Författare Ämne: Näst bästa investering jag nÃ¥gonsin gjort!!!  (läst 41382 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Robster

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 39
  • Karma +0/-0
Näst bästa investering jag någonsin gjort!!!
« skrivet: 29 september 2007, 22:47:51 »
Vill bara säga till alla som tvekar att skaffa/bygga in frikyla att det är den näst bästa investering jag nÃ¥gonsin gjort!  studs studs studs Thumbsup Thumbsup Förutom när vi fick köpa huset för ett rent drömpris sÃ¥ är investeringen i frikyleanläggningen det bästa. HUUUR skönt som helst att alltid ha mellan 19,5 och 20 grader i huset när det är stekhett ute.  Thumbsup ;D När det sedan bara kostar 5,20 kr/dygn att hÃ¥lla hela huset sÃ¥ svalt är ju bara hur billigt som helst.  :,v(

Någon som tvekar bör direkt sluta läsa och börja planera byggnationen. Alla som gjort det vet nog vad jag pratar om.

//R

Utloggad SUNE73

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: STOCKHOLM
  • Antal inlägg: 1042
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • KUNSKAP ÄR MAKT!
    • Temp mätning
SV: Näst bästa investering jag någonsin gjort!!!
« Svar #1 skrivet: 30 september 2007, 16:57:46 »
Hej Robster

Kul att det blev bra, kan du beskriva din anläggning - gärna i detalj.

/Sune73
Mitt fritidshus by.Ã¥r -00 1 1/2 plan total golvyta  ca 160kvm ca 18 grader Ã¥ret runt - IVT C5 100m BORRA, GOLVVÄRME I SPÃ…RADE SPÃ…NSKIVOR 100m2, TOTAL FÖRBRUKNING 4-5000kwh/Ã¥r 2000-2018 inkl HH EL

Nuvarande bostadshus by.år -77 1 plan i suterräng total golvyta 267m2 - Nibe F1255 4-16kw installerad 20150311, VVB Carrier 300/180 seriekopplad som volymförstorare, Borrdjup 180 m, 8 Radiatorer 1-rörs ca 80W/m2, ca 100m2 Golvvärme, Pool 20m3, Total förbrukning tidigare ägare ca 15000kwh, FTX Heru 130 EC startad 150715, Total förbrukning 10060 kwh 2019 inkl HH el.

Mitt fd bostadshus by.år -58 1 1/2 plan total golvyta 127m2 ca 21,8 grader året runt - NIBE 1215 7kw, 181M BORRA Ca 175 AKTIVT, 12 RADIATORER 80W/m2, ACC.TANK NIBE UKV100, FTX HERU 75, TOTAL FÖRBRUKNING 8-10000kwh/ÅR 2005-2013 INKL HUSHÅLLSEL

Utloggad jonasmj

  • Kan inte pÃ¥stÃ¥ att jag är en:
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 324
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Frikyla!
SV: Näst bästa investering jag någonsin gjort!!!
« Svar #2 skrivet: 02 oktober 2007, 13:32:35 »
Har ju inte installerat än men är ganska övertygad om att jag kommer att bli nöjd.
Instämmer i Sunes önskan -  Berätta gärna mer om din anläggning. Hur det är inkopplat. Vilka produkter. Reglering. Osv.

mvh Jonas

Utloggad segelflygaren

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 3
  • Karma +0/-0
SV: Näst bästa investering jag någonsin gjort!!!
« Svar #3 skrivet: 23 oktober 2007, 18:54:45 »
Har även jag installerat frikyla och värmeväxlare till pool den här sommaren (efter att ha fått inspiration här samt på poolforumet), och kan bara hålla med Robster om att det är kanon ::)
Kör med tre fläktkonvektorer som jag monterat i husets klädkammare.

Jesper

Utloggad Robster

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 39
  • Karma +0/-0
SV: Näst bästa investering jag någonsin gjort!!!
« Svar #4 skrivet: 28 oktober 2007, 00:19:36 »
Citera
Hej Robster

Kul att det blev bra, kan du beskriva din anläggning - gärna i detalj.

/Sune73


Ok, shit det här blir svårt. Tillhör dem som är supernoggrann tills allt funkar och går, då glömmer jag allt fort. :D

Började iaf med att göra ett avstick (22 mm) pÃ¥ inkommande köldmediebärare därefter en backventil och sedan ett till avstick för att Ã¥terföra kylmediet innan det gÃ¥r vidare in i pumpen. Direkt efter avsticken sÃ¥ sitter det sÃ¥klart ventiler som kan stängas vid service eller liknande. Efter ventilen (pÃ¥ första avsticket) sÃ¥ satte jag en cirkpump som är dimensionerad för mitt behov. Därefter har jag delat upp flödet i 2 olika slingor, där den ena är för försörjning av övervÃ¥ning och den andra för nedervÃ¥ning. Därefter 22 mm rör-i rör som dessutom är isolerade med rörskÃ¥lsisolering frÃ¥n Clas Ohlson hela vägen upp till fläktkonvektorerna (Det fuktade pÃ¥ som tusan utanpÃ¥ r-i-r:en där innerröret lÃ¥g emot ytterröret annars och det är ju nästan överallt, eftersom rören endast gÃ¥r rakt i som längst 3 meter). Vet att det finns personer pÃ¥ detta forum som menar pÃ¥ att detta inte är ok, men alla som sett vad en brand gör med kopparrör vet att de heller inte hÃ¥ller.  b00k Jag har sÃ¥pass mÃ¥nga brandvarnare i huset att det garanterat inte är antänd brinevätska som kommer att göra att vi inte överlever eller liknande. Har pratat bÃ¥de med vÃ¥r brand och säkerhetsavdelning pÃ¥ företaget och sakkunniga pÃ¥ mitt hemförsäkringsbolag och de hade inget att invända heller. b00k
Bild 4327 visar hur det ser ut nere vid pumpen.

Har sedan köpt fläktkonvektorer.
På övervåningen är det väggmonterade 4 rörs (både kyla och värme i samma), där vi har 1 st FST 14 i sovrummet som är ca 16 kvm. För övriga 35 kvm på övervåningen har vi en FST 34. Dessa är dimensionerade för att de ska kunna gå på lägsta fläkthastighet och kyla alltihopa och det fungerar bra. På nedervåningen sitter det endast 1 st 2 rörs (bara kyla pga golvvärme överallt nere) FST 24 som är takmonterad i min lilla dataskrubb (skrubben är ca 3 kvm) och som blåser ut genom ett urtag ovanför dörren som motsvarar konvektorns utblåshål. Hade jag fått plats hade jag köpt en FST 34 istället, men den var 4 cm för bred. Denna konvektor går dock på full fläkthastighet för att klara av att kyla hela nedervåningen, vilket den klarar ned till 19 grader om det inte är +30 grader för då tappar den upp emot 20-22 grader i alla rum utom det som den blåser ut i. Smart som tusan tycker jag själv.Thumbsup
Bild 4335 är konvektorn för allt utom sovrummet pÃ¥ övervÃ¥ningen. Den ser ut att sitta snett, men det är endast fotografens tillkortakommande som är orsaken...  a:gl

Samtliga konvektorers termostater är sedan sammankopplade med cirkpumpen nere vid avsticket och kallar någon av konvektorerna på kyla så startar cirkpumpen först då (har också installerat ett vred nere vid pumpen där jag kan stänga av pumpen helt, låta den svara mot termostaterna, eller att den ska gå konstant). Inte heller fläktarna i respektive konvektor går om inte termostaten kallar på kyla (eller värme) i respektive konvektor. Det innebär att det är absolut tyst i huset om temperaturen är korrekt och att konvektorerna endast går kortare stunder på nätterna för att bibehålla temperaturen. Thumbsup Denna lösning hade jag inte installerad pga att jag saknade några mellanrelän/kontaktorer de första veckorna och trots att konvektorerna är extremt tysta upplevde både jag och min fru att det vart skönare när det var helt tyst oftast på nätterna. Via att det är 3-vägs ventiler på konvektorerna på övervåningens konvektorer (som också styrs av termostaterna) så kommer endast den konvektor på övervåningen som kallar på kyla att generera kyla. I den andra konvektorn på övervåningen vänder det i 3-vägsventilen och likaså på nedervåningen. Där sitter det också en 3-vägs ventil som förhindrar genomflöde av kyla om inte den termostaten har kallat på det. ;D

Har manuell omkoppling mellan kyla och värme på övervåningen och hittills i höst så går golvvärmen på nedervåningen men fortfarande så kör konvektorerna korta stintar med kyla på övervåningen!!! Det KAN ju ev bero på att jag bytt ut 15 cm spån på vinden mot 55 cm lösull och samtidigt bytt ut alla fönster (som var 2-glasare från 60-talet) till 3-glasare med isolerglas (U-värde 1,4 på hela konstruktionen)! Komiskt men känns som att det kvittar. ::)

NÃ¥väl. Stjäl iaf drygt 5 graders kyltemperatur pÃ¥ köldbäraren frÃ¥n avstick till avstick och det räcker som sagt för att kyla hela huset pÃ¥ sommaren! Som bonus sÃ¥ värmer ju värmepumpen varmvatten effektivare pga högre framledningstemperatur.  :)

