Författare Ämne: Firefox webbläsare en av de värsta energitjuvarna nÃ¥gonsin?  (läst 9187 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Mike

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 2494
  • Karma +3/-2
  • Panasonic LZ25
Hej!
Stötte på detta problem för ett tag sedan:
Kompis ringer och ber om hjälp för att hans dator alltid går på hög fläktnivå sedan några månader.

Resultatet:
Firefox är orsaken (eller byte från IE till Firefox)

Detta är testat på tre olika datorer:
www.aftonbladet.se med Firefox ger en CPU-belastning på ca 50% kontinuerligt efter att sidan är laddad
www.aftonbladet.se med IE ger en CPU-belastning på 0-5% kontinuerligt efter att sidan är laddad

Resultatet kan ni ju räkna ut, det går alltså ett antal miljoner datorer som i onödan dra 20-50W extra bara för att webbläsaren är firefox istället för internet explorer!

Jag tror det beror på att Firefox hanterar flash-innehåll med mera på ett dåligt sätt (iof kan man ju avaktivera sådant, ej provat), flash är ju ett format som ökar kopiöst på nätet och kommer att göra det än mer så det är riktigt dåligt.

Utloggad SW

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1037
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
Hej!
Stötte på detta problem för ett tag sedan:
Kompis ringer och ber om hjälp för att hans dator alltid går på hög fläktnivå sedan några månader.

Resultatet:
Firefox är orsaken (eller byte från IE till Firefox)

Detta är testat på tre olika datorer:
www.aftonbladet.se med Firefox ger en CPU-belastning på ca 50% kontinuerligt efter att sidan är laddad
www.aftonbladet.se med IE ger en CPU-belastning på 0-5% kontinuerligt efter att sidan är laddad

Resultatet kan ni ju räkna ut, det går alltså ett antal miljoner datorer som i onödan dra 20-50W extra bara för att webbläsaren är firefox istället för internet explorer!

Jag tror det beror på att Firefox hanterar flash-innehåll med mera på ett dåligt sätt (iof kan man ju avaktivera sådant, ej provat), flash är ju ett format som ökar kopiöst på nätet och kommer att göra det än mer så det är riktigt dåligt.



Hej

Det stämmer inte på min dator.
Cpu-användningen går snabbt ner mot noll efter sidbyten.

Firefox-användare
sw
Villa i Skåne, 1964, ca 225 m² i 1,5 plan + garage (frostfritt).
Tidigare olja, motsv ca 38.000 KWh totalt.
1986 - 1994   Luft - Vatten VP, CTC Rebell 306, ca 27.000 kWh. Usel installation.
           Radiatorsystemet kopplades baklänges.
1994 - 2010,  QVANTUM Q12, GRUNDVATTEN. 18.000 KWh / Ã¥r.
2011   Februari blir vi medlemmar i SVEF ( Sveriges Vindkraftkooperativ ekonomisk förening )
           Vi köper vÃ¥r vindkraftsel via GISLAVED ENERGI.
           Fungerar perfekt, tycker vi.
2010 - 2013,  TERRAWATT 3 3/4 hk, GRUNDVATTEN. Ny borra 60 m. Vattnet visar sig dock vara
           för salt- och järnhaltigt för GrundvattenVP. Styrning JEFF RD 23
2013 - Vi konverterar  till BERGVÄRME och fördjupar den befintliga borran till 210 meter, och "konverterar"
          TW- pumpen till BV-pump.

Total   ELFÖRBRUKNING
2011  13.400  kWh                            
2012  13.500  kWh
2013  14.450  kWh
2014  12.752  kWh
2015  13.835  kWh
2016  13.849  kWh
2017  13.515  kWh
2018  13.234  kWh
2019  11.922  kWh
2020  11.520  kWh
2021  12.742  kWh
2022  11.818  kWh
2023  11.749  kWh

Utloggad svenske kocken

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Utanför ÖSTERSUND
  • Antal inlägg: 7637
  • Karma +12/-7
  • Kön: Man
  • Jag älskar värme!
Hos mig går också CPU-belastningen ned till 0-5% nån sekund efter det att sidan är laddad om jag använde Firefox eller IE gör ingen skillnad.
Har man nån sida uppe där det "snurrar och blinkar" blir det ju lite skillnad men det är ungefär samma skillnad oavsett om jag använder IE eller Firefox
Thermia TWS 6 148 m aktivt och boende i villa 1-plan med källare 122m²/plan Ca:220m² uppvärmt till 21° och ettrörssystem i 4 slingor med 4 radiatorer på varje slinga, mekanisk vent med vvx bygd 1980 mitt i Jämtland, vp inkopplad juli -05, separat mätare på värme och varmvatten.

Utloggad Mike

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 2494
  • Karma +3/-2
  • Panasonic LZ25
konstigt som sagt , jag har testat på tre olika datorer!
Läste ni förresten vad jag skrev, det gäller sidor med rörlig grafik såsom aftonbladet!

Bild en minut efter färdigladdad sida 67%!

« Senast ändrad: 05 januari 2008, 15:46:38 av Mike »

Utloggad swepri

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 238
  • Karma +0/-0
    • Min syn pÃ¥ saken
Adblock och Flashblock är bra plugins för Firefox när man ska in pÃ¥ flashtäta sidor. (FÃ¥r vi se om detta inlägg blir censurerat, det blev mitt förra som nämnde dessa plugins  ??? ).

Firefox på Ubuntu kan vara otroligt segt på vissa sidor, ofta har det med en inställning i xorg.conf att göra (XAANoOffscreenPixmaps). Om det finns någon liknande inställning i Windowsmiljö vet jag inte.

1 1/2-plans putsad träkåk med källare utanför Motala. Byggår 1929. 92 + 40 kvadrat.
------------------------------------------------------------------
Förr i tiden:
CTC 1100 - Olja  1,8 kbm
HH+VV(sommar) 4400 kWh
------------------------------------------------------------------
Nuförtiden:
Nibe 1225-6 och 130m borra. Startat 24/4-08
Förbrukning VP efter 11 mån: 5338 kWh

Utloggad Rdx

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 3396
  • Karma +4/-7
Provade just med Aftonbladet.se och hos mig ligger Firefox runt 10% (när sidan laddat klart) och IE ligger runt 20%.  SÃ¥ här är det snarare tvärtom.
Nibe 1210-7 (installerad 2007), 78+98m aktiva hÃ¥l, 210 l VV-beredare som volymtank, ASW5000 takkassett för frikyla och värme via platt-vvx.  Södra Bohuslän.

Utloggad pricken

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: 2,5 mil söder polcirkeln...burr
  • Antal inlägg: 1430
  • Karma +4/-1
  • Kön: Man
  • Fifaen vad det gÃ¥r, i buskar och hÃ¥r.....
När  vi ändÃ¥ är inne pÃ¥ krävande läsare och sidor, är det ngn fler än jag som anser att aftonbladet har blivit fullständigt hopplös och otroligt resurskrävande att surfa runt pÃ¥?


Har testat inte bara på min egen dator, utan även andra och upplever samma sak på dom oxo...
Ã…r 1 TOT 13213kWh VP 6373kWh
Ã…r 2 TOT 12611kWh VP 5614kWh
Ã…r 3 TOT 12873kWh VP 6147kWh
Ã…r 4 TOT 13807kWh VP 6787kWh

Ql med VP

Utloggad zigge65

  • f.d. elektriker numera Va-processtekniker
  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Ljungby
  • Antal inlägg: 167
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
När  vi ändÃ¥ är inne pÃ¥ krävande läsare och sidor, är det ngn fler än jag som anser att aftonbladet har blivit fullständigt hopplös och otroligt resurskrävande att surfa runt pÃ¥?


Har testat inte bara på min egen dator, utan även andra och upplever samma sak på dom oxo...

Lite trött dator och seg uppkoppling så undviker man den
IVT Greenline HT+C7 inst.sep. 2007 400 meter markslinga 1-plans villa  med källare 101+101m2 byggÃ¥r 1963.Bor i SmÃ¥land.2 vuxna.Älskar elektriska apparater därav hög hushÃ¥llsel. Förbrukning 30 nov 13-30 nov 14: VP 4800kwh HH + vp garage 10637 kwh  Totalt 15437 kwh
1 styck MSZ-GE35VAH till fristående garage på ca:45m2.
Drifttagen 15 dec.-2010.

Utloggad SkaneErik

  • Forumet tror att Erik är en
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 381
  • Karma +0/-0
Macversionen av Firefox är inte nådig när man surfar på Aftonbladet heller. Fast vad gäller min Mac så ökade förbrukningen med ca 10w när jag var inne på aftonbladet, så det är ju inte så blodigt egentligen, även om processorn belastas en del.

