Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: Min E9DKEW duger inte  (läst 23398 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad pict

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 23
  • Karma +0/-0
SV: Min E9DKEW duger inte
« Svar #75 skrivet: 29 januari 2007, 21:10:42 »
Dessa beräkningar är över min horisont. Men jag är bra på att räkna stjärnor. 

Utloggad ace

  • frostaknöl med 3.2-cert i kombination med livets hårda skola,samt en omättlig nyfikenhet på teknik. tråd-reträtt pga utmattning förekommer.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 2703
  • Karma +2/-1
  • ju fler strängar på lyran, ju bättre låter det !
SV: Min E9DKEW duger inte
« Svar #76 skrivet: 29 januari 2007, 21:21:41 »
Felkällorna är tillverkarens uppgifter på luftflödet och sedan tror jag att värmen är ojämnt fördelad över utblåset. Hetgasröret kommer in på ena sidan av innerbatteriet och grenar upp sig, skulle tro att större delen av kondenseringen sker där. Man skulle kanske behöva mäta på kanske 10 ställen över hela bredden och ta ett genomsnitt på temperaturen. Man får lite väl höga siffror på uteffekten, har själv försökt räkna på det viset.

Jag tittade i min gamla formelsamling från 4-årig teknisk, MaFyKe, och där stod det att värmekapaciteten för luft är 1 kJ/kgK ? Och 1 kubik luft väger väl ca 1 kg ?

MVH/Gano


Ja du GANO,,, nu är du inte snäll ! nu måste jag damma av mina gamla anteckningar, och fann följande: värmekapacitet för 0 ºC luft helt utan fuktinnehåll/torr gas=1,0077kj/kg
medelvärden specifik entalpi vid beräkningar utomhus = 1,1-1,2 kj/kg
medelvärden specifik entalpi vid beräkningar innomhus = 1,2 kj/kg
lite varierande pg.a fuktinnehåll och tempratur.
MVH.ACE
« Senast ändrad: 29 januari 2007, 22:04:08 av ace »
drygt 800 kvm yta uppvärmd till skiftande temperaturer
husqvarna tekniktank, några solfångarsystem och en Daikin bergvärmepump med 280m borrhål.
Diverse l/l pumpar samt en modifierad nibe 1215 med 140m borra till bostadshuset.

Utloggad Sparare

  • Expert på värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 475
  • Karma +2/-3
SV: Min E9DKEW duger inte
« Svar #77 skrivet: 29 januari 2007, 21:57:34 »
Om jag skulle flytta den, vilket i sig är ett fleratusenkronorsprojekt så vet jag inte om den högra delen av trappen skulle vara bättre. Jag anar att luften då skulle smita iväg upp till övervåningen. Jag börjar med att fixa felet.


Installatören är ansvarig för att placeringen inte fungerar! Det är du som är kund och (glad?) amatör. Är det något fel om värme smiter upp på övervåningen. Att värmen ”smiter” iväg är väl vad man är ute efter. Jag förstår inte riktigt hur du tänker.

gano

  • Gäst
gano
SV: Min E9DKEW duger inte
« Svar #78 skrivet: 29 januari 2007, 22:03:03 »
Felkällorna är tillverkarens uppgifter på luftflödet och sedan tror jag att värmen är ojämnt fördelad över utblåset. Hetgasröret kommer in på ena sidan av innerbatteriet och grenar upp sig, skulle tro att större delen av kondenseringen sker där. Man skulle kanske behöva mäta på kanske 10 ställen över hela bredden och ta ett genomsnitt på temperaturen. Man får lite väl höga siffror på uteffekten, har själv försökt räkna på det viset.

Jag tittade i min gamla formelsamling från 4-årig teknisk, MaFyKe, och där stod det att värmekapaciteten för luft är 1 kJ/kgK ? Och 1 kubik luft väger väl ca 1 kg ?

MVH/Gano


Ja du GANO,,, nu är du inte snäll ! nu måste jag damma av mina gamla anteckningar, och fann följande: värmekapacitet för 0 ºC luft helt utan fuktinnehåll/torr gas=1,0077kj/kg K
medelvärden specifik entalpi vid beräkninga utomhus = 1,1-1,2 kj/kg K
medelvärden specifik entalpi vid beräkningar innomhus = 1,2 kj/kg K
lite varierande pg.a fuktinnehåll och tempratur.
MVH.ACE
Hej Ace.

Tror dej på dina 1,2 kJ/kgK. Jag försökte själv räkna på 1,0 kJ/kgK och t o m då blev effekten för hög. Det måste vara flödet som avviker, för så fel kan man väl inte mäta med en termometer ?

Om man har koll på energibehovet i sitt hus så kan man ju faktiskt räkna baklänges och med hjälp av utblåstempen få fram flödet....

MVH/Gano

Utloggad Mike

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 2498
  • Karma +3/-2
  • Panasonic LZ25
SV: Min E9DKEW duger inte
« Svar #79 skrivet: 29 januari 2007, 22:15:02 »

Utloggad pict

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 23
  • Karma +0/-0
SV: Min E9DKEW duger inte
« Svar #80 skrivet: 29 januari 2007, 22:32:30 »
Jag vill inte att värmen ska smita iväg till övervåningen mer än nödvändigt. Dels är jag inte där uppe så mycket och dels så tar sig ju värmen uppåt ändå. Jag vill alltså inte skänka iväg mer än nödvändigt.

Utloggad Leopold

  • Expert på värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 293
  • Karma +0/-0
SV: Min E9DKEW duger inte
« Svar #81 skrivet: 29 januari 2007, 23:18:48 »
Hej pict, kollade din skiss och funderade litet fram och tillbaka. Har du provat att ställa horisontalfenorna så att dom "ser i kors" en smula för att minska uppbromsningen av varmluften mot väggen och trappans räcke? Har inte läst hela tråden men jag antar att du redan fipplat med vertikalvingen för att hitta läget när den ger minimal inloppstemperatur, fortsätt då optimeringen med horisontalfenorna enligt samma princip.

En annan idé, i kombination kanske, är att sätta upp en takfläkt i hallen framför pumpen som trycker ut varmluften åt sidorna utmed govet. Kanske någon redan föreslagit detta.

Håller som lekman med alla som tycker kastlängden är för kort fram till väggen, det blir "kortslutning" men det kanske kan gå att komma runt med litet trix som sagt.

Lycka till!

leopold
« Senast ändrad: 29 januari 2007, 23:20:24 av Leopold »
Hus 1: 1 1/2-plan (100 m2 + 50 m2, 20-23 grader C) med källare (100 m2, 16-20 grader C). Byggår 1972, Kronobergs län. Mekanisk frånluft. IVT Nordic Inverter L/L "5kW"-modellen från 2005. Kakelugn för stödvärme och mys, ca 2 m3/år. Årsförbrukning 2006: 19 MWh totalt (26-27 MWh tidigare år med direktel). Uppgraderat till fjärrvärme 2009 vilket stör vinstkalkylen en hel del.

Hus 2: 1 uppvärmt plan ca 65 m2, 20 - 23 grader C. Stugan byggd 1890-tal, tidstypisk isolering. Murstock med anslutet kakelugn och vedspis centralt placerat, sporadisk eldning idag ca 1 brasa /dygn i kakelugn och ev mer om stödvärme behövs. Daikin Caldo xrh40 står för merparten av uppvärmning sedan 2018-12-14, avvaktar förbrukningssiffror över tid och totalt men ca 10 kWh/dygn förbrukning enbart VP vid utetemp -7 -- +2.

Utloggad pict

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 23
  • Karma +0/-0
SV: Min E9DKEW duger inte
« Svar #82 skrivet: 30 januari 2007, 14:11:26 »
Jag har hittills haft sidokastarna riktade åt höger och höjdkastaren riktad så mycket uppåt som möjligt. Men nu provar jag med att låta sidokastarna jobba fram och tillbaka för att se om det finns en "kortslutningseffekt" att undkomma. Sen funderar jag mycket på om man kan ha en liten fläkt som bryter problemet med den korta cirkulationen. Tack för all input. Jag är helt överraskad. Sen var det ju det där med stjärnorna.  .-)

Utloggad Leopold

  • Expert på värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 293
  • Karma +0/-0
SV: Min E9DKEW duger inte
« Svar #83 skrivet: 30 januari 2007, 19:08:09 »
Jag har hittills haft sidokastarna riktade åt höger och höjdkastaren riktad så mycket uppåt som möjligt. Men nu provar jag med att låta sidokastarna jobba fram och tillbaka för att se om det finns en "kortslutningseffekt" att undkomma. Sen funderar jag mycket på om man kan ha en liten fläkt som bryter problemet med den korta cirkulationen.
...

Jag vet inte hur det är på din pump men i vissa finns en display som kan visa inloppsluftens temperatur. Om inte så kan man ju sätta en sån där vanlig utomhustermometer med sladd och temperaturprobe vid inloppet så man ser ordentligt vad den drar in för temp. När jag optimerade mitt så fick jag ganska stora skillnader i inloppstemp beroende på hur fenorna och vingen var ställda, min pumpinstallation påminner litet om din eftersom jag har litet grejor i vägen för luftströmmen, en trappa med öppna steg, en vägg på ena sidan och en spalje på andra. Skillnaden mot din installation är att planlösningen är betydligt öppnare plus att kastlängden fram till vägg är ganska lång, 4 meter.

Jag fick bäst effekt/spridning när jag sätter horisontalfenorna att "se i kors" en liten smula vilket riktar luftsträmmen i en smal stråle, plus att vertikalvingen riktas diagonalt snett nedåt. Jag märker mycket tydligt och snabbt när bästa spridningen hittats eftersom jag då får minimal inloppstemperatur.

Jag tror som andra antytt att dina garderober eller vad det är som du har framför pumpen ställer till det för luftflödet. Kanske bättre och billigare att försöka hitta en annan plats för dessa istället för att flytta pumpen om du inte får till det med de här knepen?

leopold
Hus 1: 1 1/2-plan (100 m2 + 50 m2, 20-23 grader C) med källare (100 m2, 16-20 grader C). Byggår 1972, Kronobergs län. Mekanisk frånluft. IVT Nordic Inverter L/L "5kW"-modellen från 2005. Kakelugn för stödvärme och mys, ca 2 m3/år. Årsförbrukning 2006: 19 MWh totalt (26-27 MWh tidigare år med direktel). Uppgraderat till fjärrvärme 2009 vilket stör vinstkalkylen en hel del.

Hus 2: 1 uppvärmt plan ca 65 m2, 20 - 23 grader C. Stugan byggd 1890-tal, tidstypisk isolering. Murstock med anslutet kakelugn och vedspis centralt placerat, sporadisk eldning idag ca 1 brasa /dygn i kakelugn och ev mer om stödvärme behövs. Daikin Caldo xrh40 står för merparten av uppvärmning sedan 2018-12-14, avvaktar förbrukningssiffror över tid och totalt men ca 10 kWh/dygn förbrukning enbart VP vid utetemp -7 -- +2.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor p ntet, leverans till drren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

  • Dot gäster: 779
  • Dot dolda: 0
  • Dot användare: 0

There aren't any users online.
Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!