Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Överklocka / Chipptrimma LVP  (läst 2857 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Bannlyst

  • Obstinat
  • Lär mig om värmepumpar
  • *
  • Antal inlägg: 32
  • Karma +8/-11
Överklocka / Chipptrimma LVP
« skrivet: 30 december 2006, 23:50:31 »
En liten fundering jag har haft är om det finns några LVP som man kan programmera om styrningen på för att få större effekt, effektivare gång etc. Vanligt på andra områden som bilar, datorer etc.
10 " !!!!

jockefors

  • Gäst
jockefors
SV: Överklocka / Chipptrimma luft/luftvärmepump
« Svar #1 skrivet: 31 december 2006, 01:03:47 »
hej..
många pumpar e så chippade...nocrian bland annat...

Utloggad Paxmax

  • En riktig filur samt
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1450
  • Karma +5/-2
  • Kön: Man
  • GÃ¥r det att överklocka sin pump?
SV: Överklocka / Chipptrimma luft/luftvärmepump
« Svar #2 skrivet: 31 december 2006, 01:35:13 »
Pja, alla som har en E9:a skulle nog ibland önska att den tillfälligt kunde bete sig som en E12:a.
Enda som krävs för det är en extra on/off ventil till ett extra kappilär-rör och sen lite haxxad firmware.
Extra ventil och kappilär-rör är den "enkla" biten. Att ta sig in i FW blir betydligt svårare.
I en inte allt för avlägsen framtid så tänkte jag ge mig på kommunikationen mellan inner och ytterdel.
Skall se om det finns något konkret man kan läsa ur därimellan.
Vet inte vem som är master och vem som är slave, gissningsvis är innedelen master.
När man kör en E12 så har man visserligen mer fart på alla fläktar både inne och ute. Men E12-läget behös ju enbart när det är svinkallt, så då borde det räcka med högre fart på utomhusfläkten och mer fart på kompressorn.
Kan man då dekoda tillräckligt mycket för att kunna styra kompressorn är mycket vunnet, fläkten utomhus är nog inga problem att överklocka.
Innerdelen blir ju inte direkt dränkt av den lilla mängd värme som produceras vid många minus så högre fart där behövs inte.

Edit: DOH! tittade i servicemanualen, fläktmotorn i utedelen E12 är en kraftigare variant! Den går inte att "styra upp" E9's 60 rpm extra.
« Senast ändrad: 31 december 2006, 13:14:57 av Paxmax »
Det hemska med att bli klokare är att man snart inser hur lite man egentligen vet...
Mentalt förberedd ägare av äkta "H16"-DKE maskiner

Utloggad Harken

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 790
  • Karma +5/-2
SV: Överklocka / Chipptrimma luft/luftvärmepump
« Svar #3 skrivet: 01 januari 2007, 13:54:49 »
Jag vet inte vilka andra skillnader som också kan finnas, men det är grövre gasrör till E12, kan ju bero på att det behövs...

Just nu kan man köpa E12 100 kr billigare än E 9 på ett ställe på grund av stort lager. Jag har en av varje (CKP) och 12 värmer mycket mer men hörs också mer ibland. Så vill man ha E 12 är det nog billigare attt köpa än trimma. Man får ju garanti också.

Utloggad Paxmax

  • En riktig filur samt
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1450
  • Karma +5/-2
  • Kön: Man
  • GÃ¥r det att överklocka sin pump?
SV: Överklocka / Chipptrimma luft/luftvärmepump
« Svar #4 skrivet: 02 januari 2007, 00:20:56 »
Just fanken, tack Harken, det är ju lite grövre rör.
Visst blir det billigare att köra en E12 direkt... men.. grejen är ju, man vill både ha bra COP när man kan och bra effekt när man behöver...

Hmmm.... ifall man har korta rör mellan innerdel och ytterdel borde man kanske kunna "gasa på" lite mer trots att man bara har 3/8?
Sen har man en extra on/off ventil till ett extra kappilär-rör som man öppnar när man behöver lite mer tryck.
Kanske man kan köpa loss en E12 fläktmotor, bromsa den(elektroniskt) i E9 mode -släppa på full spänning när E12 läget anbefalls.

Hmm... det kanske är enklare att modda en E12 till E9?
Man har ett alternativt E9 kappilär-rör som används i vissa kompressorfarter, sen vid smällkallt så byter den till orginal-röret.

NÃ¥'n som vill byta sin E12 mot en E9:a ???  ;D
Det hemska med att bli klokare är att man snart inser hur lite man egentligen vet...
Mentalt förberedd ägare av äkta "H16"-DKE maskiner

Utloggad Harken

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 790
  • Karma +5/-2
SV: Överklocka / Chipptrimma luft/luftvärmepump
« Svar #5 skrivet: 02 januari 2007, 02:26:33 »
Bosse har sagt till mig att en E12 som går på dellast presterar som en E9 och då skulle du få samma COP

Utloggad Northkingen

  • Power By Fujitsu
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Norsjövallen/Sverige
  • Antal inlägg: 2352
  • Karma +6/-6
  • Kön: Man
  • Carpe Diem
SV: Överklocka / Chipptrimma luft/luftvärmepump
« Svar #6 skrivet: 02 januari 2007, 09:48:32 »
hej..
många pumpar e så chippade...nocrian bland annat...


Nja Jocke om vi säger så här en Nocria 18 är en hmm "chippad" nocria 14 alltså det enda som skiljer dem åt är programvaran.


//Krister
1st Fujitsu AWYZ 18 LB Nocria och 1st Panasonic HE-12 DKE. Bättre med för stora än för smÃ¥ hihi. Vedkamin Handöl 34T 7kw.  1 1/2-plans Platzerhus byggt 1978 pÃ¥ 230kvm i Norsjö kommun (Norsjövallen) Norrlands inland mellan SkellefteÃ¥ och Lycksele.

Utloggad HeatForce

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 21
  • Karma +0/-1
SV: Överklocka / Chipptrimma luft/luftvärmepump
« Svar #7 skrivet: 02 januari 2007, 13:01:21 »
jag bara hade en tanke med att "trimma"...

om jag ser till att få extra värmetillskott till utedelen, ex via värmekabel på kondensorn, och den är på säg 200 W... när det då är riktigt kallt så borde inte då den hjälpa till att öka effekten på innedelen?

Tex COP vid -20 kanske 1,5 men tillförd värme på 200W borde minst ge 300W i innerdelen?
talar vi om COP 2 eller 2,5 så är det teoretiskt högre...

Ok jag vet att kabeln kommer att ha förluster dÃ¥ den inte klarar av att avge allt i värme men ändÃ¥... :) men jäklar... tänk vad en kupevärmare borde kunna hjälpa...  ;)
1 st SANYO 123:a, vedspis, braskamin, elradiatorer.
Torphus 38+35 kvadrat

Utloggad Paxmax

  • En riktig filur samt
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1450
  • Karma +5/-2
  • Kön: Man
  • GÃ¥r det att överklocka sin pump?
SV: Överklocka / Chipptrimma luft/luftvärmepump
« Svar #8 skrivet: 02 januari 2007, 13:43:13 »
jag bara hade en tanke med att "trimma"...

om jag ser till att få extra värmetillskott till utedelen, ex via värmekabel på kondensorn, och den är på säg 200 W... när det då är riktigt kallt så borde inte då den hjälpa till att öka effekten på innedelen?

Tex COP vid -20 kanske 1,5 men tillförd värme på 200W borde minst ge 300W i innerdelen?
talar vi om COP 2 eller 2,5 så är det teoretiskt högre...

Ok jag vet att kabeln kommer att ha förluster dÃ¥ den inte klarar av att avge allt i värme men ändÃ¥... :) men jäklar... tänk vad en kupevärmare borde kunna hjälpa...  ;)
Om det fungerade så skulle det var en evighetsmaskin och lite till.
Jag vet att det är jättelätt att göra en tankevurpa i processen... man måste se på den som det är dvs en pump.
En värme-pump. Den tar värme ur uteluften(kyler uteluften), transporterar den in i huset, avger värmen i inne-slingan.
Ingen energi "dyker upp" eller multipliceras på vägen utan det är en enkel "flytta värmen" process.

COP påverkas av hur mycket värme som pumpas OCH hur stor tryck/temp skillnad det är på ute-/inne-dels slinga.
Är det svinkallt ute måste mycket gas förångas för att kunna kyla uteluften (egentligen så är det gasen som "värms upp" av uteluften).
Sedan skall mycket gas komprimeras hårt av kompressorn så den blir till jättevarm vätska i innedelens slinga.

COP är ju förhållandet mellan hur mycket värme som pumpas och hur mycket energi det gick åt för att pumpa den mängden värme.

Så fort kompressorn måste bygga upp stort tryck så går det åt mycket ström = lägre COP
Högre gas och vätskeflöden ger även ökat motstånd i rörledningar och så.

Så, för att knyta ihop det för din idé så blir det: dessa 200W extra värme kommer att ge en smula varmare luft. En smula varmare luft kommer att ge liiiite bättre COP. Dock så kommer du inte att få ut ens COP 1 av de tillförda 200W. Det är alltså ingen idé att försöka värma uteluften till uteenheten med direkt-el, däremot om man har naturlig tillgång till spillvärme så är det en annan sak (ex.vis varm frånluft från huset)
Det hemska med att bli klokare är att man snart inser hur lite man egentligen vet...
Mentalt förberedd ägare av äkta "H16"-DKE maskiner

Utloggad HeatForce

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 21
  • Karma +0/-1
SV: Överklocka / Chipptrimma luft/luftvärmepump
« Svar #9 skrivet: 03 januari 2007, 08:05:40 »
Är det någon som har prövat att ge utgående "spilluft" till utedelen?

I monteringsinstruktionerna för min Sanyo så skall man inte placera den vid luftsutsläpp... kan tänka mig att inneluften är för fuktig för att det skall fungera bra för pumpen?
1 st SANYO 123:a, vedspis, braskamin, elradiatorer.
Torphus 38+35 kvadrat

Utloggad Paxmax

  • En riktig filur samt
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1450
  • Karma +5/-2
  • Kön: Man
  • GÃ¥r det att överklocka sin pump?
SV: Överklocka / Chipptrimma luft/luftvärmepump
« Svar #10 skrivet: 03 januari 2007, 11:31:58 »
Är det någon som har prövat att ge utgående "spilluft" till utedelen?
...
Denna länk:
http://www.hmaudio.se/huset/ventil01.htm
är ett exempel på en lyckad frånluft värmd luft luft värmepump
Det hemska med att bli klokare är att man snart inser hur lite man egentligen vet...
Mentalt förberedd ägare av äkta "H16"-DKE maskiner

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!