Däremot tycker jag det är dags för aftonbladet m.fl. att tänka om, det är inte rimligt att en enda hemsida tar så mycket datorkraft, surfning ska ju gå snabbt och lätt!
Bosch Compress 7000i AW luft/vatten. Tidigare erfarenhet av CTC EcoAir+EcoEl V2 och NIBE 310 P.

Utloggad swepri

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 238
  • Karma +0/-0
    • Min syn pÃ¥ saken
När  vi ändÃ¥ är inne pÃ¥ krävande läsare och sidor, är det ngn fler än jag som anser att aftonbladet har blivit fullständigt hopplös och otroligt resurskrävande att surfa runt pÃ¥?

Dessutom har AB helt tappat trovärdigheten som nyhetssida, det är ju mest bara Zlatan, bantning och larmrapporter. Om något ändå verkar intressant så krävs det dessutom PLUS-medlemskap.

Vill man läsa nyheter räcker det bra med DN och lokala webtidningar tycker jag.
1 1/2-plans putsad träkåk med källare utanför Motala. Byggår 1929. 92 + 40 kvadrat.
------------------------------------------------------------------
Förr i tiden:
CTC 1100 - Olja  1,8 kbm
HH+VV(sommar) 4400 kWh
------------------------------------------------------------------
Nuförtiden:
Nibe 1225-6 och 130m borra. Startat 24/4-08
Förbrukning VP efter 11 mån: 5338 kWh

Utloggad MangeH

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 376
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
Det är en känd bugg i firefox att den kan käla mycket cpu bla när man besöker flash sidor. Hoppas att den försvinner med FF 3

Utloggad svenske kocken

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Utanför ÖSTERSUND
  • Antal inlägg: 7637
  • Karma +12/-7
  • Kön: Man
  • Jag älskar värme!
Jag har suttit en stund med Aftonbladet uppe parallellt pÃ¥ IE och Firefox och tittat pÃ¥ CPU användningen bägge har i princip använt lika mycket av CPU men Firefox har använt tre gÃ¥nger sÃ¥ mycket minne   
Thermia TWS 6 148 m aktivt och boende i villa 1-plan med källare 122m²/plan Ca:220m² uppvärmt till 21° och ettrörssystem i 4 slingor med 4 radiatorer på varje slinga, mekanisk vent med vvx bygd 1980 mitt i Jämtland, vp inkopplad juli -05, separat mätare på värme och varmvatten.

Utloggad Rdx

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 3396
  • Karma +4/-7
SV: Firefox webbläsare en av de värsta energitjuvarna någonsin?
« Svar #12 skrivet: 05 januari 2008, 17:10:46 »
Måste nog ändra mitt tidigare intryck...

Tyckte att Firefox verkade ta sÃ¥ mycket mindre CPU, sÃ¥ tänkte att jag kanske skulle använda den istället för IE i fortsättningen.  SÃ¥ jag uppgraderade Firefox till senaste versionen och sedan dess ligger Firefow pÃ¥ runt 40% pÃ¥ Aftonbladet...  knUp
Nibe 1210-7 (installerad 2007), 78+98m aktiva hÃ¥l, 210 l VV-beredare som volymtank, ASW5000 takkassett för frikyla och värme via platt-vvx.  Södra Bohuslän.

Utloggad cosmos

  • Elektronikk guru
  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Vestfold, Norge
  • Antal inlägg: 76
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
Høiax (Nibe) 10kW, alt selvgjort utenom borring.
219m, ~215m aktiv, 300L acc for varme, 200L acc for VV + 200L VV
230m2 over 2 etasjer oppvarmet, + 100m2 kjeller og ~50m2 loft (vind), bygget 1932.

Utloggad Mike

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 2494
  • Karma +3/-2
  • Panasonic LZ25
Måste nog ändra mitt tidigare intryck...

Tyckte att Firefox verkade ta sÃ¥ mycket mindre CPU, sÃ¥ tänkte att jag kanske skulle använda den istället för IE i fortsättningen.  SÃ¥ jag uppgraderade Firefox till senaste versionen och sedan dess ligger Firefow pÃ¥ runt 40% pÃ¥ Aftonbladet...  knUp


Ahhaa alla som rapporterar att de inte ser skillnaden kör alltså med gamla versioner av firefox, jag har senaste...

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!