Författare Ämne: Elektriskt moment 22.. Miljökontoret Vs Inverter-backup.  (läst 2637 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Art Deco

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 2101
  • Karma +9/-4
Vi råkar vara Fortumkunder och har de senaste 3 månaderna drabbats av 2 stora elavbrott som Fortum fortfarande inte velat redovisa om var/hur/varför. Därför har jag börjat titta på reservel där det finns olika system. Efter att ha tittat runt funderade vi starkt på att inskaffa en inverter som då antingen kopplas till en stor batteribank eller helt enkelt monteras i bilen och då kan ge el oavbrutet så länge som motorn på bilen går.

Men ack så fel det blev.

Miljökontoret i Sth kan inte acceptera en bil som går på tomgång och driver en inverter under ett stort elavbrott, max 1 min tomgång gäller här, inget att snacka om. Vi har däremot rätt i att inköpa ett stort elverk, antingen diesel eller bensin och smälla upp på tomten. När jag påpekar att dessa saknar katalysator och att en personbil på tomgång ger mindre avgaser än ett fast elverk blir det som att tala till en vägg, fortfarande förbjudet, max 1 min tomgång gäller fortfarande.

När jag sen tar upp att halva stans yrkestrafik har invertrar i sina bilar för att driva verktyg och annan utrustning och skickar bilder på banverkets bilar som går flera tim i sträck för att driva div kapmaskiner vid rälsarbeten blir tjänstemannen lite tystare och nu börjar mumla om ev dispanser, men fortfarande, ajabaja inte med sin personbil.

Någon här som tänkt samma sak.
Hur kan ett miljökontor resonera så huvudstupa snett.



 
Friskt kopplat - hälften brunnet ....

Utloggad Lmf

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 2865
  • Karma +5/-2
SV: Elektriskt moment 22.. Miljökontoret Vs Inverter-backup.
« Svar #1 skrivet: 01 oktober 2008, 13:13:35 »
Du mÃ¥ste uttryckt dig sÃ¥ den "stackars"  *roflmao* tjänstemannen trodde att du sade att han hade fel.

Tala aldrig om för en stadstjänsteman att han har fel för enligt alla lagar och regler så har han inte det.
sen angående bilen där skulle du sagt att du ämnade använda en "mobil generator med katalysator kopplad till en inverter" då hade han blivit glad ,att grannarna kan klaga är något man får ta när det kommer eller så kan man upplysa dem om att miljökontoret "godkänt" att du använder din mobila generator.
« Senast ändrad: 01 oktober 2008, 13:17:28 av Lmf »
Bosch EHP 8 AW (Luft/Vatten, 8kW)
2 x 500L Acktank med varmvatten och solslinga
88+88m² byggt 1962 med orginal 2-glasfönster och eftermonterad FTX.
Tilläggsisolerad vind 60cm Cellelousa isolering
Tidigare Förbrukning ca 25500kWh el per år
Årsförbrukning 2010 på 19038kWh (Isolering av vind samt 3kW Zibro LLVP i Garaget i källaren)
Årsförbrukning 2011 på 11744kWh (Monterat 8kW LVVP Bosch (demont LLVP) samt bytt VVB
Årsförbrukning 2012 på 12018kWh (Optimerat VP drift,bytt ca 30% av radiatorerna till lågtemp,bytt radiator CP till lågenergi)
Årsförbrukning 2013 på 10382kWh (Bytt samtliga vitvaror samt att ca 80% av radiatorerna är bytta,nästan all belysning numera lågenergilampor)
Årsförbrukning 2014 på 10670kWh (Endast tätat fönster och dörrar)
Årsförbrukning 2015 på 9988kWh (Tätat ventiler och eftersom huset har FTX så behövs dess inte)

Västkusten.

"Dare Calor"

Utloggad larryd

  • Har litet erfarenheter men ingen riktig
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2718
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Elektriskt moment 22.. Miljökontoret Vs Inverter-backup.
« Svar #2 skrivet: 01 oktober 2008, 13:27:27 »
Jag vet ingenting...

men är du säker på att förbudet mot tomgång gäller på egen gård/egen tomtmark?
180m2 i två plan. Dessutom 110m2 källare och garage/souterräng. B.å 1928. Stockholm.
 L/V CTC Ecoair105, dockad mot Pulsonex panna. 2rörs radiatorsystem. VV (efter)beredare 50l. 2st Panasonic E9DKE, varav en i källaren/garage/souterräng.

Utloggad Art Deco

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 2101
  • Karma +9/-4
SV: Elektriskt moment 22.. Miljökontoret Vs Inverter-backup.
« Svar #3 skrivet: 01 oktober 2008, 15:39:50 »
Jag vet ingenting...
men är du säker på att förbudet mot tomgång gäller på egen gård/egen tomtmark?

aha-ännu en finstilt detalj för lagvrängarna, jag kollar-tack för tipset  :)
Friskt kopplat - hälften brunnet ....

Utloggad swepri

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 238
  • Karma +0/-0
    • Min syn pÃ¥ saken
SV: Elektriskt moment 22.. Miljökontoret Vs Inverter-backup.
« Svar #4 skrivet: 01 oktober 2008, 16:00:00 »
Jag misstänker att regler om tomgångskörning gäller för planerat område, dvs i tätort.

Varför blandade du in miljökontoret förresten?

/Paj
1 1/2-plans putsad träkåk med källare utanför Motala. Byggår 1929. 92 + 40 kvadrat.
------------------------------------------------------------------
Förr i tiden:
CTC 1100 - Olja  1,8 kbm
HH+VV(sommar) 4400 kWh
------------------------------------------------------------------
Nuförtiden:
Nibe 1225-6 och 130m borra. Startat 24/4-08
Förbrukning VP efter 11 mån: 5338 kWh

Utloggad Art Deco

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 2101
  • Karma +9/-4
SV: Elektriskt moment 22.. Miljökontoret Vs Inverter-backup.
« Svar #5 skrivet: 01 oktober 2008, 16:18:34 »
Jag misstänker att regler om tomgångskörning gäller för planerat område, dvs i tätort.

Varför blandade du in miljökontoret förresten?

/Paj

Alla hänvisar just till Miljökontoret ang tomgångsreglerna, och det är dom som skickar ut sina "inspektörer", och anmäler ev brott.
Vem tänker du på annars?
Friskt kopplat - hälften brunnet ....

Utloggad sebbe

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Vasa/Finland
  • Antal inlägg: 393
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Elektriskt moment 22.. Miljökontoret Vs Inverter-backup.
« Svar #6 skrivet: 01 oktober 2008, 17:09:40 »
Det borde finnas en paragraf nånstans som tillåter en bil att gå på tomgång ifall teknisk apparat såsom kylmaskin kräver att motorn är igång.
Används bilen som starkströmsgenerator så borde detta falla under en sån paragraf.
110m2 hus på krypgrund i ett plan byggt 1914, renoverat 2000. 6kw elpanna och radiatorer. Golvvärme (el) i badrum. Frånluft. Toshiba RAS10-SKVP-ND 2007. Före: 20.000kWh Efter: 16.000kWh Mitsubishi MSZ-LN35VG 2019.
Nunnauuni täljstenskamin 1800kg 2013 och förstugan avskiljd med en dörr. Golvvärmen avstängd. Senaste år: 12100kWh

Utloggad Fixaren

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 1244
  • Karma +0/-0
SV: Elektriskt moment 22.. Miljökontoret Vs Inverter-backup.
« Svar #7 skrivet: 01 oktober 2008, 17:26:37 »
Tomgång är ett intressant ord. Enkelt att lista ut vad det betyder tycker de flesta, betydligt svårare att precisera.
http://sv.wikipedia.org/wiki/Tomg%C3%A5ng
Enligt vissa sÃ¥ är det inte tomgÃ¥ng sÃ¥ fort en motor används till nÃ¥got, som att värma sig eller kyla. ;) 
Varför fråga när man kan göra fel själv

Utloggad swepri

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 238
  • Karma +0/-0
    • Min syn pÃ¥ saken
SV: Elektriskt moment 22.. Miljökontoret Vs Inverter-backup.
« Svar #8 skrivet: 01 oktober 2008, 17:36:13 »
Jag tänkte nog mest att det kommer att vara så sällan invertern används och att det inte är en fast installation. Som Sebbe säger så kryllar det av undantag, tillåtna eller inte. Kylbilar, bussar som står och värmer upp, kommunens egna fordon.

Drivmedelspriset och slitage på bilen ser nog till att du inte använder lösningen mer än nödvändigt, då tycker jag inte att det ska behövas tillstånd.

Jag tror faktiskt att det är tekniska nämnden i vår kommun som beslutar om tomgångsskörning. Men vi har miljöenheter i tre av fem förvaltningar så det är lite oklart vem som gör vad.


/Paj
1 1/2-plans putsad träkåk med källare utanför Motala. Byggår 1929. 92 + 40 kvadrat.
------------------------------------------------------------------
Förr i tiden:
CTC 1100 - Olja  1,8 kbm
HH+VV(sommar) 4400 kWh
------------------------------------------------------------------
Nuförtiden:
Nibe 1225-6 och 130m borra. Startat 24/4-08
Förbrukning VP efter 11 mån: 5338 kWh

Utloggad ace

  • frostaknöl med 3.2-cert i kombination med livets hÃ¥rda skola,samt en omättlig nyfikenhet pÃ¥ teknik. trÃ¥d-reträtt pga utmattning förekommer.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 2703
  • Karma +2/-1
  • ju fler strängar pÃ¥ lyran, ju bättre lÃ¥ter det !
SV: Elektriskt moment 22.. Miljökontoret Vs Inverter-backup.
« Svar #9 skrivet: 01 oktober 2008, 20:02:19 »
Inga problem...motorn orkar inte driva generatorn pÃ¥ tomgÃ¥ng...sÃ¥ du mÃ¥ste gasa lite = inte tomgÃ¥ng, och du bryter inte mot lagen  ;)

mvh. ACE
drygt 800 kvm yta uppvärmd till skiftande temperaturer
husqvarna tekniktank, några solfångarsystem och en Daikin bergvärmepump med 280m borrhål.
Diverse l/l pumpar samt en modifierad nibe 1215 med 140m borra till bostadshuset.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!