Författare Ämne: Thermia Kylmodul Aktiv/passiv  (läst 10962 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad FarbrorP

  • På spåret...
  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 25
  • Karma +0/-0
Thermia Kylmodul Aktiv/passiv
« skrivet: 28 juli 2008, 21:13:32 »
Thermia lär ha en kylmodul till sina VP modeller, Thermia Kylmodul Aktiv/passiv. Finns det nån med erfarenheter med dessa?

fP

Utloggad Larm_HP

  • Guldmedlem
  • Expert på värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 399
  • Karma +1/-1
SV: Thermia Kylmodul Aktiv/passiv
« Svar #1 skrivet: 11 augusti 2008, 14:15:46 »
Hej!

Är det något speciellt du funderar på kring kylmodulen?
De erfarenheter jag har kring dessa kylmoduler är att de fungerar bra.
Vattenglaset är halvfullt

Utloggad thermiaanvändare

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 12
  • Karma +0/-0
  • Thermia Duo Optimum 16KW + 2st 300lit TWS
SV: Thermia Kylmodul Aktiv/passiv
« Svar #2 skrivet: 08 december 2008, 19:49:13 »
Innan du läser vidare på detta långa inlägg vill jag säga: Var det värt besväret? Ja utan tvekan! Det är skönt inne när det är 30 grader varmt i skuggan.

Jag installerade kyla för 1½ år sedan i samband med byte av värmepumpen. Det var svårt att få reda på fakta så till slut fick jag gissa en del och agera efter det. Jag bytte värmepumpen från en äldre Thermia Duo 12 till en ny Duo Optimum 16KW. I samband med det tänkte jag sätta in en Thermia kylmodul och fläktkonvektorer. Jag hade två befintliga borrhål om 102m och 106m. Beträffande kylan stod jag inför tre principiella val:

1) Koppla in passiv kyla med en separat cirkulationspump utan att använda Thermias passiva kylmodul. Billig installationskostnad. Fungerar bäst om fläktkonvektorn har egen termostat (annars blir det svårstyrt). Detta är ett alternativ som förmodligen passar de flesta.

2) Koppla in Thermia passiv kylmodul. Fördelen är att om man har dålig isolering på rören som går upp i huset kan man ställa in att temperaturen som går upp i huset inte får understiga en viss temperatur. Nackdelen (förutom kostnaden med kylmodulen) är att högre temperatur upp i huset ger mindre kyleffekt. Min rekommendation är istället att lägga lite extra pengar på isolering av rören som transporterar kylan (så de inte ger kondensfukt och mögelproblem). Låt ett proffs göra rörisoleringen!

3) Koppla in Thermias aktiva kylmodul. Den är bara lite dyrare än den passiva. Där kan man precis som med den passiva kylmodulen ställa in önskad temperatur på det kalla vattnet som går upp i huset. Skillnaden mot den passiva kylmodulen är att om kylan från berget inte räcker och temperaturen stiger i brinevätskan börjar värmepumpen värma varmvatten och kylan som bildas går upp i huset istället för ner i borrhålet. När varmvattnet är fullvärmt shuntar den aktiva kylmodulen ner värmen i hålet och kylan upp i huset. Fördelen är att systemet kör passiv kyla så länge det räcker. Nackdelen är att när aktiv kyla går igång kostar det pengar på elräkningen. Å andra sidan tvekar vi ju inte att betala elräkningen när det är kallt och huset behöver värmas upp.

Alternativ 2 och 3 kräver förutom kylmodulen (som är ett litet vägghängt skåp) att man kompletterar med ett styrkort som stoppas in i värmepumpen.

Jag valde Thermias aktiva kylmodul. Hur har det då fungerat? Jag provade aktiv kyla varvid mina tre stora fläktkonvektorer inom cirka 3 minuter frös ner till -9 grader, därefter stängde systemet sjävt av aktiv kyla. Därefter ändrade jag en inställning på värmepumpen så att den aktiva kylmodulen beter sig som en passiv. Jag ställde därefter in önskad temperatur på det kallaste som gick att ställa in (0 grader). Efter denna justering beter sig mitt system som alternativ 1 ovan, det vill säga jag kör alltid upp i huset den temperatur brinevätskan från berget har.

Mina slutsatser är att har man ett "vått borrhåll" (stor genomströmmning av vatten) räcker passiv kyla långt. Jag har passiv kyla på 215 kvm (tre fläktkonvektorer). Passiv kyla fungerar alldeles utmärkt för mig. Min investering i kylmodul var nog onödig men det fanns inget bra sätt för mig att veta det i förväg. Nu kan jag alltså dela med mig av mina erfarenheter:

*) Börja med passiv kyla utan kylmodul. Ta reda på måtten på kylmodulen och planera när du drar rören så du kan stoppa in den senare om du mot förmodan skulle behöva, (framför allt om du har "torrt borrhål" kan det behövas).

*) Låt ett proffs isolera rören som leder kyla upp i huset. det gör att du kan köra upp riktigt kallt vatten och det ökar kyleffekten. Gör du isoleringen på rätt sätt faller egentligen ett av huvudargumenten för en passiv kylmodul.

*) Om du bara har en fläktkonvektor räcker förmodligen 15mm rör för att leda brinevätskan upp i huset. Jag har tre konvektorer (som parallellkopplas) så jag satte in 28mm rör. Har du flera konvektorer så ta inte för smala rör. Glöm inte att du behöver tre rör, två för brinevätskan och ett kondensvattenrör som leder ner till pannrummets golvbrunn.

*) Se till att ha fläktkonvektorer med egen termostatstyrning och kondensvattenuppsamlare. Det är fantastiskt bekvämt att ställa in önskad temperatur och så hålls denna automatiskt hela sommaren. Jag valde Aermec Omnia UL36-C (den har elektronisk termostat) med tillbehör kondensvattenuppsamlare-BC 20. Det var lite strul med en av dem som fick bytas. Den är dock väldigt tystgående med god kyleffekt. För att slippa kallras från en kylfläkt som inte anser sig behöva kyla kompletterade jag med en ”3-vägsventil komplett sats VHC" som kopplas till elektroniken i konvektorn. Den stänger av kallvattnet till konvektorn när konvektorn inte behöver kyla. Fackfolk (företagare) kan köpa dessa fläktar och ventiler från Kylma men privatpersoner får inte handla där. Thermia säljer liknande konvektorer till privatpersoner men jag tror att deras UL-modell är en enklare variant utan termostat.

*) För att pressa brinevätskan upp i huset måste man ersätta värmepumpens påfyllningsbehållare med ett expansionskärl och sedan lägga på lämpligt tryck med en tillfälligt monterad pump (värmepumpsinstallatör har sådan utrustning). I samband med detta kör man igenom systemet med brinevätska så man luftar det.

Jag frågade en expert på Thermia om man på detta sätt kan lagra sommarvärmen i berget och sedan få tillbaka den på vintern. Hans svar var att har man ett "vått borrhål" så får man inte tillbaka någon sommarvärme, den spolas snabbt bort. Har man ett mycket "torrt borrhål" kanske man kan återvinna lite av sommarvärmen (men det är osäkert).

Utloggad FarbrorP

  • På spåret...
  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 25
  • Karma +0/-0
SV: Thermia Kylmodul Aktiv/passiv
« Svar #3 skrivet: 10 december 2008, 10:20:06 »
Tack thermiaanvändare! Det här var ju mycket bra information.

Mvh
FP

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer n 20 rs erfarenhet av vrmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser