Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: Ln35 avfrostar för mycket  (läst 24499 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad blanks

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 41
  • Karma +0/-0
SV: Ln35 avfrostar för mycket
« Svar #45 skrivet: 23 januari 2019, 11:19:50 »
Nu har jag konstant 50 min mellan avfrostningar. Oberoende av vädret. Nu undrar jag om det är okej eller om det är fel på pumpen med 50 min intervall??

50min låter på tok för ofta iaf när det inte finns behov av det

Utloggad TS Comfort AB

  • I branschen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Nykvarn
  • Antal inlägg: 8433
  • Karma +10/-2
  • Kön: Man
  • Säljer och installerar värmepumpar
    • www.tsfs.se
SV: Ln35 avfrostar för mycket
« Svar #46 skrivet: 23 januari 2019, 11:47:01 »
Borde vara snabbare enklare att köpa frÃ¥n Mitsubihsi Sverige kan man tycka men det var säkert flera kronor dyrare  ::)
Företaget har bytt bolagsform 20070101 från tidigare TS Fastighetservice till nuvarande TS Comfort AB
Se www.tsfs.se eller www.comfortab.se för aktuellt utbud av luftvärmepumpar och Poolvärmepumpar.
Våra luftvärmepumpar kommer från dom Svenska Generalagenterna och har därmed 5 års totalgaranti. Vi säljer enbart luft/luft värmepumpar inkl installation och då inom vårat installationsområde Södra Stockholm/Södermanland med lite omnejd.
Kontakta oss för kostnadsfritt hembesök för förslag på märke och modell som är lämplig för just eran fastighet.

Utloggad blanks

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 41
  • Karma +0/-0
SV: Ln35 avfrostar för mycket
« Svar #47 skrivet: 24 januari 2019, 21:51:57 »
Nytt kort insatt idag.
Avfrostar varje timme nu sa morsan. Är inte även det ofta? 6minus ute.

Utloggad TS Comfort AB

  • I branschen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Nykvarn
  • Antal inlägg: 8433
  • Karma +10/-2
  • Kön: Man
  • Säljer och installerar värmepumpar
    • www.tsfs.se
SV: Ln35 avfrostar för mycket
« Svar #48 skrivet: 24 januari 2019, 22:18:28 »
Det beror på hur mycket den måste jobba för att hålla inställd temperatur och luftfuktigheten.
Företaget har bytt bolagsform 20070101 från tidigare TS Fastighetservice till nuvarande TS Comfort AB
Se www.tsfs.se eller www.comfortab.se för aktuellt utbud av luftvärmepumpar och Poolvärmepumpar.
Våra luftvärmepumpar kommer från dom Svenska Generalagenterna och har därmed 5 års totalgaranti. Vi säljer enbart luft/luft värmepumpar inkl installation och då inom vårat installationsområde Södra Stockholm/Södermanland med lite omnejd.
Kontakta oss för kostnadsfritt hembesök för förslag på märke och modell som är lämplig för just eran fastighet.

Utloggad Nyllet

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 47
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Ln35 avfrostar för mycket
« Svar #49 skrivet: 25 januari 2019, 09:01:52 »
Nytt kort insatt idag.
Avfrostar varje timme nu sa morsan. Är inte även det ofta? 6minus ute.
Min LN25 har gått 1 tim och 20 min nu sen den avfrostade senast. Har - 13.6 och 88% i luftfuktighet!

Igår hade vi - 17 och 84%, då gick den också över en timme innan avfrostning.

Kollade bara på morgonen igår så hur den betedde sig resten av dagen vet jag inte! Däremot märker jag stor skillnad på inomhusklimatet sen jag fick min pump uppdaterad, det är mkt jämnare temp nu när pumpen inte går in och avfrostar varje halvtimme.
« Senast ändrad: 25 januari 2019, 09:05:45 av Nyllet »

Utloggad Johannes81

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 8
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Ln35 avfrostar för mycket
« Svar #50 skrivet: 26 januari 2019, 09:33:50 »
Min avfrostar ochså en gång i time. Tycker det är för ofta. Min gamla avfrostade 3 till 5 gånger om dagen.

