Författare Ämne: DÃ¥lig effekt  (läst 10336 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad 3wmike

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 19
  • Karma +0/-0
DÃ¥lig effekt
« skrivet: 02 januari 2010, 11:53:18 »
Hej¨
Tycker det har blivit så dålig effekt på min Panasonic (EFG9EC eller nåt liknande heter den)
den sitter i ett garage på 65m2 men kommer inte upp i mer än ca 10grader, jag har ställt fjärren på 16 grader och det har den hållit hela tiden men nu har den tappat effekt, kan det bero på den långvariga och stränga kylan eller har ni några andra förslag
MVH Micke

Utloggad frav

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Halmstad
  • Antal inlägg: 351
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: DÃ¥lig effekt
« Svar #1 skrivet: 02 januari 2010, 12:18:52 »
Hej!

Hur ser filtrena ut? Är de rena?
// Fredrik

Hus: Nässjöhus/Norrlandshus Villa Tallsjön -79, 1,5plans, 117kvm med krypgrund.
Ort: Halmstad, 500m från havet.
Överlåtelsedatum: 2012-06-28.
Ventilation: Mekanisk frånluftventilation.
Uppvärming: Direktverkande el med 11st elradiatorer (avstängda), samt en Luft/Luft VP; Mitsubishi Electric FH35VEHZ-E2 (Installerad 2021-09-27) ((Mitsubishi Electric FH35VEHZ-E1 Q-Heat 665 (Installerad 2013-09-04, utbytt 2021-09-27)). Sensibo Sky
Krypgrundsavfuktare: Woods DS15.
Garageavfuktare: EchoDry II
Grill: Weber Q320 Special Edition.
Robotgräsklippare: Gardena Smart Sileno City

Utloggad 3wmike

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 19
  • Karma +0/-0
SV: DÃ¥lig effekt
« Svar #2 skrivet: 02 januari 2010, 19:53:46 »
Tackar för tipset har nu rengjort dom så får vi se, men jag körde utan filter och tycker inte att den blåser rätta värmen ändå

Utloggad Krokodilen

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Uppsala
  • Antal inlägg: 518
  • Karma +0/-3
  • Kön: Man
  • Jag älskar värmepumpar! (när dom fungerar)
SV: DÃ¥lig effekt
« Svar #3 skrivet: 03 januari 2010, 11:15:44 »
hur  länge har du  haft  pumpen, första vintern?   kallt ute?  isolering garage?
Konverterat frÃ¥n direktverkande elradiatorer till Luftvärmepump 2006. Hus: Västkuststugan -80, Ort Öregrund, uppvärmd yta ca 60 m2  alla fönster är 3-glas
Värmepump Panasonic E12DKE
( H16 på pump efter 3 år och 2 mån fick utbytes msom även den snurrade i 3 år innan kompressorn havererade..... Efter lite letande fick det bli en Sharp Z40 KR...... så nu är det upp till bevis.

Utloggad 3wmike

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 19
  • Karma +0/-0
SV: DÃ¥lig effekt
« Svar #4 skrivet: 03 januari 2010, 14:15:45 »
Hej
Det är tredje vintern, det är mellan 10-15 gr ute (idag är det bara 5) och garaget är isolerat som villastandard ung.
Förut har den hållit värmen ned till ca 17 gr och jag har slagit av den när det blivit under 20 men det har gått bra att starta upp och fått riktig värme efter det.
Jag tycker inte att det blåser riktigt varmt ur inne delen man känner bara lite halvljummen luft,tidigare kom det "riktig" värme ur den

Utloggad Krokodilen

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Uppsala
  • Antal inlägg: 518
  • Karma +0/-3
  • Kön: Man
  • Jag älskar värmepumpar! (när dom fungerar)
SV: DÃ¥lig effekt
« Svar #5 skrivet: 03 januari 2010, 14:48:06 »
Utan att på nåt sätt vara säker så misstänker jag kylmedelsbrist.
Konverterat frÃ¥n direktverkande elradiatorer till Luftvärmepump 2006. Hus: Västkuststugan -80, Ort Öregrund, uppvärmd yta ca 60 m2  alla fönster är 3-glas
Värmepump Panasonic E12DKE
( H16 på pump efter 3 år och 2 mån fick utbytes msom även den snurrade i 3 år innan kompressorn havererade..... Efter lite letande fick det bli en Sharp Z40 KR...... så nu är det upp till bevis.

Utloggad 3wmike

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 19
  • Karma +0/-0
SV: DÃ¥lig effekt
« Svar #6 skrivet: 03 januari 2010, 15:51:36 »
Går det att kolla det på någe enkelt vis, det borde ju betyda på ett läckage på anläggningen

Utloggad Lmf

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 2865
  • Karma +5/-2
SV: DÃ¥lig effekt
« Svar #7 skrivet: 03 januari 2010, 16:05:02 »
Hur ser utedelen ut?

Som en iglo eller är den ren från is?
Bosch EHP 8 AW (Luft/Vatten, 8kW)
2 x 500L Acktank med varmvatten och solslinga
88+88m² byggt 1962 med orginal 2-glasfönster och eftermonterad FTX.
Tilläggsisolerad vind 60cm Cellelousa isolering
Tidigare Förbrukning ca 25500kWh el per år
Årsförbrukning 2010 på 19038kWh (Isolering av vind samt 3kW Zibro LLVP i Garaget i källaren)
Årsförbrukning 2011 på 11744kWh (Monterat 8kW LVVP Bosch (demont LLVP) samt bytt VVB
Årsförbrukning 2012 på 12018kWh (Optimerat VP drift,bytt ca 30% av radiatorerna till lågtemp,bytt radiator CP till lågenergi)
Årsförbrukning 2013 på 10382kWh (Bytt samtliga vitvaror samt att ca 80% av radiatorerna är bytta,nästan all belysning numera lågenergilampor)
Årsförbrukning 2014 på 10670kWh (Endast tätat fönster och dörrar)
Årsförbrukning 2015 på 9988kWh (Tätat ventiler och eftersom huset har FTX så behövs dess inte)

Västkusten.

"Dare Calor"

Utloggad Krokodilen

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Uppsala
  • Antal inlägg: 518
  • Karma +0/-3
  • Kön: Man
  • Jag älskar värmepumpar! (när dom fungerar)
SV: DÃ¥lig effekt
« Svar #8 skrivet: 03 januari 2010, 16:43:28 »
Enklast är väl isÃ¥fall att fylla pÃ¥ lite kylmedia (om man har tillgÃ¥ng till det) och sen se om den värmer normalt. annars  är det rätta sättet väl att  tömma systemet pÃ¥ kylmedia, vacuumsuga och sedan fylla pÃ¥ rätt  mängd  kylmedia igen......nÃ¥got sätt att avgöra om det finns  rätt mängd i systemet utan att tömma det vet iallafall inte jag om. jag antar att utedelen inte ser ut som en igloo isÃ¥fall borde du väl ha nämnt detta, men gör den  det iallafall sÃ¥ avfrostar den ju inte som den ska.
Konverterat frÃ¥n direktverkande elradiatorer till Luftvärmepump 2006. Hus: Västkuststugan -80, Ort Öregrund, uppvärmd yta ca 60 m2  alla fönster är 3-glas
Värmepump Panasonic E12DKE
( H16 på pump efter 3 år och 2 mån fick utbytes msom även den snurrade i 3 år innan kompressorn havererade..... Efter lite letande fick det bli en Sharp Z40 KR...... så nu är det upp till bevis.

Utloggad 3wmike

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 19
  • Karma +0/-0
SV: DÃ¥lig effekt
« Svar #9 skrivet: 03 januari 2010, 20:38:37 »
Det var ett lager is i botten men det tog jag bort förra helgen, det sitter ingen värmekabel i botten på utedelen då den som följde med var trasig och sedan har det inte blivit någon ditsatt,
dom 2 föregående vintrarna har det inte blivit nån is för det har alltid varit varmgrader ett par dar i vecken men i år har det isat då det varit lite kyligare, jag bor i västernorrland

Utloggad Krokodilen

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Uppsala
  • Antal inlägg: 518
  • Karma +0/-3
  • Kön: Man
  • Jag älskar värmepumpar! (när dom fungerar)
SV: DÃ¥lig effekt
« Svar #10 skrivet: 03 januari 2010, 21:47:33 »
vad menar du med "isat"  har isen försvunnit vid avfrostningarna?
Konverterat frÃ¥n direktverkande elradiatorer till Luftvärmepump 2006. Hus: Västkuststugan -80, Ort Öregrund, uppvärmd yta ca 60 m2  alla fönster är 3-glas
Värmepump Panasonic E12DKE
( H16 på pump efter 3 år och 2 mån fick utbytes msom även den snurrade i 3 år innan kompressorn havererade..... Efter lite letande fick det bli en Sharp Z40 KR...... så nu är det upp till bevis.

Utloggad 3wmike

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 19
  • Karma +0/-0
SV: DÃ¥lig effekt
« Svar #11 skrivet: 03 januari 2010, 22:08:09 »
Nej, förut har det varit +grader så ofta att det inte hunnit bildats nån större isskorpa jag brukar ha kollat hålet mittunder och det har alltid varit öppet men förra veckan var det ett ca 2cm tjockt lager med is så jag fick skrälla loss och värma med värmepistol för att få bort isen och få upp hålet igen

Utloggad Krokodilen

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Uppsala
  • Antal inlägg: 518
  • Karma +0/-3
  • Kön: Man
  • Jag älskar värmepumpar! (när dom fungerar)
SV: DÃ¥lig effekt
« Svar #12 skrivet: 03 januari 2010, 23:46:16 »
ok, menade i första hand elementet i utedelen och om  det är rent frÃ¥n is efter avfrostning.
Konverterat frÃ¥n direktverkande elradiatorer till Luftvärmepump 2006. Hus: Västkuststugan -80, Ort Öregrund, uppvärmd yta ca 60 m2  alla fönster är 3-glas
Värmepump Panasonic E12DKE
( H16 på pump efter 3 år och 2 mån fick utbytes msom även den snurrade i 3 år innan kompressorn havererade..... Efter lite letande fick det bli en Sharp Z40 KR...... så nu är det upp till bevis.

Utloggad Gano

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Hammarö
  • Antal inlägg: 2046
  • Karma +10/-3
  • Kön: Man
SV: DÃ¥lig effekt
« Svar #13 skrivet: 04 januari 2010, 10:55:28 »
Hej

Ett garage med stora dragiga garageportar och kall bottenplatta kan dra förvånande mängder energi. Nu känner jag inte din konstruktion i detalj, men 65 kvm är trots allt en ganska rejäl yta. Jag gissar att garaget behöver någonstans 3-4 kW vid -10, och det blir nog värmepumpen övermäktigt är jag rädd. Det behöver alltså inte vara något fel på värmepumpen när allt kommer omkring.

MVH/Gano

2 luft/luftvärmepumpar, Daikin N35 Siesta (-17) och Hitachi RAK25 (-04). Kör aldrig elvärme, har monterat ner 7 radiatorer. 8 kvm Lesol 3 AR Lazerplate solfångare värmer varmvatten (-05). 125 kvm direktelshus från 1979, tilläggsisolerat och fönster med argon/lågenergiglas. F-ventilation. 3 som bor hemma, 1 tonåring. Småförbrukare, ca 9500 kWh/år. Braskamin installerad 2010. Körde ett stenhårt sparrace för några år sedan, är för bekväm numera.

Utloggad 3wmike

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 19
  • Karma +0/-0
SV: DÃ¥lig effekt
« Svar #14 skrivet: 04 januari 2010, 21:06:32 »
Hej
Det är ganska tätt och det märkliga är att den höll värmen bättre förut, det måste nog bli dnedåt -15 - -17 innan man märkte någon sänkning, jag vet inte hur noga det är med vacuumsugning men jag höll nog på en timme när jag monterade pumpen men jag hade otur och fick tag på en serie som hade någe fabrikationsfel på en fjäder så då pumpen vände riktning slog den av, men jag hade "tur" och fick en ny pump på garantin samt den även monterad men det slog mig efteråt att montören inte gjorde någon vacuumsugning alls
jag tyckte även då att pumpen tappade lite i kapacitet,
Är det viktigt att vacuumsuga ett system som varit i drift och tätt som man bara byter pumpen på, det tog väl ca 5-10min tills den nya satt på plats
Micke

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!