Författare Ämne: nybörjarfrÃ¥ga  (läst 6013 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad MickeBj

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 16
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
nybörjarfråga
« skrivet: 11 april 2007, 11:26:01 »
Hej

Har en liten undran som ni kanske kan hjälpa mig att förklara.

Det gäller in- och uttemperaturer till bergvärme och sjövärmepumpar. Jag har fått olika åsikter från en mängd personer.

Vissa hävdar att det är differensen mellan in- och ut-temperaturen på slingan som är den viktiga faktorn i värmepumparnas effektivitet och att huruvida dessa temperaturer befinner sig på plussidan har marginell betydelse för den totala effektiviteten. Att både in-och ut temperaturerna ibland befinner sig på minussidan har endast bedydelse att ett ev. borrhål riskerar att frysa. Dessa hävdar att det viktiga är att differensen mellan in och utgående är så stor som möjligt.

Andra hävdar att det har stor betydelse i effektivitet och strömförbrukning om ju varmare in och ut-temperatur man har på slingan. Dvs att effektiviteten ökar och strömförbrukningen minskar ju högre teperaturer man har på in och utgående.

Tacksam om ni kan förklara detta för mig!

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9732
  • Karma +19/-4
SV: nybörjarfråga
« Svar #1 skrivet: 11 april 2007, 12:33:15 »
Differensen mellan in- och utgÃ¥ende temperatur bör ligga i omrÃ¥det 3-5 grader. Där är summan av köldbärarpumpens och kompressorns elförbrukning som lägst. Lägre skillnad innebär att köldbäraren pumpas runt onödigt snabbt vilket ökar elförbrukningen till pumpen mer än kompressorns förbrukning minskar. Är temperaturskillnaden större blir temperaturen i förÃ¥ngaren onödig lÃ¥g. 

Har man väl fÃ¥tt optimal temperaturskillnad är det bättre med högre temperatur. 1 grad lägre temperatur ökar elförbrukningen med 2-3 %, har man golvvärme kan det bli mer. Dessutom minskar pumpens effekt vilket kan ge ökat behov av tillsatsel. 

De som hävdar att temperaturskillnaden är den viktiga faktorn har fel. Tron att hög temperaturskillnad är bra därför att då "kramar"pumpen ut mer värme från berget verkar vara rätt vanlig.
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34787
  • Karma +54/-41
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: nybörjarfråga
« Svar #2 skrivet: 11 april 2007, 13:16:36 »
Jag vill rätta dig på en punkt Roland, det är inte elförbrukningen som ökar med 2-3% för var grad varmare brine man har, det är Verkningsgraden på värmepumpen, eller rättare sagt så ökar uteffekten med 2-3% för var grad varmare brine man pumpar runt, detta förutsatt att alla andra temperaturer är oförändrade.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9732
  • Karma +19/-4
SV: nybörjarfråga
« Svar #3 skrivet: 11 april 2007, 13:22:15 »
Jag vill rätta dig på en punkt Roland, det är inte elförbrukningen som ökar med 2-3% för var grad varmare brine man har, det är Verkningsgraden på värmepumpen, eller rättare sagt så ökar uteffekten med 2-3% för var grad varmare brine man pumpar runt, detta förutsatt att alla andra temperaturer är oförändrade.

Helt rätt, helt rätt, tänkte på elförbrukningen per producerad värmemängd (=verkningsgraden) men skrev inte så. Tack.
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

Utloggad MickeBj

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 16
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: nybörjarfråga
« Svar #4 skrivet: 12 april 2007, 07:39:11 »
Tack för svar!

Du skriver att för varje grad varmare brine man har ökar verkningsgraden, uteffekten med 2-3%. Mellan vilka intervall (gradtal) gäller detta. Har man exempelvis sjövärme kan in-temperaturen stiga till höga nivåer när vattnet blir varmare framåt våren sommaren. För det är väl inte så att uteffekten ökar med 2-3% hela vägen upp till tex 15 grader i in-temperatur eller är det så? Värmepumpen är väl optimerad så att verkningsgraden är som bäst vid låga temperaturer?

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34787
  • Karma +54/-41
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: nybörjarfråga
« Svar #5 skrivet: 12 april 2007, 07:47:23 »
Ökningen är relativt linjär oberoende av temperatur, däremot finns ett område där värmepumpen kan arbeta utan att trycken blir för höga eller för låga.

På min Nibe fungerar värmepumpen inom intervallet -12 till +20 grader på inkommande brine, blir det kallare än så löser kompressorn ut på lågtryck (eller så fryser värmeväxlaren ihop) och blir det varmare än +20 grader så löser den ut på högtryck.
Inom intervallet -12 till +20 grader är verkningsgradsökningen på 2-3%/grad varmare brine rätt linjär.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Bobo

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Tyresö
  • Antal inlägg: 450
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: nybörjarfråga
« Svar #6 skrivet: 12 april 2007, 08:04:17 »
Tack för svar!

Du skriver att för varje grad varmare brine man har ökar verkningsgraden, uteffekten med 2-3%. Mellan vilka intervall (gradtal) gäller detta. Har man exempelvis sjövärme kan in-temperaturen stiga till höga nivåer när vattnet blir varmare framåt våren sommaren. För det är väl inte så att uteffekten ökar med 2-3% hela vägen upp till tex 15 grader i in-temperatur eller är det så? Värmepumpen är väl optimerad så att verkningsgraden är som bäst vid låga temperaturer?
Kan komplettera Rickards svar med några siffror, också gällande en Nibe. Det är stora skillnader det är frågan om. En VP som "nominellt" lämnar 8,22kW vid 0°in och 35ºut kräver en matningseffekt till kompressorn på 1,66kW (COP = 4,95).
Vid -5ºin och 60ºut blir motsvarande effekter 4,2kW resp 1,93kW (COP = 2,18).
Vid +15ºin och 35°ut blir effekterna 12.2kW resp 1,7kW (COP = 7,18).
OBS! Glädje-COP utan inräknade CP.
Den högsta KBin jag uppmätt är +17º och då får man ut 10,5KW även vid VV-körning (+60º).
Så stora radiatorer eller golvvärme samt en väl tilltagen kollektor är avgörande för effektiviteten.
« Senast ändrad: 12 april 2007, 08:20:14 av Bobo »
110+125 m² (souterrain) stenhus från 1939 på Tyresö.
1: IVT greenline puls (3,7 kW, 1996 - 2006,pensionerad) + 500l tank + 250m sjöslinga. Fast kondensering. VP drog ca 8000kWh/år. + 2 kakelugnar som toppvärme.
2: Nibe 1130-8, ytterligare 2x220m sjökollektor, parallellt med den gamla, den gamla 500-liters-acken med VVB, en volymtank på 120 liter, RG10 (med 2 valbara avkänningszoner) och möjlighet till valfri flytande/fast kondensering . Driftsatt september 2006. 1:a året drog VP 5200 kWh och HH 4800.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!