Författare Ämne: Isbildning pÃ¥ 2025-14  (läst 38928 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Wallgren

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Kinna
  • Antal inlägg: 32
  • Karma +0/-0
Isbildning på 2025-14
« skrivet: 20 december 2009, 07:48:36 »
Nu igen, precis som förra vintern, så bildas is i nedre delen av plåten som sitter runt fläktbladen, så när de börjar rotera igen efter stillestånde eller avfrostning så slår bladen i isen och det låter som de kommer en helikopter. Det gillar vi inte. Troligen inte grannarna heller. Så nu har jag varit ute igen med lite varmvatten och pytsat dit i samband med avfrostning. Men det är ju inte så kul på söndagmorgon.

Igår ändrade jag en del inställningar, så att den går längre tid sammanhängande - har egentligen inte haft någon ny kompressorstart sedan igår eftermiddag, pga sänkta gradminuter på tillsatsel och ett ändrat flöde i radiatorkretsen. Avfrostning står på 30 min. Då blev det färre isbildningar än när det var starter efter stillestånd. Det gick bra till kl 4 i morse... och då var det efter avfrostning som isen satt där. Ut med vatten...

Markus
---
VVM300
Fighter 2025-14

Utloggad hulta

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 546
  • Karma +0/-0
  • VVS branschen bör saneras..
SV: Isbildning på 2025-14
« Svar #1 skrivet: 20 december 2009, 09:46:15 »
Nu igen, precis som förra vintern, så bildas is i nedre delen av plåten som sitter runt fläktbladen, så när de börjar rotera igen efter stillestånde eller avfrostning så slår bladen i isen och det låter som de kommer en helikopter. Det gillar vi inte. Troligen inte grannarna heller. Så nu har jag varit ute igen med lite varmvatten och pytsat dit i samband med avfrostning. Men det är ju inte så kul på söndagmorgon.

Igår ändrade jag en del inställningar, så att den går längre tid sammanhängande - har egentligen inte haft någon ny kompressorstart sedan igår eftermiddag, pga sänkta gradminuter på tillsatsel och ett ändrat flöde i radiatorkretsen. Avfrostning står på 30 min. Då blev det färre isbildningar än när det var starter efter stillestånd. Det gick bra till kl 4 i morse... och då var det efter avfrostning som isen satt där. Ut med vatten...

Markus
---
VVM300
Fighter 2025-14


Montera värmeslinga under pumpen...

Utloggad Wallgren

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Kinna
  • Antal inlägg: 32
  • Karma +0/-0
SV: Isbildning på 2025-14
« Svar #2 skrivet: 20 december 2009, 10:01:33 »

Montera värmeslinga under pumpen...

Men inte på allvar va? Är det bara här det blir på detta viset i hela landet?

Utloggad nic2

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1564
  • Karma +1/-1
  • Jag saknar min kamin...ibland
SV: Isbildning på 2025-14
« Svar #3 skrivet: 20 december 2009, 10:25:17 »
Det är vanligt med isbildning i tråget.
Montera en värmeslinga som hulta också var inne på, den håller isen borta, och allt vatten hinner rinna av innan det fryser på.
1,5 plans villa (-82)140m2 i Östergötland.
Bergvärme, Nibe 1230-6, 150m energibrunn, installerat 2007

Förbr. 2012: Totalt 12000kWh, varav 4800kWh till VP för värme & varmvatten.

Utloggad kjell62

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Dalarna Falun
  • Antal inlägg: 1214
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Isbildning på 2025-14
« Svar #4 skrivet: 20 december 2009, 10:37:34 »
Det är vanligt med isbildning i tråget.
Montera en värmeslinga som hulta också var inne på, den håller isen borta, och allt vatten hinner rinna av innan det fryser på.


 det är inget trÃ¥g pÃ¥ 2025an
 fritt fall frÃ¥n kondensorn ner pÃ¥ backen
 jag har alldrig haft det problemet pÃ¥ min 2025a
 men jag har sett vid en del av-frostningar
 sÃ¥ blir det ett Ã¥ng-mÃ¥ln runt pumpen
 men inte alla gÃ¥nger
 kjell *vinkar*
Mitsubishi FH35 + Panasonic E 12-DKE + TE 9
 Hus ca 150 m2 + källare 150 m2 
 
 NIBE 2025-6
 Garage 50 m2 en NE-12 LKE
 Sommarstugan E 9 ckp

Utloggad Wallgren

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Kinna
  • Antal inlägg: 32
  • Karma +0/-0
SV: Isbildning på 2025-14
« Svar #5 skrivet: 20 december 2009, 10:45:56 »
Isen sitter i det där "svepet" eller vad man ska kalla det. Tratten liksom, alldeles runt fläktvingarna. Det är bara fråga om några millimeters isbeläggning som kan komma var som helst där runt fläkten. Alltså som sagt inget tråg. Ångmoln blir det alltid.

/Markus

Utloggad Giro

  • Nybörjare
  • *
  • Stad/land: Sundsvall
  • Antal inlägg: 7
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Isbildning på 2025-14
« Svar #6 skrivet: 20 december 2009, 11:12:56 »
Det ska finnas en inbyggd Droppskålsvärmare också.
Kan det vara den som inte fungerar
Om man kollar i manualen på komponent placering
(nr24,sid 41)verkar den sitta under "fläkt tratten"..

//Giro tomte::
NIBE F2025-6kw dockat mot kombipanna på radiator returen,"flytande"kondensering med brytare på shuntmotorn,spetsberedare 80liter.Villa i Sundsvall (1961),,tilläggsisolerat,nya fönster,FTX ventilation,
88+88m2 + 35m2 garage

Utloggad Wallgren

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Kinna
  • Antal inlägg: 32
  • Karma +0/-0
SV: Isbildning på 2025-14
« Svar #7 skrivet: 20 december 2009, 11:26:12 »
Det ska finnas en inbyggd Droppskålsvärmare också.
Kan det vara den som inte fungerar
Om man kollar i manualen på komponent placering
(nr24,sid 41)verkar den sitta under "fläkt tratten"..

//Giro tomte::

och den verkar ju vara en sak som bara ska funka. Ska väl gå ut och lyfta på locket då och se om jag ser något avvikande.

Utloggad hulta

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 546
  • Karma +0/-0
  • VVS branschen bör saneras..
SV: Isbildning på 2025-14
« Svar #8 skrivet: 20 december 2009, 11:52:20 »
Det ska finnas en inbyggd Droppskålsvärmare också.
Kan det vara den som inte fungerar
Om man kollar i manualen på komponent placering
(nr24,sid 41)verkar den sitta under "fläkt tratten"..

//Giro tomte::

Gör det? Det visste jag inte, får kolla upp det här också. Men än så länge inget problem med isbildning förutom isberget under.......... tomte::

Utloggad Wallgren

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Kinna
  • Antal inlägg: 32
  • Karma +0/-0
SV: Isbildning på 2025-14
« Svar #9 skrivet: 20 december 2009, 11:57:53 »
Oj, vad kallt ute...

H2 i displayen indikerar att droppskålsvärmare är till. Men det ser inte ut att vara någon värme som smälter is i alla fall.

Finns något tips på var jag ska felsöka? INga kablar lösa, men jag vet inte riktigt vilken jag ska kolla på. Dessutom tar det emot att stå därute och pula för mycket. Kallt. Och det blåser kallt från fläkten... :)

Är det någon som vet eller förstår sitt kopplingsschema så jag kan veta vilken kabel jag ska följa eller mäta?

/Markus

Utloggad Wallgren

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Kinna
  • Antal inlägg: 32
  • Karma +0/-0
SV: Isbildning på 2025-14
« Svar #10 skrivet: 20 december 2009, 13:16:36 »
ok. det är en 2025-10. Men ändÃ¥. NÃ¥gon som har koll pÃ¥ detta med droppskÃ¥lsvärmen?  ::)

Utloggad JPEG

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 360
  • Karma +0/-0
SV: Isbildning på 2025-14
« Svar #11 skrivet: 20 december 2009, 13:24:26 »
Jag har ocksÃ¥ haft samma problem i gÃ¥r kväll, men kunde inte se nÃ¥gon isbildning. Du menar att det fryser pÃ¥ kanten  pÃ¥ kantringen runt fläkten. Antar att det är nederst pÃ¥ översidan mot fläktbladen i sÃ¥ fall där det är svÃ¥rt att se och det verkar vara väl litet spel mellan fläktblad och ring.

Jag funderade om vatten frusit på något fläktblad så det blir obalans, men tror knappast det heller eftersom fläkten rör sig sakta under hela avfrostningen.

Ja det finns en värmekabel i botten pÃ¥ pumpen men  den kan knappast smälta bort is pÃ¥ denna plats ca 75mm över bottenplÃ¥ten.

Jag monterade tövattentråg på min pump i höstas och när jag kopplade in värmekabeln till detta, såg jag att det redan fanns en rosafärgad värmekabel av samma typ. Den ligger parallellt med samma utgång som tövattentrågets värmekabel och slår till under +2 grader.

Tövattentråget fungerar i övrigt bra. Inget isberg under pumpen längre när det fryser lock över dräneringsgruset.

/Peter  
Hus i NV Stockholm byggt 1969, ca 230 kvm uppvärmd yta, vattenburet system. Tidigare 39 MWh årsförbrukning. 1:a året med VP 25MWh, numera efter justeringar ca 21,5MWh.
Konverterat aug 2008 till L/V Nibe Fighter 2025-10kW ansluten till VVM300, volymtank  100l (modifierad Nibe VVB) och 100l Nibe VVB för spets.

Utloggad hulta

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 546
  • Karma +0/-0
  • VVS branschen bör saneras..
SV: Isbildning på 2025-14
« Svar #12 skrivet: 20 december 2009, 13:24:54 »
Oj, vad kallt ute...

H2 i displayen indikerar att droppskålsvärmare är till. Men det ser inte ut att vara någon värme som smälter is i alla fall.

Finns något tips på var jag ska felsöka? INga kablar lösa, men jag vet inte riktigt vilken jag ska kolla på. Dessutom tar det emot att stå därute och pula för mycket. Kallt. Och det blåser kallt från fläkten... :)

Är det någon som vet eller förstår sitt kopplingsschema så jag kan veta vilken kabel jag ska följa eller mäta?

/Markus

Vid reläkortet finns plint XJ24 stift ett o två. Vid drift av droppskålsvärmen (Drip tray heater) ska det vara 220volt på de stiften. Finns spänningen och värmen ej fungerar så ohm-mät kabeln till slingan. Lossa kabeln från stift ett och två och mät. Lågt ohmtal då är kabeln okej.

Bryt spänningen innan du lossar kabeln. Lycka till. *vinkar*

Utloggad Wallgren

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Kinna
  • Antal inlägg: 32
  • Karma +0/-0
SV: Isbildning på 2025-14
« Svar #13 skrivet: 20 december 2009, 13:29:43 »
Jag har ocksÃ¥ haft samma problem i gÃ¥r kväll, men kunde inte se nÃ¥gon isbildning. Du menar att det fryser pÃ¥ kanten  pÃ¥ kantringen runt fläkten. Antar att det är nederst pÃ¥ översidan mot fläktbladen i sÃ¥ fall där det är svÃ¥rt att se och det verkar vara väl litet spel mellan fläktblad och ring.

Jag funderade om vatten frusit på något fläktblad så det blir obalans, men tror knappast det heller eftersom fläkten rör sig sakta under hela avfrostningen.

Ja det finns en värmekabel i botten pÃ¥ pumpen men  den kan knappast smälta bort is pÃ¥ denna plats ca 75mm över bottenplÃ¥ten.

Jag monterade tövattentråg på min pump i höstas och när jag kopplade in värmekabeln till detta, såg jag att det redan fanns en rosafärgad värmekabel av samma typ. Den ligger parallellt med samma utgång som tövattentrågets värmekabel och slår till under +2 grader.

Tövattentråget fungerar i övrigt bra. Inget isberg under pumpen längre när det fryser lock över dräneringsgruset.

/Peter  

Det låter som samma besvär och bekymmer. Jag har is här och där runt hela plåten runt fläktbladen.

/Markus

Utloggad Wallgren

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Kinna
  • Antal inlägg: 32
  • Karma +0/-0
SV: Isbildning på 2025-14
« Svar #14 skrivet: 20 december 2009, 13:33:51 »
Vid reläkortet finns plint XJ24 stift ett o två. Vid drift av droppskålsvärmen (Drip tray heater) ska det vara 220volt på de stiften. Finns spänningen och värmen ej fungerar så ohm-mät kabeln till slingan. Lossa kabeln från stift ett och två och mät. Lågt ohmtal då är kabeln okej.

Bryt spänningen innan du lossar kabeln. Lycka till. *vinkar*

Bra, ska kolla på det under dagen eller imorgon. Det ligger litet is-skikt längst ned i plåten runt fläktbladen, och den skulle väl åminstone försvinna om jag får ingång detta. Om jag förstod det rätt så är det längst ned som det värmer?
/Markus

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser