Författare Ämne: inkoppling av extern c.p  (läst 1263 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad KÃ¥ge watt

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 388
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Jag kan knäcka ägg med en hand,har jag upptäckt
inkoppling av extern c.p
« skrivet: 09 december 2009, 19:38:16 »
Har skrivit tidigare om mitt problem med framledtemp,måste köra cp,n på nästan max för
att få ner framtempen något ( 1rörs). Jag kan aldrig få ner tempen oavsett kurva.

Pratade med någon förståsigpåare på Thermia som tyckte att jag skulle koppla in en extern
cp på tilloppet,vilket jag gjorde.

Direkt jag körde igång pumpen så skenade returtempen iväg så att pumpen slog ifrån.
Vad kan jag ha gjort för fel?

Har kopplat bort den nu och får väl nöja mej med ett delta på 2gr över pumpen och
ett delta på 14gr över radiatorena. Suck!! >:(
Läge:Arjeplog Norbotten. Hus: 129m2 Älvsbyhus frÃ¥n 63. Thermia Diplomat optimum 6/ 470 m kollektor i blött underlag.Radiatorblandning med 1rörs system. 7kw caminos braskamin samt 45m2 fristÃ¥ende garage med Fujitsu ASYB09LDC LLvp . Enskild borrad brunn samt avlopp.  Ã…rsmedeltemp -1,7gr

Utloggad tipo874

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Uppsala
  • Antal inlägg: 4354
  • Karma +5/-0
  • Kön: Man
SV: inkoppling av extern c.p
« Svar #1 skrivet: 10 december 2009, 08:51:27 »
Nu har inte jag någon riktig koll på hur 1-rörskoppel egentligen fungerar, men det verkar ju som du har för mycket bypass förbi kopplen. Om du kan få mera flöde genom radiatorerna minskar deltat över radiatorn och deltat mellan fram och retur ökar.

Min handdukstork har ett MMA-koppel som kan ställas om mellan 1 och 2 rörssystem, och det finns tabeller för hur man i 1-rörsläge justerar fördelningen av flödet mellan radiator och bypass. Jag antar att dina koppel borde ha något liknande.

Jag förutsätter att du har alla rattar/termostater fullt öppna.

Om man nu strävar efter ett delta över radiatorn på säg 7°, borde man inte då börja med att med fullt öppen ratt/termostat justera bypassen på första radiatorn tills man får 7° delta över den, och sedan vandra nedströms i slingan och göra samma sak?

Eller också gradvis minska bypassen i samtliga koppel tills man uppnår 7° - 10° delta över hela slingan?

Du borde inte behöva någon extra CP, det drar bara onödig energi och du har ju redan för lågt delta över slingan.
Villa utan källare i Uppsala, 175m², 2-våningsdel byggd 1928, 1-plansdel byggd 1978, 75m² garage/förråd.
Stiebel-Eltron WPF-10, 200l arbetstank, 290l vvb, 200m bergkollektor, konverterat från direktel 2004, 14 radiatorer + handdukstork, golvvärme i garage/förråd.
38x2m2 solpaneler, 15,6kW, installerat 2020.

https://spiff.hax.se/log.html

Gammal timrad dalagård, två våningar plus källare (3x42m²), 20 radiatorer. Timrad gäststuga, två våningar (2x35m²) via kulvert, 10 radiatorer.
Nibe F1245-12, 2x350m jordkollektor, 300l arbetstank. Konverterat från direktel 2010. Förbrukning 2010: 40553 kWh, 2011: 10723, rullande år: 8760 kWh.

Utloggad KÃ¥ge watt

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 388
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Jag kan knäcka ägg med en hand,har jag upptäckt
SV: inkoppling av extern c.p
« Svar #2 skrivet: 10 december 2009, 09:12:49 »
DÃ¥ du pratar om bypass hur menar du?

Jag har 2 rör som sticker upp ur golvet samt 2 balofixvent.Den enda strypning jag
kan göra är ju på kopplet i nedre delen av radiator på insexskruven. Är det den som stryper på
returen?
Läge:Arjeplog Norbotten. Hus: 129m2 Älvsbyhus frÃ¥n 63. Thermia Diplomat optimum 6/ 470 m kollektor i blött underlag.Radiatorblandning med 1rörs system. 7kw caminos braskamin samt 45m2 fristÃ¥ende garage med Fujitsu ASYB09LDC LLvp . Enskild borrad brunn samt avlopp.  Ã…rsmedeltemp -1,7gr

Utloggad tipo874

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Uppsala
  • Antal inlägg: 4354
  • Karma +5/-0
  • Kön: Man
SV: inkoppling av extern c.p
« Svar #3 skrivet: 10 december 2009, 18:36:18 »
DÃ¥ du pratar om bypass hur menar du?

Jag har 2 rör som sticker upp ur golvet samt 2 balofixvent.Den enda strypning jag
kan göra är ju på kopplet i nedre delen av radiator på insexskruven. Är det den som stryper på
returen?

I ett 1-rörs koppel har du ett flöde som går genom radiatorn och ett flöde som går direkt från inkommande till utgående rör, detta är bypassen. När du vrider igen ratten/termostaten till radiatorn måste allt flöde gå genom bypassen, annars stryper du hela flödet och alla radiatorer blir kalla.

Någonstans på radiatorkopplet bör det finnas en justering, antagligen dold bakom någon plugg eller så, som används för att strypa bypassen. Genom att strypa den något tvingar du mera flöde genom radiatorn, och du får därmed lägre delta över radiatorn, och högre delta över slingan.

Har du några bilder på radiatorkopplet, framför allt där rören sitter anslutna?
Villa utan källare i Uppsala, 175m², 2-våningsdel byggd 1928, 1-plansdel byggd 1978, 75m² garage/förråd.
Stiebel-Eltron WPF-10, 200l arbetstank, 290l vvb, 200m bergkollektor, konverterat från direktel 2004, 14 radiatorer + handdukstork, golvvärme i garage/förråd.
38x2m2 solpaneler, 15,6kW, installerat 2020.

https://spiff.hax.se/log.html

Gammal timrad dalagård, två våningar plus källare (3x42m²), 20 radiatorer. Timrad gäststuga, två våningar (2x35m²) via kulvert, 10 radiatorer.
Nibe F1245-12, 2x350m jordkollektor, 300l arbetstank. Konverterat från direktel 2010. Förbrukning 2010: 40553 kWh, 2011: 10723, rullande år: 8760 kWh.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!