Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Nibe fighter 640 läcker vatten?  (läst 1025 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Vikstrom

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 3
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Nibe fighter 640 läcker vatten?
« skrivet: 28 december 2020, 20:58:47 »
Hej,
Jag har en Nibe fighter 640. Den är från 2009 då huset byggdes. Sen nästan ett år tillbaka så händer till och från att när jag kommer ner på morgonen så har det läckt ut lite vatten på golvet framför pannan. Det händer bara på natten då jag aldrig har sett det på dagen.
Jag har försökt att lokalisera vart det kommer ifrån men har inte lyckats än.
Är det någon som har varit med om liknande lr har någon koll på vad det kan vara?

Allt annat fungerar som det ska värme, golvvärme och varmvatten.

Utloggad krambriw

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm/Sverige
  • Antal inlägg: 1859
  • Karma +2/-3
  • Kön: Man
SV: Nibe fighter 640 läcker vatten?
« Svar #1 skrivet: 29 december 2020, 05:51:09 »
Översvämning pga avfrostning? Leta kvickt upp detta innan annat kan gå sönder. Kan ev vara igensatt slang för smältvattnet från tråget ner till avloppet/spillkoppen
CE50 installerad och driftsatt augusti 2010. Tidigare 24-25000 kWh per år inklusive allt. 170 m2, 2-plan, välisolerat JW-hus från 1989. Total årsförbrukning 2023: 11598 kWh varav hushållsel ca 8000kWh
Ungefär 21 kWh/m2/år för VV, värme och ventilation (Klimatzon III)

Räcker med enbart kompressorn för att klara husets värmebehov ner till ungefär -10 (jan-2024)

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29413
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Nibe fighter 640 läcker vatten?
« Svar #2 skrivet: 29 december 2020, 10:13:02 »
Jag tror krambriw menar kondensvattentråget.
Det är inte ovanligt att avloppet från denna sätter igen och då svämmar den över.
Jag tror inte kretskortet sitter rakt under kondensvattentråget på Nibe 640, utan lite snett nedanför.
Det är dock inte så bra att vattnet kommer ut denna vägen så du bör öppna överluckan och kolla om det är fullt med vatten i tråget?
Det går ett avloppsrör ner till spillvattenkoppen som kan behöva rensas med typ en stålwire eller liknande.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad Vikstrom

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 3
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Nibe fighter 640 läcker vatten?
« Svar #3 skrivet: 29 december 2020, 12:14:58 »
Ok, ja jag har undrat på något liknande jag med. Men har inte tänkt på att det finns ett tråg ens.
Mina kunskaper innom värmepumpar är typ 0. Så ursäkta i förhand om jag ställer idiotfrågor. :)

Jag skruvade bort plåten framför kondensorn och under sitter ju tråget. Sitter avrinningen längst in? Vart tar avrinningsröret vägen? Det är svårt att se då tanken sitter ivägen.

Vad ska man köpa för vajer att rengöra röret med?

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29413
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Nibe fighter 640 läcker vatten?
« Svar #4 skrivet: 29 december 2020, 17:21:19 »
Jag är inte säker på hur det ser ut i en 640, men jag tror avloppet är i bakkant på tråget.
För att rensa avloppet behövs nått som är tillräckligt böjligt för att få ner det i röret, du ser ju hur trångt det är så wiren måste vara ganska flexibel.
Typ växelwire till en cykel?
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad krambriw

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm/Sverige
  • Antal inlägg: 1859
  • Karma +2/-3
  • Kön: Man
SV: Nibe fighter 640 läcker vatten?
« Svar #5 skrivet: 29 december 2020, 17:36:52 »
Citera
För att rensa avloppet behövs nått som är tillräckligt böjligt för att få ner det i röret
Om det är lättare att nå kan du prova att trä in den nedifrån och upp. Häll sedan vatten i tråget och se att det rinner bort bra. Avsluta med att hälla ner lite klorin
Eventuellt kan stoppet sitta i själva avloppet fråm spillkoppen, det märker du snart
 
CE50 installerad och driftsatt augusti 2010. Tidigare 24-25000 kWh per år inklusive allt. 170 m2, 2-plan, välisolerat JW-hus från 1989. Total årsförbrukning 2023: 11598 kWh varav hushållsel ca 8000kWh
Ungefär 21 kWh/m2/år för VV, värme och ventilation (Klimatzon III)

Räcker med enbart kompressorn för att klara husets värmebehov ner till ungefär -10 (jan-2024)

Utloggad jonas_da

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 125
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Nibe fighter 640 läcker vatten?
« Svar #6 skrivet: 29 december 2020, 17:45:39 »
Jag tog en våtdammsugare och sög nerifrån vid "vattenlåstråget" på låg effekt. Funkade kanon. Var massa gött som kom ut nu kommer det luft som det skall om.slangen inte är under ytan i tråget.

Lycka till!

Utloggad Vikstrom

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 3
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Nibe fighter 640 läcker vatten?
« Svar #7 skrivet: 01 januari 2021, 09:25:57 »
Hej,
Det var röret frÃ¥n avrinningen som var totalt stop. Körde in en vajer som ni sa och det kom ut  en jävla massa guck Ã¥ slemm. Nu rinnner det fint igen.
Tack så hemskt mycket för hjälpen!

Utloggad jonas_da

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 125
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Nibe fighter 640 läcker vatten?
« Svar #8 skrivet: 01 januari 2021, 09:30:49 »
Skönt Vikström.

Man kan ju tycka att det är konstigt att Nibe inte varnar för detta i manualerna. Mitt var ju igensatt redan efter 3 år

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!