Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Varmvattnet är ljummet, radiatorer varma - Nibe Fighter  (läst 10845 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad SailorP

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 6
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Hej,
Har en Nibe Fighter 1215. 1 plans villa med källare fr. 1963.

Sedan två dagar har vi fått problem med att varmvattnet är ljummet och endast under tre tillfällen varit varmt då det kommit ur kranarna.

Varmvattenröret frÃ¥n värmepumpen är varmt, temperaturen pÃ¥ pannan visar pÃ¥ 45-50 grader. Radiatorerna är varma. Ur kranarna kommer endast ljummet eller kallt vatten.  Men tre gÃ¥nger sedan i fredags har jag fÃ¥tt fram varmvatten. TvÃ¥ gÃ¥nger till dess att jag stängde av vattnet. Den sista gÃ¥ngen varade det ca 10 sek och sedan Ã¥tergick det till att vara ljummet.

Har provat att ändra inställnig pÃ¥ blandingsventilen ( ESBE ) mellan kallvattenröret in i pumpen och varmvattenröret ut frÃ¥n pumpen.  Ingen ändring av vattentemperaturen blev resultatet. Men när jag ströp kallvatteninflödet till bÃ¥de pump och blandningsventil blev resultatet att det ljumma vattnet blev iskalllt!!  Jag förstÃ¥r inte vad som händer.

I fredags hade jag en rörmokare här som bytte två toaletter och pluggade VV/KV-ledningarna till en bidé som inte används. Men det borde väl inte påverka varmvattnets varierande temperatur i hela huset?

Jag läste http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=41573.0 och det svaret har inte hjälpt mig.

mvh
Patrick

Utloggad Lmf

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 2865
  • Karma +5/-2
SV: Varmvattnet är ljummet, radiatorer varma - Nibe Fighter
« Svar #1 skrivet: 18 december 2011, 12:35:39 »
Troligt vis är det en blandare som spökar och det grundar jag på följande citat
Men när jag ströp kallvatteninflödet till både pump och blandningsventil blev resultatet att det ljumma vattnet blev iskalllt!!

När du stänger vattnet till pannan tas "varmvattent" från ett annat håll ( tex. genom trasig blandare)
När man läser din post så börjar man genast funderar på hur rörmokaren pluggat ledningarna till bidén?
bara så han inte satt ihop ledningarna.
Bosch EHP 8 AW (Luft/Vatten, 8kW)
2 x 500L Acktank med varmvatten och solslinga
88+88m² byggt 1962 med orginal 2-glasfönster och eftermonterad FTX.
Tilläggsisolerad vind 60cm Cellelousa isolering
Tidigare Förbrukning ca 25500kWh el per år
Årsförbrukning 2010 på 19038kWh (Isolering av vind samt 3kW Zibro LLVP i Garaget i källaren)
Årsförbrukning 2011 på 11744kWh (Monterat 8kW LVVP Bosch (demont LLVP) samt bytt VVB
Årsförbrukning 2012 på 12018kWh (Optimerat VP drift,bytt ca 30% av radiatorerna till lågtemp,bytt radiator CP till lågenergi)
Årsförbrukning 2013 på 10382kWh (Bytt samtliga vitvaror samt att ca 80% av radiatorerna är bytta,nästan all belysning numera lågenergilampor)
Årsförbrukning 2014 på 10670kWh (Endast tätat fönster och dörrar)
Årsförbrukning 2015 på 9988kWh (Tätat ventiler och eftersom huset har FTX så behövs dess inte)

Västkusten.

"Dare Calor"

Utloggad SailorP

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 6
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Varmvattnet är ljummet, radiatorer varma - Nibe Fighter
« Svar #2 skrivet: 18 december 2011, 13:10:32 »
Bidén är pluggad i resp KV och VV, dvs inte sammankopplad. Jag ska undersöka en blandare som hör till badkaret och reglerar varmvattentemperaturen i tre kranar i badrummet. Tysk blandare, original 1963 enligt rörmokaren. Kanske gick sönder när han vred på tempvredet?

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29389
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Varmvattnet är ljummet, radiatorer varma - Nibe Fighter
« Svar #3 skrivet: 18 december 2011, 13:57:45 »
Det där är typiskt för trasig backventil i t ex badkarsblandaren.
Den kan ha gått sönder i samband med att rörkrökaren stängde av, tömde och fyllde på tappvattensystemet.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad SailorP

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 6
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Varmvattnet är ljummet, radiatorer varma - Nibe Fighter
« Svar #4 skrivet: 18 december 2011, 18:52:13 »
Det är lätt att vara hemmafixare när det finns sÃ¥ bra rÃ¥dgivare pÃ¥ forumet  *vinkar*
Plockade bort den gamla blandaren, köpte några nipplar, en pex slang och nya packningar på Jula så var det hela löst.

Nu har jag lärt mig att inget vatten i köket kan bero pÃ¥ trasig blandare i badrummet. 

God Jul
Patrick

Utloggad SailorP

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 6
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Varmvattnet är ljummet, radiatorer varma - Nibe Fighter
« Svar #5 skrivet: 22 december 2011, 10:53:14 »
Nu är det tungt igen.
Efter att ha löst problemet med en trasig blandare fick vi kallt vatten igen igår. Hem efter jobbet, felsökte och konstaterade att blandaren i duschen i källaren lagt av. Monterade bort den, pluggade ledningarna och så hade vi varmvatten i resten av huset. Ska köpa en ny blandare idag.

För en timma sedan ringde min fru. Varmvattnet har igen försvunnit. Om det är en blandare som är trasig så kan det bara vara den i köket. Om inte förra husägaren gömt en blandare med det är väl inte så troligt.

Nu till min fråga: är det vanligt att tre blandare går sönder inom 5 dagar? Kan det bero på någon yttre påverkan? Kan det påverka att jag stänger av och sätter på huvudvattenkranen ofta. Blir det tryckpåverkningar på membran? Det vore skönt att inför jul slippa byta blandare varannan dag.

mvh
Patrick

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29389
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Varmvattnet är ljummet, radiatorer varma - Nibe Fighter
« Svar #6 skrivet: 22 december 2011, 12:30:31 »
Nu till min fråga: är det vanligt att tre blandare går sönder inom 5 dagar? Kan det bero på någon yttre påverkan? Kan det påverka att jag stänger av och sätter på huvudvattenkranen ofta. Blir det tryckpåverkningar på membran? Det vore skönt att inför jul slippa byta blandare varannan dag.

Skulle tro att tryckförändringarna då man släpper på vattnet kan orsaka problemen.
Har du bara gamla armaturer i huset, eller har nyare armaturer också gett upp?
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad SailorP

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 6
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Varmvattnet är ljummet, radiatorer varma - Nibe Fighter
« Svar #7 skrivet: 22 december 2011, 12:40:37 »
Blandaren i köket är en IKEA från -03, övriga är mycket äldre.

Utloggad han540

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 214
  • Karma +0/-0
SV: Varmvattnet är ljummet, radiatorer varma - Nibe Fighter
« Svar #8 skrivet: 22 december 2011, 20:14:06 »
Har samma fel som du SailorP. Undrar hur du kunde konstatera vilken blandare det var fel på?
Jag har 5 blandare att välja mellan...
3 mil sydost Göteborg. 1.5-plans på 155 kv + deluppvärmd källare 75 kv. Installerat Okt -09. Nibe 1245-8 och 160 m hål, ca 150 i berg. Ca 23.000 kw innan, exl hus-el. Nu 11.500 kw totalt, inkl luftvärmepump till uthus.

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29389
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Varmvattnet är ljummet, radiatorer varma - Nibe Fighter
« Svar #9 skrivet: 22 december 2011, 20:20:01 »
Det är oftast den blandare där varmvattnet funkar som är trasig.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad SailorP

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 6
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Varmvattnet är ljummet, radiatorer varma - Nibe Fighter
« Svar #10 skrivet: 22 december 2011, 23:21:31 »
Har samma fel som du SailorP. Undrar hur du kunde konstatera vilken blandare det var fel på?
Jag har 5 blandare att välja mellan...
Jag testade mig fram. Stängde av vattnet i huset, demonterade den äldsta blandaren, pluggade KV/VV tillflödena och testade om jag fick varmvatten i de andra kranarna. Om ja => då hade jag hittat den trasiga blandaren. Om jag hade haft avstängningsventiler på alla rör hade jag kunnat stänga VV eller KV på en blandare i taget för enklare test.

/Patrick

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29389
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Varmvattnet är ljummet, radiatorer varma - Nibe Fighter
« Svar #11 skrivet: 23 december 2011, 09:44:49 »
Jag sätter alltid dit ett par avstängare (typ ballofix) före alla blandare då jag byter ut dessa, något som nog de flesta rörkrökare tycker är onödigt. Det är 2 ställen i mitt hus där jag saknar avstängare, duschen nere där det sitter 16 mm rör, har ännu inte hittat kranar med 16 mm klämring, och en gammal kran i tvättstugan som är sen huset byggdes.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad ORAKLET

  • VVS-Tekniker
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 5464
  • Karma +28/-13
  • Kön: Man
SV: Varmvattnet är ljummet, radiatorer varma - Nibe Fighter
« Svar #12 skrivet: 23 december 2011, 11:05:44 »
CarlN  du hojtar till bara sÃ¥ fixar det sig med 16 ballofixer ;)

De flesta rörisar vill montera detta på varje blandare, men som vanligt så kostar det ju en slant och dessa rationaliseras bort.

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat pÃ¥ Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +20/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
SV: Varmvattnet är ljummet, radiatorer varma - Nibe Fighter
« Svar #13 skrivet: 23 december 2011, 13:51:08 »
16mm kulventiler köpte jag på Coop i Härnösand i somras...
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Utloggad ORAKLET

  • VVS-Tekniker
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 5464
  • Karma +28/-13
  • Kön: Man
SV: Varmvattnet är ljummet, radiatorer varma - Nibe Fighter
« Svar #14 skrivet: 23 december 2011, 14:10:19 »
Ja  det var ju där jag tänkte handla oxÃ¥ *roflmao*

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!