Författare Ämne: Vem ska jag tro pÃ¥.....när allt e sÃ¥ här?  (läst 2797 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Fredrikff2007

  • Nybörjare
  • *
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 4
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
Min fina Thermia Duo 12 från 1985 har blivit alldeles utdömd. Enligt firman som en gång i tiden satte in den så måste den nu ut.

Två offerter har jag fått hittills.

Enligt den ena så räcker mitt gamla 80-talshål om 175 meter, kombinerat med en ny 12 kW pump.

Enligt den andra skall jag in med en ny 15 kW pump och dessutom borra ett nytt hål till ett sammanlagt totaldjup om 270 meter.

Hur i hela världen kan beräkningarna skilja sig åt så? (Kåken är 190+143 m2 i vackert blå lättbetong anno 1962).
Villa 190+143 m2 Thermia Duo 12, installerad 1985

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34787
  • Karma +54/-41
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Vem ska jag tro på.....när allt e så här?
« Svar #1 skrivet: 12 november 2007, 23:33:32 »
Var bor du och hur mycket el har ni förbrukat före värmepumpen och med värmepumpen?
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Fredrikff2007

  • Nybörjare
  • *
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 4
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Vem ska jag tro på.....när allt e så här?
« Svar #2 skrivet: 12 november 2007, 23:43:06 »
Jag bor i Stockholm.

Elförbrukningen före värmepumpen har jag ingen aning om - det var inte jag som installerade den, utan den föregående ägaren.

Elförbrukningen med pumpen verkar ligga strax under 30 000. Lite osäker - den har i alla fall varit drygt 16 000 sedan i mars.
Villa 190+143 m2 Thermia Duo 12, installerad 1985

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34787
  • Karma +54/-41
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Vem ska jag tro på.....när allt e så här?
« Svar #3 skrivet: 12 november 2007, 23:53:39 »
För att jag skall kunna göra en kalkyl på ditt hus behöver jag veta mer.

Byggår, renoverat?, hur stort (specificera i varje plan om huset är i flera plan), vilken typ av fönster.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Fredrikff2007

  • Nybörjare
  • *
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 4
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Vem ska jag tro på.....när allt e så här?
« Svar #4 skrivet: 13 november 2007, 00:35:29 »
Huset är byggt 1962. Lättbetong. Boytan är 190 m2 i två plan (egentligen fyra etage), varav bottenplanets (de två bottenetagens) boyta är omkring 150 m2 och överplanets (de två överetagen) omkring 40 m2. Överetagen har dock snetak, så golvytan är betydligt större än dessa 40 m2. Hel källare (inklusive dubbelgarage) i två etage om 143 m2.

Inga egentliga renoveringar (förutom nytt badrum, toaletter och kök) Vattenburen golvvärme i kök och badrum. I övrigt radiatorer.

Tvåglasfönster från byggåret (varav fyra stycken är riktigt stora perspektivfönsterl).

Självdrag.

Öppen spis med kasett.
Villa 190+143 m2 Thermia Duo 12, installerad 1985

Utloggad Fredrikff2007

  • Nybörjare
  • *
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 4
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Vem ska jag tro på.....när allt e så här?
« Svar #5 skrivet: 13 november 2007, 00:44:13 »
Jag har 22 rst adiatorer av varierande storlek, varav 7 i källaren.
Villa 190+143 m2 Thermia Duo 12, installerad 1985

Utloggad Rdx

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 3396
  • Karma +4/-7
SV: Vem ska jag tro på.....när allt e så här?
« Svar #6 skrivet: 13 november 2007, 00:44:44 »
Anledningen till att de olika firmorna kan komma till sÃ¥ olika resultat (och ändÃ¥ bÃ¥da ha "rätt") är att man kan ha olika utgÃ¥ngspunkt pÃ¥ nyinvesteringen.  Man kan tänka att man vill använda det befintliga hÃ¥let och spara ungefär lika mycket energi som tidigare.  DÃ¥ nöjer man sig med hÃ¥let och installerar en mindre pump och räknar med att fÃ¥ en del tillskott.  Sedan kan man istället räkna pÃ¥ hur en optimal anläggning för ditt hus skulle se ut och dÃ¥ kanske man kommer fram till en större pump med djupare hÃ¥l och fÃ¥r dÃ¥ en större besparing, men frÃ¥gan är hur snabbt man räknar hem den kraftigt ökade kostnad som den investeringen innebär.

Vad har du för temperatur i hÃ¥let nu?  FrÃ¥gan är väl om hÃ¥let räcker bäst för en 12kW eller 10kW pump...
Nibe 1210-7 (installerad 2007), 78+98m aktiva hÃ¥l, 210 l VV-beredare som volymtank, ASW5000 takkassett för frikyla och värme via platt-vvx.  Södra Bohuslän.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34787
  • Karma +54/-41
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Vem ska jag tro på.....när allt e så här?
« Svar #7 skrivet: 13 november 2007, 06:24:02 »
Jag får ingen bild av hur huset ser ut baserat på din förklaring så det känns fel att göra en kalkyl, men Ridax har helt rätt i sin bedömning.
Jag tror du vinner på att ta ut mesta möjliga ur ditt befintliga borrhål och inte borra mer.

Har du stor tomt (men det har du väl inte) skulle du kunna gräva 2 X 25 meter jordvärme innan du går på borrhålet, det motsvarar ett extra borrdjup på ca 9 meter.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9732
  • Karma +19/-4
SV: Vem ska jag tro på.....när allt e så här?
« Svar #8 skrivet: 14 november 2007, 09:06:25 »
Jag tror att man på 1980-talet var betydligt snålare med borrhålsdjupen än idag. Har ett minne av att man föreslog 75 meter till mitt hus när jag undersökte marknaden strax efter vårt husköp 1984. Har nog att göra med att det är billigare att borra idag i förhållande till pumpens driftkostnad (elpriset). Räknar man med 8 kW värmeuttag från borrhålet (12 kW pump) och 170 meter aktivt djup blir det 47 W/meter. Det är ett högt värde om pumpens effekt är normalt dimensionerad i förhållande till maximala värmebehovet. Skulle inte rekommendera högre än 35 W/m för en ny anläggning i Stockholmstrakten.

Håller med om Ridax beskrivning av situationen. Borrhålet är för lite för klent med dagens mått mätt. Det fungerar men inte optimalt jämfört med hur man idag dimensionerar värmepumpanläggningar.

Frågan är om dagens köldbärartemperaturer är relevanta. Är pumpen utdömd kanske effekten är betydligt lägre än den borde vara och således köldbärartemperaturerna högre än de skulle vara med en fräsch pump. Finns det inga drifttidsmätare som talar om antal drifttimmar och tillsatstimmar?
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!