua quattro kulvert, VVC, Nibe split installerad Dec 2009.

Utloggad Henrik123456

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 38
  • Karma +0/-0
SV: 8 grader i huset, elpatronen används ej
« Svar #9 skrivet: 28 februari 2011, 08:32:33 »
Vet någon vad som styr ifall steg I, II, III eller alla ska gå in. Jag har legat konstant på -400 gradminuter i 2 dygn, och förstås aldrig uppnått börvärde (alltid legat under) på framledningstemperaturen. Varför väljer inte systemet att ösa in så mycket det går, alltså både I, II och III?

Meny 2.0 visar framledningstemperatur, den aktuella och den beräknade inom parentes. Jag antar att med beräknade menas börvärdet? Den temp som systemet jobbar mot?

Är detta framledningstemperaturen på vattnet som går till mina radiatorer? Meny 2.7 kallas returtemperatur. Är detta temperaturen på vattnet som kommer tillbaka från mina radiatorer?

Henrik
Har Nibe EVP 510 och Nibe 2300, installerat januari 2012. Bor i Lund. 170 kvm hus plus lika stor källare.

Utloggad FRJO

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: västra götaland
  • Antal inlägg: 1450
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: 8 grader i huset, elpatronen används ej
« Svar #10 skrivet: 28 februari 2011, 10:56:59 »
FrÃ¥gan är om din värmepump lämnar nÃ¥n värme överhuvudtaget. Vad är det för effekt pÃ¥ 2010?  (edit sÃ¥g att du värmer 340m"2) DÃ¥ kan jag förstÃ¥ om den inte orkar)
Hur många timmar går vp per år?
Ett vanligt fel på dessa pumpar är att kompressorn går sönder och då går den bara i steg1 fast det står steg2 och då lämnar den inte mycket effekt. samt att man inte får några alarm.


Om inte elpatronen stegar upp kan det bero på fortfarande för högt elutag på någon av faserna

Min fundering hur de kan sÃ¥lt en sÃ¥dan anläggning till dig med sÃ¥ fruktansvärt liten vp  2010 fanns väl bara som 6 och 8 kw finns inte en chans att det skulle bli ekonomisk drift med de förutsättningarna.

Du hade säker behövt minst en 14kw men det fanns troligen inte en sån nibe när du köpte
Du har inte funderat pÃ¥ en bergvärmeanläggning?   Du mÃ¥ste väl ha en bra hög Ã¥rsförbrukning med de förutsättningarna
« Senast ändrad: 28 februari 2011, 11:09:51 av FRJO »
Nibe 1115-10,vpa 200/70. 2 st borrhål med 120 m aktivt djup
Värmer hus från 70 talet med uppvärmd yta 310 m2
Inomhuspool 40m3 24grader
Fujitsu slim 12 för ac
Årsförbrukning ca20000 kw/h

Utloggad Henrik123456

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 38
  • Karma +0/-0
SV: 8 grader i huset, elpatronen används ej
« Svar #11 skrivet: 28 februari 2011, 15:03:54 »
Hej och tack för ditt svar. Anläggningen köptes av den som byggde huset åt oss, 2006, av Värmia Syd. Jag vet inte hur många timmar per år system går. Men det är förstås så att det går konstant så snart temperaturen går under ca 13 grader. NVS har varit här många gånger. Och i början försökte jag få hjälp också av Värmia Syd. Men kunskapsnivån hos dem är inte så hög.

Jag har en årsförbrukning av el på 33000kWh.

Jag är frustrerad eftersom jag inte vet vad jag ska göra. Jag kan tänka mig att byta hela systemet, om jag bara visste att det skulle hjälpa. Kanske det vore möjligt att bara byta värmepumpen till något mycket större, och behålla VVM 240?

Jag tror att min värmepump lämnar värme, eftersom rören som går ut till den blir varma. Hur ser jag om effektsteg B är sönder?

Det som just nu förbryllar mig mest av allt är att ärvärdet på framvattnet aldrig når önskat värde. Den står på ärvärde 47,9C och börvärde 51,7C. Den är förstås konstant på -400 gradminuter.

Hur kan det vara så. Elpartonen går hela tiden, eftersom jag inte kör något annat i huset just nu (så effektvakterna tillåter elpatron).

Bergvärme har jag hört är problematiskt där jag bor eftersom det kan ske förskjutningar i leran. Fast jag vet inte säkert.

Tack för dina svar!
Har Nibe EVP 510 och Nibe 2300, installerat januari 2012. Bor i Lund. 170 kvm hus plus lika stor källare.

Utloggad Brinnerstark

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Fagersta/Sverige
  • Antal inlägg: 78
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Don´t call me stupid!!
SV: 8 grader i huset, elpatronen används ej
« Svar #12 skrivet: 28 februari 2011, 16:12:04 »
Att pumpen inte kommer upp i är-värde beror ju på att huset har större effektbehov än vad din anläggning klarar av att ge.
Det är ytkylt och all effekt räcker inte till och det tar lång tid att komma ikapp.

Gradminuter står konstant på -400.
Det beror på att pumpen inte börjar räkna upp eftersom du aldrig kommer på plussidan mellan är och bör värde.
Någon här i forumet förklarade för mig hur det fungerar med gradminuterna:
Det är en löpande summering som varje minut jämför är och börvärde och summerar, i ditt fall då 47,9-51,7= -3,8
Det läggar den till varje minut men eftersom din står fast på -400(Lägsta värde) så kan den inte lägga till mer minus.
Jag har en F2025 den räknar ner till -1400
Min Grå Jako,"Elin".
Man kan tro att Nibe lånat henne för sin marknadsföring.

Utloggad FRJO

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: västra götaland
  • Antal inlägg: 1450
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: 8 grader i huset, elpatronen används ej
« Svar #13 skrivet: 28 februari 2011, 18:08:27 »
33000kw/H per år låter inte som extremt mycket med tanke på att elpatronen går från +13 ºC
Går den sönder i framtiden så se till att du får en större vp
Vid extrem lÃ¥ngvarig kyla klarar pannan hÃ¥lla kÃ¥ken varm dÃ¥?   Eller beror det enbart pÃ¥ att huset varit nerkylt
Nibe 1115-10,vpa 200/70. 2 st borrhål med 120 m aktivt djup
Värmer hus från 70 talet med uppvärmd yta 310 m2
Inomhuspool 40m3 24grader
Fujitsu slim 12 för ac
Årsförbrukning ca20000 kw/h

Utloggad Henrik123456

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 38
  • Karma +0/-0
SV: 8 grader i huset, elpatronen används ej
« Svar #14 skrivet: 28 februari 2011, 19:59:35 »
Hej! Extrem långvarig kyla har vi nog aldrig haft, så jag ser det inte som ett problem. Det är ju ovanligt i Skåne. Jag tror i princip att vi klarar oss också vi kyla, med lite lägre temperatur i huset.

Det ska sägas att värmen stiger, sakta men säkert. Och börjar närma sig uthärdligt.

Jag hade besök idag av en värmeexpert. Hon gjorde något med min VVM som jag inte förstod. Hon "lurade systemet" sa hon, att alltid värme upp varmvattnet endast med hjälp av elpatron. Och hon höjde maxtemperatur till 60 grader (50 grader förut) på varmvattnet.

Hon sa att då kommer värmepumpen att endast ägna sig åt att värme upp radiatorvattnet. Och när det behövs extra värme (?) så shuntas det ut från det vattnet som värmts av elpatronen. Jag förstod inte detta. Kan någon förklara.

Och varför skulle det hjälpa att sänka energiförbrukningen? Kompressorn kommer att arbeta konstant och hela tiden, precis som den gjorde innan hon ändrade mina inställningar.

Vad menade du med att elpatronen går från +13C? Har jag skrivit det?

Experten sa andra saker till mig. Mitt värmesystem i den nya delen av huset bestÃ¥r av enrörskopplingar (seriekopplade) i dimension 15 som ibland övergÃ¥r i 12mm. Och jag hade alldeles för lite radiatoryta. Det var en helt felaktig installation. Riktigt usel, enligt henne. Jag borde byta hela systemet, eller komplettera med ytterligare ett. Inte roligt att höra. Denna del av huset är byggd 2006 och är i alla andra avseenden väldigt välgenomförd (min egen bedömning). Jag ringde sen vÃ¥r VVS:are. Han sa, nej nej, det är inte en enrörskooppling, utan en parallell koppling, och rören som använts är standard  (15 och 12 mm). Han sa att när installationen gjordes, var tanken att gaspanna skulle användas, som ska jobba med högre framledningstemperatur, därav mindre radiatoryta.

För min egen notis kan sägas att installatören och VVS:aren är oense om ifall värmepumpen installerade före tillbyggnad (det hävdar VVS:aren) eller efter (som installatören påstår). Om installatören har rätt, så förklarar det varför vi har en underdimensionerad värmepump. Och om VVS:aren har rätt så förklarar det varför vi har för lite radiatoryta. Tillbyggnaden är på 85 plus 85 kvm.

Jag ägde inte huset, när detta gjordes, men är den första som bott i huset.
Har Nibe EVP 510 och Nibe 2300, installerat januari 2012. Bor i Lund. 170 kvm hus plus lika stor källare.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser