Författare Ämne: avfrostar bara ej värmer ?  (läst 4422 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad för klen värme

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 21
  • Karma +0/-0
avfrostar bara ej värmer ?
« skrivet: 24 oktober 2010, 19:43:00 »
Har nyligen installerat invest MSR3-12FP i verkstan, värmde bra efter install. Men nu vill den bara avfrosta när jag kör den på Heat läget på 17 grader. Det är ca 5 grader i verkstan och runt 0 utomhus, ingen frost eller is på utedelen då den ej knappt gått något då den har stått på FP (underhållsvärme 8 grader) sedan start. Verkar ej starta på FP läget även om det är under 8 grader i verkstan.

Har någon en förklaring, skriver även till Invest.

/Magnus Alke

Utloggad pi.r

  • Ingen riktig
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 846
  • Karma +3/-0
  • Kön: Man
SV: avfrostar bara ej värmer ?
« Svar #1 skrivet: 24 oktober 2010, 22:08:39 »
Jag misstänker att din Invest är snarlik min Atlas i sin funktion. Min Atlas lurade i alla fall mej att tro att den avfrostade, i och med att avfrostnings-lampan lös. I själva verket lyser den lampan när temperaturen i inne-delens värme-växlare är under ca 30°C, oavsett avfrostning eller inte. Samtidigt står fläkten still (för att förhindra kalldrag, kan man anta).

Du kan avgöra om den verkligen avfrostar om du kan mäta temperaturen direkt i utblåset på inne-delen, och konstatera om temperaturen är högre eller lägre än rummet. Om pumpen avfrostar blir det ordentligt kallt, flera minusgrader.

Ett annat sätt är att kolla fläkten på ute-delen. Om den snurrar - avfroststar den inte.

Kan du avgöra om kompressorn snurrar med högt eller lågt varvtal..?

Om den inte avfrostar, utan bara indikerar avfrostning, är det riska att kylmediet läckt ut. Ingen värme-kapacitet kvar alltså. Men det finns fler orsaker och jag är inte nå'n expert på VP-service...
Stockholm, 1½-planhus 40+28 m² och 40 m² källare, Byggd 1927, tilläggsisolerad o 3-glas i alla fönster (2005), oisolerad källare.  -  LL-VP Mitsubishi Heavy Industries  SRK25ZGX-S i boytans bottenplan (Dec. 2008), ingen värmekälla pÃ¥ övervÃ¥ning, LL-VP Atlas 42500014 (3,5 kW inverter) i källaren (Sep. 2010), el. VVB (100L).  -  Förbrukning (kWh):

      |        |          värme   värme        | ute-temp
 Ã…r   | Totalt | hushÃ¥ll  boyta  källare  VVB  | (nov-mar)

2009  |  5710  |  1800    1440    2020    450  |  +0,5°C
2010  |  7370  |  2010    1870    3050    440  |  -3,7°C
2011  |  4986  |  2026    1211    1340    410  |  -0,4°C
2012  |  5271  |  1601    1412    1798    460  |  +1,1°C

Före VP: 1,5 - 2 m³ olja + 2000-3000 kWh el per år
Loggar med 29 st tempgivare + effektmätare i bägge pumparna, + 6 st tempgivare inne o ute

Utloggad BosseBus

  • Givetvis en
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: wildmarken
  • Antal inlägg: 432
  • Karma +2/-1
  • Woff Woff grrrr
SV: avfrostar bara ej värmer ?
« Svar #2 skrivet: 24 oktober 2010, 22:37:57 »
Undrar om det inte är en Midea det där, väldigt lik Coolix som Jula sålde.. de hade problem med taskig programmering, kortbyte var lösningen..
Kolla på http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=29884.0
Om det är så den beter sig?

Utloggad Paxmax

  • En riktig filur samt
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1450
  • Karma +5/-2
  • Kön: Man
  • GÃ¥r det att överklocka sin pump?
SV: avfrostar bara ej värmer ?
« Svar #3 skrivet: 26 oktober 2010, 03:09:38 »
Har nyligen installerat invest MSR3-12FP i verkstan, värmde bra efter install... Det är ca 5 grader i verkstan och runt 0 utomhus...
En del pumpar vill inte starta om det är för kallt inomhus.
Du måste nog blåsa med en kupévärmare på innerdelens luftintag tills innertemperaturen i garaget nått ca 10-14ºC.

Min panasonic har liknande funktioner. Om det är kallt i rummet, typ under 10grader, så värmer den på en stund MEN har inte temperaturen stigit till 14C efter ett par minuters drift så lägger den av.
Det är för den klarar inte avfrostningen ifall rummet och innerdelen är för kall.
Det hemska med att bli klokare är att man snart inser hur lite man egentligen vet...
Mentalt förberedd ägare av äkta "H16"-DKE maskiner

Utloggad för klen värme

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 21
  • Karma +0/-0
SV: avfrostar bara ej värmer ?
« Svar #4 skrivet: 27 oktober 2010, 21:55:06 »
Hej !

Enl svar från Invest så är det troligast att kylmediat läck ut, har ringt efter kyl killen som ska kolla vad som hänt. Så vi får väl se.

Utloggad för klen värme

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 21
  • Karma +0/-0
SV: avfrostar bara ej värmer ?
« Svar #5 skrivet: 01 november 2010, 11:00:49 »

Hej !

Fick faktiskt hit en kyl kille som kolllade kopplingarna som ej verkade vara så hårt åtdragna såm de borde. Fyllde på med kylmedia.

Men problemet kvarstår att den bara vill avfrosta i Heat läget. I underhållsvärme (FP) blåser det ljummet, ej varmt, men rören är heta mellan ute o innedel.

Har kontaktat Invest igen , får vi se vad de tror.

Men vad tror Ni ?

Utloggad Paxmax

  • En riktig filur samt
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1450
  • Karma +5/-2
  • Kön: Man
  • GÃ¥r det att överklocka sin pump?
SV: avfrostar bara ej värmer ?
« Svar #6 skrivet: 01 november 2010, 12:50:48 »
Fick faktiskt hit en kyl kille som kolllade kopplingarna som ej verkade vara så hårt åtdragna såm de borde. Fyllde på med kylmedia...Men problemet kvarstår ...
Vad sjutton är det för kylkille som inte åtgärdar eller felsöker problemet?!!?

Fyller man på så borde man väl kolla funktionen åxå?? Mäta trycket / temperaturer i drift?
Finns väl testsekvenser för sjutton...

EDIT: säg inte vilken kylkille, jag menade tycker bara att det var en slarvig kylkille.
Det hemska med att bli klokare är att man snart inser hur lite man egentligen vet...
Mentalt förberedd ägare av äkta "H16"-DKE maskiner

Utloggad BosseBus

  • Givetvis en
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: wildmarken
  • Antal inlägg: 432
  • Karma +2/-1
  • Woff Woff grrrr
SV: avfrostar bara ej värmer ?
« Svar #7 skrivet: 01 november 2010, 12:55:37 »

Hej !

Fick faktiskt hit en kyl kille som kolllade kopplingarna som ej verkade vara så hårt åtdragna såm de borde. Fyllde på med kylmedia.

Men problemet kvarstår att den bara vill avfrosta i Heat läget. I underhållsvärme (FP) blåser det ljummet, ej varmt, men rören är heta mellan ute o innedel.

Har kontaktat Invest igen , får vi se vad de tror.

Men vad tror Ni ?
Fyllde på med kylmedia?????
Fyller man på lite om det inte funkar för säkerhets skull eller? Jag trodde man fick suga ur allt för att sen veta hur mycket man ska fylla på? För man väger väl gasen?
Eller är det inte så noga?

Utloggad pi.r

  • Ingen riktig
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 846
  • Karma +3/-0
  • Kön: Man
SV: avfrostar bara ej värmer ?
« Svar #8 skrivet: 01 november 2010, 20:35:46 »

Hej !

Fick faktiskt hit en kyl kille som kolllade kopplingarna som ej verkade vara så hårt åtdragna såm de borde. Fyllde på med kylmedia.

Men problemet kvarstår att den bara vill avfrosta i Heat läget. I underhållsvärme (FP) blåser det ljummet, ej varmt, men rören är heta mellan ute o innedel.

Har kontaktat Invest igen , får vi se vad de tror.

Men vad tror Ni ?

Hoppas det inte är så illa som det låter... För det där låter ju sanslöst..!

Om det verkligen är som du beskriver det, har "kyl-killen" gjort några åtgärder (dragit åt några kopplingar, o fyllt kyl-media), och sen gått... utan att provköra maskinen för att kolla att den funkar som den ska..? Hur kan man utföra åtgärder utan att ta reda på om det hjälpte..?

Stämmer det, hoppas jag verkligen att du inte betalar för jobbet. Alltså att det är ett garanti-jobb... Men även om det var ett gratis-jobb, så innebär det ju en massa besvär för dej, om dom ska behöva komma en gång till...
Stockholm, 1½-planhus 40+28 m² och 40 m² källare, Byggd 1927, tilläggsisolerad o 3-glas i alla fönster (2005), oisolerad källare.  -  LL-VP Mitsubishi Heavy Industries  SRK25ZGX-S i boytans bottenplan (Dec. 2008), ingen värmekälla pÃ¥ övervÃ¥ning, LL-VP Atlas 42500014 (3,5 kW inverter) i källaren (Sep. 2010), el. VVB (100L).  -  Förbrukning (kWh):

      |        |          värme   värme        | ute-temp
 Ã…r   | Totalt | hushÃ¥ll  boyta  källare  VVB  | (nov-mar)

2009  |  5710  |  1800    1440    2020    450  |  +0,5°C
2010  |  7370  |  2010    1870    3050    440  |  -3,7°C
2011  |  4986  |  2026    1211    1340    410  |  -0,4°C
2012  |  5271  |  1601    1412    1798    460  |  +1,1°C

Före VP: 1,5 - 2 m³ olja + 2000-3000 kWh el per år
Loggar med 29 st tempgivare + effektmätare i bägge pumparna, + 6 st tempgivare inne o ute

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!