Författare Ämne: extern växlare och tappvattensystem  (läst 1977 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad KalleT

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Halmstad
  • Antal inlägg: 252
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
extern växlare och tappvattensystem
« skrivet: 30 januari 2007, 21:16:29 »
Jag har tackvare citactiva´s "projekt gratisdusch" nästan kommit överens med mig själv :-\ att jag skall köra den billigare varianten med en vanlig beredare + vvx till mitt framtida tappvattensystem. Alternativet med OSO vvb med solslinga á 10 000:- känns inte kul längre :P
Det är inte omöjligt att man kan få tag i en beredare gratis ;) Elpatron kommer jag inte att behöva då tanken är att jag skall koppla befintlig beredare i frånluftsvärmepumpen i serie. Jag kommer att jaga kWh inte 60 ºC duschvatten.

Det som jag inte gillar med extern växlare är senariot när man har laddat sin vvb med hyfsad temp en dag, och det där efter följer duschande och kanske ett badande barn eller så. Antag att vi efter detta i bästa fall har 10-15 ºC i nedre delan av tanken och 50-60 ºC i toppen. Nästa dags laddning kommer då att totalpaja den fina tempen pga att man då lägger kallt (15 ºC+deltaT=20-25 ºC?) på toppen, med blandning som följd. :'(

Jämför man med vvb med slinga kommer omblandningen att uteblir i denna typ av tank då kallare vatten(varmare än botten men kallare än toppen) inte kommer att stiga upp i de varmare skikten.

Detta leder till min hypotes:
Om man skickar in vattnet från växlaren lägre ner i vvb:n (genom ex. en modifierad elpatronanslutning med ett rör till lämplig nivå i tanken.) då kommer inte denna temperaturförsämring att ske.
Vad händer då när man börjar att ladda in högre temp i vvb:n längre ner? Jag vill påstå att det varma kommer att stiga upp i tanken och blanda sig med det lägre tempererade och totalt sett åstakomma en temp höjning.
Det måste ju vara mot naturens lagar att detta varmare vatten skulle vandra ner mot utloppet och därigenom endast höja tempen i tankens nedre del.
 :D Är jag nÃ¥got pÃ¥ spÃ¥ret eller har jag fÃ¥tt total solfÃ¥ngarknäpp :D huvuddunk huvuddunk

Jag har som sagt inte tänkt att köra med någon termiskventil då jag vill optimera kWh.
IVT Elektrostandard 480, golvvärme 85m2, direkt el 46m2, braskamin, SOLFÅNGARE.

Utloggad nsiak

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 548
  • Karma +2/-1
    • Logg och sol
SV: extern växlare och tappvattensystem
« Svar #1 skrivet: 30 januari 2007, 22:38:16 »
Precis den lösningen funderade jag på först, ta ut vatten ca 10cm upp och ladda in det kanske i mitten av tanken genom där elpatronen suttit. Jag gjorde ett försök men fick bara tag på 1mm kopparplåt vilket gjorde att den bara vek sig när jag skulle löda på rören.. Det syns spår av projektet på bilden av anslutningen till elpatron i min projekttråd/på websidan.

Det är säkert en bra lösning som ja dock saknar erfarenhet av, letade ej efter tjockare kopparplåtar för fler försök för jag tänkte att enkelheten får gå före finess. Krånglar något nu så är det med största sannorlikhet utanför beredaren det händer.
ca 85 kvm uppvärmt. Panasonic CS-PE12CKE i huset samt en Pamexa i tvättstugan. Varmvatten med 60 sfinxrör och eltillskott vid behov. Belagt nåra mil norr om GBG

Utloggad Gäst407

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 3104
  • Karma +3/-6
SV: extern växlare och tappvattensystem
« Svar #2 skrivet: 30 januari 2007, 23:43:16 »
hej
du kan tryggt botten ladda....det varma vattnet piper upp i tanken å det kalla sjunker i praktiken,men jag tror det funkar lika bra att topp ladda ochså
då pressar du värmen neråt i tanken sägs det =)

fast det kvittar har du en normal cirkpump så rör du om vattnet i tanken på nolltid
rymmer tanken 500liter Ã¥ din cirkpump ger 40 liter i min sÃ¥ gÃ¥r det fort vattnet cirkulerar i tanken,möjligtvis om du har en pump som ger ut 5 liter per min  gör det stor skillnad

i min tank verkar det inte spela nån roll,jag hadde elpatronen i botten på tanken först
fiCk en fix ide om att sätta den på "rätt ställe" under varmvatten beredaren dvs mitt i tanken för att slippa värma hela tanken..
monterade om allt å test körde utan pumpar för å kolla om det skiktade sig,hadde en fin ide om att det skulle va 70 grader i halva tanken å sjunkande temp ju längre ner jag kom i tanken .

pyttsan det funkar inte ,,,,visst då vattnet e kallt är det kallast i botten,men sen tanken är varm börjar allt att cirkulera på egen hand även utan pumpar,så allt vatten i tanken va i princip 70 grader.

så jag tror det kvittar topp eller botten laddning

Utloggad nsiak

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 548
  • Karma +2/-1
    • Logg och sol
SV: extern växlare och tappvattensystem
« Svar #3 skrivet: 31 januari 2007, 05:57:51 »

så jag tror det kvittar topp eller botten laddning


Om man kör sådan monstercirkulation ja, man måste ju strypa cirkulation.

Jag kör strypt cirkulation nu ned till 1L/min och jag får skiktining i beredaren.
ca 85 kvm uppvärmt. Panasonic CS-PE12CKE i huset samt en Pamexa i tvättstugan. Varmvatten med 60 sfinxrör och eltillskott vid behov. Belagt nåra mil norr om GBG

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser