Författare Ämne: Man är tottalt rättslös när det gäller relamation av värmepump  (läst 75631 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad the_snake1

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 45
  • Karma +0/-0
Hadde jag vetat vad jag vet om garantiåtaganden och reklamationsrätt när jag köpte min pump hadde jag alldrig köpt den.
Köpte den av "företaget".
Man är totalt rättslös. Varken konsumentrådgivare eller almänna relamationsnämede gör något rörande värmepumpar.
Istället har SVEP venska värmepumpföreningen själva hand om tvistermm. dom ska ha bet. i förskott för att ta upp ett ärende.
Har inte råd då jag fått ca 9000kr i ÖKADE VÄRMEKOSTNADER pga att jag installerat en panasonic E12HKEW-3.

mitt problem i helhet relamationsbrev.


Relkalmation luftvärmepump
 
Problem 1

Köpte en lufvärmepump av företaget pga att jag blev rekommenderad av en kompis (NN)  som hade en jaktkompis som sÃ¥lde/monterade sÃ¥dana där.
Han kom och monterade pumpen allt var bra pumpen fungerade perfekt.
Senare visade det sig att det pga. att dom inte kopplat in dräneringen blev ett stort berg av is under pumpen beroende på kondensvatten.
Det blev så mycket is så det gick inte att öppna ytterdörren.
Fick då flera ggr ta hinkar med varmvatten och hälla på trappen för att tina upp isen för att kunna använda dörren. Fick sen åka och köpa salt för att trappan vart ishal.
Jag satte dit dräneringen som dom utelämnat och drog den genom väggen bakom pumpen.
Detta hjälpte dock inte. Pumpen producerar alldeles för mycket is för att dräneringen ska klara av vattenflödet.

Problem 2

När det i januari blev kallare ute så visade det sig att pumpen inte levererar någon värme under -5 till -10 Celsius.
Den skulle enligt "företaget" (NN säljare/montör av pumpen) funka ner till -20 eller kanske tom -25 grader Celsius.
Ringde då och berättade att den inte funkar som den skulle.
Han skulle då komma upp och fiska den 10/1 och skulle då kolla pumpen.
Hörde aldrig av honom.
    

Problem 3

I mellandagarna lade pumpen av helt och stod bara och blinkade gult.
Det verkar som om den stänger av sig till något slags service/skyddat läge eller liknade.
Ringde då "företaget" (NN) och berättade det.
Han sade att han inte kunde göra något förrän i mars när han skulle komma hit och jaga.

 Problem 4

Ringde upp honom igen för att lugnt säga att jag inte tyckte det var rätt att jag skulle behöva
 Vänta tills i mars.
Han vart ganska snabbt aggressiv och otrevlig.
Ha sade då att jag bara snackar skit och hittar på.
Berättade då att hans kompis ( NN) som han sålt en pump till inte heller var nöjd.
DÃ¥ snackade jag skit igen.
Sen sade han att han vet precis hur han ska ta sådana som mig.
Och kom då med andra hot.
 
Problem 5
 Det har varit fel frÃ¥n början dÃ¥ det kom fram när jag talade med scanoffice sverige att dom monterat fel utedel.
"företaget" har monterat en  utedel  mod no. CU-E9HKE-3     serial No. 754 770 427 3
Samt en innerdel  mod no. CS-E12HKEW-3     serial No. 746 530 728 9
Det går enligt panasonic nordic AB och scanoffice inte att kombinera dessa två.
Har betalat för en E12HKEW-3 och fått en klenare utedel.
Dom ska tydligen heta 12HKEW båda.

 
Säljare av pumpen .

"företaget"
EDIT p.g.a. att detta forum inte upplåts för smutskastning och utpressning av företag.
/Rickard


Mina krav
Alt. 1 Åtgärd
1 Att få pumpen utbytt till en som är godkänd för våra breddgrader och fungerar här.
Samt någon form av kompensation för utebliven värmekostnadsbesparing.

Alt.2 Häva köpet  
Att pumpen demonteras samt att pengarna återbettalas, samt någon form av kompensation för utebliven värmekostnadsbesparing.
Och för kostnad av reparation av väggen.

Rättelse
En ursäkt av stig som skällde ut mig och kallad mig för en massa saker.

Pumpdata
Fabrikat: Panasonic.
Mod: CS-E12HKEW-3
Pris: 13,500 med montering.

Garnanti
Blev lovad 10 års garanti.

Mina kontaktuppgifter

NN

 
Är denna värmepump verkligen avsedd för våra breddgrader?
Dom andra pumparna Panasonic säljer ska ju funka ner mot -20 till - 25 grader Celsius.
Hittar ingen svensk instruktionsbok heller.
Har man inte skyldighet som generalagent att tillhandahålla en sådan?
Vilken marknad är denna pump  "CS-E12HKEW-3" avsed för ?
 
Enligt "företaget" ska scanoffice i finland  ha godkänt den för vÃ¥ra breddgrader.
Klipp från mail jag fått från "företaget"
 
" den är köpt av Panasonic och testad av Scanoffice i Finland just för Nordiska förhållanden"
 
Hur kan den klara sig här när den enligt
Panasonic Nordic AB ,Aircon, H16 Support endast klarar citat
 
"Vid värmedrift klarar den torr utomhustemperatur ned till -15 grader. Vid värmedrift i hög luftfuktighet ned till -6 grader"
Panasonic Nordic AB har aldrig sålt denna värmepumpen, den är inte avsedd för nordiskt bruk utan säljs i sydeuropa.

Best Regards // Med vänlig hälsning

H16 Support

H16support@eu.panasonic.com
 
Min kontakt på scanoffice.

NN


Ps. i mars behöver jag inte pumpen. Jag köpte den för att använda som värmepump inte som aircondition.
Nu har jag fått köra med el i stället.
Har inte sparat en krona på pumpen.
Bara fått en massa merkostnader.





Har ännu inte fått någon hjälp med den..
Har inte gått att starta sen 27 dec.
« Senast ändrad: 05 april 2010, 22:28:09 av Rickard »
Viila pÃ¥ 200kvm+källare och uthus pÃ¥ ca 30kvm  500 m frÃ¥n kopparbergs centrum.
IWABO pelletsvärmare och trasig panasonic värmepump.
Spa avdeling med bastu och 2 st jacuzzi. biljardrum och biograf. Samlar på usa bilar.

Utloggad Apan

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 4193
  • Karma +0/-2
Låter som ett skojarföretag!! Och man hänger inte värmepump utanför ytterdörr, borde montören veta att det blir massor av is.

Skulle ligga på honom,
Nyproducerat hus med brytet sadeltak, 148kvm, golvvärme med rad på övre plan, välisolerat med 400mm i plattan och 600mm i tak, Nibe 750 Frånluftvärmepump.
----------------------------------------------------------------------------------
Förbrukning i vårt gamla hus från -71 på 141 kvm med luftvärmepump..
Totalförb 2010: 20kwh/dygn, 52kw/kvm. 65kbm H2O.
Totalförb 2011: 23kwh/dygn, 61kw/kvm. 51kbm H2O.

Utloggad TS Comfort AB

  • I branschen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Nykvarn
  • Antal inlägg: 8421
  • Karma +10/-2
  • Kön: Man
  • Säljer och installerar värmepumpar
    • www.tsfs.se
Ditt problem är i första hand att dom monterat fel utedel. utedelen ska heta E12HKE-3 och innerdelen E12HKEW (eventuellt med -3)
E12 brukar normalt ha 1/4 - 1/2 rör så då borde det ha ringt någon klocka hos montören om inne respektive utedel har olika dimensioner på rören !!
Nu finns det i och för sig vissa modeller av 12orna som har 1/4 - 3/8 men det borde vara svårt att missa dom stora bokstäver som står på kartongen vilken modell det är.

E12HKE-3 stänger av sig runt -18 grader och startar igen runt -15 grader utomhustemperatur.
Om det ligger en värmekabel i bottentråget så ska denna klara temperaturer ner till dom temperaturer, kan tänka mig att en 12HKE lämnar ca 3kw vid
-15 grader ute.

man brukar inte montera dräneringslangen från utedelen då man riskerrar att den slangen fryser ihop och då kommer isberget istället att byggas inuti utedelen.
Utedelen verkar dock vara felplacerad om isen som blir gör att ni inte får upp ytterdörren

Det finns förmodligen ingen svensk manual till denna gissningsvis har sin hemmamarknad i Östeuropa / Europa förutom Norden.
Vem som är generalagent för dessa i Europa har jag ingen aning om.

Panasonic Sverige som endast marknadsför sina Nordiska modeller har andra modellbeteckningar, tex heter din modell som så kallad Nordisk CE12HKE

vet inte om du blev nÃ¥got klokare pÃ¥ hur du ska agera av mitt svar  ???

Låter dock märkligt hur du har fått 9000:- i ökade värmekostnader tack vare värmepumpen !!
Hur har du fått fram den beräckningen ?
Företaget har bytt bolagsform 20070101 från tidigare TS Fastighetservice till nuvarande TS Comfort AB
Se www.tsfs.se eller www.comfortab.se för aktuellt utbud av luftvärmepumpar och Poolvärmepumpar.
Våra luftvärmepumpar kommer från dom Svenska Generalagenterna och har därmed 5 års totalgaranti. Vi säljer enbart luft/luft värmepumpar inkl installation och då inom vårat installationsområde Södra Stockholm/Södermanland med lite omnejd.
Kontakta oss för kostnadsfritt hembesök för förslag på märke och modell som är lämplig för just eran fastighet.

Utloggad cougar

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Eskilstuna
  • Antal inlägg: 2917
  • Karma +17/-1
  • Kön: Man
  • koppar är fint
Blev du inte lite misstänksam när priset inkl. installation var flera tusen billigare än alla andra?
Dyrt att köpa billigt ibland....
Har svårt att acceptera maktutövandet från forumägaren och väljer därför att logga ut. Nås fortsättningsvis endast via mail.
Over and out!

Utloggad cheetah1

  • Knappast nÃ¥gon
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: SkÃ¥ne
  • Antal inlägg: 910
  • Karma +0/-1
  • Kön: Man
  • Arbetslös energitok
Verkar dumt att köpa värmepump av ett företag i där om man bor i Kopparberg också, uppenbara problem med service och reparationer.
« Senast ändrad: 30 mars 2010, 10:43:44 av Rickard »
Nibe F2020-8 + Viadrus U22 50 kW (Namnet till trots så är det en vedpanna och inte en kärnreaktor) -> 1500 liter acktankar (750 vid värmepumpsdrift) värmer 112 kvadratmeter boyta till 21-22 grader, plus ca 50 kvadratmeter oisolerad källare till ca 15-18 grader. Byggår 1922, tilläggsisolerad fasad. Beläget i "inre skåne".

Utloggad larryd

  • Har litet erfarenheter men ingen riktig
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2718
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
Rekommenderar...

att du vänder dig till SVEP trots att det kostar. Tycker att brevet från Panasonic är starkt. Man tar ju avstånd från att pumpen lämpar sig för användning i Sverige.


TS-comfort...
mycket imponerad av ditt svar!

Hälsn
180m2 i två plan. Dessutom 110m2 källare och garage/souterräng. B.å 1928. Stockholm.
 L/V CTC Ecoair105, dockad mot Pulsonex panna. 2rörs radiatorsystem. VV (efter)beredare 50l. 2st Panasonic E9DKE, varav en i källaren/garage/souterräng.

Utloggad Nilzzon73

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Sundsvall
  • Antal inlägg: 38
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
Med tanke på vad vissa anser vara en rimlig vinst så blir man ju oftast glad över att kunna göra ett klipp. Men vist måste man ju tänka en gång till om det verkar för billigt.
En ganska rolig jämförelse är när gumman började prata på att gå till frissan o klippa samt färga och sa att det kommer nog kosta ca 1500 kr!
Va! sa jag, varför?
G: det kostar så.
Jag: Men varför?
G: det bara gör det.
Det tog kanske 1,5 totalt. Effektiv klipp/färgtid ca 45 min + tid för torkning/urtvättning osv. 45 min.
SÃ¥ 1500/timme effektiv tid
Vad kostar det att hyra en stol/mån? 10000?
Vad kostar kem? 200?
Själv kör jag lastbil (anställd) för 640 kr/tim. Då kostar amortering 25000kr/mån + bränsle 20-25000/mån + min lön ink. soc o skatt ca 45000 + skatt o försäkring 5000+ service, däck o underhåll ca 4-5000/mån.
Alla siffror givetvis ungefärliga, men ganska nära, bara att räkna vem som tjänar bäst...
Kontentan av denna mycket ovetenskapliga uträkning är som följer: Man skulle ha blivit frisör!!!
Villa byggd 1968, belägen i Sundsvall, 105m2 + 105m2 uppvärmd inredd källare. 2 vuxna 2 barn 1 hund 1 katt + ev. oönskade smådjur. Tidigare värmesystem:oljepanna -68 med vidstående elkasett beräknad KWh 31500.
Nuvarande (instalerad 12 jan- 09) L/V Daikin Altherma EKHBH007AC med 300l vidstÃ¥ende VVB  12500     KWh  löpande TOTAL förbrukning. Nöjd, men ska isolera vinden.

Utloggad TS Comfort AB

  • I branschen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Nykvarn
  • Antal inlägg: 8421
  • Karma +10/-2
  • Kön: Man
  • Säljer och installerar värmepumpar
    • www.tsfs.se
Kan du inte klippa nÃ¥gon Nilzzon73 och skicka in en bild pÃ¥ resultatet  ;D
Har en polare som är åkare så man får höra en del därifrån, tror vissa bilar inte ens får pengarna som du uppger


Nästa fundering till dig snake är vad har du 10 års garanti på ?
13500:- och 10 Ã¥rs garanti lÃ¥ter helt otroligt, speciellt som Scanoffice har 2 Ã¥rs materialgaranti och som högst 5 Ã¥r pÃ¥ kompressorn  Sc:,h
Företaget har bytt bolagsform 20070101 från tidigare TS Fastighetservice till nuvarande TS Comfort AB
Se www.tsfs.se eller www.comfortab.se för aktuellt utbud av luftvärmepumpar och Poolvärmepumpar.
Våra luftvärmepumpar kommer från dom Svenska Generalagenterna och har därmed 5 års totalgaranti. Vi säljer enbart luft/luft värmepumpar inkl installation och då inom vårat installationsområde Södra Stockholm/Södermanland med lite omnejd.
Kontakta oss för kostnadsfritt hembesök för förslag på märke och modell som är lämplig för just eran fastighet.

Utloggad Apan

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 4193
  • Karma +0/-2
Säljs inte pumparna i paket om 2 delar?? Verkar så konstigt att de ska vara 2 olika delar, skulle med gå vidare med detta.
Nyproducerat hus med brytet sadeltak, 148kvm, golvvärme med rad på övre plan, välisolerat med 400mm i plattan och 600mm i tak, Nibe 750 Frånluftvärmepump.
----------------------------------------------------------------------------------
Förbrukning i vårt gamla hus från -71 på 141 kvm med luftvärmepump..
Totalförb 2010: 20kwh/dygn, 52kw/kvm. 65kbm H2O.
Totalförb 2011: 23kwh/dygn, 61kw/kvm. 51kbm H2O.

Utloggad TS Comfort AB

  • I branschen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Nykvarn
  • Antal inlägg: 8421
  • Karma +10/-2
  • Kön: Man
  • Säljer och installerar värmepumpar
    • www.tsfs.se
Visst köper man dom som inne respektive utedel.
Jag kan gissa att företaget har köpt en pall blandat med 9or och 12or och då tagit med sig fel utedel till kunden
Företaget har bytt bolagsform 20070101 från tidigare TS Fastighetservice till nuvarande TS Comfort AB
Se www.tsfs.se eller www.comfortab.se för aktuellt utbud av luftvärmepumpar och Poolvärmepumpar.
Våra luftvärmepumpar kommer från dom Svenska Generalagenterna och har därmed 5 års totalgaranti. Vi säljer enbart luft/luft värmepumpar inkl installation och då inom vårat installationsområde Södra Stockholm/Södermanland med lite omnejd.
Kontakta oss för kostnadsfritt hembesök för förslag på märke och modell som är lämplig för just eran fastighet.

Utloggad Apan

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 4193
  • Karma +0/-2
Alltså bör det finnas en till lycklig husägare med samma, hur kan företaget neka till detta? Måste ju de inse att det är fel..
Nyproducerat hus med brytet sadeltak, 148kvm, golvvärme med rad på övre plan, välisolerat med 400mm i plattan och 600mm i tak, Nibe 750 Frånluftvärmepump.
----------------------------------------------------------------------------------
Förbrukning i vårt gamla hus från -71 på 141 kvm med luftvärmepump..
Totalförb 2010: 20kwh/dygn, 52kw/kvm. 65kbm H2O.
Totalförb 2011: 23kwh/dygn, 61kw/kvm. 51kbm H2O.

Utloggad the_snake1

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 45
  • Karma +0/-0
Som det framgår av relamationen köpte jag pumpen av en bekants jaktkompis som gav mig bra pris. han sade till mig och dom andra som köpt pumpar här av honom att han skulle komma upp och fixa dom direkt om det blev något fel. Dessutom skulle vi få 10års garanti. men när jag pratade med VD´n "företaget" själv sade han att det var 5 års garanti inte 10 som montören sagt.
Han har skyldighet att fullfölja sina garantier oavsett vart han monterar dom. vill han inte åka hit så ska han inte montera några här.
När jag ringde i runt nyår så sade han att han skulle komma upp i mars och titta på pumpen.
Han var här men han inte fixa min pump pga att han varit tvungen att jaga hela tiden.
Han hadde dock en ny pump med sig han tänkte byta ut här ,men att en i jaktlagets gått sönder i dagarna så han bytte ut den i stället.Jag hadde ju väntat i nästan 3 månader... han fick sin utbytt direkt ...
« Senast ändrad: 30 mars 2010, 10:42:12 av Rickard »
Viila pÃ¥ 200kvm+källare och uthus pÃ¥ ca 30kvm  500 m frÃ¥n kopparbergs centrum.
IWABO pelletsvärmare och trasig panasonic värmepump.
Spa avdeling med bastu och 2 st jacuzzi. biljardrum och biograf. Samlar på usa bilar.

Utloggad gb79

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Vara
  • Antal inlägg: 252
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
Som det framgår av relamationen köpte jag pumpen av en bekants jaktkompis som gav mig bra pris. han sade till mig och dom andra som köpt pumpar här av honom att han skulle komma upp och fixa dom direkt om det blev något fel. Dessutom skulle vi få 10års garanti. men när jag pratade med VD´n "företaget" själv sade han att det var 5 års garanti inte 10 som montören sagt.
Han har skyldighet att fullfölja sina garantier oavsett vart han monterar dom. vill han inte åka hit så ska han inte montera några här.
När jag ringde i runt nyår så sade han att han skulle komma upp i mars och titta på pumpen.
Han var här men han inte fixa min pump pga att han varit tvungen att jaga hela tiden.
Han hadde dock en ny pump med sig han tänkte byta ut här ,men att en i jaktlagets gått sönder i dagarna så han bytte ut den i stället.Jag hadde ju väntat i nästan 3 månader... han fick sin utbytt direkt ...

du kan inte tänka dig att gÃ¥ med i hans jaktlag dÃ¥ o kanske fÃ¥ den utbytt med en gÃ¥ng ?  studs

nä skämt åsido, hoppas de löser sig!
« Senast ändrad: 30 mars 2010, 10:41:53 av Rickard »
Stenhus byggt 2008 i maxit isoleca, 155m2 boyta, 45 m2 garage/förråd
nibe 1225-6kw bergvärme 170m / extra Nibe elberedare 100L
ftx ventilation heru 75s, kamin handöl 32a, bubbelbad gat använder ca 350liter
10700kwh första året totalt inkl hh el 21-23 grader inne,
förbrukningen av värme varmvatten och vent svarar för ungj 5200kwh

Utloggad Apan

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 4193
  • Karma +0/-2
Hoppas du fick den för gratis och ingenting, med dessa kritierier, kompis jaktkompisgranneskylmontör..
Nyproducerat hus med brytet sadeltak, 148kvm, golvvärme med rad på övre plan, välisolerat med 400mm i plattan och 600mm i tak, Nibe 750 Frånluftvärmepump.
----------------------------------------------------------------------------------
Förbrukning i vårt gamla hus från -71 på 141 kvm med luftvärmepump..
Totalförb 2010: 20kwh/dygn, 52kw/kvm. 65kbm H2O.
Totalförb 2011: 23kwh/dygn, 61kw/kvm. 51kbm H2O.

Utloggad TS Comfort AB

  • I branschen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Nykvarn
  • Antal inlägg: 8421
  • Karma +10/-2
  • Kön: Man
  • Säljer och installerar värmepumpar
    • www.tsfs.se
Tyckte det stog att du köpte den av "företaget" i början av din text men det kanske är din bekantas jaktkompis  Sc:,h

Du får be din bekanta trycka på lite om det går bättre den vägen
« Senast ändrad: 30 mars 2010, 10:41:12 av Rickard »
Företaget har bytt bolagsform 20070101 från tidigare TS Fastighetservice till nuvarande TS Comfort AB
Se www.tsfs.se eller www.comfortab.se för aktuellt utbud av luftvärmepumpar och Poolvärmepumpar.
Våra luftvärmepumpar kommer från dom Svenska Generalagenterna och har därmed 5 års totalgaranti. Vi säljer enbart luft/luft värmepumpar inkl installation och då inom vårat installationsområde Södra Stockholm/Södermanland med lite omnejd.
Kontakta oss för kostnadsfritt hembesök för förslag på märke och modell som är lämplig för just eran fastighet.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!