Hade jag vetat vad jag vet idag så hade jag endast gjort följande justeringar. Jag hade bytt till ännu större konvektor i sovrummet (blir kortare gångtid) och jag hade också köpt en FST 34 till nedervåningen och skurit av ytterhöljet de centimetrar som krävts och krånglat som en gud för att få dit allting med de om möjligt ännu snävare marginaler som blivit. Skillnaden mellan FST 14, FST 24 och 34 i kapacitet är REJÄL och trots att dimensioneringen redan nu är "överdimensionerad" enligt säljaren på kinnan så skulle jag ändock valt att köra ännu större konvektor i sovrummet för att få minimalt med gångtid. Prisskillnaden är ju en spottstyver!

Vidare så bör man räkna med minst 200w/m2 i kyleffekt för att det ska räcka till även när solen lyser på. Jag måste köra med persienn nere hela dagarna på övervåningen för att kunna hålla temperaturen i schack när det är som varmast på sommaren och det är lite synd tycker jag. Mao, räkna med minst 200w/m2.

Frågor på detta eller är allt klart som korvspad?

« Senast ändrad: 10 juni 2008, 11:29:46 av Robster »

Utloggad Robster

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 39
  • Karma +0/-0
SV: Näst bästa investering jag någonsin gjort!!!
« Svar #5 skrivet: 28 oktober 2007, 13:54:38 »
Fick inte med bilden på hur fördelningen ser ut nere vid pumpen med avstick, cirkpump och slingfördelning mm. Här kommer den 4327 heter bilden.

Bifogar ocksÃ¥ en sadistbild frÃ¥n hörnet där vi tog upp kylslinga, värmeslinga, kondensavrinning (ner till källarbrunnen) och elstyrning för alla 3 konvektorerna (bild 4330). Gissa om rörkrökaren var sur över att det var trååångt att jobba...  ;D
Tänk er sedan att när allt är klart sÃ¥ ska elen dras därefter och kopplas ihop. Tror ni elkillen (pappsen i detta fall) blev helt galen när det var om möjligt ännu trängre...  ;D *roflmao*

Gissa vem som blev värst av dem alla när jag sedan insÃ¥g att jag var tvungen att rörskÃ¥lsisolera alla kylslingor för att förhindra kondensutfall.....  huvuddunk JorÃ¥, de släppte till sist ut mig frÃ¥n psyket.  8)

//Rob

Utloggad jonasmj

  • Kan inte pÃ¥stÃ¥ att jag är en:
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 324
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Frikyla!
SV: Näst bästa investering jag någonsin gjort!!!
« Svar #6 skrivet: 29 oktober 2007, 13:42:40 »
Mycket text men det mesta fattade jag nog! Hur gjorde du med trycket? Nytt expansionskärl? Tryck? Några luftproblem?

Utloggad Robster

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 39
  • Karma +0/-0
SV: Näst bästa investering jag någonsin gjort!!!
« Svar #7 skrivet: 29 oktober 2007, 14:23:10 »
Mycket text men det mesta fattade jag nog! Hur gjorde du med trycket? Nytt expansionskärl? Tryck? Några luftproblem?

Det första jag gjorde var att ersätta det medföljande expansionskärlet i plast med ett riktigt ett i plåt. Både på köldbärarsidan och på värmebärarsidan. Gillar plåt mer än plast (jobbar på SSAB som ju tillverkar "lite" plåt och därför trivs jag med materialet). Tilläggas bör är att vi levererar till Nibe.. =)

Har också trycksatt köldbärarsidan till ca 1 bar för att kompensera för höjdskillanden upp till övervåningen. Inga som helst luftproblem hittills. Var sugen på att montera automatisk avluftning även på köldbärarsidan, men rörisen skrattade och sa att det var hur lugnt som helst ändå. På värmebärarsidan så har jag dock automatisk avluftning både på fördelaren ut och på fördelaren in. Fungerar guld!

//Rob

Utloggad jonasmj

  • Kan inte pÃ¥stÃ¥ att jag är en:
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 324
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Frikyla!
SV: Näst bästa investering jag någonsin gjort!!!
« Svar #8 skrivet: 30 oktober 2007, 21:48:19 »
Har du byggt en lösning för att fylla på brine vid behov? Dvs när det behöver luftas... trots att du nu inte tycks behöva göra det.
« Senast ändrad: 30 oktober 2007, 21:49:54 av jonasmj »

Utloggad Robster

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 39
  • Karma +0/-0
SV: Näst bästa investering jag någonsin gjort!!!
« Svar #9 skrivet: 30 oktober 2007, 22:31:53 »
Har du byggt en lösning för att fylla på brine vid behov? Dvs när det behöver luftas... trots att du nu inte tycks behöva göra det.

