Författare Ämne: Jula Aset/Grisen...  (läst 31221 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

jockefors

  • Gäst
jockefors
Jula Aset/Grisen...
« skrivet: 23 december 2006, 19:55:40 »
hej
japp då va jula grisen igång =)
här kommer mina första intryck

fy f-nvilken grej   tomte::
behöver nog alldrig mer kratta löv på sidan den sitter den fläktar inte lite
det är stormvarnng på granvägen,det skumma är att den inte låter just nått ändå ???
det viner otroligt lite om den ....
har min e12 haft samma tryck i utedelen så lovar jag att Northkingen hört pannnan

innerdelen samma sak här det är storm inne,den flyttar ...860m2 luft i timmen ???
pannan har inte en janne här häller tror inte panasonicen har just mer än 600m2 i tim

den ligger å drar ca 1800w då den går.pumpen måste ha nån mjuk start det smäller inte till då den går på och av utan det smyger igång ganska lungt ....

det blåser bra och är faktiskt bra värme i utblåset,det känns att det är rejält varmt
felet e ju att det bara är runt noll här det ska bli skoj Ã¥ se hur det gÃ¥r dÃ¥ det nyper till Ã¥ blir ca -15 grader 
jag åter kommer med fler rapporter sen


Northkingen ....Tack för hjälpen ..GOD JUL på er alla

ps
Kingen fryser du får du komma hit du vet ju vart det finns i överflöd ;D





Utloggad Northkingen

  • Power By Fujitsu
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Norsjövallen/Sverige
  • Antal inlägg: 2352
  • Karma +6/-6
  • Kön: Man
  • Carpe Diem
SV: Jula Aset/Grisen...
« Svar #1 skrivet: 24 december 2006, 00:50:59 »
Haha Jocke ta det lugnt nu du har ju bara kört chunlan ett par timmar än.....

Men tycker det verkar vara en mkt prisvärd pump från början va jag lite tveksam trodde nog att den skulle leva jävel men måsta säga att jag blev positivt överaskad efter vi vevat igång grisen, den gick ju riktigt tyst.... och verkar ju då skotta en hel del värme men som du sa det är ju bara typ nollgradigt nu så vi får väl se om den funkar lika bra när det är 10-20 minusgrader men hoppas kan man då iaf.......


Föresten Jocke du kan landa nu...... du va ju fan på molnen och svävade efter vi dragit igång grisen.... hehe



God jul på er alla


//Krister   tomte::
1st Fujitsu AWYZ 18 LB Nocria och 1st Panasonic HE-12 DKE. Bättre med för stora än för smÃ¥ hihi. Vedkamin Handöl 34T 7kw.  1 1/2-plans Platzerhus byggt 1978 pÃ¥ 230kvm i Norsjö kommun (Norsjövallen) Norrlands inland mellan SkellefteÃ¥ och Lycksele.

jockefors

  • Gäst
jockefors
SV: Jula Aset/Grisen...
« Svar #2 skrivet: 24 december 2006, 01:51:37 »
hej ..
jag är lite konfunderad .. pumpen ligger å drar ca 1900-2000w då den går ??
i papperen står det max 1600 w är det ok ??
vad beror det på ha dom angivit fel strömförbrukning i papperen


Utloggad Northkingen

  • Power By Fujitsu
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Norsjövallen/Sverige
  • Antal inlägg: 2352
  • Karma +6/-6
  • Kön: Man
  • Carpe Diem
SV: Jula Aset/Grisen...
« Svar #3 skrivet: 24 december 2006, 02:19:30 »
Kollade nu manualen som jula mailade och där stÃ¥r det strömförbrukning värme: 1600w och max strömförbrukning värme: 2200w  hmm men det är ju en on/off pump visst gÃ¥r de pÃ¥ max effekt jämt..... inte funkar väl de som en inverter med lÃ¥g effekt och nominell effekt samt max effekt.... Sc:,h



//Krister   *vinkar*
1st Fujitsu AWYZ 18 LB Nocria och 1st Panasonic HE-12 DKE. Bättre med för stora än för smÃ¥ hihi. Vedkamin Handöl 34T 7kw.  1 1/2-plans Platzerhus byggt 1978 pÃ¥ 230kvm i Norsjö kommun (Norsjövallen) Norrlands inland mellan SkellefteÃ¥ och Lycksele.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34788
  • Karma +54/-41
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Jula Aset/Grisen...
« Svar #4 skrivet: 24 december 2006, 07:33:22 »
Förbrukningen varierar säkert med utetemp och rumstemp, som ett resultat av andra tryckuppsättningar och inte som ett resultat av annat vartal.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

jockefors

  • Gäst
jockefors
SV: Jula Aset/Grisen...
« Svar #5 skrivet: 24 december 2006, 10:24:58 »
joo det är säkert nått sånt,vi har kört ca 15 tim å den har tagit ca 10,5 kwt ...
är det normalt ?
lite synd pumpen går bara små stunder,men det är ju sommarvärme ska bli skoj å se då det blir kallt...
men det verkar funka det tar inte mÃ¥nga min att höja tempen 2 grader i huset inne delen är fasiken det bästa en otroligt grym fläkteffekt..... pÃ¥ 2 fläkt blÃ¥ser den hÃ¥rdare än panasonicen  pÃ¥ max ...

gick det att räkna ut cop värdet på pumpen genom att mäta in å utblås luft temp ..???

Uppdatering
27Kwt i ström 37timmar i drift ....det ger väl ca 729 w i timman  ??
sen i går kl 18,00 så ha det vare ca 8-10 minus,det märks att den går oftare nu än då det va nollgradigt men det e ju normalt

pumpen verkar funka den avfrostar helt ok det år noll is ute i ytter delen,å defroster lampan
har då gått dvs den indikerar då att den avfrostar
pumpen gÃ¥r i intervaller pÃ¥ ca 10-15 min för att sen stÃ¥ ungefär  lika länge

än så länge ingen fara på taket

« Senast ändrad: 25 december 2006, 08:03:21 av jockefors »

Utloggad Northkingen

  • Power By Fujitsu
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Norsjövallen/Sverige
  • Antal inlägg: 2352
  • Karma +6/-6
  • Kön: Man
  • Carpe Diem
SV: Jula Aset/Grisen...
« Svar #6 skrivet: 25 december 2006, 10:33:03 »
Men Jocke det verkar ju riktigt lovande........ 700-800w/timme nu och det är ca 8-10 minusgrader jämfört med när du körde elraddarna och lÃ¥g pÃ¥ 2000w/timme och dÃ¥ var det ca 0 gradigt......  när vintern är slut är ju sÃ¥ gott som chunlan betald.... :)

Men chunlan slår du väl aldrig av oavsett utetemp...... det är ju bara gasa till de rasar....


//Krister   *vinkar*
1st Fujitsu AWYZ 18 LB Nocria och 1st Panasonic HE-12 DKE. Bättre med för stora än för smÃ¥ hihi. Vedkamin Handöl 34T 7kw.  1 1/2-plans Platzerhus byggt 1978 pÃ¥ 230kvm i Norsjö kommun (Norsjövallen) Norrlands inland mellan SkellefteÃ¥ och Lycksele.

jockefors

  • Gäst
jockefors
SV: Jula Aset/Grisen...
« Svar #7 skrivet: 25 december 2006, 10:44:43 »
Hej
joo som det ser ut i dag sÃ¥ verkar pumpen betala igen sig  ;)

jag skulle tro att ha jag fått köra den hela dec 06till mars 07 så ha pumpen betalt igen sig
redan första vintern ...
hoppas bara "grisen" går i 5 år då är det en bra affär...

joo givet den ska få bekänna färg...har bestämt att ner till 25 ska den få gå ..felet e ju att om jag stannar av den vid minus 20 så kallnar ju hela maskinen av,då den ska gång sen e ju kompressorn typ -15-20 grader,då tror jag det e bättre att den går konstant ända till -25
det funkar väl ungefär som en diselbil på tomgång =)

trot ni gasmängden i maskinen spelar nÃ¥n roll hur  effektiv maskinen är
läste i nån tekniskbeskrivning att den va 1,5 kg gas i maskinen
det e ju ungeför 0,5-0,6 kg mer än i panasonicen

Utloggad Holger

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 9
  • Karma +0/-0
SV: Jula Aset/Grisen...
« Svar #8 skrivet: 25 december 2006, 12:58:27 »
Det här var ju roligare än tomten med sina sockar. Att den inte låter mycket betyder att man kan sätta sin Chunlan på väggen mot grannen (ca 30 m mellan kåkarna). Har du panasonicen på samma våningsplan som Julan? Knepig kombination i så fall, en onoff pump skall väl helst jobba för fullt och aldrig slå av. Starterna sliter väl mest på kompressorn. Tänkte skaffa en inverterpump när jag lärt mig lite på Julan. Då får jag nog flytta Julan till garaget.
Har du lindat några varv avfrostarkabel runt kompressorn också?
Tvåplans 30-talsvilla i enköpingstrakten. Öppen planlösning. För närvarande oljepanna + elpatron. Planerar lite för pelletspanna nästa år. luft-luft eller luft-vatten ser jag som alternativ. Vill gärna hålla skorstenen i drift men pelletspriserna känns lite höga.

jockefors

  • Gäst
jockefors
SV: Jula Aset/Grisen...
« Svar #9 skrivet: 25 december 2006, 13:40:48 »
Hej
joo att montera yterdelen 30 från granarna bör inte va nått problem ,jag tycker den går tyst
i alla fall om jag jämför med e12an,då den går fullt ut så lever den om mer.
Det enda jg retat mig på är att det skrammlar i nått galler läggae jag handen på gallret på baksidan slutar det helt,det bör ju gå leta igen vart det sitter in man hittar skrammlet kommer den att gå himmla fint den vibrerar lite mer än panasonicen men det är det lilla,va då inte nått problem att ställa snusdosan på hög kant på ytterdelen då den gick för fullt

jämmfört med panasonicen så skottar innerdelen otroligt mycke luft,chunlan pumpen har 3 st lägen låg mellan å hög ...jag tror att den flyttar lika mycket luft på läge ett som e12an på max fart,på tredje läget är det storm inne =)
Jag kör min pÃ¥ läge 2  tycker det va lagom + att dÃ¥ inbillar jag mig att den kommer Ã¥ fÃ¥ lite längre driftstid ochsÃ¥=)

vart bor du ? 
jag tror man klarar sig länge med denna superspar gris..
ska du montera den se till att du får rejält med yta framför pumpen..den har då fläkt power
att värma en hyfsat stor yta ,den rår med att trycka ut värmen rejält

montera den på vägg men se till att det går göra ett stående ställ under om det skulle skaka i huset ...

Lycka till med din Pump

Ps
jag har inte pumparna i samma lokal e12an sitter i huset å chunlan sitter i garaget/tvättstugan
det är en dörr mellan  jag har garage Ã¥ hus ihop byggda,,,tyvär...
« Senast ändrad: 25 december 2006, 20:31:20 av jockefors »

jockefors

  • Gäst
jockefors
SV: Jula Aset/Grisen...
« Svar #10 skrivet: 27 december 2006, 11:13:05 »
Hej  pÃ¥ er alla

Senaste uppdateringen i ström förbrukning på mitt hus...
mellan den 23-24 har det gÃ¥tt .....70kw dvs 35 kw per dyngn  :D

"obs detta är utan kamin."
Nortkingen  knUp

eller yttre värme källa det är hushålls ström+ uppvärmnig
har 22 grader i kåken å 20 grader i garaget...

som nån skrev roligare än jultomten ..... tomte::

felet e ju att det är för varmt,så prognosen stämmer inte i verkliga livet ,men säg att det kommer att gå ca 45-50 kw per dyngn,det är ändå grymt mycke billigare än förr

tror inte jag räknat bort mig jag kalkylerade med att jag skulle sänka kostnaden ner till 13-1500
kr per månad .... mot förr 2500-3000 kr


ha en trevlig fortsättning på julen

återkommer med fler rapporter då skelleftekraft läst av mätaren

Utloggad Duracell

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 81
  • Karma +0/-0
SV: Jula Aset/Grisen...
« Svar #11 skrivet: 27 december 2006, 15:48:06 »
Kul tråd!!
Gich med på att jobba mellandagarna idiot som jag är så jag behöver lite kul läsning.
Mvh Durre
Karlstad/Norrstrand. Betonghus på platta.200m2 (+30 biyta) Direktverkande el. Nocria 14. Toppennöjd!

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34788
  • Karma +54/-41
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Jula Aset/Grisen...
« Svar #12 skrivet: 27 december 2006, 19:09:26 »
Funkar avfrostningen bra även vid -15 grader blir man ju impad, det skall bli intressant att följa med i denna tråd.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

jockefors

  • Gäst
jockefors
SV: Jula Aset/Grisen...
« Svar #13 skrivet: 27 december 2006, 20:59:26 »
hej ..
jag körde den vid ca 11-12 minus det gick bra så jag tror inte 15 ska va nått problem
men det får tiden utvisa...

Ã¥ter kommer med fler rapporter  hoppas dom e possitiva

Utloggad Art Deco

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 2101
  • Karma +9/-4
SV: Jula Aset/Grisen...
« Svar #14 skrivet: 27 december 2006, 21:32:07 »
Ursäkta att jag snubblar in här.
Efter dina lovord om grisen sökte jag på Chunlan i Kina och blev än mer förvirrad,
din 50GW modell anges med Ra410 hos Trendimport, men Chunlan själva säger 407 ???

Kolla länkarna och jämför, har jag missat någon detalj här ?:
Anger 410
http://www.trendimport.se/bad_hem.asp?content=/system/campaign/view.asp?cid=27
Anger R407C
http://www.chunlan.com/en/2product/1air_detail.asp?prod_id=191&type2_id=7

Dom har visst en 7700w med 2 innerdelar (?), kan vara av intresse om nu din gris upfyller dina förväntningar, dock med Ra 407.
http://www.chunlan.com/en/2product/1air_detail.asp?prod_id=194&type2_id=7
Friskt kopplat - hälften brunnet ....

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser