Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: Nyinstallerad värmepump - problem  (läst 1256 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Amrich

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 71
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Nyinstallerad värmepump - problem
« skrivet: 12 mars 2021, 15:07:02 »
Hej!

Fick i tisdags en ny Thermia Calibra installerad efter att den gamla pumpen gjort sitt.

Två saker jag reagerat på:

1. Det skvalar och porlar i radiatorerna. Det är kallt på övervåningen och 0 bar i expansionskärlet. Är det normalt att man kan behöva fylla på och lufta efter ett pumpbyte?

2. I pumpens topp sitter ett rör monterat som löper längs pumpens sida och mynnar ut öppet några cm från golvet. Där har det läckt ut en del vatten. Är det från övertrycksventilen? Normalt? Hänger det ihop med problem 1? Jag har aldrig märkt att det läckt ut nått från gamla pumpen.

Jag frågade den superstressade installatören innan han lämnade om det var nått jag skulle hålla koll på eller nått annat bra att veta men fick ett snabbt ”nej, allt är klart” innan han gasade härifrån...



Inloggad Josth

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 9628
  • Karma +4/-2
  • Kön: Man
SV: Nyinstallerad värmepump - problem
« Svar #1 skrivet: 12 mars 2021, 15:17:29 »
Visst är det så att man måste räkna med att lufta systemet och radiatorerna flera gånger efter det har varit urtappat och återfyllt. Nya vattnet innehåller syre som ska bort. Lite dåligt av installatören att inte snabbt informera som detta. Varmvattenberedarens säkerhetsventil kan lösa ut om man fyller på med kallvatten och sedan värmer upp det och det expanderar lite grann.
1½-planshus byggt i slutet av 90-talet. 169 kvm + fristående garage 35 kvm. Kryp-/balkgrund numera tätad och avfuktare DS15 inkopplad. Vattenburet ettrörssystem med radiatorer i fyra slingor. Nibe 310P tillverkad 1997. Service: Kompressorbyte 3 ggr samt byte förångare, expansionsventil, torkmedel, pressostat, elkondensatorer, cirkulationspump, säkerhetsventil och ny kraftigare fläkt.

Utloggad Perfa76

  • Expert på värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 323
  • Karma +0/-0
SV: Nyinstallerad värmepump - problem
« Svar #2 skrivet: 12 mars 2021, 15:27:50 »
Det känns väl definitivt rimligt att det kommit in luft i värmesystemet om värmepumpen har bytts. Om inte installatören stannade kvar länge efter installationen och luftade alla elementen, så är det såklart något som du måste göra själv samt fylla systemet med vatten så att det håller rätt tryck. Att lufta systemet helt kan nog förväntas ta ett tag efter att systemet sattes i drift, så inget som installatören kan förväntas göra. Att lufta och fylla är väl också något som hör till när man har ett vattenburet värmesystem, så kanske inget som installatören tänker på skall behöva påtalas specifikt.

Såvida det inte är något tokfel på övertrycksventilen för värmesystemet om det släppt ut vatten, så skall det såklart inte kunna komma ut vatten därifrån om trycket än noll i systemet enligt mätaren. Dock är det väl inte helt ovanligt att det hamnar skit i dessa ventiler som gör att de läcker och släpper ut allt tryck. Särskilt stor risk därför är det om ventilen användes i samband med installationen efter att ha varit oanvänd under lång tid. Den typen av ventiler skall motioneras fyra gånger per år enligt Thermias manual.

Röret som du ser att det kommer vatten ifrån kan dock även vara från säkerhetsventilen på varmvattenberedaren som måste släppa ut vatten när tappvarmvattnet värms upp för att inte trycket skall bli för högt.

Du borde kunna följa och dra slutsats om vilket system det är som detta vattendroppande röret är anslutet till?

Utloggad Amrich

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 71
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Nyinstallerad värmepump - problem
« Svar #3 skrivet: 12 mars 2021, 15:30:25 »
Tack för supersnabba och bra svar!

Då fyller jag på och luftar radiatorerna!

Och gällande läckaget så verkar det vara från röret från vvb! Jag ser ett annat under expansionskärlet och där har inte något vatten kommit ut :)


Då låter det som om det förhoppningsvis inte är något som kommer upprepas då utan att expansionen blev så pass stor första gången vattnet värmdes upp :)

Jag är fortfarande ganska novis inom ämnet så det är klart man uppskattat om installatören sagt detta och pekat ut vilken kran som är påfyllningen men det har jag listat ut nu.

Lite vanskligt att de lämnar med ”allt är klart” och sen räknar med att alla kunder ska onda att de behöver fylla på och lufta systemet några dagar senare när övervåningen är kall...
« Senast ändrad: 12 mars 2021, 15:37:26 av Amrich »

Utloggad Perfa76

  • Expert på värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 323
  • Karma +0/-0
SV: Nyinstallerad värmepump - problem
« Svar #4 skrivet: 12 mars 2021, 15:37:21 »
Om trycket på kallvattnet är högt nog så kan det mycket väl komma lite vatten ur VVBn varje gång värmepumpen värmer densamma.
Det hela beror således på trycket på kallvattnet och hur stor uppvärmning som görs av vattnet samt säkerhetsventilens utlösningstryck.

Utloggad Amrich

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 71
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Nyinstallerad värmepump - problem
« Svar #5 skrivet: 12 mars 2021, 15:38:58 »
Om trycket på kallvattnet är högt nog så kan det mycket väl komma lite vatten ur VVBn varje gång värmepumpen värmer densamma.
Det hela beror således på trycket på kallvattnet och hur stor uppvärmning som görs av vattnet samt säkerhetsventilens utlösningstryck.

Aha där ser man! Jag har inte märkt något med den gamla pumpen men om det fortsätter så behöver jag inte vara orolig alltså!

Jag vet inte vad jag har för tryck på vattnet men det står 9 Bar på ventilen iaf.

Utloggad Amrich

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 71
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Nyinstallerad värmepump - problem
« Svar #6 skrivet: 12 mars 2021, 15:49:58 »
Jag upptäckte nu också att det droppar från handtaget till ventilen för inkommande vatten.

Antar att den använts i samband med pumpbytet och nu inte håller tätt.

Byter man hela ventilen eller någon del?

Gissar att man måste stänga av någon annanstans då för att byta? Jag tror inte jag har nån fler avstängning hos mig. Kanske finns någon information om det från byns vattenförening.

Utloggad Perfa76

  • Expert på värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 323
  • Karma +0/-0
SV: Nyinstallerad värmepump - problem
« Svar #7 skrivet: 12 mars 2021, 16:42:04 »
Kan såklart vara bra att planera för ett byte av den avstängningsventilen om den droppar. Ser ganska gammal och medfaren ut.
Om den inte läcker alltför illa så kan det dock vara så att den slutar efter ett tag.

Rimligtvis finns det en avstängningsventil någonstans i närheten av tomtgräns, i vart fall är det ju så i städer med kommunalt vatten. Kontakta vattenföreningen i byn så lär någon där såklart veta. Trist om man måste göra hela byn vattenlös så fort någon måste byta inkommande huvudventil.

Utloggad 25fOCUS

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 4707
  • Karma +1/-1
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Nyinstallerad värmepump - problem
« Svar #8 skrivet: 12 mars 2021, 16:44:32 »
Kulventil , sitter det en mutter/sexkant innanför handtaget , då går det att dra till lite, finns ingen mutter/sexkant är det bara byte som gäller, sitter säkert en  ventil  i gatan eller på tomten för att stänga vattent in.

Edit 2:a på den

Utloggad Amrich

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 71
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Nyinstallerad värmepump - problem
« Svar #9 skrivet: 12 mars 2021, 16:58:03 »
Tusen tack för all hjälp! Otroligt snabba svar!

Jag har nu luftat alla radiatorer och fyllt på systemet till 1bar. Jag räknar med att få göra om det nån gång till då.

Kanon, då ska jag höra med föreningen om de har nått tips om var jag har min avstängning.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor p ntet, leverans till drren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!