Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Rumsgivare  (läst 1706 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad ketra

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 5
  • Karma +0/-0
Rumsgivare
« skrivet: 03 november 2019, 11:44:45 »
Jag har en Nibe f2120-12 kopplad till en gammal oljepanna med styrmodul SMO20.
Nu har jag installerad en rumsgivare RTS40.
Min fråga är hur beräknar Nibe framledningstemperaturen när rumsgivaren är aktiverad.
Används inte kurvan längre.
Den förändras inte när man ändrar grader på rumsgivaren.
Med vänlig hälsning
ketra

Utloggad Jannebloms

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Uppsala
  • Antal inlägg: 23
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Nibe 2120 + vvm320
SV: Rumsgivare
« Svar #1 skrivet: 03 november 2019, 13:37:14 »
Detta undrar jag också. Enligt mig så ställer rumsgivaren till det. Pannan verkar inte riktigt veta vad som gäller med flera reglersystem igång samtidigt. När jag kör med rumsgivaren och sätter den på ex 21grader så kan det ändå skifta mellan 19-21,5. Det beror väl på vilken tröghet som finns i systemet antar jag. Min erfarenhet är att jag får jämnare temp utan en aktiv rumsgivare. Så det som verkar smidigt och enkelt, att bara ställa in en temperatur är i själva verket inte så enkelt........Jag blir lite förvirrad av kurvor, kurvförskjutningar, innergivare och annat som allt påverkar hur anläggningen agerar.

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29382
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Rumsgivare
« Svar #2 skrivet: 03 november 2019, 14:23:16 »
Rumsgivaren påverkar inte kurvan, men den påverkar framledningstemp.
Börvärdet på framledningstemp utgår ifrån utetemp + kurva.
Om rumsgivaren är aktiverad så justeras börvärdet upp eller ner beroende på skillnaden på rumsgivarens bör/ärvärde och faktor.

Så här ser formeln ut för rumsgivaren:
Börvärde framledning = börvärde från kurvan + faktor(börvärde rum - ärvärde rum)
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad ketra

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 5
  • Karma +0/-0
SV: Rumsgivare
« Svar #3 skrivet: 03 november 2019, 14:43:26 »
Tack så mycket för svaret.
Det betyder väl att det är bäst att ställa kurvan så bra som möjligt innan man aktiverar rumsgivaren.
Med vänlig hälsning
ketra

Utloggad Kreller

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Danmark
  • Antal inlägg: 12
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Rumsgivare
« Svar #4 skrivet: 03 november 2019, 18:03:35 »
Hvis du ikke sætter en faktor ind, så ændrer den ikke noget. Jeg kører selv med faktor 4 da blæst påvirker huset meget.

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29382
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Rumsgivare
« Svar #5 skrivet: 03 november 2019, 20:05:36 »
Tack så mycket för svaret.
Det betyder väl att det är bäst att ställa kurvan så bra som möjligt innan man aktiverar rumsgivaren.
Med vänlig hälsning
ketra

Helt riktigt, man bör trimma in kurvan utan att ha rumsgivaren aktiverad.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser
Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!