Författare Ämne: KompressorfrÃ¥ga  (läst 6580 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Henry FÃ¥geljazz

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 18
  • Karma +0/-0
Kompressorfråga
« skrivet: 12 mars 2010, 16:55:58 »
Testar nu att köra Nibe 410p med elpatronen blockerad. Har en panntemp på 50 grader i detta läge. Kanalen för kompressortemp visar att kompressorn ger 50 grader. Hur hög temp kan man maximalt förvänta sig ur denna kompressor?

Min plan är att klara varmvattnet sommartid utan elpatron. Dessutom vill jag förlänga denna period genom att elda i min kakelugn. Hur stor del av året är det realistiskt att klara sig utan elpatronen enligt denna modell?

Tacksam för svar.

Utloggad erp

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Blekinge
  • Antal inlägg: 3207
  • Karma +4/-2
  • Kön: Man
SV: Kompressorfråga
« Svar #1 skrivet: 12 mars 2010, 17:08:26 »
Det är ju inte möjligt för någon annan än dig själv att svara på. Det hänger på vilken framledningstemperatur du behöver vid olika utetemperaturer samt hur husets effektbehov ser ut efter hand som utetemperaturen sjunker. Dessutom måste man veta effekten som din pump genererar vid olika temperaturer.

Allt detta är det bara du själv som vet, så det kan inte vara lätt för någon annan att ge dig ett svar. Men själv klarar jag att köra utan elpatron en normal vinter i Blekinge med en 7kW Luft/vatten-pump, men däremot inte en vinter som den vi har haft nu.

//Ronnie
CTC EcoEl 1550 V3 + EcoAir 107 V3, installerad under 2006, ny kompressor 2011-04-08. 1½-plansvilla byggd 1974 i Blekinge. Boyta 112m2 plus källarplan med gillestuga, hobbyrum samt tvätt/pannrum på ca 40m2.

Utloggad Henry FÃ¥geljazz

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 18
  • Karma +0/-0
SV: Kompressorfråga
« Svar #2 skrivet: 12 mars 2010, 17:15:25 »
Tanken är ju att jag inte ska shunta ut något i radioatorslingan utan värma huset med kakelugnen. Huset är byggt 1991 och är 127 kvadratmeter stort med öppen planlösning och spisen i centrum.

Utloggad Apan

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 4193
  • Karma +0/-2
SV: Kompressorfråga
« Svar #3 skrivet: 12 mars 2010, 17:21:08 »
Då borde du klara dig bra, samt att du skaffar rumsgivare, eftersom en kakelugn är en bra accumilator..
Nyproducerat hus med brytet sadeltak, 148kvm, golvvärme med rad på övre plan, välisolerat med 400mm i plattan och 600mm i tak, Nibe 750 Frånluftvärmepump.
----------------------------------------------------------------------------------
Förbrukning i vårt gamla hus från -71 på 141 kvm med luftvärmepump..
Totalförb 2010: 20kwh/dygn, 52kw/kvm. 65kbm H2O.
Totalförb 2011: 23kwh/dygn, 61kw/kvm. 51kbm H2O.

Utloggad erp

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Blekinge
  • Antal inlägg: 3207
  • Karma +4/-2
  • Kön: Man
SV: Kompressorfråga
« Svar #4 skrivet: 12 mars 2010, 17:30:32 »
Tanken är ju att jag inte ska shunta ut något i radioatorslingan utan värma huset med kakelugnen. Huset är byggt 1991 och är 127 kvadratmeter stort med öppen planlösning och spisen i centrum.

Då bör du väl klara dig året runt, men du bör kanske fundera på legionella och använda elpatronen för att höja temperaturen någon gång i månaden.

//Ronnie
CTC EcoEl 1550 V3 + EcoAir 107 V3, installerad under 2006, ny kompressor 2011-04-08. 1½-plansvilla byggd 1974 i Blekinge. Boyta 112m2 plus källarplan med gillestuga, hobbyrum samt tvätt/pannrum på ca 40m2.

Utloggad Henry FÃ¥geljazz

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 18
  • Karma +0/-0
SV: Kompressorfråga
« Svar #5 skrivet: 12 mars 2010, 17:37:20 »
Tack för tipset om legionella. Det ska man definitivt ha koll på.


Utloggad Andy_hstad

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 159
  • Karma +0/-1
SV: Kompressorfråga
« Svar #6 skrivet: 12 mars 2010, 19:10:41 »
Men gör inte pannan det själv?Höjer tempen för att ta bort legionela??
Nibe fighter 410P flvp och en Sanyo 123 llvp.Hus från 67 i lätt betong
Föregånde ägare 23500 kw
Ã…r 1:17535 kw  21 grader inne
Ã…r 2:14400 kw 21 grader inne
Ã…r 3:12500kw  22 Grader inne

Utloggad Henry FÃ¥geljazz

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 18
  • Karma +0/-0
SV: Kompressorfråga
« Svar #7 skrivet: 12 mars 2010, 19:36:27 »
Är osäker på om pannan håller koll på legionella. Om elpatronen är blockerad tror jag inte att detta funkar. Har glömt hur högt tempen måste upp för att döda legionella, någon som vet?

Utloggad erp

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Blekinge
  • Antal inlägg: 3207
  • Karma +4/-2
  • Kön: Man
SV: Kompressorfråga
« Svar #8 skrivet: 12 mars 2010, 21:12:52 »
Men gör inte pannan det själv?Höjer tempen för att ta bort legionela??


Pannan kan inte höja temperaturen med elpatronen blockerad!
CTC EcoEl 1550 V3 + EcoAir 107 V3, installerad under 2006, ny kompressor 2011-04-08. 1½-plansvilla byggd 1974 i Blekinge. Boyta 112m2 plus källarplan med gillestuga, hobbyrum samt tvätt/pannrum på ca 40m2.

Utloggad Petr1

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 10
  • Karma +0/-0
SV: Kompressorfråga
« Svar #9 skrivet: 13 mars 2010, 06:58:31 »
Hej jag har också stängt av elpatronen eller rättare sagt så har jag ställt niben (360p) på vår/höst läge och ställt in legionella uppvärmningen på 1 gång i veckan. Jag har sparat över 700 kwh på det, jag värmer även med luft/luft värmepump + eldar i kamin.

Mvh : Petri

Utloggad Henry FÃ¥geljazz

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 18
  • Karma +0/-0
SV: Kompressorfråga
« Svar #10 skrivet: 13 mars 2010, 14:47:20 »
Legionella dör tydligen vid temperaturer över 50 ºC och min kompressor klarar f n att få upp vattnet till 55 grader utan stöd av elpatronen.

Utloggad gurravasa

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 308
  • Karma +0/-0
SV: Kompressorfråga
« Svar #11 skrivet: 14 mars 2010, 16:57:12 »
Elpatronen går in vid XXV-funktionen även om man har blockerat den. Kör med XXV till 65 grader varannan vecka så är du legionella-fri, och det kostar inte många kronor heller.
Hemma: 150+50 kvm, Nibe 360P och vattenburen golvvärme i träbjälklag
Jobb: 210 kvm, Nocria 14 + stödelement

Utloggad Henry FÃ¥geljazz

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 18
  • Karma +0/-0
SV: Kompressorfråga
« Svar #12 skrivet: 15 mars 2010, 12:10:40 »
gurravasa!

Är det alltid billigare att köra 410p på enbart kompressor? Kompressorn går ju mycket men ska väl ge en vinst genom sin verksningsgrad.

Att pumpen tar lång tid på sig att komma upp i rätt panntemp, vid t ex atappning av varmvatten, accepterar jag. Vi har inte större behov än att kompressorn verka räcka. Frågan är dock som sagt om man alltid kan utgå från att en blockerad elpatron sparar ström om man jämför med köra med både kompressor och elpatron.

Utloggad Animan

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: UmeÃ¥
  • Antal inlägg: 36
  • Karma +0/-0
SV: Kompressorfråga
« Svar #13 skrivet: 15 mars 2010, 12:17:04 »
Testar nu att köra Nibe 410p med elpatronen blockerad. Har en panntemp på 50 grader i detta läge. Kanalen för kompressortemp visar att kompressorn ger 50 grader. Hur hög temp kan man maximalt förvänta sig ur denna kompressor?

Min plan är att klara varmvattnet sommartid utan elpatron. Dessutom vill jag förlänga denna period genom att elda i min kakelugn. Hur stor del av året är det realistiskt att klara sig utan elpatronen enligt denna modell?

Tacksam för svar.

Det beror på vart du bor. Själv bor jag i Umeå och blockerar elpatronen mellan ca 1 april och mitten på oktober. Den har det lite jobbigt att hålla värmen om det är kallare än ca -3° ute. Eldning i vår tunga elsdstad gör att det funkar.

Även om tempen sjunker i pannan så verkar den hålla temperaturen i tappvattnet. Testade senast igår och den angav 27° eftersom det var -18 ute och det kylde lite väl mycket. I tappvattnet mätte jag dock upp 51° så den verkar hålla koll på den med elpatronen. Men jag är lite osäker eftersom den ju även tappar värme enligt displayen om mycket varmvatten tappas... Kanske testade jag för kort stund, men det blev kväll och ännu kallare ute så jag slog på patronen egen.

Legionellan och annat skrot ger upp kring 60°, så därför brajar pannan upp värmen till 63° eller liknande var 14:e dag. Har bara bevittnat denna ökning en gång.

Utloggad gurravasa

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 308
  • Karma +0/-0
SV: Kompressorfråga
« Svar #14 skrivet: 15 mars 2010, 12:50:23 »
gurravasa!

Är det alltid billigare att köra 410p på enbart kompressor? Kompressorn går ju mycket men ska väl ge en vinst genom sin verksningsgrad.

Att pumpen tar lång tid på sig att komma upp i rätt panntemp, vid t ex atappning av varmvatten, accepterar jag. Vi har inte större behov än att kompressorn verka räcka. Frågan är dock som sagt om man alltid kan utgå från att en blockerad elpatron sparar ström om man jämför med köra med både kompressor och elpatron.

Ja det är alltid billigare att köra på kompressor än patron.

Skulle tippa att 410p har ett COP på ca 2 dvs du får ut 2ggr energin du stoppar in. "COP" på patronen är ju 1 och det är alltså dubbelt så dyrt att ta ut samma värme från patronen som via kompressorn.

Så du vill att din kompressorn ska gå så mycket det bara går och patronen så lite som möjligt...
Hemma: 150+50 kvm, Nibe 360P och vattenburen golvvärme i träbjälklag
Jobb: 210 kvm, Nocria 14 + stödelement

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!