Författare Ämne: Ventilation med kyla.  (läst 31937 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad StefanP

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: stockholm
  • Antal inlägg: 151
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
Ventilation med kyla.
« skrivet: 03 augusti 2010, 11:44:54 »
Hejsan  *vinkar*

Vissa har säkert sett min andra tråd som handlar om ett nybygge och dess värmesystem.

Denna kåk skall också ha kyla, till en viss del. Jag hoppades att man kan lösa detta via ventilationen.

Förutsättningarna är enligt följande:

Huset saknar vind och mellanbjälklaget är 180 mm platsgjuten betong = brist på utrymme för kanalisation och återcirkulerande kylaggregat.

Tanken är att gå med ventilationskanaler i betongplattan och gå upp i 2 schakt.

Men jag vill gärna ha kyla i sovrum samt kök

Ytan på köket är ca 30 kvadrat... dock så är det relativt öppen planlösning till övriga ytan på bottenvåningen.

Sovrummen är på 2x11 kvm + 1x14 kvm.

1. Hur långt räcker ventilationsflödet på 0,35 l/s/m2 för att bära kyla?

2. Kan jag använda jordvärmeslingan (2x400 meter) som varma sidan? Bör ju vara lite kallare en 30-gradig sommardag.

3. Om 2 är möjlig, kan jag använda vatten som köldmediebärare?

4. Kan jag placera denna utrustning i garage och använda kulverten för värme (ecoflex quattro) som att bära kylan och med ventiler peka om vattnet till kylbatteri istället för rad. krets (gv).

I övrigt så hade jag tänkt ett FTX-aggregat på ca 100 l/s.

Kanske det finns det någon här som kan det här på riktigt och kanske kan tänka sig konsultera i denna fråga?

Vad tycker och tror ni?
flyttade till lägenhet i stan men utövar ödmjukt värmepumpsfunderingar på landet.

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29315
  • Karma +18/-7
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Ventilation med kyla.
« Svar #1 skrivet: 03 augusti 2010, 13:55:28 »
1. Det är nog för klent för att bära kylluft.
2. Richard använder jordslingan för frikyla, men man får nog överdimensionera kylelementen rejält. Antagligen bör man ha poolvärme till VP:n eller så för att kunna kyla jordslingan på sommaren. Men du har kanske tänkt dig aktiv kyla?
3. Jepp.
4. Köldbärar-rör bör kondensisoleras inne.
« Senast ändrad: 03 augusti 2010, 13:59:22 av Carl N »
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad cougar

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Eskilstuna
  • Antal inlägg: 2917
  • Karma +17/-1
  • Kön: Man
  • koppar är fint
SV: Ventilation med kyla.
« Svar #2 skrivet: 03 augusti 2010, 17:15:48 »
Visst kan du montera in ett kylbatteri i ventilationen men det kommer inte att kunna kyla huset på långa vägar.
Iom allt extrajobb på ventilationssidan som kyla i venten medför (diffusionstät isolering av alla spirorör) och att du ändå måste montera konvektorer för att få någon vettig kyla, särskilt med jordvärme, så rekomderar jag att montera konvektorer enbart och glömma bort ventilationen.
Har svårt att acceptera maktutövandet från forumägaren och väljer därför att logga ut. Nås fortsättningsvis endast via mail.
Over and out!

Utloggad StefanP

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: stockholm
  • Antal inlägg: 151
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Ventilation med kyla.
« Svar #3 skrivet: 03 augusti 2010, 18:38:16 »
Tack för era svar.

Jag förstår vad du menar cougar, frågan är bara vart jag ska montera dessa återcirkulerande fläktkonvektorer. Har inge tak, inga tomma innerväggar... kanske får rita om huset :P

Men ponera att man lyfter kyla från centralventilationen - då kan man väl öka luftflödet när kylning behövs? Dvs under sommaren. Sen får man lösa det med värmeåtervinningsaggregatet eller någon form av återluftning.

Jag har inte tänkt att kyla enbart med jordvärme... först och främst tänkte jag att det finns mer kyla att hämta ur backen en het juli-dag än i luften. Så jag hade tänkt ett kylkompressor eller vad man kallar det som använder VPs KB som varma sida? Jag har googlat runt lite på det men inte hittat något... Man får väl sätta en sån där luftmojäng på vägen som väsnas eller?


Vi har precis borrat ett hål för vatten tills kommunalt VA kommer till orten, den dagen så kanske man kan använda det lite mer frikyla? Det är förvisso bara 64 meter djupt... ?



mvh
flyttade till lägenhet i stan men utövar ödmjukt värmepumpsfunderingar på landet.

Utloggad cougar

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Eskilstuna
  • Antal inlägg: 2917
  • Karma +17/-1
  • Kön: Man
  • koppar är fint
SV: Ventilation med kyla.
« Svar #4 skrivet: 03 augusti 2010, 20:15:19 »
en annan lösning om man har dåligt med väggar att montera konvektorer på är att montera ett återcirkulerande kylbatteri med fläkt någonstans dolt och sedan dra spirorör till det.
Då blir det enda man måste få plats med ett insugsgaller och ett utblåsgaller Thumbsup
att öka luftflödet på ventilationen gör nog marginell skillnad, det är alldeles för lite luft som rör sig där för att göra någon större skillnad..

ditt borrhål blir nog kanon att använda som frikyla när det blir ledigt, du borde ju kunna få ut ca 2,5KW ur det
Har svårt att acceptera maktutövandet från forumägaren och väljer därför att logga ut. Nås fortsättningsvis endast via mail.
Over and out!

Utloggad StefanP

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: stockholm
  • Antal inlägg: 151
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Ventilation med kyla.
« Svar #5 skrivet: 03 augusti 2010, 20:27:21 »
Det är ingen dålig idé.

Naturligtvis så skrev jag fel, har faktiskt tak på både botten- och övervåning men det jag icke har är vind. :-)

Den där idén gilla jag, kanske ett på övervåningen och ett på bottenvåningen då.

Då kör man helt vanlig FTX-ventilation och låter det ticka på som vanligt, och då slipper man ha några speciella dimensioner.

Så köra kylbatterier + spirorör (diffusionstät isolering) och cirkulerande kallvatten i isolerade ledningar.
sen kyler jag det med nÃ¥got kylaggregat som kan köra mot jordvärme-brine?  Eller?

MVh
flyttade till lägenhet i stan men utövar ödmjukt värmepumpsfunderingar på landet.

Utloggad cougar

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Eskilstuna
  • Antal inlägg: 2917
  • Karma +17/-1
  • Kön: Man
  • koppar är fint
SV: Ventilation med kyla.
« Svar #6 skrivet: 03 augusti 2010, 20:48:11 »
Det är ingen dålig idé.

Naturligtvis så skrev jag fel, har faktiskt tak på både botten- och övervåning men det jag icke har är vind. :-)

Den där idén gilla jag, kanske ett på övervåningen och ett på bottenvåningen då.

Då kör man helt vanlig FTX-ventilation och låter det ticka på som vanligt, och då slipper man ha några speciella dimensioner.

Så köra kylbatterier + spirorör (diffusionstät isolering) och cirkulerande kallvatten i isolerade ledningar.
sen kyler jag det med nÃ¥got kylaggregat som kan köra mot jordvärme-brine?  Eller?


hehe.. jag misstänkte nästan att du hade tak pÃ¥ huset  ;D
Precis, ventilationen lever sitt eget liv och kylbatterierna körs när kylbehov föreligger.
dimensionerar man kylbatteri/fläkt för inkommande temp på brinen +15gr så bör jordvärmeslingan räcka för att kyla huset
« Senast ändrad: 03 augusti 2010, 20:52:27 av cougar »
Har svårt att acceptera maktutövandet från forumägaren och väljer därför att logga ut. Nås fortsättningsvis endast via mail.
Over and out!

Utloggad StefanP

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: stockholm
  • Antal inlägg: 151
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Ventilation med kyla.
« Svar #7 skrivet: 09 augusti 2010, 12:43:48 »
Nu har jag kommit fram till följande

2 st kylbatterier/aggregat

Aggregat 1 betjänar 2 st sovrum á 11 kvm + kök på 25 kvm (takhöjd: 280 cm i kök och 300 i sovrum)

Aggregat 2 betjänar sovrum pÃ¥ 14 kvm samt ett arbetsrum pÃ¥ 6,5 kvm.  (takhöjd 320)

Dels föreberedelse för ett tredje aggregat för vardagsrum (30 kvm, 280 cm takhöjd)

Nu är frågan, vilken dimension bör jag ha på rören till aggregaten? 25, 32 40?


mvh


flyttade till lägenhet i stan men utövar ödmjukt värmepumpsfunderingar på landet.

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29315
  • Karma +18/-7
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Ventilation med kyla.
« Svar #8 skrivet: 09 augusti 2010, 13:59:02 »
Rören till min frikyla är 15 mm, skulle tro att 22 mm borde räcka fint för dig.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad cougar

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Eskilstuna
  • Antal inlägg: 2917
  • Karma +17/-1
  • Kön: Man
  • koppar är fint
SV: Ventilation med kyla.
« Svar #9 skrivet: 09 augusti 2010, 15:42:16 »
Nu har jag kommit fram till följande
2 st kylbatterier/aggregat
Aggregat 1 betjänar 2 st sovrum á 11 kvm + kök på 25 kvm (takhöjd: 280 cm i kök och 300 i sovrum)
Aggregat 2 betjänar sovrum pÃ¥ 14 kvm samt ett arbetsrum pÃ¥ 6,5 kvm.  (takhöjd 320)
Dels föreberedelse för ett tredje aggregat för vardagsrum (30 kvm, 280 cm takhöjd)
Nu är frågan, vilken dimension bör jag ha på rören till aggregaten? 25, 32 40?


Kylbehovet borde bli ca 3,6kw i  aggregat 1 och ca 3,4kw i aggregat 2, och med tanke pÃ¥ att du ska använda ytjordslingan som kanske mÃ¥ste köras med lite mindre diff(högre flöde) över batteriet pga hög temp, sÃ¥ skulle jag säga MINST 22mm....
Har svårt att acceptera maktutövandet från forumägaren och väljer därför att logga ut. Nås fortsättningsvis endast via mail.
Over and out!

Utloggad StefanP

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: stockholm
  • Antal inlägg: 151
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Ventilation med kyla.
« Svar #10 skrivet: 09 augusti 2010, 17:37:59 »
Hur räknar du fram kylbehovet?  Sc:,h 

Och hur många grader trycker man ner rumstempen med den effekten?


Och är kylan från backen något att räkna med? "tömmer" man inte backen rätt fort från kylan? Jag hade ju tänkt att ha ngn form av kylaggregat (alltså nu blandar jag ihop uttrycken men en pryl med kompressor som har en varm och en kall sida) som trycker ner tempen på köldbärarsidan annars så måste jag väl jobba med gigantiska flöden i vilket fall?

Missförstod du mig förresten ?

aggregat 1 betjänar totalt 47 kvm och aggregat 2 totalt 20,5 m2... borde det inte vara lite större effektskillnad mellan dem? Även fast takhöjden skiljer.

 Sc:,h

flyttade till lägenhet i stan men utövar ödmjukt värmepumpsfunderingar på landet.

Utloggad cougar

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Eskilstuna
  • Antal inlägg: 2917
  • Karma +17/-1
  • Kön: Man
  • koppar är fint
SV: Ventilation med kyla.
« Svar #11 skrivet: 09 augusti 2010, 20:41:12 »
Hur räknar du fram kylbehovet?  Sc:,h  

Och hur många grader trycker man ner rumstempen med den effekten?


Och är kylan från backen något att räkna med? "tömmer" man inte backen rätt fort från kylan? Jag hade ju tänkt att ha ngn form av kylaggregat (alltså nu blandar jag ihop uttrycken men en pryl med kompressor som har en varm och en kall sida) som trycker ner tempen på köldbärarsidan annars så måste jag väl jobba med gigantiska flöden i vilket fall?

Missförstod du mig förresten ?

aggregat 1 betjänar totalt 47 kvm och aggregat 2 totalt 20,5 m2... borde det inte vara lite större effektskillnad mellan dem? Även fast takhöjden skiljer.

 Sc:,h

Ahh, jo jag missförstog lite på kvadratmeterytan... :D
aggr.1  3,6kw och aggr.2  1,7kw ska det vara, men det är väldigt grovt räknat eftersom jag inte tagit hänsyn till fönster eller eluppvärmning (lampor,datorer etc.)
beräknat på 15 ºC in och 19 ºC ut på brinesidan, alltså högt flöde på både luftsidan och brinesidan.

Sedan vet jag inte vad som händer med marktemperaturen framåt högsommaren, men håller den sig runt 15 ºC så går det att överdimensionera luftaggregatet så det ger tillräcklig kyla.
en fördel är ju också att luften inte blir avfuktad vid dom temperaturerna och upplevs alltså kallare...

Jag har själv köpt ett hus med ytjordvärme och tänker bygga en duktigt överdimensionerad frikyleanläggning...rapport om resultatet kommer nästa sommar.

Men vill du vara helt säker på en bra funktion hela sommaren så är givetvis en kylmaskin kopplad till brinen att föredra *vinkar* (du menar en vätskekyld vätskekylare, va?)
« Senast ändrad: 09 augusti 2010, 20:55:40 av cougar »
Har svårt att acceptera maktutövandet från forumägaren och väljer därför att logga ut. Nås fortsättningsvis endast via mail.
Over and out!

Utloggad StefanP

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: stockholm
  • Antal inlägg: 151
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Ventilation med kyla.
« Svar #12 skrivet: 10 augusti 2010, 11:28:35 »

Ahh, jo jag missförstog lite på kvadratmeterytan... :D
aggr.1  3,6kw och aggr.2  1,7kw ska det vara, men det är väldigt grovt räknat eftersom jag inte tagit hänsyn till fönster eller eluppvärmning (lampor,datorer etc.)
beräknat på 15 ºC in och 19 ºC ut på brinesidan, alltså högt flöde på både luftsidan och brinesidan.

Sedan vet jag inte vad som händer med marktemperaturen framåt högsommaren, men håller den sig runt 15 ºC så går det att överdimensionera luftaggregatet så det ger tillräcklig kyla.
en fördel är ju också att luften inte blir avfuktad vid dom temperaturerna och upplevs alltså kallare...

Jag har själv köpt ett hus med ytjordvärme och tänker bygga en duktigt överdimensionerad frikyleanläggning...rapport om resultatet kommer nästa sommar.

Men vill du vara helt säker på en bra funktion hela sommaren så är givetvis en kylmaskin kopplad till brinen att föredra *vinkar* (du menar en vätskekyld vätskekylare, va?)

Det lät mer rimligt :)

Ja precis, vätskekyld vätskekylare, finns det? :) Och vad kostar de ungefär?

Ser att jag har 16 grader på inkommande brine som lägst senaste dygnet.... tror man mattar ur kylan rätt fort i backen eller vad säger erfarenheterna i forumnet?

Vi får rapportera båda nästa sommar känns det som :-)

flyttade till lägenhet i stan men utövar ödmjukt värmepumpsfunderingar på landet.

Utloggad Lexus

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 4676
  • Karma +7/-5
SV: Ventilation med kyla.
« Svar #13 skrivet: 10 augusti 2010, 12:01:45 »

Jag har själv köpt ett hus med ytjordvärme och tänker bygga en duktigt överdimensionerad frikyleanläggning...rapport om resultatet kommer nästa sommar.

Lägg istället ner en extra slang på typ 4-5 meter typ 300 meter på 100 m². Belasta den hårt en vintermånad, så har du bättre möjlighet att få kyla hela sommaren med dimensionerande 7/12-produkter.

Ja precis, vätskekyld vätskekylare, finns det? :) Och vad kostar de ungefär?

Vet inte vad cougar menar, men du har via din värmepump en kylmaskin. Häng en vätskekylare på utsidan vägg och starta värmedrift, så har du en kylmaskin via brineledningen. Lite svårt att övervinna solens värmeeffekt, men brineledningen kan shuntas så att endast en del av jordslingan bidrar med värmeenergi.


Utloggad Art Deco

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 2101
  • Karma +9/-4
SV: Ventilation med kyla.
« Svar #14 skrivet: 10 augusti 2010, 12:24:47 »
Med tanke på vad detta kalas landar kostnadsmässigt med alla nödvändiga prylar är jag ofin nog och frågar om du funderat på vad en simpel luftvärmepump som används för både kyla och värme skulle kosta dig i jämförelse, sen finns det både markis och skyddsfilmer för fönster som också kan få ner hettan.
Friskt kopplat - hälften brunnet ....

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser