Författare Ämne: ComfortZone vågar man ?  (läst 17299 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad montana

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 23
  • Karma +0/-0
ComfortZone vågar man ?
« skrivet: 12 september 2005, 20:15:50 »
Hej!
För det första vill jag tacka för ett kanonforum och speciellt alla kloka och seriösa inlägg från Janne El-Energi , Richard,  Bjohan , Frej med mera.
Jag bor i ett enplans hus på 130 kvm med vattenburen el och självdrag. Huset ligger i Mellansverige.
Jag har dragit ventilationskanaler själv och allt står klart inför köpet av en värmepump.
Det var i det här forumet jag blev intresserad av en ComfortZone CE-50 och har varit ganska bestämd att köpa en tills idag  :-[
Just nu ligger en offert på mitt bord på 67,500 inklusive moms för montering av pumpen Samma firma gav mig en andra offert på 47,500 på en IVT 490.  Killen tyckte att det var lite dyrt med CZ och sade att jag skulle fundera noga på det.
Jag har läst alla tidigare inlägg och alla fakta om CZ värmepump och att den är mycket bättre än IVT och så vidare, men vill gärna höra era synpunkter igen.
Ni som äger en CZ. Är ni nöjda med den?
Om ni fick välja idag, skulle ni fortfarande välja en CZ pump ?
Sparar man verkligen mycket mera än en IVT 490 ?
Ni som inte äger en CZ. Skulle ni välja den?
Jag är som sagt tacksam för alla era svar!

Mvh

Montana

Utloggad BJohan

  • Expert på värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 577
  • Karma +0/-0
SV: ComfortZone vågar man ?
« Svar #1 skrivet: 12 september 2005, 21:29:27 »
Hej Montana!

Det stämmer att prisskillnaden är ca 20 000 kr mellan en traditionell FVP och Comfortzone som har helt andra komponenter (t ex scrollkompressor) och är mycket mer snillrik konstruktion. Det pris du har fått låter helt ok eftersom själva FVP:en från Comfortzone kostar ca 60 000 kr. Skillnaden i elförbrukning jämfört med IVT490 beror på storleken på huset, eller rättare sagt frånluftsflödet. Ju större hus, desto mer sparar CZ. Man kan nog räkna med att den sparar 4000-6000 kWh/år jämfört med IVT490. Prisskillnaden tjänar man alltså in ganska snabbt. En annan skillnad är att CZ har en kostnadsfri försäkring på 6 år som kan förlängas till 10 år mot en mindre kostnad. En sådan försäkring går inte att teckna för "vanliga" FVP:ar, om jag inte är helt felunderrättad. Min uppfattning är att driftsäkerheten är ganska tveksam hos "vanliga" FVP:ar. Jag skulle absolut välja CZ igen. För mig finns inget alternativ när det gäller att para ihop driftsekonomi, pris och enkel installation.
Hus från Fiskarhedenvillan på Resarö. 185 m2 värms med Comfortzone CE65 sedan 2010. Vattenburen golvvärme i bottenplan, vattenradiatorer på övre plan. Pool 4x8 m värms med CE65 och värmeväxlare.

Utloggad montana

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 23
  • Karma +0/-0
SV: ComfortZone vågar man ?
« Svar #2 skrivet: 12 september 2005, 21:55:34 »
Tack BJohan för snabbt svar!

Jag har hört att några har varit missnöjda med ljudet, stämmer det? Själv har jag satt en ljuddämpare innanför ingången för frånluften och en vid utgången för avluft. Det var en ventilationskille här innan och ritade alla ventiler och sånt. Jag satt en fresh 90 i varje rum och två i vardagsrummet , 9 totalt. Hoppas att det blir bra!

Sitter här och tänker , och tänker  >:(
Tack igen !!!

Mvh
Montana

Utloggad Frej

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 35
  • Karma +0/-0
SV: ComfortZone vågar man ?
« Svar #3 skrivet: 13 september 2005, 15:28:24 »
Hej Montana!

Jag kan tyvärr inte jämföra min cz med andra pumpar eftersom jag inte har erfarenhet av dem, men jag har ännu inte ångrat mig. Min totala elförbrukning verkar hamna på 14000kwh mot tidigare 24000-25000kwh. Angående ljudnivån så visst hörs maskinen, både ventilationen och kompressorn. Om det är störande är ju subjektivt, men jag störs inte av ljudet.

Frej

Utloggad montana

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 23
  • Karma +0/-0
SV: ComfortZone vågar man ?
« Svar #4 skrivet: 13 september 2005, 18:45:42 »
Tack Frej!

Det var inte dåligt från 24500 till 14000!
Jag har skickat planritningen på huset och beskrivningen till de på CZ och väntar på en kalkyl.
Sen är bara att bestämma sig.!
Undrar om det fins nån statistikt över hur många pumpar de har sålt kontra defeckt och sånt ?

Hälsningar
Montana

Utloggad Raj

  • Expert på värmepump
  • ****
  • Stad/land: Blekinge
  • Antal inlägg: 277
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: ComfortZone vågar man ?
« Svar #5 skrivet: 13 september 2005, 19:32:26 »
Du säger inte hur gammal huset är. Jag antar at det är ganska nytt och enplan. Både ljud störning och vibrations störning kan vara ett problem. Ju större kompressor desto värre med ljud och vibration. Nya hus kan vara känsliga för stomljudstörning. Kan man ersätta störd sömn på natten med några tusen lappar som man sparar på el? Om man tänker montera FLVP i källaren, då är ljud ett mindre bekymmer. Men som jag förstår du har ingen källare. Gärna gå och lyssna på olika FLVP i drift innan du bestämmer dig. Jag fick byta till Autoterm 190 FLVP. Nu, är jag nöjd. Som det sägs på Engelska, "I'd rather go with the Devil I know than the one I do not know!"
Blekinge, 150 kvm, ett och ett halv plan, byggt på 80 talet, Autoterm 190F flvp monterad Jan 2005. Två vuxna och två tonåringar. Totalt elkonsumtion 14800KWT/år (2005-2006) efter FLVP. Innan FLVP, med bara elpanna och vatten buren radiatorer 23000KWT/år. Monterad även en Toshiba RAS 13 luft-luft VP i Juli, 2006. Med FLVP och LL-VP ligger års total förbrukning på 11000-12000KWH nu mera.  Aug 2008 monterad även en krypgrundsavfuktare model Acetec PD250. Bytt Autoterm 190F till Nibe 370F den Okt 07, 2019.

Utloggad montana

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 23
  • Karma +0/-0
SV: ComfortZone vågar man ?
« Svar #6 skrivet: 13 september 2005, 20:06:59 »
Tack Raj!!
Jag har enplanshus byggt 1956. Huset är byggt på en betongplatta , FVP kommer att stå i panrummet direkt på plattan för där är golnivån lägre och det är betonggolv jag ser där. Den kommer att stå vägg mot vägg mot vardagsrummet ??
Har varit och tittat på en IVT, men det var inga störande ljud alls. Hmm Det vore bra att lyssna på en sådan!

Utloggad Raj

  • Expert på värmepump
  • ****
  • Stad/land: Blekinge
  • Antal inlägg: 277
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: ComfortZone vågar man ?
« Svar #7 skrivet: 13 september 2005, 22:31:16 »
Det mest störande i vårt fall var stomljud på andra sidan av väggen (FLVP stod vägg i vägg mot en av våra sovrum).  Väggen var isolerad från tidigare men det  hjälpte inte. Det faktiskt hördes i hela huset. Vi blev tvungen at byta FLVP.  Som jag sa tidigare, nu har vi Autoterm 190F (samma som IVT) och det fungerar mkt bra. Vi passade på at lägga till xtra lager Gips skiva på väggen bakom värmepumpen. Vi har även ljuddampare på luft sidan (en av många förbättrings försök vid första FLVpumpen). Autoterm 190F har nu fungerat bra (utan eltillskott) sedan mitten av Maj. På vintern, klarar det inte at både värma upp vatten och huset utan eltillskott men det gör inte de andra FLVP inte heller. Lycka till med ditt beslut!
Blekinge, 150 kvm, ett och ett halv plan, byggt på 80 talet, Autoterm 190F flvp monterad Jan 2005. Två vuxna och två tonåringar. Totalt elkonsumtion 14800KWT/år (2005-2006) efter FLVP. Innan FLVP, med bara elpanna och vatten buren radiatorer 23000KWT/år. Monterad även en Toshiba RAS 13 luft-luft VP i Juli, 2006. Med FLVP och LL-VP ligger års total förbrukning på 11000-12000KWH nu mera.  Aug 2008 monterad även en krypgrundsavfuktare model Acetec PD250. Bytt Autoterm 190F till Nibe 370F den Okt 07, 2019.

