Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Tips vid konvertering av övervÃ¥ning till golvvärme  (läst 772 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad mvjt

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 168
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Hej,

Jag har en tanke att konvertera min övervåning från direktverkande el till vattenburen golvvärme (Uponor). Jag har tänkt att det optimala (kostnad och bygghöjd) blir att byta ut befintligt golvspån mot deras färdigfrästa spånskiva (17mm).

Är det någon som gjort liknande konvertering som har några tips? Hur enkelt är det att få bort befintliga golvvspån? Villan är från 1977 så jag gissar att det är spikat och limmat.

Jag hade en fundering på att köpa på mig begagnade skivor allt eftersom men gissar att det inte är någon bra idé med tanke på förvaring...
Villa från 1977 i 1,5 plan (150 kvm). Halland. Övervåning direktverkande el. Nedervåning konverterad till Uponor golvvärme (85-90 kvm). IVT Geo 508C kopplad till IVT 100l arbetstank (4 rör). 180m borrhål.

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29386
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Tips vid konvertering av övervåning till golvvärme
« Svar #1 skrivet: 19 januari 2022, 22:53:48 »
Det beror ju lite på husets kvalisort.
En granne till mig skulle byta golv, det visade sig att "golvreglarna" bestod av tillsågade spånskivor ställda på högkant och limmade mot golvspånet (huset var byggt 76).
Det var bara att riva ut allt och regla upp nytt golv.
I mitt hus byggt 70 har jag masonit + rÃ¥spont och inget är limmat.  tummenupp

Men är det skruvlimmad spån på träregel så går spånet oftast sönder, en elhyvel är nog ett bra verktyg för att ta bort det som blir kvar?
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad mvjt

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 168
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Tips vid konvertering av övervåning till golvvärme
« Svar #2 skrivet: 20 januari 2022, 21:39:50 »
Det beror ju lite på husets kvalisort.
En granne till mig skulle byta golv, det visade sig att "golvreglarna" bestod av tillsågade spånskivor ställda på högkant och limmade mot golvspånet (huset var byggt 76).
Det var bara att riva ut allt och regla upp nytt golv.
I mitt hus byggt 70 har jag masonit + rÃ¥spont och inget är limmat.  tummenupp

Men är det skruvlimmad spån på träregel så går spånet oftast sönder, en elhyvel är nog ett bra verktyg för att ta bort det som blir kvar?

Tack, det blir som vanligt så en massa överraskningar och man står där med skägget i brevlådan.
Villa från 1977 i 1,5 plan (150 kvm). Halland. Övervåning direktverkande el. Nedervåning konverterad till Uponor golvvärme (85-90 kvm). IVT Geo 508C kopplad till IVT 100l arbetstank (4 rör). 180m borrhål.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!