Utloggad tobbew87

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 105
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • DAIKIN XR(H)30
SV: Ln35 avfrostar för mycket
« Svar #51 skrivet: 26 januari 2019, 09:53:31 »
Min avfrostar ochså en gång i time. Tycker det är för ofta. Min gamla avfrostade 3 till 5 gånger om dagen.

min daikin avfrostr allt frÃ¥n 1 timme upp till 8 timmar som ja har sett som längst. beror helt pÃ¥ hur fuktig luft ute och hur hÃ¥rt kompressor mÃ¥ste jobba. när det är torrt och -15 till -25 gÃ¥r den länge. och tur är ju de. dÃ¥ blir inte kÃ¥ken kall. Mitsubishi avfrosta ju alldeles för ofta fast det inte ens skulle vara fel pÃ¥ dom! brr!  :o

Utloggad TS Comfort AB

  • I branschen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Nykvarn
  • Antal inlägg: 8433
  • Karma +10/-2
  • Kön: Man
  • Säljer och installerar värmepumpar
    • www.tsfs.se
SV: Ln35 avfrostar för mycket
« Svar #52 skrivet: 26 januari 2019, 12:00:22 »
Bara för att en maskin avfrostar 3-5 gånger per dag i snitt så behöver inte det innebära att det är bra.
Om den går länge och bygger på frost/snö/is så tappar den effekt/effektivitet och en snabb avfrostning kanske hade varit bättre emellanåt än just lång gångtid om den långa gångtiden innebär mycket ineffektiv gångtid.
Jag vet ej förutsättningarna för alla maskiner som det skrivs om sÃ¥ det är omöjligt att tala om vad som är bäst, det finns det som tur är en mängd med skribenter här som vet  ::)

kriterier för avfrostning är annars effektuttag, luftfuktighet samt hur tillverkaren har lagt in eventuell mjukvara som dom anser vara mest effektiv över tid.
Flera är nog egentligen för klena för ytan då dom köpt en maskin som ska tex "klara upp till 150kvm" men det beror på isolering och utetemperatur vad dom egentligen klarar.
Företaget har bytt bolagsform 20070101 från tidigare TS Fastighetservice till nuvarande TS Comfort AB
Se www.tsfs.se eller www.comfortab.se för aktuellt utbud av luftvärmepumpar och Poolvärmepumpar.
Våra luftvärmepumpar kommer från dom Svenska Generalagenterna och har därmed 5 års totalgaranti. Vi säljer enbart luft/luft värmepumpar inkl installation och då inom vårat installationsområde Södra Stockholm/Södermanland med lite omnejd.
Kontakta oss för kostnadsfritt hembesök för förslag på märke och modell som är lämplig för just eran fastighet.

Utloggad blanks

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 41
  • Karma +0/-0
SV: Ln35 avfrostar för mycket
« Svar #53 skrivet: 26 januari 2019, 12:26:57 »
Nytt kretskort. Provade dra ur sladden under avfrostning för att få den att avfrosta mer sällan. Efter varje gång har den gått 10min mindre. Så nu är den nere på 30min gång och 10min avfrostning igen precis som gamla kretskortet. Alltså vad är detta för grejer? Kollar man så behövs ingen avfrostning eftersom den är ren. Kan den ha läckt gas? Ca 12minus ute.

Utloggad Piraya

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 20
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Värmepump eller värmepumpar
SV: Ln35 avfrostar för mycket
« Svar #54 skrivet: 26 januari 2019, 13:38:01 »
Nytt kretskort. Provade dra ur sladden under avfrostning för att få den att avfrosta mer sällan. Efter varje gång har den gått 10min mindre. Så nu är den nere på 30min gång och 10min avfrostning igen precis som gamla kretskortet. Alltså vad är detta för grejer? Kollar man så behövs ingen avfrostning eftersom den är ren. Kan den ha läckt gas? Ca 12minus ute.

Jag har även fått mitt kretskort utbytt...men jag har inte provat att bryta strömmen under avfrostningen.
Med andra ord så får det inte bli något strömavbrott under avfrostningen för då är man tillbaka på 30 min gångtid igen. ?
Med vänlig hälsning Piraya

Utloggad blanks

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 41
  • Karma +0/-0
SV: Ln35 avfrostar för mycket
« Svar #55 skrivet: 26 januari 2019, 14:00:38 »
Vet inte hur det fungerar.  Ad har du för gÃ¥ngtid i olika temperaturer?

Utloggad TS Comfort AB

  • I branschen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Nykvarn
  • Antal inlägg: 8433
  • Karma +10/-2
  • Kön: Man
  • Säljer och installerar värmepumpar
    • www.tsfs.se
SV: Ln35 avfrostar för mycket
« Svar #56 skrivet: 26 januari 2019, 15:12:58 »
Men varför dra ur kontakten när den avfrostar , låt den gå som det är tänkt och kolla tid mellan avfrostningar efter ett par dagar när temperaturen stabiliserat sig inne.

Kanske är något annat tjall på maskinen, tex köldmediebrist på grund av läckage.
Sen är frågan om kretskortet du fick via Danmark är ett uppdaterat kort.

Är effekten den normalt kan leverera för liten för effektbehovet fastigheten behöver så blir det lite tokigt och det behövs lite stödvärme för att nå erfordlig effekt.

Du får annars kontakta din återförsäljare
Företaget har bytt bolagsform 20070101 från tidigare TS Fastighetservice till nuvarande TS Comfort AB
Se www.tsfs.se eller www.comfortab.se för aktuellt utbud av luftvärmepumpar och Poolvärmepumpar.
Våra luftvärmepumpar kommer från dom Svenska Generalagenterna och har därmed 5 års totalgaranti. Vi säljer enbart luft/luft värmepumpar inkl installation och då inom vårat installationsområde Södra Stockholm/Södermanland med lite omnejd.
Kontakta oss för kostnadsfritt hembesök för förslag på märke och modell som är lämplig för just eran fastighet.

Utloggad Bullikano

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 124
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Ln35 avfrostar för mycket
« Svar #57 skrivet: 26 januari 2019, 15:36:03 »
Nytt kretskort. Provade dra ur sladden under avfrostning för att få den att avfrosta mer sällan. Efter varje gång har den gått 10min mindre. Så nu är den nere på 30min gång och 10min avfrostning igen precis som gamla kretskortet. Alltså vad är detta för grejer? Kollar man så behövs ingen avfrostning eftersom den är ren. Kan den ha läckt gas? Ca 12minus ute.
Man skall aldrig under några omständigheter avbryta en avfrostningsprocedur på pumpar, och absolut inte genom att bryta strömmen under pågående avfrostning. Vill man göra pumpen strömlös en stund så gör man de vid pumpens ordinarie värmedrift isf.

Utloggad blanks

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 41
  • Karma +0/-0
SV: Ln35 avfrostar för mycket
« Svar #58 skrivet: 26 januari 2019, 15:36:13 »
Men varför dra ur kontakten när den avfrostar , låt den gå som det är tänkt och kolla tid mellan avfrostningar efter ett par dagar när temperaturen stabiliserat sig inne.

Kanske är något annat tjall på maskinen, tex köldmediebrist på grund av läckage.
Sen är frågan om kretskortet du fick via Danmark är ett uppdaterat kort.

Är effekten den normalt kan leverera för liten för effektbehovet fastigheten behöver så blir det lite tokigt och det behövs lite stödvärme för att nå erfordlig effekt.

Du får annars kontakta din återförsäljare

För att den ska då börja om men en lång körning och minska om det behövs har flera skrivit i forumet. Kartongen till kortet var iaf märkt dec 2018.

Utloggad blanks

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 41
  • Karma +0/-0
SV: Ln35 avfrostar för mycket
« Svar #59 skrivet: 26 januari 2019, 15:38:40 »
Man skall aldrig under några omständigheter avbryta en avfrostningsprocedur på pumpar, och absolut inte genom att bryta strömmen under pågående avfrostning. Vill man göra pumpen strömlös en stund så gör man de vid pumpens ordinarie värmedrift isf.

Konstigt att många gjort det tricket å det fungerat. Finns inget som kan frysa eftersom den inte har nå frost att avfrosta.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!