Om du tittar uppe pÃ¥ bild 4327 sÃ¥ ser du var jag fyller brinen. Det är tvÃ¥ ventiler som jag har med en backventil emellan.  Thumbsup Bara att koppla upp igen och fylla pÃ¥ sÃ¥ mycket man orkar.  ;D

//Rob

Utloggad JesseJames

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 119
  • Karma +1/-0
SV: Näst bästa investering jag någonsin gjort!!!
« Svar #10 skrivet: 31 oktober 2007, 15:15:43 »
Har du byggt en lösning för att fylla på brine vid behov? Dvs när det behöver luftas... trots att du nu inte tycks behöva göra det.

Om du tittar uppe pÃ¥ bild 4327 sÃ¥ ser du var jag fyller brinen. Det är tvÃ¥ ventiler som jag har med en backventil emellan.  Thumbsup Bara att koppla upp igen och fylla pÃ¥ sÃ¥ mycket man orkar.  ;D

//Rob

Aha, det var därifrån jag trodde du fyllde på groggen :D :D ;D
63kvm + 63kvm källare under utbyggnad till 130+140kvm. IVT HT+ E11 med 300/160 beredare och 100l arbetstank. 205m aktivt hål, granit. Dalmas i exil i Stockholm.

Utloggad Robster

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 39
  • Karma +0/-0
SV: Näst bästa investering jag någonsin gjort!!!
« Svar #11 skrivet: 31 oktober 2007, 17:40:55 »
Har du byggt en lösning för att fylla på brine vid behov? Dvs när det behöver luftas... trots att du nu inte tycks behöva göra det.

Om du tittar uppe pÃ¥ bild 4327 sÃ¥ ser du var jag fyller brinen. Det är tvÃ¥ ventiler som jag har med en backventil emellan.  Thumbsup Bara att koppla upp igen och fylla pÃ¥ sÃ¥ mycket man orkar.  ;D

//Rob

Aha, det var därifrån jag trodde du fyllde på groggen :D :D ;D
'

Sssssch!

Det var ju det jag skulle ta patent på... Bara hoppas att ingen annan hinner före mig...

//R

Utloggad Ulfons

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Avesta
  • Antal inlägg: 181
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Näst bästa investering jag någonsin gjort!!!
« Svar #12 skrivet: 13 november 2007, 22:04:13 »
Hejsan.  Vad ligger priset pÃ¥ ungefär om man vill installera kyla i huset, har en enplans villa pÃ¥ 90m2?


    // Ulfons//
Enplans tegelvilla 90m2 med källare i sutteräng - 1955
Totalt 150m2 uppvärmings yta
Nibe 1215 8,5 kwh, 180m aktivt borrhål
Garage med vattenburet system 70m2,10 grader varmt inredd övervåning 50m2 bo yta . värms med Sanyo co2

Utloggad jonasmj

  • Kan inte pÃ¥stÃ¥ att jag är en:
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 324
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Frikyla!
SV: Näst bästa investering jag någonsin gjort!!!
« Svar #13 skrivet: 13 november 2007, 22:07:05 »
Kommer att kyla ett plan i mitt hus. Räknar med att klara mig med en kylare.
Material: ~8000:-  (konvektor+rör mm)
Arbete: ingen aning för jag gör det mesta själv. Skulle en röris göra det så tror jag det hamnar på fel sida om 5000:-

Utloggad Robster

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 39
  • Karma +0/-0
SV: Näst bästa investering jag någonsin gjort!!!
« Svar #14 skrivet: 13 november 2007, 22:15:38 »
Hejsan.  Vad ligger priset pÃ¥ ungefär om man vill installera kyla i huset, har en enplans villa pÃ¥ 90m2?


    // Ulfons//

Total kostnad för vÃ¥r del är bra exakt 15k. :,v( DÃ¥ har jag iofs inte räknat mÃ¥nga timmar pÃ¥ rörisen, eftersom han ändÃ¥ var tvungen att koppla värmen och kylan tog inte mÃ¥nga timmar extra.  ::)

SÃ¥ här i efterhand är det lätt värt det tredubbla för att alltid kunna njuta av ett svalt hus när det är som varmast ute. Tänk bara vad underbart att slippa ligga och knappt kunna somna pga att det är sÃ¥ varmt i sovrummet. Suveränt skönt numera!  studs

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser