Författare Ämne: Hur luftar man golvärmeslingorna?  (läst 78967 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad pjoffen

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 422
  • Karma +0/-0
Hur luftar man golvärmeslingorna?
« skrivet: 30 december 2010, 23:08:48 »
Hej!

Har golvvärme från LK på bottenvåningen i mitt hus. Tycker att värmen på golvet i vissa rum är lite ojämn, varma fläckar på vissa ställen och kallare på vissa fläckar. Tycker även att jag får köra ut onormalt hög framledningstemperatur för att hålla inomhustempen uppe (då jag slår av min luftvärmepump och kör med enbart golvvärmen). Så nu tänkte jag testa att lufta golvvärmeslingorna för att se om det gör någon skillnad. Till golvvärmen är en IVT 490 kopplad. Har luftat beredaren i 490 någon gång, men jag har aldrig luftat golvslingorna. Så nu undrar jag hur man går till väga för att luft golvslingorna? Har försökt läsa mig till det men inte hittat någon konkret beskrivning. Så alla tips/beskrivningar är välkommna!

Jag bifogar en bild på min golvvärmefördelare nedan.

« Senast ändrad: 30 december 2010, 23:11:12 av pjoffen »
140m2 1 1/2 plans hus i Sundsvall, byggår 1994.
Vattenburen golvvärme på bottenvåning (80m2), elradiatorer på övervåning (60m2).
IVT12GR-N luftvärmepump installerad November 2008.
IVT490 frånluftsvärmepump installerad Januari 2009.
Årsförbrukning Nov 07 till Nov 08: 22874kWh (med trasig frånluftsvärmepump Autoterm Corus 2000A).
Årsförbrukning Jan 09 till Jan 10: 12100kWh

Utloggad Balkkin

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 101
  • Karma +0/-0
SV: Hur luftar man golvärmeslingorna?
« Svar #1 skrivet: 31 december 2010, 13:39:39 »
1. stäng samtliga slingor på fördelaren och stäng returventilen på fördelaren
2. koppla fast en slang på urtappningsventilen på ventilen på returen
3. öppna urtappningsventilen och en slinga i taget. dvs du "spolar" varje slinga
4. när du spolat alla slingor stänger du slingorna samt tilloppsventilen och öppnar returventilen istället. så blir den spolad också.(fungerar inte om du har en backventil på returen någonstans).
5 stäng urtappningen och öppna alla slingor/ventiler. klart!  trycket fÃ¥r du ju lov att hÃ¥lla pÃ¥ ca 1 bar när du spolar slingorna ungefär.. hoppas du förstod detta och att det hjälpte!

Utloggad Stolle

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 161
  • Karma +0/-0
SV: Hur luftar man golvärmeslingorna?
« Svar #2 skrivet: 31 december 2010, 15:38:24 »
Jag har visserligen Wirsbo och golvvärme både på över och undervåning. Jag luftar den övre spridaren genom att först koppla på en halvtumssslang till övre fördelaren och öppna ventilen tills det bara kommer vatten. Har du enbart på nedervåningen bör systemets högsta punkt vara pannans topp o där bör luften samlas
Nibe F1255-16, installerad 2016-04-10, 204 m2 uppvärmd yta i 2 plan i Lindome, golvvärme i plattan och radiatorer på övre plan, 160 m borrhål med högt grundvatten.

Utloggad pjoffen

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 422
  • Karma +0/-0
SV: Hur luftar man golvärmeslingorna?
« Svar #3 skrivet: 31 december 2010, 17:54:21 »
Hej Balkkin och tack för hjälpen!

Jaha dÃ¥ ska vi se om jag förstÃ¥tt allting rätt. Det kommer säkert fler frÃ¥gor när jag sätter igÃ¥ng och ska luft slingorna, men det tänkte jag inte göra ikväll pÃ¥ självaste nyÃ¥rsafton.  :)

1. stäng samtliga slingor på fördelaren och stäng returventilen på fördelaren

Ska jag stänga slingorna genom att vrida  igen insexskruvarna som sitter under dom röda plastlocken? Eller ska jag stänga dom genom att vrida igen rattarna pÃ¥ returen?


2. koppla fast en slang på urtappningsventilen på ventilen på returen

Är det alltså här vid den röda markeringen på bilden nedan som jag ska koppla slangen och släppa ut vatten (och ev luft)?

140m2 1 1/2 plans hus i Sundsvall, byggår 1994.
Vattenburen golvvärme på bottenvåning (80m2), elradiatorer på övervåning (60m2).
IVT12GR-N luftvärmepump installerad November 2008.
IVT490 frånluftsvärmepump installerad Januari 2009.
Årsförbrukning Nov 07 till Nov 08: 22874kWh (med trasig frånluftsvärmepump Autoterm Corus 2000A).
Årsförbrukning Jan 09 till Jan 10: 12100kWh

Utloggad pjoffen

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 422
  • Karma +0/-0
SV: Hur luftar man golvärmeslingorna?
« Svar #4 skrivet: 31 december 2010, 17:58:17 »
Jag har visserligen Wirsbo och golvvärme både på över och undervåning. Jag luftar den övre spridaren genom att först koppla på en halvtumssslang till övre fördelaren och öppna ventilen tills det bara kommer vatten. Har du enbart på nedervåningen bör systemets högsta punkt vara pannans topp o där bör luften samlas

Hej Stolle och tack för hjälpen!

Så då borde det alltså enligt dig räcka med att jag bara luftar beredaren på min IVT490?

Jag hoppas att det är luft i slingorna annars är det nog golvet som är dÃ¥ligt konstruerat för golvvärme tyvärr.  Sc:,h
140m2 1 1/2 plans hus i Sundsvall, byggår 1994.
Vattenburen golvvärme på bottenvåning (80m2), elradiatorer på övervåning (60m2).
IVT12GR-N luftvärmepump installerad November 2008.
IVT490 frånluftsvärmepump installerad Januari 2009.
Årsförbrukning Nov 07 till Nov 08: 22874kWh (med trasig frånluftsvärmepump Autoterm Corus 2000A).
Årsförbrukning Jan 09 till Jan 10: 12100kWh

Utloggad Balkkin

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 101
  • Karma +0/-0
SV: Hur luftar man golvärmeslingorna?
« Svar #5 skrivet: 01 januari 2011, 12:49:51 »
Hej Balkkin och tack för hjälpen!

Jaha dÃ¥ ska vi se om jag förstÃ¥tt allting rätt. Det kommer säkert fler frÃ¥gor när jag sätter igÃ¥ng och ska luft slingorna, men det tänkte jag inte göra ikväll pÃ¥ självaste nyÃ¥rsafton.  :)

1. stäng samtliga slingor på fördelaren och stäng returventilen på fördelaren

Ska jag stänga slingorna genom att vrida  igen insexskruvarna som sitter under dom röda plastlocken? Eller ska jag stänga dom genom att vrida igen rattarna pÃ¥ returen?


2. koppla fast en slang på urtappningsventilen på ventilen på returen

Är det alltså här vid den röda markeringen på bilden nedan som jag ska koppla slangen och släppa ut vatten (och ev luft)?


det duger bra att stänga pÃ¥ rattarna.  ja precis där vid röda markeringen, dra slangen till nÃ¥tt avlopp i närheten, eller ut genom fönstret.. och lÃ¥t spola varje slinga ordentligt.

Utloggad pjoffen

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 422
  • Karma +0/-0
SV: Hur luftar man golvärmeslingorna?
« Svar #6 skrivet: 03 januari 2011, 14:34:58 »
det duger bra att stänga pÃ¥ rattarna.  ja precis där vid röda markeringen, dra slangen till nÃ¥tt avlopp i närheten, eller ut genom fönstret.. och lÃ¥t spola varje slinga ordentligt.

Jahapp då var man igång med att spola igenom slingorna, men hur länge behöver man igentligen spola igenom dom? Vad är det på ett ungefär för volym vatten i en golvvärmeslinga? Förstår att det förstås beror på längden hos slingan, men på ett ungefär. Jag har totalt 80 kvadratmeter golvvärme, fördelat på 5 slingor.

Jag har för varje slinga gjort så här:
Har börjat med att öka trycket till ca 2 bar på värmepumpen, och sedan har jag spolat en slinga tills trycket på värmepumpen är nere vid ca 1 bar. Sedan körde jag upp trycket till 2 bar igen och spolade samma slinga tills trycket var 1 bar igen. Alltså två sådana spolningar per slinga. Räcker det? Eller ska man spola längre? Testade att dra slangen till en 10-litershink på sista slingan jag spolade, och då blev det ca 4 liter vatten i hinken efter mina två genomspolningar på den slingan.
140m2 1 1/2 plans hus i Sundsvall, byggår 1994.
Vattenburen golvvärme på bottenvåning (80m2), elradiatorer på övervåning (60m2).
IVT12GR-N luftvärmepump installerad November 2008.
IVT490 frånluftsvärmepump installerad Januari 2009.
Årsförbrukning Nov 07 till Nov 08: 22874kWh (med trasig frånluftsvärmepump Autoterm Corus 2000A).
Årsförbrukning Jan 09 till Jan 10: 12100kWh

Utloggad pjoffen

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 422
  • Karma +0/-0
SV: Hur luftar man golvärmeslingorna?
« Svar #7 skrivet: 03 januari 2011, 15:20:17 »
Googlade lite och räknade ut att volymen i min golvvärme är ca 40-50 liter. Så jag spolade några gånger till (ca 10liter ur varje slinga).
140m2 1 1/2 plans hus i Sundsvall, byggår 1994.
Vattenburen golvvärme på bottenvåning (80m2), elradiatorer på övervåning (60m2).
IVT12GR-N luftvärmepump installerad November 2008.
IVT490 frånluftsvärmepump installerad Januari 2009.
Årsförbrukning Nov 07 till Nov 08: 22874kWh (med trasig frånluftsvärmepump Autoterm Corus 2000A).
Årsförbrukning Jan 09 till Jan 10: 12100kWh

Utloggad pjoffen

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 422
  • Karma +0/-0
SV: Hur luftar man golvärmeslingorna?
« Svar #8 skrivet: 06 januari 2011, 19:03:11 »
När jag höll på och luftade slingorna fick jag syn på några saker som ser ut att ha med avluftning att göra. Mellan värmepumpen och golvvärmefördelaren sitter det på framledningen och returledningen en rörstump/avstick på vardera ledning. Dessa avstick sitter på den högsta punkten i systemet, så jag antar att det har att göra med avluftning.

På returledningen verkar det sitta en nippel som man kan skruva på mha nyckeln som sitter där. På framledningen sitter det någon annan mojäng (automatisk avluftare kanske?)
Vad är dessa grunkor till för? Ska jag avlufta eller göra något med dessa också?

140m2 1 1/2 plans hus i Sundsvall, byggår 1994.
Vattenburen golvvärme på bottenvåning (80m2), elradiatorer på övervåning (60m2).
IVT12GR-N luftvärmepump installerad November 2008.
IVT490 frånluftsvärmepump installerad Januari 2009.
Årsförbrukning Nov 07 till Nov 08: 22874kWh (med trasig frånluftsvärmepump Autoterm Corus 2000A).
Årsförbrukning Jan 09 till Jan 10: 12100kWh

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat pÃ¥ Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +20/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
SV: Hur luftar man golvärmeslingorna?
« Svar #9 skrivet: 07 januari 2011, 00:59:24 »
Det är en automatisk avluftare.
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Utloggad Krister F

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 33
  • Karma +0/-0
SV: Hur luftar man golvärmeslingorna?
« Svar #10 skrivet: 07 januari 2011, 10:05:31 »
Hur fungerar en sådan då? Har själv en nästan identisk sådan...

Utloggad pjoffen

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 422
  • Karma +0/-0
SV: Hur luftar man golvärmeslingorna?
« Svar #11 skrivet: 07 januari 2011, 12:15:57 »
Okej tack dÃ¥ vet jag!  Thumbsup

140m2 1 1/2 plans hus i Sundsvall, byggår 1994.
Vattenburen golvvärme på bottenvåning (80m2), elradiatorer på övervåning (60m2).
IVT12GR-N luftvärmepump installerad November 2008.
IVT490 frånluftsvärmepump installerad Januari 2009.
Årsförbrukning Nov 07 till Nov 08: 22874kWh (med trasig frånluftsvärmepump Autoterm Corus 2000A).
Årsförbrukning Jan 09 till Jan 10: 12100kWh

Utloggad Furu

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 1
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Hur luftar man golvärmeslingorna?
« Svar #12 skrivet: 18 november 2012, 15:52:16 »
Hej,

Eftersom jag för mitt liv inte kan begripa hur jag skriver ett nytt inlägg provar jag här.

Har nyligen köpt ett hus med bergvärmepump. Ivt greenline. I de båda badrummen är vattenburen golvvärme installerad. Till en början trodde jag att jag blivit lurad eftersom ingen av de båda cirkulationspumparna har el dragen till sig. Dock fungerar värmen i det ena badrummet efter lite amatörmässigt skruvande. I det andra dock är det kallt. Det är ett väldigt litet badrum. Anordningen finns i bifogad bild. Jag tänkte att man kanske måste lufta slingan men begriper inte hur jag ska ta mig till.

Med vänlig hälsning,
Furu

JonasVS

  • Gäst
JonasVS
SV: Hur luftar man golvärmeslingorna?
« Svar #13 skrivet: 24 november 2012, 11:55:30 »
@Pjoffen
Har liknande situation som du beskrev.
Hur blev ditt resultat efter luftningen/ spolningen?
Med vänlig hälsning,
Jonas

Utloggad marvidss

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 16
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Hur luftar man golvärmeslingorna?
« Svar #14 skrivet: 14 juli 2013, 11:54:52 »
Hej!

Jag följde instruktionen i denna tråd för att avlufta slingorna i mitt hus. Det verkar ha blivit bra efter avluftningen och trycket håller sig nu konstant i slingorna. Tidigare sjönk trycket efter ett par dagar. Vattnet som kom ut från slingorna var rejält smutsigt, i vissa av slingorna såg det ut som kaffe. Misstänker därför att slingorna aldrig tidigare blivit avluftade sedan huset byggdes 2004.

Med vänlig hälsning
Magnus

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!