Utloggad BJohan

  • Expert på värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 577
  • Karma +0/-0
SV: ComfortZone vågar man ?
« Svar #8 skrivet: 13 september 2005, 22:58:28 »
Comfortzone låter inte mer än andra FVP:ar, dvs ca 50 dBA på 1 m avstånd i ett kalt rum utan särsklit mycket ljudabsorption. Den låter dock lite annorlunda, mer kompressor och mindre fläkt. Jag jobbar som akustiker och är extremt ljudkänslig. Luftljudet är jag inte et dugg störd av. Det räcker med att stänga dörren till tvättstugan så blir det tyst. Jag tyckte jag hörde lite stomljud från min CZ så jag ställde den på vibrationsisolerande kuddar och nu hörs ingenting. Min står på betongplatta och det gör att det är ganska lätt att isolera bort stomljudet. Eftersom CZ har kraftigare kompressor än andra FVP:ar är det ganska naturligt att stomljudet kan bli högre och jämförbart med mindre bergvärmepumpar. Om det skulle uppkomma är det ändå ganska lätt att åtgärda.

Man bör inte placera värmepumpar för nära väggar, och gärna en ljudabsorberande skiva mot väggen. Alla kopplingar ska vara av slang, stumma rörkopplingar ska undvikas. En extra skiva gips eller två på väggarna är inte heller fel som Raj säger. En bra ljuddämpare bör monteras där frånluften ansluter till FVP:en. På avluften behövs ingenting. Hur mycket ljud som sedan alstras i kanalsystemet beror på hur bra kanalerna är dragna. Man ska undvika skarpa krökar och hålla nere strömningshastigheten med grova kanaler. Man får då också ett lågt tryckfall som gör att man kan köra fläkten på lägre varvtal med bibehållet flöde. I mitt fall klarar jag mig med läge 2 av 5 möjliga och jag värmer upp 217 m2.

Kolla med Comfortzone om du får titta och lyssna på någon referensinstallation. Det gjorde jag innan jag bestämde mig.
Hus från Fiskarhedenvillan på Resarö. 185 m2 värms med Comfortzone CE65 sedan 2010. Vattenburen golvvärme i bottenplan, vattenradiatorer på övre plan. Pool 4x8 m värms med CE65 och värmeväxlare.

Utloggad montana

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 23
  • Karma +0/-0
SV: ComfortZone vågar man ?
« Svar #9 skrivet: 16 september 2005, 17:15:54 »
Jag vet att ni är nyfikna så ville meddela att jag har nu beställd en CZ.
Jag ringde till några ägaren av pumpen och pratade med de på CZ. De gjorde även en kalkyl som jag är mer än nöjd med. Fick höra att förra året gjorde de några justeringar och att pumpen vibrerar och låter mycket mindre.”VVS-Killen som tyckte att det var lite dyrt” hade varit på någon mässa och sett pumpen och tyckte att den var bra numera 
Nu är det bara att vänta!
1000 Tack för alla bra tips och kommentarer!

Utloggad BJohan

  • Expert på värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 577
  • Karma +0/-0
SV: ComfortZone vågar man ?
« Svar #10 skrivet: 21 september 2005, 16:38:15 »
Hus från Fiskarhedenvillan på Resarö. 185 m2 värms med Comfortzone CE65 sedan 2010. Vattenburen golvvärme i bottenplan, vattenradiatorer på övre plan. Pool 4x8 m värms med CE65 och värmeväxlare.

Utloggad Sfinx

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 971
  • Karma +2/-1
  • Värmepumpar = eldrivna solfångare
SV: ComfortZone vågar man ?
« Svar #11 skrivet: 21 september 2005, 21:35:32 »
Räknade och räknade till jag hittade det som fixade kalkylen. Sc:,h
Luftflödet.
Comfortzone räknar med  COP och effekter utifrån 220 m3/timman.
Vanligtvis räknar man med att luften behöver bytas helt varannan timma för att få en rimlig blandning av komfort och ekonomi. Det betyder i detta fall 440 m3 luft. Med 2.5 meters takhöjd i snitt ger det en hus om 176 m3
(Eller 183 m3 med 2,4 m takhöjd)
I mindre hus får man ut mindre efekt för att luftflödet minskar.
Bibehåller man flödet får man värma och kyla mer, vilket i sig är ok eftersom man kyler mer än man värmer oftast.
Men det blir mer drag i ventilationen.  Och i värsta fall oljud.

I princip är det  en luft-vatten värmepump där man flyttat in utedelen och kör  inluften via ventilationen.
Har man ventilation och för det kan det kanske vara intressant.
Man får ju värmeåtevinning + luft-värmepump i samma paket

Utloggad BJohan

  • Expert på värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 577
  • Karma +0/-0
SV: ComfortZone vågar man ?
« Svar #12 skrivet: 21 september 2005, 22:33:01 »
Min rek flöde för CZ är 150 m3/h. Det motsvarar hus på ca 120 m2 med normenligt flöde. Då ger den ca 4 kW. I stora hus ger den upp till 5,5 kW.

Jag har ett 200 m2 stort hus och ventilationen är justerad till 270 m3/h. Jag har en lite speciell lösning hos ventilationssystemet med utsug även i sovrum för att få ventilation även då dörren är stängd. Jag har alltså lite för stor luftväxling i förhållande till husets storlek. Det ger enligt Comfortzone något mer effekt än 5 kW men även mer avkylning. I mitt fall är skillnaden så liten att det går jämnt ut. Ett kraftigt forcerat flöde gör bara att man slösar energi.

Skillnaden mot en uteluftvärmepump är att man får fullt COP även på vintern, eftersom VP alltid jobbar under samma förhållanden. Avfrostningen går också att lösa på ett enklare sätt än hos uteluftsvärmepumpar. Man blåser bara på med varm ventilationsluft. Jag tror även att livslängden blir längre eftersom VP inte har någon utomhusdel.
Hus från Fiskarhedenvillan på Resarö. 185 m2 värms med Comfortzone CE65 sedan 2010. Vattenburen golvvärme i bottenplan, vattenradiatorer på övre plan. Pool 4x8 m värms med CE65 och värmeväxlare.

Utloggad hplp

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Lund
  • Antal inlägg: 3075
  • Karma +4/-3
  • Kön: Man
  • Jag älskar värme, men inte för mycket.
SV: ComfortZone vågar man ?
« Svar #13 skrivet: 21 september 2005, 23:17:24 »
Hej, kan varken råda eller avråda, jag valde min efter typen av beredare, rostfri ett måste. Har dock funderat på comfortzones livsläng, man kör den ganska hårt, tryckskildnaden blir rätt stor i komressorn lite betänksam blir jag alt. Sc:,h
126kvm 1plan IVT490 Skåne. 2 vuxna 22grader i huset. Beräknad tot årsförbrukning el 12500kWh. Inkl. ytterbelysning som drar ca 150kWh. IVT 490 förväntas dra ca 5800kWh av det totala. Men som vanligt så spricker det förmodligen. Det gjorde det inte,5400 blev det, tack du globala värmare, 400 spänn att rumla för.

Utloggad montana

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 23
  • Karma +0/-0
SV: ComfortZone vågar man ?
« Svar #14 skrivet: 29 november 2005, 18:12:02 »
Ja nu är man glad  ;D
Efter en lång väntetid är nu värmepumpen på plats!
Installationen blev klar på en dag. Allt gick utan problem.
Återkommer med mera info senare.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer n 20 rs erfarenhet av vrmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!