Författare Ämne: Ännu en besparings-Ã¥tgärd utförd...  (läst 27911 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad humlan57

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2701
  • Karma +0/-4
Ännu en besparings-åtgärd utförd...
« skrivet: 03 juni 2007, 14:06:48 »
Så-där-ja, nu är givaren för inlopps-temp på vvx till L/V-pumpen flyttad till solpannan. Å cirk-pumpen för L/V-pumpen ändrad, att endast gå när kompressorn är i drift. Det bör ge en förbättrad laddning till solpannan från solfångarna + att L/V-pumpen inte går igång om man tappar vv hårt. Cirkpumpen har då ibland skickat iväg avkylt vatten som gjort att L/V-pumpen startat, trots att det funnits en del vv, som med säkerhet hade räckt tills solfångarna hade kickat igång...

mvh humlan.

Utloggad Anders S

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 365
  • Karma +0/-0
  • Äntligen Funkar Den!!
SV: Ännu en besparings-åtgärd utförd...
« Svar #1 skrivet: 11 oktober 2007, 22:30:52 »
Hej.

Vart flyttade du givaren till. Alltså placering på tanken?.


Och hur gjorde du ändringen till cirkpumpen?.
9,0 kW Airwell Luft/vattenpump
144 vacuumrör/heatpipe
2x750 accor med 90mm. isolering
Mvh. Anders S

Utloggad humlan57

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2701
  • Karma +0/-4
SV: Ännu en besparings-åtgärd utförd...
« Svar #2 skrivet: 11 oktober 2007, 22:53:21 »
Hej.

Vart flyttade du givaren till. Alltså placering på tanken?.


Och hur gjorde du ändringen till cirkpumpen?.

Bara förlängde kabeln, Ã¥ satte givaren sÃ¥ nära tanken som möjligt före cirkpumpen. Givaren sitter annars pÃ¥ "kopplet" till platt-vvx, efter cirkpumpen. Ã… givaren är sÃ¥ högohmig, att nÃ¥gra meter kabel inte spelar nÃ¥n roll pÃ¥ funktionen. Sen är det bara Ã¥ titta pÃ¥ elschemat, Ã¥ flytta cirkpumpens matning till anslutningen för kompressorn, sÃ¥ att den alltid gÃ¥r när kompressorn gÃ¥r. DÃ¥ finns ingen risk för att platt-vvx fryser sönder vid avfrosning, sÃ¥ se upp sÃ¥ Du inte sätter cirkpumpen pÃ¥ fläkten  :) Efter det här sÃ¥ slipper Du ha en cirkpump som stÃ¥r Ã¥ gÃ¥r till ingen nytta, utan bara rör runt vattnet i tanken... Om det ger nÃ¥n förtjänt vete sjutton, men det känns iaf mer riktigt, pÃ¥ nÃ¥t sätt....

mvh humlan.

Utloggad Anders S

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 365
  • Karma +0/-0
  • Äntligen Funkar Den!!
SV: Ännu en besparings-åtgärd utförd...
« Svar #3 skrivet: 12 oktober 2007, 06:09:20 »
Rent ut sagt. Du är för jäkla klurig.    Thumbsup


Jag hade nog kommit in på samma spår när jag kört igång anläggningen, men alltid bra med tips innan.


Vore ju skoj att koppla den pÃ¥ fläkten i stället .    :D




 *vinkar*
« Senast ändrad: 12 oktober 2007, 06:49:32 av Anders S »
9,0 kW Airwell Luft/vattenpump
144 vacuumrör/heatpipe
2x750 accor med 90mm. isolering
Mvh. Anders S

Utloggad Cronos

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 149
  • Karma +0/-0
SV: Ännu en besparings-åtgärd utförd...
« Svar #4 skrivet: 12 oktober 2007, 07:13:38 »
Hej Humlan,

Vad har Du för L/V pump?

Cronos

Utloggad humlan57

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2701
  • Karma +0/-4
SV: Ännu en besparings-åtgärd utförd...
« Svar #5 skrivet: 12 oktober 2007, 13:01:18 »
Hej Humlan,

Vad har Du för L/V pump?

Cronos

En 7,5 kW Airwell L/V-pump, den typ som t.ex Anders S funderar pÃ¥. Ã… Ni ska fÃ¥ en idé/tips till.. Sätt en elektriskt styrd ventil i serie med cirkpumpen, som öppnar/stänger i fas med när L/V-pumpen jobbar. Det verkar iaf som det självcirkulerar rätt mycket i min tank, framför allt dÃ¥ solfÃ¥ngarna gÃ¥r. Men det kanske är min inkoppling som ställer till det, den är knappast optimal, men jag hade inget val..., slut pÃ¥ möjligheterna till fler saker att koppla in pÃ¥ tanken  :)

Ska nästa sommar göra en test, å då stänga helt för möjligheten att vattnet ska kunna cirkulera över platt-vvx när enbart solfångarna är igång.., d.v.s sommartid. Det blev aldrig av i år, då jag ville se hur dom nya solfångarna fungerade (dom mot sydöst), å då föll ju idén att testa det samtidigt...

mvh humlan.

Utloggad Anders S

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 365
  • Karma +0/-0
  • Äntligen Funkar Den!!
SV: Ännu en besparings-åtgärd utförd...
« Svar #6 skrivet: 12 oktober 2007, 13:35:16 »
Humlan.


I vilken höjd och vart har du dockat på pumpen?. Har du värmen in i toppen och returen till växlaren?, vart på tanken?.

Det finns smarta backventiler (mekaniska) med mycket lätt fjädertyck. Då stänger det när pumpen inte går.

Jag har en dubbelbackventil mellan laddomaten som ska sköta i och urladdningen med skicktning mellan master o slave-tank. Lätt fjäderbelastad åt båda hållen (två pumpar vända åt vardera hållet från varandra på samma rör). Samt med strypning i så att flödet blir så lågt som möjligt.
« Senast ändrad: 12 oktober 2007, 13:37:53 av Anders S »
9,0 kW Airwell Luft/vattenpump
144 vacuumrör/heatpipe
2x750 accor med 90mm. isolering
Mvh. Anders S

Utloggad humlan57

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2701
  • Karma +0/-4
SV: Ännu en besparings-åtgärd utförd...
« Svar #7 skrivet: 12 oktober 2007, 13:48:59 »
Humlan.


I vilken höjd och vart har du dockat på pumpen?. Har du värmen in i toppen och returen till växlaren?, vart på tanken?.

Det finns smarta backventiler (mekaniska) med mycket lätt fjädertyck. Då stänger det när pumpen inte går.

Jag har en dubbelbackventil mellan laddomaten som ska sköta i och urladdningen med skicktning mellan master o slave-tank. Lätt fjäderbelastad åt båda hållen (två pumpar vända åt vardera hållet från varandra på samma rör). Samt med strypning i så att flödet blir så lågt som möjligt.

Eg ska "in" sitta i toppen pÃ¥ tanken/pannan, men jag fick sätta den framtill lÃ¥ngt upp, ca 15 cm frÃ¥n överkant. Returen (in pÃ¥ vvx till V/P) sitter 30 cm frÃ¥n botten, där det eg var avsett för en nedre värmepatron. Men vad gör man, det finns inte fler anslutningar p tanken/pannan Ã¥ riva ner allt hade jag ingen lust med. Tror heller inte det spelar nÃ¥n större roll, för nÃ¥n skiktning lär det aldrig kunna gÃ¥ att fÃ¥ till ändÃ¥..., Ã¥ värme Ã¥ vv fÃ¥r jag ju sÃ¥ det räcker  :) Om det inte är för kallt vill säga..., men det är ju en annan historia.

mvh humlan.

Utloggad Anders S

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 365
  • Karma +0/-0
  • Äntligen Funkar Den!!
SV: Ännu en besparings-åtgärd utförd...
« Svar #8 skrivet: 12 oktober 2007, 16:18:56 »
Vad är det som du tror gör att det inte skicktar sig riktigt hos dig?.

Har du snabba flöden på pumpar eller?.Eller är det att du kör flera grejer på samma inlopp/utlopp?.

Euronom hade en smart sak i tanken dom använde och det var en baffelplåt inuti tanken för insläppet av varmt vatten för at jämna ut. Kanske kunde hjälpa lite (ja inte i ditt fall om du inte bantar rejält så du kommer igenom R50, eller dresserar en boa som kan svetsa i tanken).

 :)

9,0 kW Airwell Luft/vattenpump
144 vacuumrör/heatpipe
2x750 accor med 90mm. isolering
Mvh. Anders S

Utloggad Fixaren

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 1244
  • Karma +0/-0
SV: Ännu en besparings-åtgärd utförd...
« Svar #9 skrivet: 12 oktober 2007, 20:35:10 »
För den som orkar, har aldrig försökt. Men räknat och funderat, era tankar som ni värmer på olika sätt. Det är ingen som funderat att fylla på något annat i tanken tillexempel sten, järnskrot? Ni lagrar energi på olika sätt och begränsningen är många gånger volymen på tanken, med vatten så blir det X antal kw men fyll burken med sten eller skrot eller något annat. Med vatten och sten är det enkelt, plötsligt går det att lagra mer energi och vitsen är att det går att få ur mer energi på samma volym.
Varför fråga när man kan göra fel själv

Utloggad humlan57

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2701
  • Karma +0/-4
SV: Ännu en besparings-åtgärd utförd...
« Svar #10 skrivet: 12 oktober 2007, 21:10:57 »
Vad är det som du tror gör att det inte skicktar sig riktigt hos dig?.

Har du snabba flöden på pumpar eller?.Eller är det att du kör flera grejer på samma inlopp/utlopp?.

Euronom hade en smart sak i tanken dom använde och det var en baffelplåt inuti tanken för insläppet av varmt vatten för at jämna ut. Kanske kunde hjälpa lite (ja inte i ditt fall om du inte bantar rejält så du kommer igenom R50, eller dresserar en boa som kan svetsa i tanken).

 :)



Det finns en plåt inuti tanken, nåt i stil med ett upp-å-ner vänt V... Ja jag tror det blir för mycket som rör om i tanken, när L/V-pumpen går tillsammans med värmen i kåken + kallvatten som åxå fylls på när tappning av vv görs. Det står helt enkelt inte still, tillräckligt länge. Men skiktning tycker jag ändå är lite övereklamerat..., möjligen kan det vara av större värde om det endast gäller en tank med vv. Men vintertid så åker ju vatten runt på alla möjliga ställen i tanken, så skiktningen blir självfallet mer eller mindre obefintlig. Viktigare är antagligen att kunna använda så låg temp som möjligt på vv, både till tvätt å värme, där tror jag den största besparingen finns.

mvh humlan.

Utloggad perkele

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Umä
  • Antal inlägg: 105
  • Karma +0/-0
SV: Ännu en besparings-åtgärd utförd...
« Svar #11 skrivet: 13 oktober 2007, 07:43:43 »
Vatten lagrar väl mer energi än vad sten gör, visst?

Om man blandade i liite tapetklister i tankvattnet, så kanske omblandningen hindras.... ? :-)

Utloggad Anders S

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 365
  • Karma +0/-0
  • Äntligen Funkar Den!!
SV: Ännu en besparings-åtgärd utförd...
« Svar #12 skrivet: 23 oktober 2007, 16:41:49 »
Jag undrar vad systemet skulle säga om tapetlim. Det kan nog bli kärvt både här å där.
9,0 kW Airwell Luft/vattenpump
144 vacuumrör/heatpipe
2x750 accor med 90mm. isolering
Mvh. Anders S

Utloggad humlan57

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2701
  • Karma +0/-4
SV: Ännu en besparings-åtgärd utförd...
« Svar #13 skrivet: 23 oktober 2007, 17:25:41 »
Kanske bäst jag klargör att vatten inte fylls på inuti tanken som används när vi tappar vv, men i.o.m att slingorna ändrar temp, så lär ju vattnet i tanken börja röra på sig.. Å tapetklister..., nää det vattnet cirkulerar ju runt i värmesystemet, å genom L/V-pumens platt-vvx, så det kan inte va så bra...

mvh humlan.

Utloggad Anders S

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 365
  • Karma +0/-0
  • Äntligen Funkar Den!!
SV: Ännu en besparings-åtgärd utförd...
« Svar #14 skrivet: 23 oktober 2007, 17:45:50 »
Det kanske finns nÃ¥got annat ämne som kan öka skiktningen.   Sc:,h


Jag funderar vidare och undersöker den saken.   Sc:,h


Jag vet att man tillsätter typ lite diskmedel för att fÃ¥ tyst pÃ¥ cirkulationssystem i element. Men det är ju ytspänningsdämpande. SÃ¥ det lär väl inte hjälpa .     Sc:,h
9,0 kW Airwell Luft/vattenpump
144 vacuumrör/heatpipe
2x750 accor med 90mm. isolering
Mvh. Anders S

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!