Författare Ämne: Installera timer för att inte störa grannen?  (läst 10574 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Drille

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 3
  • Karma +0/-0
Installera timer för att inte störa grannen?
« skrivet: 02 september 2008, 09:58:48 »
Min granne klagar på ljudnivån från min Ecoair 109 (som ligger lite högt - >40db - ljudmässigt nattetid). Kan man installera en timer som reglerar driften nattetid?) Någon som har haft motsvarande utmaning? Förslag på/alternativ till att minska ljudnivån ???

Utloggad FRJO

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: västra götaland
  • Antal inlägg: 1450
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Installera timer för att inte störa grannen?
« Svar #1 skrivet: 02 september 2008, 10:27:41 »
är inte 109 ruskigt tyst eller har du gammal VP?

jag hade hällre flyttat den än förlora gångtiden på natten. Det är oftast som kallast nattetid på vintern du kommer få massa elpatronsdrift.

de pengar det kostar att flytta den sparar du in ganska fort
Nibe 1115-10,vpa 200/70. 2 st borrhål med 120 m aktivt djup
Värmer hus från 70 talet med uppvärmd yta 310 m2
Inomhuspool 40m3 24grader
Fujitsu slim 12 för ac
Årsförbrukning ca20000 kw/h

Utloggad Drille

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 3
  • Karma +0/-0
SV: Installera timer för att inte störa grannen?
« Svar #2 skrivet: 02 september 2008, 12:44:59 »
är inte 109 ruskigt tyst eller har du gammal VP?

jag hade hällre flyttat den än förlora gångtiden på natten. Det är oftast som kallast nattetid på vintern du kommer få massa elpatronsdrift.

de pengar det kostar att flytta den sparar du in ganska fort

Ok, tack för snabb input. Hur långt från Ecoelen kan man sätta VPn utan att den protesterar eller tappar effekt då?

Utloggad AndersA

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 1376
  • Karma +1/-0
SV: Installera timer för att inte störa grannen?
« Svar #3 skrivet: 02 september 2008, 15:03:31 »
Stoppa absolut inte med timer, en vp sparar inget om den inte går.
Du kan flytta den mycket långt bort och om rören går inomhus så gör inte tempförlust så mycket. Rörlängd tvärs igenom huset gör inget.

///AndersA
Nibe 1115 5kw Aktivt borrhÃ¥l  209m(överdimensioerat). Tot slanglängd 450m. Ack1, 500l med 2 slingor för att förvärma vv. Ack tank 2, 750liter med solvärmeslinga och vv beredare. 10m2 solvärme.Värmapump 2 hemmabyggd "ispinne" med 18m 22mm kopparrör och 8m2 kopparplÃ¥t.Fyllning propan samt 25000 Drifttimmar utan problem. Hus 2 med Nibe 1215-5kw och 160m borrdjup. 300l volymtank pÃ¥ framledning.

Inloggad rocas

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Örebro
  • Antal inlägg: 3880
  • Karma +3/-2
  • Kön: Man
SV: Installera timer för att inte störa grannen?
« Svar #4 skrivet: 02 september 2008, 19:31:13 »
Kan du inte försöka ljudisolera mot grannen? Nå´t snyggt isolerat plank eller liknande.....bara en tanke.
Bor i Örebro/Närke.
Nibe 2025-6, dockad direkt på returen till en kökspanna, ej tank, styrd via rumstermostat. Nyinstallerad (jan-09). KVT 11 monterad 2011 efter sönderfrusen förångare. Åretrunthus byggt 1907, men tillbyggt/renoverat under de 40 år jag har ägt det.
Flera olika luft/luft pumpar, som används som ac sommartid eller värmetillskott vid minusgrader.
Ved-kökspanna.
Rullande årsförbrukning/köpt el: 10000 kwh
39 st  solpaneler monterade hösten 2022.

Utloggad Drille

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 3
  • Karma +0/-0
SV: Installera timer för att inte störa grannen?
« Svar #5 skrivet: 03 september 2008, 14:59:17 »
...hade gärna satt upp ett snygt, effektivt plank, men det vill grannen inte. (Behöver vara så högt att bygglov/grannes medgivande fordras...)

Utloggad swepri

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 238
  • Karma +0/-0
    • Min syn pÃ¥ saken
SV: Installera timer för att inte störa grannen?
« Svar #6 skrivet: 03 september 2008, 15:56:17 »
...hade gärna satt upp ett snygt, effektivt plank, men det vill grannen inte. (Behöver vara så högt att bygglov/grannes medgivande fordras...)


Ibland önskar man att man kände en mafioso... eller hur?  ;)

/Paj
1 1/2-plans putsad träkåk med källare utanför Motala. Byggår 1929. 92 + 40 kvadrat.
------------------------------------------------------------------
Förr i tiden:
CTC 1100 - Olja  1,8 kbm
HH+VV(sommar) 4400 kWh
------------------------------------------------------------------
Nuförtiden:
Nibe 1225-6 och 130m borra. Startat 24/4-08
Förbrukning VP efter 11 mån: 5338 kWh

Inloggad rocas

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Örebro
  • Antal inlägg: 3880
  • Karma +3/-2
  • Kön: Man
SV: Installera timer för att inte störa grannen?
« Svar #7 skrivet: 03 september 2008, 17:03:53 »
Din utedel är väl inte speciellt hög.
Bor i Örebro/Närke.
Nibe 2025-6, dockad direkt på returen till en kökspanna, ej tank, styrd via rumstermostat. Nyinstallerad (jan-09). KVT 11 monterad 2011 efter sönderfrusen förångare. Åretrunthus byggt 1907, men tillbyggt/renoverat under de 40 år jag har ägt det.
Flera olika luft/luft pumpar, som används som ac sommartid eller värmetillskott vid minusgrader.
Ved-kökspanna.
Rullande årsförbrukning/köpt el: 10000 kwh
39 st  solpaneler monterade hösten 2022.

Utloggad Lmf

  • Moderator
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2865
  • Karma +5/-2
SV: Installera timer för att inte störa grannen?
« Svar #8 skrivet: 03 september 2008, 18:06:16 »
Känslig granne du har.

När man tala om störande ljud kan man ha i åtanke att
15–30 dB – Tyst inspelningsstudio, ingen aktivitet
50–60 dB – Restaurangsorl, bakgrundsmusik
50–70 dB – Konversation, lyssnarens öra

och du hade runt 40dB (antar att det är mätt ca 1meter från pumpen)
så man kan undra vad för nivå det är innanför grannens fönster?

Staketet som diskuteras behöver inte vara flera meter högt utan snarare som ett normalstaket som står 50-100cm från pumpen
Borde styra undan fläktljudet ganska effektivt.
Om du nyligen installerat pumpen skall du nog vänta med åtgärder eftersom din granne troligen ligger och letar efter ljud
Om ett halvår har han vant sig och tänker inte mer på det utan installerar själv en pump.
Bosch EHP 8 AW (Luft/Vatten, 8kW)
2 x 500L Acktank med varmvatten och solslinga
88+88m² byggt 1962 med orginal 2-glasfönster och eftermonterad FTX.
Tilläggsisolerad vind 60cm Cellelousa isolering
Tidigare Förbrukning ca 25500kWh el per år
Årsförbrukning 2010 på 19038kWh (Isolering av vind samt 3kW Zibro LLVP i Garaget i källaren)
Årsförbrukning 2011 på 11744kWh (Monterat 8kW LVVP Bosch (demont LLVP) samt bytt VVB
Årsförbrukning 2012 på 12018kWh (Optimerat VP drift,bytt ca 30% av radiatorerna till lågtemp,bytt radiator CP till lågenergi)
Årsförbrukning 2013 på 10382kWh (Bytt samtliga vitvaror samt att ca 80% av radiatorerna är bytta,nästan all belysning numera lågenergilampor)
Årsförbrukning 2014 på 10670kWh (Endast tätat fönster och dörrar)
Årsförbrukning 2015 på 9988kWh (Tätat ventiler och eftersom huset har FTX så behövs dess inte)

Västkusten.

"Dare Calor"

Utloggad Harken

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 790
  • Karma +5/-2
SV: Installera timer för att inte störa grannen?
« Svar #9 skrivet: 24 september 2008, 21:31:52 »
Det som låter är väl främst fläkten, den går på lägre (=tystare) fart när det är över 10° ute. Om du manipulerar utegivaren kan denna punkt ändras, så det blir färre timmar per år vid högfart, fast du skall nog inte ändra för mycket, då funkar det sämre. Fast det bästa är väl att täppa till grannen käft... Han kan ju behöva litet tolerans från dig i framtiden, så han borde samarbeta.

Utloggad nima1

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 4
  • Karma +0/-0
SV: Installera timer för att inte störa grannen?
« Svar #10 skrivet: 26 september 2008, 18:18:50 »
Vp räknas som industribuller.Detta innebär att ljudnivån får vara max 40dbA vid tomtgräns mellan 2200-0600, oavsett om du tex 100m till närmsta hus. Jag blev anmäld till Miljökontoret av min granne, som anmodade mig att åtgärda bullernivån som uppmättes till 44dbA. Om ej skulle jag åtalas enl miljöbalken. Lånade ett ljudmätinstr och försökte med olika bullerplanklösningar men det är omöjligt att reducera 4dbA. Lösningen blev att vrida Vp 90 grader, dvs kortsida mot husväggen. Mao det blåser inte direkt mot hans tomt utan paralellt. Från min tomtgräns är det ca 6-8m till hans hus, dvs vid hans hus bör ljudnivån vara ca 37 -38dbA. Behöver knappt säga det men jag är otroligt förb på honom

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34787
  • Karma +54/-41
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Installera timer för att inte störa grannen?
« Svar #11 skrivet: 26 september 2008, 19:04:15 »
Vp räknas som industribuller.Detta innebär att ljudnivån får vara max 40dbA vid tomtgräns mellan 2200-0600, oavsett om du tex 100m till närmsta hus. Jag blev anmäld till Miljökontoret av min granne, som anmodade mig att åtgärda bullernivån som uppmättes till 44dbA. Om ej skulle jag åtalas enl miljöbalken. Lånade ett ljudmätinstr och försökte med olika bullerplanklösningar men det är omöjligt att reducera 4dbA. Lösningen blev att vrida Vp 90 grader, dvs kortsida mot husväggen. Mao det blåser inte direkt mot hans tomt utan paralellt. Från min tomtgräns är det ca 6-8m till hans hus, dvs vid hans hus bör ljudnivån vara ca 37 -38dbA. Behöver knappt säga det men jag är otroligt förb på honom

Jag kan förstÃ¥ din ilska, men vill samtidigt tacka för tipset, en inte allt för stor insats som tydligen (och rätt logiskt) dämpar bullret rakt ut Ã¥t sidan betydligt.  Thumbsup
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad kilo

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 409
  • Karma +0/-0
SV: Installera timer för att inte störa grannen?
« Svar #12 skrivet: 26 september 2008, 19:43:09 »
Vp räknas som industribuller.Detta innebär att ljudnivån får vara max 40dbA vid tomtgräns mellan 2200-0600, oavsett om du tex 100m till närmsta hus. Jag blev anmäld till Miljökontoret av min granne, som anmodade mig att åtgärda bullernivån som uppmättes till 44dbA. Om ej skulle jag åtalas enl miljöbalken. Lånade ett ljudmätinstr och försökte med olika bullerplanklösningar men det är omöjligt att reducera 4dbA. Lösningen blev att vrida Vp 90 grader, dvs kortsida mot husväggen. Mao det blåser inte direkt mot hans tomt utan paralellt. Från min tomtgräns är det ca 6-8m till hans hus, dvs vid hans hus bör ljudnivån vara ca 37 -38dbA. Behöver knappt säga det men jag är otroligt förb på honom
Jag tycker nog inte du ska vara förbannad på honom, åtminstone inte pga detta. Nu vet inte jag hur mycket 44dbA låter men det kanske inte är så roligt att ständigt behöva lyssna på grannes VP-fläkt när man ska sova.

Det är ganska mycket som låter i villaområdena nuförtiden, det är pooler, studsmattor, trafikbuller, gräsklippare, fester, högtryckstvättar, mopeder, motorcyklar, vinkelslipar, sågar, slipmaskiner, flygplan, och gud vet vad. Nu adderar vi luftvärmepumpar på den bullermattan också och de blir allt vanligare.

När nÃ¥gon klagar pÃ¥ buller i villaomrÃ¥den sÃ¥ brukar motkommentarerna vara att "bor man i villaomrÃ¥de sÃ¥ fÃ¥r man räkna med ljud, vill man ha det lugnt och tyst sÃ¥ fÃ¥r man flytta ut pÃ¥ landet", och det hÃ¥ller jag delvis med om.  Men därför är det ocksÃ¥ bra att det finns gränsvärden som man mÃ¥ste rätta sig efter för dÃ¥ är det inte nÃ¥got snack. Är ljudet under gränsvärdet ska grannen hÃ¥lla k*ten och köpa öronproppar, är ljudet över sÃ¥ är det bara att Ã¥tgärda. Rättframt och enkelt och sÃ¥ undviks diskussion om ljudet verkligen är störande eller inte.
1-plansvilla i Stockholm, 152m2 öppen planlösning värms till 22 grader, byggd 1987, 80 cm isolering i taket, 30 cm i väggarna, energifönster. Nibe f1255-12, 180m borrhål, centralt placerad braskamin. FTX-ventilation.

Utloggad värm_oss

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 36
  • Karma +0/-0
SV: Installera timer för att inte störa grannen?
« Svar #13 skrivet: 28 september 2008, 12:08:34 »
Hej! Nima1 - du skriver att vridning 90 gr  av din pump " vid hans hus bör ljudnivÃ¥n vara ca 37 -38dbA". Mätte Du resultatet? Blev grannen nöjd?
150 kvm friliggande i västsverige. ca 30000 kWh allt som allt. Autoterm elpanna inst .1980 som nu sviktar (kretskort). Reserv vvber. Nibe 100. FTX Rexovent inst. sent 80-tal. Vattenburen golvvärme (65 kvm) med 3 olika Push 12. Resten konventionella radiatorer och 3 olika elvärmegolv. Planerar: FLVP eller luft/vatten VP.

Utloggad Tofft

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 1
  • Karma +0/-0
SV: Installera timer för att inte störa grannen?
« Svar #14 skrivet: 28 september 2008, 20:39:53 »
Hej Drille.

Har precis varit i kontakt med Energiladan i Hörby, och enligt säljaren där gäller följande: max 42 dB vid tomtgränsen. Har inte kollat upp detta själv, men stämmer detta så ligger du under detta värde.

Tofft

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser